Bukefalos bokbingo 1 november 2024-31 mars 2025

Kryssar Bok med en prolog eller epilog med Revolutionens första offer av Lina Makboul.
Jag trodde att det här skulle vara en lite mer objektiv granskning av vad som hände under Metoo. Istället var det snarare en högst personlig berättelse om författarens egen ”resa” som journalist under Metoo, då hon bland annat arbetade med Uppdrag granskning. Dreven som pågick på sociala medier har alltid skavt hos mig, och skavet är direkt smärtsamt efter att ha läst Revolutionens första offer. Metoo var viktigt och tystnadskulturen problematisk, men det har inte känts som att hänga ut namngivna personer på internet är rätt väg att gå, vare sig det gäller männen som beter sig som kräk eller journalisterna som skriver om det. Boken har varit mycket intressant att läsa, men också rätt beklämmande när man förstår hur det har påverkat författaren personligen.

Bokbingo 2025-02-17.webp

Jag har lyssnat på Tjärven av John Ajvide Lindqvist. Boken klassificeras som överlevnadsskräck, så krysset hamnar på Genre du inte brukar läsa. Jag brukar inte läsa skräck, och överlevnadsskräck hade jag aldrig ens hört talas om.

Det är midsommarafton, och sju personer har en återträff, 25 år efter att de slutat gymnasiet. De åker ut till fyren Tjärven, utanför Norrtälje, och tanken är att de ska grilla och ha det trevligt. Så blir det inte.

Välskriven, snyggt uppbyggd historia. Långt innan det blir obehagligt på riktigt kryper obehaget mellan raderna. Sen börjar det hända otrevliga saker, först någorlunda verkliga, sedan allt mer skruvade. Jag uppskattade språket, men inte de övernaturliga inslagen.

Mycket bra inläsning av författaren själv.

Jag har lyssnat på Jag ångrar av hela mitt hjärta det där jag kanske gjort av Eric Rosén. Krysset hamnar på Bok du fått rekommenderad.

Boken behandlar Roséns uppväxt, med skilda föräldrar. Mamma nykterist, pappa missbrukare av både alkohol och tabletter. När Rosén är 17 år döms hans pappa för mord, ett mord han påstår sig inte komma ihåg.

Lågmält men tydligt om den kärlek en son kan känna för sin far, trots allt. En bra bok.

Bra inläsning av författaren själv.

Jag har lyssnat på Slutpunkten av Emma Vall. Krysset hamnar på Bok i en serie, för det är femte och avslutande delen i Valls serie om journalisten Amanda Rönn.

I den här boken står Mitthögskolan i fokus. Rektorn är illa omtyckt, och hennes sekreterare hittas plötsligt död. Välskriven och lättsam.

Bra inläsning av Frida Hallgren.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 331
Senast: Shpongle
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 156
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
762
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka