Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

Fjärde bonuskrysset blir Stjärnlösa nätter av Arkan Asaad. Boken handlar om hedersförtryck ur en manlig synvinkel, och har en huvudperson som verkligen frossar i sin egen självömkan trots att det inte är han som råkar mest illa ut.

Hyfsad inläsning av författaren själv.

Femte bonuskrysset blir En yxa i nacken av Hans Alfredson. En kriminalroman, ursprungligen utgiven 1992.

Välskriven, med många underfundiga formuleringar. Samtidigt en bra beskrivning av hur verkligheten var på 1990-talet, och en mordgåta som inte är alldeles självklar även om jag hade mina misstankar hyfsat tidigt.

Fullständigt fantastisk inläsning av författaren själv.

Bingo.

Sjätte och sista bonuskrysset blir Jakten på Anna Linds mördare av Edvard Unsgaard.

Intressant och välskriven, med många detaljer som jag inte redan visste.

Riktigt bra inläsning av Johan Holmberg.
IMG_20240530_203145453~2.webp

Jisses vad ni läser. Jag hinner inte riktigt men har läst ut ett par böcker iallafall.

Först ut är Käraste Lena av Ninni Schulman, uppföljaren till Som vi lekte som jag också läste nyligen. Fortfarande tidigt 80-tal, Ingrid är bosatt i Dalarna men har lagt ner sin privatdetektivfirma på grund av händelser i första boken. Men så sker ett självmord i trakten, en relativt ung änka hittas och polisen avfärdar snabbt att något brott ska ha begåtts. Men det finns omständigheter som tyder på något annat och Ingrid går med på att titta på fallet.

Jag tyckte om även denna del, det blev lite mer flyt och spänning. Väldigt lättläst och tacksam att ta upp när man som jag inte är så fokuserad.

IMG_4617.webp

Jag kryssar rutan för bok där någon badar eftersom Ingrid envist badar dagligen, trots att det börjar vara sen höst i boken.

Min nästa lästa är Pythian pratar av Liv Strömquist, hennes alldeles nysläppta seriealbum. Detta är ett klassiskt album av henne, hon ger råd i varför man inte ska ta till sig av livsråd och självhjälpgurus. För att göra detta tar hon avstamp i sociologisk forskning och teoribildning. Resultatet blir fantastiskt, tycker så mycket om hennes sätt att vrida och vända på saker.

IMG_4626.webp

Jag kryssar rutan för max två ord i titeln.

Jag sitter och fixar lite med det nya bingot. Blir lika stort som detta inklusive bonusrutorna som får hänga med för våra storläsare. Ska vi köra november till februari eller november till mars tycker ni? Kör vi till mars ut är det lika många månader som detta bingot har.

Ingrid Elfberg, Vägs ände, valfri bok
En ung kvinna hittas hängd i en lada och senare hitta en näringslivstopp skjuten vid ett jaktevent i närheten. Vad av det är avsiktligt mord, självförvållat eller olycka? Och hänger de två fallen ihop trots att det är personer från helt olika miljöer? Tredje delen om Zara om är polis i Jämtland. Men är där med en undercoveridentitet och samtidigt är på en mycket mindre offentlig jakt efter en insideragent.

Ulrika Rolfsdotter, Rovhjärta, författare jag inte läst
En socionom kommer för första gången tillbaka från Stockholm till hembygden hon som ung lämnade med en sårig historia och avsikten att aldrig återse. Då en släktings dotter spårlöst försvinner hemifrån så förlängs vistelsen. När polisen verkar tro att försvinnandet är frivilligt så börjar hon dra i trådar på egenhand och gräver i hur relationerna egentligen ser ut bland folk i byn.

Kryssar "utspelar sig på 1900-talet". Breven som länkar oss samman av Anne-Lie Högberg. En spännande bok som hoppar mellan kapitlen mellan 1915 och framåt och nutid; väldigt lätt att följa mellan tid båda tidsperioderna då kapitlen är korta. Måste säga att jag tycker karaktären som är huvudpersonen i nutid är rätt omogen för att beskrivas vara i 40-årsåldern ändå 😅 men så himla bra och spännande, sån där bok man inte vill lägga ifrån sig 😊.

Bifogade filer

• 20241020_092320.webp
    20241020_092320.webp
    222,5 KB · Visningar: 2
Tänkte jag har ju bara ett kryss kvar till bingo meeeen så insåg jag ju att bingorutorna ju är valfria när jag gick tillbaka till instruktionerna och trott att alla ni andra använt bingorutorna fel men var jag som hade missuppfattat dem, pinsamt 😂😂. Så nu får jag dra upp läsandet och hinna två böcker om jag ska få bingo i tid😄

Nytt kryss i rutan för föfattarens förnamn vörjar på H; Dirt Town av Hayley Scrivenor. En deckare men så annorlunda jämfört med de flesta andra deckare, och sååå bra. Länge sen jag blev så förtjust i och berörd av en bok.
I grunden handlar den om ett barn som försvinner och polisens jakt på barn och förövare. Men boken är upplagd så att väldigt många röster kommer till tals. Barnets föräldrar, bästa kompisarna, en vän till mammam, polisen. Och historien utvecklas till att omfatta relationer mellan de mest berörda parterna, deras gemensamma förflutna och gamla övergrepp.
Det är något med sättet hon skriver som verkligen tilltalar mig. Lågmält men intensivt.
Rekommenderar den varmt.
IMG_0248.webp

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
1 704
Senast: doppler
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 854
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
710
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka