Bukefalos bokbingo 1 april till 31 augusti 2025

Tänkte att jag skulle försöka vara med. Lyssnar i huvudsak på ljudböcker. Har en lista med böcker jag vill läsa under året så hoppas en del kan passa in på lämpliga rutor. Jag passar på att kryssa två rutor.

Glass finns med i boken - Alla somrar med dig av Carley Fortune.
Lättläst. Lättsam. Mysig och varm. Ganska förutsägbar men jag gillade den verkligen. Kändes lite som en mysiog omfamning. Glass nämns i alla fall flertalet gånger då huvudkaraktärerna i boken vid flera tillfällen äter glass tillsammans.

Nej den här vill jag inte fortsätta läsa - Ice breaker av Hannah Grace.
Jag läste den för "spice" men fixar den verkligen inte i övrigt. Jag ogillar huvudkaraktärerna, jag ogillar beskrivningarna i boken, jag ogillar dialogerna och ja det känns att den är skriven till en yngre målgrupp. Jag kan gilla lite "spice" i en bok men det bör finnas något mer därtill. Jag har försökt att fortsätta vid 3 tillfällen men nej.

Jag kryssar bok med resa med "Kvällskurs i italienska" av Lucy Diamond. Trevlig feelgood om tre kvinnor som går en kvällskurs i italienska och deras liv. Den ena har precis blivit lämnad av sin otrogna man, den andra letar efter sin okända pappa och den tredje återvänder hem till hemstaden efter flera år på resande fot efter att hennes pappa blivit sjuk. Den är en trevlig feelgood!

1000007307.webp

Första krysset i rutan för fängelse/inlåst. Läst No Honour av Awais Khan. Handlingen utspelar sig i Pakistan där Abida, en ung kvinna blir gravid utan att vara gift. Först hotas hon av en sk honour killing, men kommer undan och gifter sig med fadern till barnet. Blir sedan såld till en bordell där hon blir inlåst, såld igen, inlåst igen.
Viktigt och fruktansvärt ämne - men det var något i berättandet och handlingen som tyvärr skavde. Svårt att sätta tummen på vad, men stundtals kändes det mer som en äventyrsbok för flickor, typ Kitty och Mysteriet i Lahore.

IMG_0274.webp

Jag kryssar Nordiskt originalspråk med Doktor Bagges anagram av Ida Jessen, inläst av My Holmsten. Boken är skriven på danska.

Boken handlar om samma familj som En ny tid, men den här gången skriven ur makens (Doktor Bagges) synvinkel. Fantastiskt språk och en intressant historisk återblick till hur läkare arbetade under tidigt 1900-tal, samt en beskrivning av ett oerhört dysfunktionellt äktenskap.

Jag kryssar Något gult på omslaget med Offerdjuret av Henrik Fexeus.

Jag är lite kluven till boken. Jag gillade den, tyckte den hade mycket som är bra i en deckare/thriller, uppskattade en del överraskningsmoment, ledtrådar etc. Jag gillade den för vad den är men det är ingen bok som kommer stanna kvar hos mig. Kommer troligen läsa även nästa del när den kommer :)

Kryssar Den här vill jag inte fortsätta läsa försökt läsa  Gulascbaronen av Henrik Fock. Intressant historia tyvärr inte bra utförd enligt mig. Hoppar en del mellan olika perspektiv i samma kapitel vilket kan fungera om man gör det snyggt. Men inte när det hoppar för tätt som X antal meningar i den enas perspektiv, sen fortsättning på samma scen och X antal meningar från den andres perspektiv och sen tillbaka till karaktär ett igen. Jag blir förvirrad och det är ansträngande att hänga med. Vill att läsa skönlitterära böcker ska vara en avkopplande stund och det blir inte denna boken för mig.

Någon är inlåst i delar av boken - Himmelska eldens stad av Cassandra Clare. Sista boken i Mortal Instruments serien (jag läste de första för många år sedan, men läste aldrig de sista två i serien), dvs ungdoms fantasy med romantik. Det var två olika tillfällen i boken då personer var inlåsta i celler.

Den här vill jag inte fortsätta läsa - Sakerna vi aldrig sa av Marc Lévy. Fransk författare, om en kvinna som ska gifta sig, men vars pappa dör. Och sedan händer lite saker. Jag tror jag läste typ 20-30% innan jag kom fram till att det var bättre om jag lade undan den och började med en annan. Jag läste den på tåget hem, en stund varje dag, och då kan det fungera med böcker som inte riktigt fångar mig. Men jag blev uttråkad av boken, och när jag började känna att jag hellre gjorde något annat än att läsa på tågresan kände jag att det var dags att sluta läsa den och välja en annan bok.

Höns/tupp/etc i boken - Konungens befallning av Tua Burlin. Istället för ovanstående bok började jag istället läsa den här för tågresan hem. Men helt tvärtom den andra så fastnade jag, och läste snabbt klart den hemma under helgen. Tredje och sista boken i en historisk romantisk serie om Trond, som är högt uppsatt man/soldat hos Gustav Vasa, och Matilda, en föräldralös flicka/kvinna som i första boken fått reda på en fogdes hemlighet som Gustav Vasa måste få höra. I den här tredje boken var det bland annat en tupp som inte gått in för kvällen och som Matilda fick leta rätt på.

Jag kryssar Börjar inte i början av berättelsen med Fallna kvinnor av Eva F Dahlgren, inläst av Cecilia Walton Agrell.

Boken berättar om en del av de kvinnor som vistades på tvångsarbetsanstalten i Landskrona på 1920-talet. Ett intressant ämne, men jag är inte överförtjust i Dahlgrens sätt att lägga upp boken. Det hoppas mycket fram och tillbaka (därav krysset), och varvas med personliga reflektioner som faktiskt inte tillför någonting.

Kryssar Huvudpersonen är bonde eller boken utspelar sig på ett jordbruk med De fyra vindarna av Kristin Hannah.

Stora delar av boken utspelar sig på gården där huvudkaraktärerna bor och brukar marken och senare utspelar den sig kring arbete inom jordbruk på olika vis.

Jag uppskattade boken väldigt mycket. Jag gillar hur Kristin Hannah berättar och skriver. Jag tyckte den hade ett något lägre tempo än tidigare böcker jag läst av henne men jag uppskattade det. Gillar hur hon beskriver miljöer och personer. Jag uppskattar också att det ofta finns ett historiskt perspektiv i hennes böcker och att man får följa karaktärerna över lång tid.

Jag kryssar "Något gult på omslaget" med Vackra värld var är du av Sally Rooney.

Jag tyckte den var lite seg och tråkig. Hade väntat mig mer, för jag gillade Normala människor. Boken varvade vanlig berättelse med en lång mailkonversation mellan väninnorna som boken handlar om, och varje sånt kapitel kändes som en lång monolog som aldrig ville ta slut. Enda anledningen till att jag orkade läsa ut den var att jag gärna ville kryssa en ruta 😆

Bifogade filer

• 20250418_075304.webp
    20250418_075304.webp
    55,9 KB · Visningar: 3
Jag valde den här på grund av titeln med ordet grön, men väljer istället att kryssa Med spårbunden trafik med Grönt för mord av Folke Mellvig, som gick som radioteater 1957.

Två män har ihop det med samma kvinna. De hamnar av en slump i samma lok, kommer i gräl, och det blir en fruktansvärd tågolycka med ett flertal dödsfall. Det som först verkar som en vanlig olycka visar sig senare vara någonting annat. En klassisk pusseldeckare med riktigt skicklig dramatisering, även om det förstås hörs på språket att den inte är ny.

Jag kryssar "börjar inte i början av berättelsen" med De bortglömda flickorna av Emily Gunnis.
Börjar som en vanlig deckare med en polis som snart ska gå i pensions då det kommer ett fall med anknytning till början av hennes karriär. Utvecklar sig till en mångbottnad historia som spänner över 70 år. Kunde haft mer djup men klart läsvärd.
1000010643.webp

Senast ändrad:
Jag kryssar Författarens efternamn börjar på V med De hittade mig täckt i lera av Linnea Vall, inläst av Camilla Bard.

Boken är en personlig skildring av tsunamin i Thailand 2004. Oväntat vältalig beskriver den författarens upplevelser under själva tsunamin, och kaoset efteråt. Definitivt läsvärd.

Första krysset i rutan för fängelse/inlåst. Läst No Honour av Awais Khan. Handlingen utspelar sig i Pakistan där Abida, en ung kvinna blir gravid utan att vara gift. Först hotas hon av en sk honour killing, men kommer undan och gifter sig med fadern till barnet. Blir sedan såld till en bordell där hon blir inlåst, såld igen, inlåst igen.
Viktigt och fruktansvärt ämne - men det var något i berättandet och handlingen som tyvärr skavde. Svårt att sätta tummen på vad, men stundtals kändes det mer som en äventyrsbok för flickor, typ Kitty och Mysteriet i Lahore.

Visa bifogad fil 165510
Åh, den tyckte jag jättemycket om när jag läste den förra sommaren! Men jag fattar vad du menar med jämförelsen med äventyrsböcker, det var inget jag tänkte på när jag läste den men nu när du säger det förstår jag precis vad du menar. Someone Like Her av samme författare är mycket bättre på alla sätt, ifall du vill ge honom en andra chans. :)

Mina två första kryss blir:

En fågel nämns: Innan fåglarna vänder åter av Merja Mäki. Det pratas mycket om djur och natur i boken, och däribland flyttfåglar. Den handlar om en ung tjej som tillsammans med sin familj tvingas fly när Sovjetunionen invaderar under Finska vinterkriget. Efter en tuff tid på flykt och många oväntade vändningar befinner hon sig plötsligt i en helt annan miljö och med en helt annan framtid framför sig än hon hade räknat med. Jag tyckte mycket om boken, även om jag inte var helt övertygad i början. Andra halvan var bättre än första halvan och jag tror att den kommer att stanna hos mig länge. Jag såg just att författaren skrivit ännu en bok som kom ut förra året, så jag ser fram emot att läsa den så småningom! Betyg: 7/10.

En högtid firas i ett annat land än där du befinner dig: Long Bright River av Liz Moore (både Thanksgiving och jul firas). Det här var en riktigt bra och mångsidig (höhö) bok, den intresserade mig verkligen från första början och hade lite lagom av allt! Boken handlar om Michaela som jobbar som polis i ett av Philadelphias tuffaste områden där prostitution och droger är vardag. Hennes syster har tyvärr fallit offer för båda delar och de har haft sporadisk kontakt under de senaste åren, men när systern sedan försvinner samtidigt som flertalet kvinnor hittas mördade i området börjar Michaela engagera sig i fallet mer än hennes yrke kräver. Det leder till en lång och invecklad historia om poliskorruption, lögner, vänskap och komplicerade familjerelationer. Betyg: 9/10.

Bokbingo sommar 210425.webp

Mitt första kryss gör jag med boken Mörkrets alla färger av Chris Whitaker. Den handlar om de två vännerna Patch och Saint. Patch råkar hamna mitt i en kidnappningssituation när han är 13 år. Han lyckas rädda det tänkta kidnappningsoffret, men blir då istället själv tillfångatagen. Saint kämpar outtröttligt med att hitta sin vän och när han till slut räddas hävdar han att han suttit inlåst med en tjej som inte återfinns. De flesta tror att hon är en hallucination, men Patch blir som besatt av att hitta henne.

Jag gillar persongalleriet och komplexiteten i den här boken. Även om den är nästan 800 sidor så är kapitlen korta och man flyger igenom den. Men det är något i skrivsättet som håller mig på distans, jag förstår inte allt som händer eller varför det händer. Karaktärerna är inte alltid så lätta att tycka om, men de är nog som människor är mest. Jag är ändå fascinerad över hur spännande det är trots att berättelsen spänner över många år.

IMG_5451.webp

Jag kryssar rutan passar in på minst fyra rutor enligt följande;
  • en trädgård i boken - flera trädgårdar förekommer och är viktiga för handlingen
  • utspelar sig i en annan tid än 2000-talet - kidnappningen sker på 70-talet och sen utspelar sig en stor del av boken på 80-talet
  • någon cyklar - som barn cyklar karaktärerna mycket
  • med ett fängelse eller att någon är inlåst - både under kidnappningen och senare fängelsevistelse

Mina två första kryss blir:

En fågel nämns: Innan fåglarna vänder åter av Merja Mäki. Det pratas mycket om djur och natur i boken, och däribland flyttfåglar. Den handlar om en ung tjej som tillsammans med sin familj tvingas fly när Sovjetunionen invaderar under Finska vinterkriget. Efter en tuff tid på flykt och många oväntade vändningar befinner hon sig plötsligt i en helt annan miljö och med en helt annan framtid framför sig än hon hade räknat med. Jag tyckte mycket om boken, även om jag inte var helt övertygad i början. Andra halvan var bättre än första halvan och jag tror att den kommer att stanna hos mig länge. Jag såg just att författaren skrivit ännu en bok som kom ut förra året, så jag ser fram emot att läsa den så småningom! Betyg: 7/10.

En högtid firas i ett annat land än där du befinner dig: Long Bright River av Liz Moore (både Thanksgiving och jul firas). Det här var en riktigt bra och mångsidig (höhö) bok, den intresserade mig verkligen från första början och hade lite lagom av allt! Boken handlar om Michaela som jobbar som polis i ett av Philadelphias tuffaste områden där prostitution och droger är vardag. Hennes syster har tyvärr fallit offer för båda delar och de har haft sporadisk kontakt under de senaste åren, men när systern sedan försvinner samtidigt som flertalet kvinnor hittas mördade i området börjar Michaela engagera sig i fallet mer än hennes yrke kräver. Det leder till en lång och invecklad historia om poliskorruption, lögner, vänskap och komplicerade familjerelationer. Betyg: 9/10.

Visa bifogad fil 166173
Innan fåglarna vänder åter tyckte jag var en fantastisk bok, och även så fortsättningen Jag ger mina tårar. Det ska komma en tredje och avslutande bok också, som jag verkligen ser fram emot.

Kryssar utspelar sig i annan tid än 2000-talet. Jag har läst andra delen av Christina Waldens serie polissystrar. Boken heter "Förbjuden ingång" Jag gillade denna boken lika mycket som den första boken jag läste i serien. Året är 1944 och på den lilla ön Enholmen i inloppet till Slite hamn mördas soldater en efter en. Lussan Kagg och hennes motståndskvinnor i samma cell tar i uppdrag att reda ut vad som egentligen händer på ön. Polissystrarna Rut och Svea genomgår en utbildning på en enslig bondgård under brittiskt ledning för att bland annat lära sig att ljudlöst döda, lära sig morse och lära sig att övervinna sina största rädslor. Louise Kagg har hjälp av en kontakt på teatern för att kvinnorna ska kunna få förklädnader. Därefter tar de sig an uppdraget.

Boken är inspirerad av Gotlands historia, väldigt välskriven och bra research ligger bakom. Gillade också att man fick en inblick i teaterns värld genom denna boken. Bra läsflyt och jag kände att boken tilltalade mig lika mycket som den första boken i serien. Rekommenderas om du har det minsta intresse av historiska romaner eller om du bara vill läsa en spännande historia.

Har också läst en annan bok, kryssar någon går i naturen. Karaktärerna går i skogen vid flera olika tillfällen under boken. Jag har läst "Silverregn" av Hanna Ljungberg. Detta är också en historisk roman som utspelar sig under samma tid som den andra, 1944, men i Småland. Sigun är receptionist på en tidning men har velat få chansen att skriva. Nu har hon anförtrotts en att göra en intervju av redaktören och cyklar dit med block och penna i cykelkorgen. Men en bit på väg till intervjun slås hon till marken av enorm tryckvåg medan himlen täcks av ett regn av silver. Föremålet som exploderat var en tysk testraket. Samtidigt kämpar tyske Wilhelm och brittiske Kaj att få kontroll över raketens hemligtheter och har båda uppdrag i sverige tack vare sitt delvis svenska påbrå. Deras tre öden sammanflätas på ett intressant och spännande sätt.

Detta är också en intressant bok som bygger på verkliga händelser och är väl researchad. Det är en spännande historia och jag hade svårt att lägga boken ifrån mig. Rekommenderar den!

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara... 13 14 15
Svar
298
· Visningar
9 247
Senast: Lejontand
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit... 26 27 28
Svar
554
· Visningar
17 912
Senast: Shpongle
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första... 27 28 29
Svar
561
· Visningar
19 892
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka