Bukefalos bokbingo 1 november 2024-31 mars 2025

Jag kryssar Regretting Motherhood av Orna Donath som "Genre du inte brukar läsa". Tror det är första gången jag läser en bok som helt och hållet är baserad på en vetenskaplig studie (eller "a sociopolitical analysis", om vi nu ska vara petnoga). Boken har några år på nacken (publicerades 2016) men kändes högaktuell för mig som kvinna i 30-årsåldern som inte alls är särskilt övertygad om att det här med barn är något för mig. Den är alltså baserad på en studie som intervjuade 23 kvinnor som av någon anledning ångrar att de blev mammor, även om de älskar sina barn och inte ångrar barnen som så. De får diskutera och svara på frågor om sina känslor inför moderskapet och de enormt starka normer och förväntningar som finns i samhället gällande hur man bör vara som mamma och kvinna. Extra intressant blir det eftersom att åldern på både mammorna och barnen varierar kraftigt, några var över 60 och hade både barn och barnbarn medan andra var småbarnsföräldrar. För mig bidrog boken med många intressanta perspektiv och jag tyckte framförallt om författarens observation om hur vi tenderar att se på moderskap som en roll snarare än en relation, och de konsekvenser detta leder till. Det var tänkvärt.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit... 26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 408
Senast: Shpongle
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första... 27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 261
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka