Mål och planer 2025 (alla inriktningar)

Åh beroende på om jag får ett nytt jobb så vill jag betäcka mitt sto som blir 13 i vår, är en dröm jag har men samtidigt rädd för riskerna 🫣. Knepigt det där! Annars så hålla igång ridningen och körningen; kanske rida för en tränare om vi får upp flåset (och jag bort med några kilon- senast igår nästan drog hon iväg med mig i galoppen men jag anser mig vara gränsfall till tung fast jag balanserar mig bra! ) komma mer i form och kunna rida mera än jag gör nu vore fint :).
Ja, för egen del har jag också en hel del kilon som måste bort innan jag ens överväger att sitta upp på lilla isisen. Bättre motivation får man nog leta efter!

Jag står med en helt ny häst inför 2025 och det är oerhört peppade. Min första SWB någonsin! 🤩

Då han endast är 5 i år är planen ffa att lära känna varandra och att ha kul tillsammans. Då han har gjort en del under föregående år känner jag dock att det inte är helt orimligt att åka ut på någon tävling framåt sommaren, och möjligen även börja nosa på 5-års programmen, åtminstone till hösten 😃
Mitt största mål och förhoppning är dock en frisk och sund häst! ❤️

Russen
Mård och Järv (f-10) ska igång igen, pga mitt mående har de varit ledig sen typ 2019 eller så... De är väl inkörda och går på lösdrift i stor hage så det gäller bara att jag har tid och ork så är de snart igång.
Lillan (f-18) ska köras in, hon är lite tömkörd men inte mer än så, sen ska hon förhoppningsvis antingen säljas eller lånas ut, gärna till någon som vill starta henne på travet.

Varmbloden
Långben (f-09) ska sättas i fyrhjulsvagnen och tränas igång igen
Felix (f-21) ska köras in för sportkörningen, han är inkörd på travvis så han behöver mest lära sig att hantera linor och baksele och att stå still. Om det går bra ska han också sättas i fyrhjulsvagn och innan året är slut ska jag förhoppningsvis kunna sätta ihop honom och Långben i par.

Om allt går bra och jag orkar fixa mitt gröna kort, ska vi kunna få till åtminstone en start i år, i september.

Min numera fyraåring ska ridas in. Men hon ska också få föl så får se när den där inridningen blir av. Planen är även att köra in henne, hon har varit på god väg men sen gjorde andra omständigheter att det blev en paus där.
Det andra stoet ska föla och sen betäckas om med någon lämplig hingst. Hon är avelssto på heltid, så jag ska bara bestämma mig för vilken hingst som får äran denna gång.

Varmblodet ska igång mer, framförallt i körningen, samt eventuellt betäckas framåt våren/sommaren.

Sportponnyn är igång och tävlas av annan ryttare nu och ska bli såld, så där hoppas jag bara att han håller sig frisk och att allt går bra.

Den svarte blivande tvååringen, islänning, ska förhoppningsvis kastreras samt se till att eksemen håller sig lugn. Sedan ska han nog även köras in, iaf grunderna med tömkörning och röstkommandon. Går det bra så får han släpa lite grejer och eventuellt sättas i vagn, men han är lite sen och försiktig så vi får se hur det går.

Skäcken, också islandshingst född -23, ska köras in med liknande mål som ovan. Han är dock tryggare av sig och mer utvecklad fysiskt, så jag har lite högra förhoppningar om honom.

Russet född -23 ska köras in, sättas i vagn samt börja med skogskörningen. I mån av tid ska han också visas för unghingstprojektet till hösten.

Överlag hoppas jag mest att alla håller sig friska och sunda, de unga ska bli stadigare i den vardagliga hanteringen och alla ska fortsätta komma överens. Eventuellt så kommer jag även skaffa någon projektponny, men det behöver fixas mer på gården för att ha plats till det.

W: ska motioneras minst 3 dagar i veckan är målet. Sen om det är promenad eller ridning spelar ingen roll. Hon är pensionär men det är bra för kroppen att röra på sig mera.
L: ska ha ryttare på ryggen. Och motioneras lika som W. Sen om det blir ryttare en gång eller om han faktiskt blir inriden spelar ingen roll heller.
Ridskolan: ska försöka våga hoppa nått hinder och eventuellt ta någon privatlektion i dressyr

L (3 år): förbereda inridning. Komma iväg och löshoppa. Ridas in under året. Just nu är hon valpig i både kropp och knopp så hon kommer få mycket tid på sig.
M (13 år): komma igång att göra någonting annat än hage. Vill börja rida henne igen.
Z (21): Står med en ful stakningsskada som hände på nyårsdagens kväll. Hon ska klara sig ur det. Vi tar en dag i taget.

Jag har också seeeeg rehab av ett knä som kanske aldrig blir riktigt som förut men jag hoppas ändå att kunna rida i hoppsadel och stå i lätt sits, ev hoppa lite innan året är slut. Hoppa terräng känns dock avlägset just nu.

Men jag har börjat träna lite WE så har som mål att prova göra någon start där på LA-nivå. Känner mig inte jättesugen på att tävla ren dressyr i dagsläget, inte så inspirerande att förmodligen göra sämre resultat än för 4 år sedan 😅. Men borde kanske ha som mål att rida lite dressyrträning för det var säkert över 2 år sedan sist.

Hästen som är hos fodervärd vet jag inte riktigt vad jag ska göra med, han får kanske ut och prova någon dressyrtävling om det blir att jag tar hem och börjar rida honom igen.

Liknande trådar

Hundträning Kunde inte hitta nästa års tråd så här är den: Vad har ni för mål och planer både för era hundar och er själva inom hunderiet för 2025 🤩
2
Svar
30
· Visningar
2 051
Senast: Wenniz
·
Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
26
· Visningar
1 236
Dressyr Årets sista dag är här, utvärdering av 2024 pågår https://www.bukefalos.se/threads/hur-gick-det-med-era-planer-och-mal-for-2024.1532458/...
2
Svar
20
· Visningar
759
Senast: MattiZ
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
4 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka