Bukefalos bokbingo 1 november 2024-31 mars 2025

Kryssar Bok du blivit rekommenderad med Jag är inte sådan här egentligen av Marie Aubert.
Hanne reser tillsammans med hennes nya flickvän till sitt barndomshem för att närvara på sin brorsdotter Linneas konfirmation. Man får följa både Hanne, hennes bror Bård, deras far Nils och Bårds dotter Linnea under konfirmationshelgen, och ungefär samtliga individer verkar vilja säga ”Jag är inte sådan här egentligen”. Trots rekommendation tyckte jag väl kanske inte att det var en helt fantastisk bok, men ganska trevlig att läsa ändå.

Kryssar Relation mellan en vuxen och ett barn spelar stor roll med Lova mig tystnad av Mattias Edvardsson (även om barnet i det här fallet är tonåring).
Två tonårsfamiljer i olika delar av Trelleborg dras in i en mordutredning, då Amanda, en av döttrarna i den ena familjen, mördas. Niko, sonen i den andra familjen, blir misstänkt för mordet, men är han verkligen den skyldige? Spännande deckare där relationen mellan en av tonåringarna och en vuxen visar sig ha stor betydelse för berättelsens upplösning.
Bokbingo 2025-03-10.webp

Nytt kryss för fantastisk bok.
The Beekeeper of Aleppo, av Christy Lefteri.
Den var verkligen fantastisk. Med väldigt lätt hand beskriver hon den fruktansvärda resan Nuri Ibrahim och hans fru Afra gör från krigets Syrien till England. Sorg, död, våldtäkt, livsfarlig båtresa men oxå hopp och kärlek mitt i allt elände.
Vill läsa hennes andra böcker oxå.
IMG_0263.webp

Jag kryssar en fantastiskt bok. "Den hemliga bokhandeln" av Ewie Woods . Tycker att författarens sätt att behandla perspektiv och att den rör sig i gränslandet mellan det övernaturliga och det verkliga livet var riktigt snyggt. En blandning av historiskt perspektiv, drama och feelgood i nutid som vävs ihop i tre olika perspektiv på ett väldigt snyggt sätt och där författaren elegant binder ihop berättelserna på slutet. En försvunnen bokhandel blir en del av Opaline, Martha och Henrys liv. I takt med att de avslöjar böckernas hemligheter förflyttas de till en värld där ingenting är som det verkar. '

Rekommenderar starkt! :) Ewie Woods är för övrigt pseudonym för bästsäljande författaren Evie Gaughan varför hon skriver vissa böcker under pseudonym har jag ingen aning om.

Jag kryssar ”Skönlitterär bok där en häst förekommer” med boken Som om jag inte fanns av Kerstin Johansson i Backe.
Elina är 10 år och bor i Tornedalen nångång på 1930-talet. Hennes pappa är död, familjen är fattig och Elina är sjuklig och tystlåten. Hon bor i en by med laestadianer och pratar helst finska, men i skolan måste hon lära sig svenska, vilket Elina har svårt för. Elinas lärare retar sig på henne och är elak, och de andra barnen undviker Elina. Hennes enda tillflykt är att springa ut på myren där hon har sina låtsaskompisar.

Jag fick boken när jag själv var runt 10 år och tyckte väldigt mycket om den då. Nu hittade jag den och läste den igen, och tyckte nog till och med ännu mer om den idag.
Trots att hon är ensam och blir så illa behandlad så står Elina väldigt starkt upp för sig själv och för sin känsla av rätt och fel. Jag blir väldigt berörd av boken.

I boken förekommer en häst, då en av grannarna i byn lånar ut sin arbetshäst till Elinas mamma för att plöja åkern inför vintern. Elina och hennes syskon går ut till hästen, smeker dess mule och drömmer om att själv någongång kunna ha en häst. Arbetshästen blir en fin symbol för frihet och barnens drömmar.

Nu ska vi se om jag skulle kunna lyckas hitta en bok som utspelar sig på en ö innan den sista mars…. 😅
Bukefalos_bokbingo_vinter_2024-2025.webp

Jag kryssar ”Skönlitterär bok där en häst förekommer” med boken Som om jag inte fanns av Kerstin Johansson i Backe.
Elina är 10 år och bor i Tornedalen nångång på 1930-talet. Hennes pappa är död, familjen är fattig och Elina är sjuklig och tystlåten. Hon bor i en by med laestadianer och pratar helst finska, men i skolan måste hon lära sig svenska, vilket Elina har svårt för. Elinas lärare retar sig på henne och är elak, och de andra barnen undviker Elina. Hennes enda tillflykt är att springa ut på myren där hon har sina låtsaskompisar.

Jag fick boken när jag själv var runt 10 år och tyckte väldigt mycket om den då. Nu hittade jag den och läste den igen, och tyckte nog till och med ännu mer om den idag.
Trots att hon är ensam och blir så illa behandlad så står Elina väldigt starkt upp för sig själv och för sin känsla av rätt och fel. Jag blir väldigt berörd av boken.

I boken förekommer en häst, då en av grannarna i byn lånar ut sin arbetshäst till Elinas mamma för att plöja åkern inför vintern. Elina och hennes syskon går ut till hästen, smeker dess mule och drömmer om att själv någongång kunna ha en häst. Arbetshästen blir en fin symbol för frihet och barnens drömmar.

Nu ska vi se om jag skulle kunna lyckas hitta en bok som utspelar sig på en ö innan den sista

Nu ska vi se om jag skulle kunna lyckas hitta en bok som utspelar sig på en ö innan den sista mars…. 😅
Visa bifogad fil 163765

Har du läst Jenny Colgans serie på den lilla ön i havet? :)

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit... 26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 368
Senast: Shpongle
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första... 27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 229
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
767
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka