Mineur
Moderator
Jag kryssar Regretting Motherhood av Orna Donath som "Genre du inte brukar läsa". Tror det är första gången jag läser en bok som helt och hållet är baserad på en vetenskaplig studie (eller "a sociopolitical analysis", om vi nu ska vara petnoga). Boken har några år på nacken (publicerades 2016) men kändes högaktuell för mig som kvinna i 30-årsåldern som inte alls är särskilt övertygad om att det här med barn är något för mig. Den är alltså baserad på en studie som intervjuade 23 kvinnor som av någon anledning ångrar att de blev mammor, även om de älskar sina barn och inte ångrar barnen som så. De får diskutera och svara på frågor om sina känslor inför moderskapet och de enormt starka normer och förväntningar som finns i samhället gällande hur man bör vara som mamma och kvinna. Extra intressant blir det eftersom att åldern på både mammorna och barnen varierar kraftigt, några var över 60 och hade både barn och barnbarn medan andra var småbarnsföräldrar. För mig bidrog boken med många intressanta perspektiv och jag tyckte framförallt om författarens observation om hur vi tenderar att se på moderskap som en roll snarare än en relation, och de konsekvenser detta leder till. Det var tänkvärt.