Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

När det är klart så tycker jag du ska publicera det, så jag kan börja planera mitt lyssnande :)

Yes har några rutor jag fnular på fortfarande så tar några dagar till. Vill att det ska bli en bra balans och variation. Dessutom lite gammalt , lite säsongsbetonade och något helt nytt. Lägger en länk i denna tråden till nya krysset så fort det är helt klart!

Sista vanliga krysset klart :up:

En bok jag länge tänkt läsa - Shadow of Night av Deborah Harkness. Bok två i Discovery of Witches, då Diana och Matthew åker tillbaka i tiden till London 1590. Jag läste ettan för mååånga år sedan, men sedan plockade jag inte upp tvåan förrän nu. Okej, men inte fantastisk enligt mig.

IMG_20241026_082300586.webp

Ulrika Rolfsdotter, Syndabarn, read on location
Socionomen Anni är fortfarande med viss ambivalens kvar i Ådalen och ska hantera ett ärende med orosanmälningar på en pojke. Dock hinner hon inte träffa honom och mamman innan hon kallas inför att sitta med vid polisens förhör av en mordmisstänkt minderårig, som visar sig vara samma pojke. Men vem kan egentligen tänkas gå så långt att hen mördar tre tonårsflickor? Och vad för slags motiv kan för någon motivera det?

Arnaldur Indridason, Mörkret vet, land jag inte varit
En nedfrusen kropp hittas av turister i en glaciärspricka på Island. Det visar sig vara en man som försvann för 30 år sedan. Konrad, som numera är pensionerad från polisen, var inblandad i utredningen då och börjar igen prata med olika berörda personer. Några lever inte längre och andra känner sig inte längre bundna av samma lojalitetsband. Var den gamla utredningen egentligen dåligt skött och på fel spår redan från början? Kan så mycket ny information komma fram i efterhand att det går att se samband som inte framgick tidigare?

David Grann, Killers of the flower moon. Olja, pengar, mord och FBI:s födelse, utanför Europa

En blandning av historieskrivning, journalistiskt grävreportage och true crime. Bakgrunden är att en indianstam får enorma inkomster när det visar sig finnas olja under den karga mark som de förvisats till. Indianerna får inte själva bestämma över sina pengar och tvingas leva under förmyndare, samtidigt som lokalsamhället är genomkorrumperat på alla nivåer. Markrätterna kan inte säljas men det finns en möjlighet för dem att komma i händerna på vita män: genom arv.

I del ett skildras Anna Browns död 1921 och familjens kamp för att den ska utredas ordentligt. I del två skildras hur embryot till FBI utvecklas mot en professionell utredningsorganisation som är menad att kunna agera fri från lokala lojaliteter, genom deras utredning av dödsfallen i Osagereservatet. I del tre skildras författarens researcharbete och ytterligare pusselbitar som förtydligar det större händelseförloppet tillförs.
Hur många "naturliga" dödsfall kan inträffa i en befolkning utan att mängden i sig gör dem onaturliga? Kan en jury av vita män över huvud tänkas döma en vit man för mord på en icke-vit? Och vad betyder arvet av dessa händelser idag?

En fantastiskt intressant bok som är läsvänlig samtidigt som den fångar komplexa samband. Den knyter ihop det personliga händelseförloppet med omständigheter som präglar tiden och platsen, samt placerar dessa i en större förklaringsmodell av kultur, politik, ekonomi och rasism. Även om det på många sätt känns som ett främmande samhälle så råder inga tvivel om att hela berättelsen har en relevans idag. Den faktiska mordgåtan är spännande nog i sig, men boken bygger också en betydelsefull förståelse som sträcker sig längre än de händelser som skildras.

Kryssar "författarens förnamn börjar på H". Tror inte denna behöver någon närmare beskrivning då jag sett den förekomma i tidigare bokbingon men en intressant läsning kring en fantastisk bedrift av några av våra absolut bästa hoppryttare 🤩.

Bifogade filer

• 20241027_140535.webp
    20241027_140535.webp
    124,4 KB · Visningar: 5
Jag har läst Fin du är: Om grooming, samtycke och sexualbrott på nätet av Caroline Engvall. Den berättar om en rad olika ungdomars erfarenhet och känslor kring brott som sker på nätet. Detta varvar författaren med informationsrutor om vad lagen säger och att många av de kränkningar som många blir utsatta för faktiskt är olagliga.

Boken riktar sig mot en relativt ung publik, men även som vuxen är det en nyttig påminnelse. Både gällande vad som är brottsligt, vilka som utsätts och hur man blir en som utsätter andra för detta. Jag hade ändå önskar att författaren utvecklat lite mer, då det blir så kortfattat att det känns konstlat att blanda fakta med anekdoter.

IMG_4694.webp

Jag kryssar rutan Read on location, för på nätet hänger jag ju väldigt mycket. :idea:

Jag har också läst Ett liv värt att leva - varför självmord blev människans följeslagare av Christian Rück. Jag var på väg till mitt jobb en kväll tidigare i år och lyssnade då på en intressant diskussion om suicid i radioprogrammet Filosofiska rummet. En av de som deltog var Christian Rück och i slutet nämndes hans bok i ämnet. Jag blev nyfiken, köpte den och sen har den blivit liggande. Men så nominerades den till Augustpriset och jag fick till slut ändan ur att läsa.

Författaren är psykiater och redogör för både personliga och yrkesmässiga förhållningssätt till självmord och personer med självmordstankar. Det är suicid i historien, i olika länder, i olika kulturer, etiska dilemman kring dödshjälp, det stigma som både har funnits och finns än idag.

Jag tycker att boken är intressant, men som jag minns det så utmanade radioprogrammet mig mer och därmed blir jag oundvikligen lite besviken. Delarna om det är rimligt eller ens önskvärt med Suicid Zero är intressanta, liksom att se det ur ett samhällsperpektiv kontra ett individperspektiv.

IMG_4692.webp

Jag väljer att kryssa rutan En författare du inte läst tidigare.

OBS! Förtydligande angående nya krysset. Finns två rutor där det anges att boken ska passa in på fyra eller åtta rutor.

Boken ska passa in på fyra eller åtta rutor i krysset. Detta behöver motiveras. Men du kryssar antingen den rutan som anger fyra eller åtta rutor. Så det är endast ett kryss på den boken och inte fyra eller åtta rutor du kryssar.

Kanske blir jag sist ut i detta krysset, läste klart en bok igår. Kryssar en valfri bok. Har läst "Inte utan min syster" av Åsa Hellberg. Det här var verkligen en bra roman som utspelar sig i Bohuslän under tre decennier, 1900-1930 ungefär. Den handlar om starka kvinnor och är baserat på kvinnor i författarinnans egen släkt.

Två systrar Anna och Cornelia växer upp på en gård i Fjällbacka. De utbildar sig båda till sjuksystrar, föräldrarna har stöttat dem trots att de kommer från en fattig familj. Men om en kvinna ska gifta sig så får hon avsluta sin tjänstgöring som sjuksyster på denna tiden. Anna dras mellan att hon en dag vill bli mor och maka och hennes tjänst som sjuksköterska. Cornelia ska leva ensam är hon helt övertygad om, hon har hittat sitt kall. Olika öden drar dem isär och vi får följa dem under trettio år, deras livsöden och deras kamp för att hålla ihop även om de befinner sig på olika platser i Sverige och lever under olika villkor.

Det här var en otroligt bra bok, bra driv framåt hela tiden och jag hade verkligen svårt att lägga boken ifrån mig. Rekommenderas verkligen till nästa bokbingo om du inte vet vad du ska läsa! Jag kommer defintivt kolla vad hon har skrivit mer för jag gillade språket och berättarstilen.

Maja Fjaestad och Emma Lennartsson, Mitt i krisen, verklig historia
De två författarna var statssekreterare i Socialdepartementet respektive Finansdepartementet under Coronakrisen. De skriver om att vara i centrum av styrningen av allt som behövde göras, om att prioritera och om att behöva fatta snabba beslut på begränsad information. Ett syfte med boken är att samla erfarenheter och göra reflektioner kring att styra under en kris som kan ges vidare. Intressant när det ses utifrån den rollen som ligger så nära både politiken och förvaltningen samtidigt. Innehåller både personliga reflektioner på praktisk nivå och mer principiella lärdomar. Lyfter svårigheterna med en smygande kris som man inte vet hur länge den kommer vara. Betonar att varje kris måste mötas individuellt utifrån dess särart, även om rutiner och planer ger en grund att ta stöd i.

Läst många böcker sedan jag uppdaterade sist men hittar inte passande rutor till alla dock.

The wicked king av Holly Black kryssar jag rutan ”vunnit pris”.

Gyllene sonen av Pierce Brown, kryssar rutan ”utspelar sig utanför europa” boken utspelar sig i rymden.

Hon som blev kvar av Riley Sager kryssar rutan ”författarens efternamn börjar på S”

The Awakening (Zodiac academy serien) av Caroline Peckham, Susanne Valenti. Kryssar rutan ”utspelar sig på hösten”.

Hembiträdet av Freida McFadden. Kryssar rutan ”bok som börjar på H”.

Powerless av Lauren Roberts. Kryssar rutan ”valfri bok”.

Reckless av Lauren Roberts kryssar rutan ”bok med något rött”.

Alla vi Barna i Bullerbyn av Astrid Lindgren kryssar rutan ”läs om en favoritbok”.

Alla dessa är såklart avslutade innan sista oktober.

IMG_9647.webp

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
1 704
Senast: doppler
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 854
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
710
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka