Bukefalos bokbingo 1 november 2024-31 mars 2025

Bingo. Jag avslutar mitt deltagande i det här bokbingot med att kryssa bonusböckerna.
  1. Ett förlorat liv av Cathy Glass, inläst av Viktoria Flodström. Mycket lik alla hennes böcker om familjehemsplacerade barn i Storbritannien. Barn med problem blir placerat, beter sig illa, hemsk hemlighet kommer fram, barn mår bättre och får ordning på livet igen.
  2. Till de döda av Emma Ångström, inläst av Charlotta Jonsson. En psykologisk thriller, med bra språk men inte helt oväntad upplösning.
  3. Sommar med Sonja och Susanne av Åsa Hellberg, inläst av Gunilla Leining. Ännu en förberättelse till Sonjas sista vilja.
  4. Holländarn av Birgitta Bergin, inläst av Maria Lyckow. Baserad på en sann, sorglig historia, om en kvinnas jakt på sin försvunna pappa.
  5. Underström av Magnus Abrahamsson, inläst av Fredde Granberg. Del ett i serien Morden på Norröga. Välskriven deckare med bra personskildringar och en trovärdig historia.
  6. I ljuset faller lögnen av Pia Kask och Yin Ling, inläst av Fredde Granberg. Del två i deras serie Kalmardåden. En bra deckare.
Bukefalos bokbingo vinter 2024-2025.webp

Gärna! Personligen gillar jag denna storlek och antal månader, men är öppen för alternativ.

Typ vår/sommar? April-augusti? :)

Absolut. Kör på. Dina kryss är jättebra 😊

Kul att höra att ni gillar mina kryss! Då börjar jag konstruera ett nytt kryss snarast då det är kul att klura lite på rutor och att försöka få till en blandning av något helt nytt och några gamla godingar till rutor också! :) Kör lika många rutor och månader som detta krysset!

Visa bifogad fil 163238

Nytt kryss för genre jag inte brukar läsa. Kallocain av Karin Boye. Vad ska man kalla den - science fiction / framtidsdystopi. Brukar undvika den typen av böcker - men gillade den här. Det finns väl ett skäl att den är en klassiker 😊

Åh vilken bra påminnelse den ska jag nog läsa om som favoritbok. Tror kanske inte jag hinner detta krysset men kanske att jag kan vädja till kryssmakaren att ta med rutan till nästa kryss :angel:

Jag kryssar "något förknippas med nyårsfirande" med Från Tranås till Chicago av Camilla Dahlson.
Parallella historier med lite överlappning om Ebba som flyttar från Sverige till sina bröder i Chicago och Mary som äger en chokladfabrik med sin man. Under en invigning av ett hotell serveras mycket champagne, som ju förknippas med nyår.
1000008759.webp

Jag kryssar The House of Eve av Sadequa Johnson som En bok med oväntat slut. Jag hade nästan kunnat kryssa den som en jag tyckte var HELT fantastisk, men riktigt så bra var den inte ;) Jag kan dock varmt rekommendera den, en väldigt fin men samtidigt upprörande historia om två kvinnor som växer upp i USA på 50-talet och båda kämpar för att få vara en del av samhället på det sätt de vill och förtjänar, trots att de är svarta och kommer från fattiga bakgrunder. De har ingenting med varandra att göra i övrigt men deras öden ska visa sig bli ganska lika men ändå helt olika, tills de en dag flätas samman på ett oväntat sätt (därav det oväntade slutet). Oj vad bra den var!

Bifogade filer

• Bokbingo vinter 060325.webp
    Bokbingo vinter 060325.webp
    277,9 KB · Visningar: 5
Jag tuffar väldigt långsamt på med det här krysset :D och kryssar ”Författarens förnamn börjar på J” med boken Starkare av Johannes Hansen.
Jag har hittat Johannes podd om mental träning och personlig utveckling och har lyssnat lite på den, och ville även läsa nån av hans böcker. Tycker att han har en intressant approach.
Boken handlar om olika områden i livet där man kan ha utmaningar att jobba med (tex självkänsla, relationer, framgång, mm), och utgår från coachande samtal som Johannes har haft med publiken under hans liveframträdanden.

Boken är skriven som en arbetsbok där det i varje kapitel finns frågor att reflektera över och skriva ner svar på, men det var inte därför jag ville läsa den utan jag är mest ute efter att utforska olika sätt att tänka på (jag har dock inspirerats av Johannes podd till att skriva ner en sammanfattning över starka/avgörande händelser i mitt liv hittills, vilket har varit väldigt intressant och givande). Jag tyckte att boken var intressant att reflektera över och att den gav mig flera spännande vinklar på hur man kan resonera.

Mina två sista kryss är klara nu, så hela krysset (exklusive bonusrutorna) är klara nu :up:

Blivit rekommenderad - Goda omen av Terry Pratchett och Neil Gaiman. Jag började läsa denna innan det blev känt om de sexuella övergrepp som Gaiman gjort på olika kvinnor, och det var ett tag där som jag pausade boken lite innan jag bestämde mig för att läsa klart den. Men jag har sett TV-serien och tyckte väldigt mycket om den, och jag tyckte även om boken.

Länge tänkt läsa - 1984 av George Orwell. Klassiker, och väldigt passande tid att läsa den med tanke på allt som händer i världen.

Jag kryssar "en julklapp förekommer" med En väv av lögner av Kristin Fägerskjöld.

Baseras på en verklig historia om Helga vars blivande svärfar dör och det hela blir en utdragen rättegång strax före år 1900. Helga anklagar sin blivande svärmor för giftmord, men vad är egentligen sant?
Boken var inte en av de bästa jag läst men ändå läsvärd med lite oväntade inslag. Bra skriven med en gammal Helga som berättare.
Det nämns vid ett tillfälle mycket kort att Helga och hennes far utbytt julklappar, därav krysset.

Kryssar "läs om en favoritbok" och det blev en till Tamara mckinley-bok; Ekon av längtan. Så gripande bok, när jag läste den för första gången för 5 år sedan blev jag gråtmild och det blev faktiskt likadant nu. Väldigt bra bok.

Bifogade filer

• 20250301_113008.webp
    20250301_113008.webp
    145,9 KB · Visningar: 9

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit... 26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 495
Senast: Shpongle
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första... 27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 320
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
771
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Allt om bur till bilen
  • Kattbilder #10
  • Importera från USA

Hästrelaterat

Tillbaka