Bukefalos bokbingo 1 november 2024-31 mars 2025

Jag kryssar Regretting Motherhood av Orna Donath som "Genre du inte brukar läsa". Tror det är första gången jag läser en bok som helt och hållet är baserad på en vetenskaplig studie (eller "a sociopolitical analysis", om vi nu ska vara petnoga). Boken har några år på nacken (publicerades 2016) men kändes högaktuell för mig som kvinna i 30-årsåldern som inte alls är särskilt övertygad om att det här med barn är något för mig. Den är alltså baserad på en studie som intervjuade 23 kvinnor som av någon anledning ångrar att de blev mammor, även om de älskar sina barn och inte ångrar barnen som så. De får diskutera och svara på frågor om sina känslor inför moderskapet och de enormt starka normer och förväntningar som finns i samhället gällande hur man bör vara som mamma och kvinna. Extra intressant blir det eftersom att åldern på både mammorna och barnen varierar kraftigt, några var över 60 och hade både barn och barnbarn medan andra var småbarnsföräldrar. För mig bidrog boken med många intressanta perspektiv och jag tyckte framförallt om författarens observation om hur vi tenderar att se på moderskap som en roll snarare än en relation, och de konsekvenser detta leder till. Det var tänkvärt.

Tjohooo - så lyckades jag skrapa ihop till en bingorad den här vändan ändå! 🥳
Jag kryssar “Utspelar sig på en ö” med Revor av ljus av Jenny Elfving.

Vi får följa två kvinnor - en i modern tid och en ca 100 år tidigare - på samma plats, i samma hus, en fyrvaktarbostad på en ö. De är bägge två lärarinnor och försöker förhålla sig till livets utmaningar, och deras öden vävs samman genom historien.

Det var en bok som fångade mig, och ibland hade jag svårt att lägga den ifrån mig. Jag tyckte att berättelsen var bra, även om jag upplevde tonen som lite suggestiv och emellanåt lite obehaglig. Författaren har målat upp en gripande bild av mäns våld mot kvinnor, och varje man i boken blir på någon märkligt sätt en potentiell förövare som jag blir rädd för. 😊

Kapitlen är rätt korta och varannat kapitel utspelar sig i modern tid och varannat 100 år tidigare. Ibland kan jag inte låta bli att hoppa mellan kapitlen och följa samma kvinna några kapitel längre, för att sedan gå tillbaks och fånga upp den andra kvinnan på samma sätt. För mig funkade det bättre. 😊

Tack för tipset @Islandshästryttare ! 🙏

1000008240.webp

Jag kryssar bok jag inte vill fortsätta läsa. "De fastfrusna" av Elly Griffiths. Den var helt enkelt irriterande skriven. Storyn verkar väldigt spännande men jag står inte ut med att var och varannan minut (ljudbok) så var det en kvinna som sa nåt om patriarkatet, hur negativt påverkade de är av det och hur det styr allt. Det kändes som att författaren antog att läsarna är idioter som inte känner igen en stark kvinna som inte har nåt problem med att bryta traditionella normer kring kön om inte författaren nämner det precis HELA tiden!! Nope, det här var INGET för mig!

Kul att du gillade mitt boktips @cassiopeja och att du liksom jag ibland följde en kvinna i några kapitel och hoppade lite mellan kapitlen. Så gjorde jag också när jag läste boken emellanåt. :) Kanske hade den vunnit som helhet på lite längre kapitel för varje kvinna, vårt sätt att lägga upp läsningen tyder ju på det. :) Grattis till bingorad också!

Fyra bonuskryss, två kvar:

• The Book of Life av Deborah Harkness. Tredje boken i "A Discovery of Witches"-serien. Så häxor, vampyrer och annat övernaturligt i vår vanliga värld. Det var lääänge sedan jag läste första boken i serien, och sedan läste jag andra boken nu i höstas (om jag minns rätt). Jag har tyckt alla varit helt okej, men det har inte varit böcker som jag fastnat i och inte kan lägga ifrån mig. Kanske att de har varit lite snäppet för långsamma för att jag ska tycka de är fantastiska?

• Vasadöttrarna av Karin Tegenborg Falkdalen. Inte skönlitteratur. Den handlar om Gustav Vasas döttrar och deras liv. Intressant, och funkade bra att lyssna på som ljudbok när jag målade väggar och städade och liknande - men jag vet inte om jag tyckt den varit tillräckligt intressant för om jag skulle ha läst den som vanlig bok.

• Powerless av Elsie Silver. Bok tre i Chestnut Springs serien (romantik). Extra plus i kanten av mig för att det är en kanadensisk författare och utspelar sig i Kanada, snarare än USA ;) Annars är det skriven som en vanlig amerikansk romantik. Hockeystjärna och en ballettdansös, som är friendzonade sedan de träffades i ungdomen (hockeystjärnan, som är några år äldre, bodde hos balettdansösens kusiners familj). Men så ska ballettdansösen gifta sig (med en skithög), vilket inte blir av - utan hon lämnar istället sitt "vanliga liv" ett tag och åker med hockeystjärnan till kusinernas familj. Och så händer saker. Typ. Jag kommer fortsätta läsa de andra böckerna i serien också.

• Painted Devils av Margaret Owen. Del två i Little Thieves serien (fantasy, mer åt ungdomshållet). Fem av fem stjärnor för mig, vilket även den första boken fick enligt mig, och jag räknar med att i april köpa bok tre.

1742723262990.webp

Kryssar där relation mellan barn och vuxen spelar stor roll.

Fick boken Skadad skriven av Cathy Glass av grannen som jag läste ut snabbt. En stark bok om hur ett barn på det mest fruktansvärda sätt blir skadad av sin egen familj. Den gjorde ont i hjärtat att läsa då det ska vara en sann berättelse.

Bifogade filer

• 20250323_111248.webp
    20250323_111248.webp
    89 KB · Visningar: 7
Om någon funderar eftersom jag har det tufft på både fysiskt och psykiskt plan så vill jag bara meddela att nya krysset är nästan klart sedan tidigare. Ska försöka slutföra det under morgondagen och isåfall kommer det upp redan då. Misstänker att det blir en intensiv vecka nästa vecka med flera besök I vården så kan det nog vara skönt att ha det gjort. Också lite skönt att ha något annat att fokusera så känns inte som en extra belastning eftersom jag i princip gjort nästan hela krysset redan.

Om någon funderar eftersom jag har det tufft på både fysiskt och psykiskt plan så vill jag bara meddela att nya krysset är nästan klart sedan tidigare. Ska försöka slutföra det under morgondagen och isåfall kommer det upp redan då. Misstänker att det blir en intensiv vecka nästa vecka med flera besök I vården så kan det nog vara skönt att ha det gjort. Också lite skönt att ha något annat att fokusera så känns inte som en extra belastning eftersom jag i princip gjort nästan hela krysset redan.
Behöver du hjälpa att komma på rutor så säg till. Jag har några förslag om det behövs.

Jag kryssar "engelska är originalspråk" med Cat Among the Pigeons av Agatha Christie. En lärare mördas på en flickskola och flera andra saker händer. Mot slutet kommer Hercule Poirot och löser mysteriet.

Som sista bok blir det "valfri bok" med Rött läge av Granlund och Helldahl. Andra delen om poliserna på hundenheten i Stockholm.

Och jag fick ihop en full bricka!
1000008759.webp

Mitt sista kryss blir för en bok som passar in på minst 4 rutor: Stjärnor utan svindel av Louise af Gennäs Boije. Den passar in på följande rutor:

Nej! Den här vill jag inte fortsätta läsa/tar en paus: Nu läste jag visserligen klart den, men det var nästan enbart av envishet och för att jag redan kommit så långt i den 20 (!) timmar långa ljudboken. Jag var dock nära att ge upp och tog en paus flera gånger eftersom jag tyckte boken var ganska enkelspårig och repetitiv emellanåt, även om den helt klart hade sina goda sidor (höhö) också.

En känd person nämnds: Det här skedde flera gånger, men den enda jag minns såhär i efterhand är Carl Bildt :p

Max tre ord i titeln: Förklaring överflödig.

Bok du blivit rekommenderad: Den enda anledningen till att jag läste klart den här boken, och överhuvudtaget påbörjade den i första hand, är att en person jag följer på Instagram och vars åsikter jag respekterar skrev att hon höll på att läsa den här boken för sjätte gången för att den är så himla bra. Jag förstår inte överhuvudtaget hur någon kan ta sig igenom den sex gånger när jag knappt klarade en, men smaken är som baken!

Jag kan absolut förstå att boken är spännande och intressant på flera plan, och den tar upp många viktiga sociopolitiska ämnen, men huvudkaraktärerna kändes för stereotypa och boken överlag för långdragen och emellanåt krystad för att jag skulle uppskatta den fullt ut. Tror att den hade varit mycket bättre om den vore sisådär en tredjedel kortare. Jag har dock förstått det som att det till viss del är en självbiografisk berättelse och det förklarar en hel del tycker jag. Jag kan också tänka mig att den framstod och emottogs på ett helt annat sätt när den kom ut för nästan 30 år sedan, mycket har hänt sedan dess!

Ser fram emot att påbörja nästa bingo, tusen tack och krya på dig @Islandshästryttare!

Bifogade filer

• Bokbingo vinter 310325.webp
    Bokbingo vinter 310325.webp
    279,3 KB · Visningar: 3
Sista krysset för Washington Black av Esi Edugya.
Boken utspelar sig delvis på Barbados så jag kryssar utspelas på en ö.
Följer Washington’s liv från slav på en plantage på Barbados till Arktis, till Amerika, och England för att avslutas i Marocko.
Vet inte vad jag ska tycka. Bra berättad, men något för osannolik för min smak. Trots att den är ”based on a true story”. Väldigt löst baserad misstänker jag.
IMG_0263.webp

Har varit lite dålig på att uppdatera här, men här kommer mina sista kryss för det här bingot.

Kryssar Författarens förnamn börjar på J med Sanningen om Hitlers död av Jean-Christophe Brisard och Lana Parshina.
Jag förväntade mig en förhoppningsvis intressant men ändå lite torr och faktatung bok. Det visade sig vara helt fel, den var definitiv intressant men också lika spännande och bitvis även skriven som en äkta spänningsroman. Man får följa Hitler och hans närmaste folk under hans sista tid samt författarnas jakt på att ta reda på sanningen om Hitlers död. Det sker till stor del genom att de får ta del av handlingar i de gamla och hemliga KGB-arkiven i Ryssland. En mycket spännande och välskriven bok!

Kryssar Bok du tyckte var HELT fantastisk med Färskt vatten till blommorna av Valérie Perrin.
Älskade verkligen den här romanen, men har lite svårt att sätta ord på vad som gjorde den så fantastisk. Violette, bokens huvudkaraktär, är en kvinna som bor vid en kyrkogård som hon sköter om. Hon verkar vara tillfreds med tillvaron, och människorna som kommer och går i hennes kök för ett samtal är många. Så småningom visar det sig att Violette har ett tragiskt förflutet, vilket gör berättelsen lite tyngre att läsa än vad den gav intryck av till en början. Språket är vackert, berättelsen väldigt berörande och Violette en person som väcker sympatier.

Kryssar Utspelar sig i en annan tid än 2000-talet med Monica Magnus 1966 av Ulrika Ewerman.
Boken är en roman som utspelar sig mestadels under 1966. Den handlar om författarens äldre syster Monica, en syster hon aldrig fick lära känna. Systern Monica är en brådmogen tonåring som blir tillsammans med den åtta år äldre Magnus, ett förhållande framförallt Monicas mamma är emot. Magnus och Monicas relation är inte enkel, och Magnus verkar även bära på ett stort mörker som komplicerar relationen ytterligare. En mycket berörande berättelse, om än en inte helt fantastisk bok i mitt tycke.

Kryssar Bok där resa/semester spelar stor roll med Sarek av Ulf Kvensler.
De gamla vännerna Henrik, Anna och Milena ska resa iväg och göra sin årliga fjällvandring. I år vill Milena även ta med sig Jacob, en relativt ny bekantskap. Anna får snabbt misstankar mot Jacob, vilket höjer spänningsnivån något då hon försöker gräva i hans förflutna. Men sedan… Snark :sleep: De är kalla, blöta, trötta, tar sig fram i svår terräng och tjafsar om småsaker hela tiden. Inte ens miljöbeskrivningarna fångar mig. När det väl börjar hända saker är det så uppenbart att det personen berättar inte är det som egentligen hände, så spänningen uteblir. Det här var nog ingen bok för mig…

Kryssar En valfri bok med Krymplingskortet av Annika Taesler.
Som 24-åring råkar Annika ut för en ridolycka och blir totalförlamad. Krymplingskortet handlar om livet efteråt, och hon tar upp många olika aspekter - som baksidestexten beskriver; ”Sex, näthat, Hollywoodfilmer, LSS, inspirationsporr, politiska beslut, rädsla och kroppshets”. Jag har träffat henne innan olyckan, och mitt minne av henne är en positiv, ambitiös och smart tjej. Därför upprör det mig vilket bemötande hon ofta får, hur folk talar över hennes huvud och förutsätter att hon varken kan vara förälder, ha en utbildning eller ett jobb. En viktig bok som nog många borde läsa.

Kryssar Bok i en serie med Födelsedagen av Sofie Sarenbrant & Carina Bergfeldt, den första delen i serien om Frida von Engen.
Ett barn försvinner på sin födelsedag och ett massivt sökpådrag dras igång för att hitta honom. Bokens hela berättelse på cirka 400 sidor utspelar sig under 24 timmar, vilket gjorde att det emellanåt kändes som att det blev lite väl mycket text bara för att beskriva händelser under en timme. Både berättelsen och flera av karaktärerna kändes lite väl skruvade. Men det är onekligen en riktig bladvändare, den var svår att lägga ifrån sig, det måste jag ändå ge den.

Bokbingo 2025-04-05.webp

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 april så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara avslutad... 2
Svar
21
· Visningar
579
Senast: Lingon
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit... 26 27 28
Svar
554
· Visningar
17 801
Senast: Shpongle
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första... 27 28 29
Svar
561
· Visningar
19 696
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
780
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka