Har varit lite dålig på att uppdatera här, men här kommer mina sista kryss för det här bingot.
Kryssar
Författarens förnamn börjar på J med
Sanningen om Hitlers död av Jean-Christophe Brisard och Lana Parshina.
Jag förväntade mig en förhoppningsvis intressant men ändå lite torr och faktatung bok. Det visade sig vara helt fel, den var definitiv intressant men också lika spännande och bitvis även skriven som en äkta spänningsroman. Man får följa Hitler och hans närmaste folk under hans sista tid samt författarnas jakt på att ta reda på sanningen om Hitlers död. Det sker till stor del genom att de får ta del av handlingar i de gamla och hemliga KGB-arkiven i Ryssland. En mycket spännande och välskriven bok!
Kryssar
Bok du tyckte var HELT fantastisk med
Färskt vatten till blommorna av Valérie Perrin.
Älskade verkligen den här romanen, men har lite svårt att sätta ord på vad som gjorde den så fantastisk. Violette, bokens huvudkaraktär, är en kvinna som bor vid en kyrkogård som hon sköter om. Hon verkar vara tillfreds med tillvaron, och människorna som kommer och går i hennes kök för ett samtal är många. Så småningom visar det sig att Violette har ett tragiskt förflutet, vilket gör berättelsen lite tyngre att läsa än vad den gav intryck av till en början. Språket är vackert, berättelsen väldigt berörande och Violette en person som väcker sympatier.
Kryssar
Utspelar sig i en annan tid än 2000-talet med
Monica Magnus 1966 av Ulrika Ewerman.
Boken är en roman som utspelar sig mestadels under 1966. Den handlar om författarens äldre syster Monica, en syster hon aldrig fick lära känna. Systern Monica är en brådmogen tonåring som blir tillsammans med den åtta år äldre Magnus, ett förhållande framförallt Monicas mamma är emot. Magnus och Monicas relation är inte enkel, och Magnus verkar även bära på ett stort mörker som komplicerar relationen ytterligare. En mycket berörande berättelse, om än en inte helt fantastisk bok i mitt tycke.
Kryssar
Bok där resa/semester spelar stor roll med
Sarek av Ulf Kvensler.
De gamla vännerna Henrik, Anna och Milena ska resa iväg och göra sin årliga fjällvandring. I år vill Milena även ta med sig Jacob, en relativt ny bekantskap. Anna får snabbt misstankar mot Jacob, vilket höjer spänningsnivån något då hon försöker gräva i hans förflutna. Men sedan… Snark

De är kalla, blöta, trötta, tar sig fram i svår terräng och tjafsar om småsaker hela tiden. Inte ens miljöbeskrivningarna fångar mig. När det väl börjar hända saker är det så uppenbart att det personen berättar inte är det som egentligen hände, så spänningen uteblir. Det här var nog ingen bok för mig…
Kryssar
En valfri bok med
Krymplingskortet av Annika Taesler.
Som 24-åring råkar Annika ut för en ridolycka och blir totalförlamad. Krymplingskortet handlar om livet efteråt, och hon tar upp många olika aspekter - som baksidestexten beskriver;
”Sex, näthat, Hollywoodfilmer, LSS, inspirationsporr, politiska beslut, rädsla och kroppshets”. Jag har träffat henne innan olyckan, och mitt minne av henne är en positiv, ambitiös och smart tjej. Därför upprör det mig vilket bemötande hon ofta får, hur folk talar över hennes huvud och förutsätter att hon varken kan vara förälder, ha en utbildning eller ett jobb. En viktig bok som nog många borde läsa.
Kryssar
Bok i en serie med
Födelsedagen av Sofie Sarenbrant & Carina Bergfeldt, den första delen i serien om Frida von Engen.
Ett barn försvinner på sin födelsedag och ett massivt sökpådrag dras igång för att hitta honom. Bokens hela berättelse på cirka 400 sidor utspelar sig under 24 timmar, vilket gjorde att det emellanåt kändes som att det blev lite väl mycket text bara för att beskriva händelser under en timme. Både berättelsen och flera av karaktärerna kändes lite väl skruvade. Men det är onekligen en riktig bladvändare, den var svår att lägga ifrån sig, det måste jag ändå ge den.