Bukefalos bokbingo 1 november 2024-31 mars 2025

Jag har lyssnat på Morden på Mörkö av Samuel Karlsson. Krysset hamnar på Utspelar sig på en ö, för den utspelar sig på ön Mörkö.

Boken är den första i Karlssons serie om polisinspektör Jessica Jackson. En död man flyter i land, och en ung kvinna försvinner. Polisutredningen blir komplicerad. Välskriven och bra berättad historia, med bra personskildringar.

Riktigt bra inläsning av Gunilla Leining.

Jag kryssar "passar in på minst fyra rutor" med Julstök i Hannas kaffestuga av Kristina Ahlström. Tredje och sista delen om Hanna som gör om sitt liv och startar företag efter en skilsmässa. Första boken tyckte jag var bra, de andra två bara ok men jag ville se hur det gick. Historien känns osannolik för mig, men lite mysig på samma gång.
Passar följande rutor:
  • Någon fyller år
  • Bok med mycket god mat
  • Bok där resa/semester spelar roll
  • En hund spelar en viktig roll

Jag kryssar Bok där en hund spelar stor roll med Cujo av Stephen King.

Cujo är en Sankt Bernhard, som smittas av rabies, och han blir fullständigt livsfarlig för sin omgivning. En av Kings tidigare böcker (min utgåva är från 1985), och i mitt tycke en av hans bättre. Intrigen hade aldrig fungerat idag, när alla har mobiltelefon, men det gör egentligen ingenting.

Jag har lyssnat på Mistlar och mys av Eva Swedenmark. Krysset hamnar på En mistel nämns, för det gör den. Flera gånger, till och med.

Boken var julkalender 2021, men har nu getts ut som en bok. Den är sjunde delen i serien om La Stella och den dysfunktionella familjen Ponti. I princip varenda familjemedlem beter sig fånigt, och gör mig frustrerad. En ganska dålig bok.

Bra inläsning av Callin Öhrwall Delmar.

Jag kryssar "read on location" med Fasad av Johan och Johanna Hurtig-Wagrell. Valde den enbart för att den utspelar sig i Kalmar men den visade sig vara mycket bra. Skriven med en lite ovanlig vinkling där det inte bara är en polis som huvudperson. Rekommenderas verkligen!

Sanna ska göra en dokumentär om ett 25 år gammalt försvinnande. Hon gick i skolan med den försvunna tjejen och det gjorde även nästan alla hon intervjuar. Och hon är inte glad att vara tillbaka i Kalmar. Hennes frågor väcker nyfikenheten hos en polis hon intervjuar och denne börjar också titta närmare på fallet.

1000006680.webp

Bingo.

Jag har lyssnat på Död mans kvinna av Katarina Wennstam. Krysset hamnar på Skönlitterär bok där en eller flera hästar förekommer, för en del transporter i boken sker med häst och vagn.

Boken är andra delen i Wennstams serie Sekelskiftesmorden. Den första heter Döda kvinnor förlåter inte, och den uppskattade jag. Det gör jag med den här boken också. Bra språk, nyanserade personskildringar och (vad jag kan bedöma) historisk korrekthet. Situationen för kvinnor kring sekelskiftet var verkligen inget vidare.

Bra inläsning av Katarina Ewerlöf.
Bukefalos bokbingo vinter 2024-2025.webp

Jag är inte så bra på att komma ihåg att lägga in efter varje bok jag läst, så här kommer en hög kryss från de senaste veckorna. Tre kryss kvar nu.

Valfri - Greven & guvernanten av Christina Schiller. Historisk romantik, svensk författare. Liknande typ av historisk romantik som Bridgerton - dvs inte tydligt när eller var det utspelar sig, fokuset är inte på tidsperioden utan på romantiken. Huvudpersonen är på väg till ett nytt jobb som guvernant, men det blir snöstorm på vägen samtidigt som kusken skadar sig, och de måste stanna några dagar på ett slott ägt av en greve. Jag tyckte om den.

Fantastisk - The Frozen River av Ariel Lawhon. Historisk fiktion, inspirerad av Martha Ballards liv (barnmorska i USA i slutet av 1700-talet) och våldtäktsrättegången som hon vittnade i under 1789. Martha Ballard levde i verkligheten, och skrev en kortfattad dagbok under många års tid, och det här är då en fiktiv berättelse om hennes liv under 1789 och däromkring av typen "så här hade det kunnat vara" (även om det säkert inte var exakt så, och vissa detaljer är ändrade för att bli en bättre berättelse). Dvs inte något detaljgenomgång av exakt vad vi vet om henne och hennes liv, utan fiktiion. Jag tyckte väldigt mycket om den, och jag kan rekommendera att läsa den.

Läs om en favoritbok - Eyes of Silver, Eyes of Gold av Ellen O'Connell. Western romantik (Colorado, 80-talet). Annes far försöker tvinga henne att gifta sig med en äldre man som hon inte vill gifta sig med, och hon lyckas rymma - men hittas av fadern och ett uppbåd karlar på Cord Bennetts gård, där hon sov i ladan under natten. Cord Bennet, en hästuppfödare som är son till en ranchägare och hans andra hustru, som var en Cheyennekvinna, är inte precis omtyckt i trakten i och med hans ursprung, och även vissa händelser några år tidigare, och männen som hittar Anne där ser inte precis med blida ögon på det.
När jag snabbkollar på Goodreads, så ser jag att det var över tio år sedan jag läste den här boken för första gången, och det här är en bok som jag läst om flera gånger efter dess (så det här är bara ännu en gång ;) ), och jag tycker fortfarande väldigt mycket om den

Känd person nämns - Heartless av Elsie Silver. Nutida romantik med westernfokus. Den kvinnliga huvudpersonen har inget att göra under några månader, och hennes vän tycker då att det är en bra idé att hon kan vara nanny till vännens svågers barn. Del två i en serie, första boken är Flawless som jag läst för bokbingot innan. Jag har tyckt om båda, och kommer fortsätta läsa 3:an.

I en serie - Eira Martell - Grimoarens hemlighet av Kristina Dowling. Andra boken i den lite mörkare svenska fantasyserien om Eira Martell. Okej, men inte någon som jag fastnade i och inte kunde lägga ifrån mig.

Författarens förnamn börjar på J - Julhälsningar från den isländska lilla byn av Jo Thomas. Feelgood bok, där ett gäng semestrande britter fastnar i en liten by ute på landsbygden på Island efter en snöstorm. Okej, men inte någon jag riktigt fastnade för (annat än att det verkade trevligt att rida islandshästar på det sättet, och att t.ex. bara ta hästen till grannarna istället för bil ;))

IMG_20250126_082420471.webp

Jag har lyssnat på en liten del av Kvinnan som sålde hästar av Seicho Matsumoto, men det får bli Nej, den här vill jag inte läsa klart. Språket är bra, men inläsningen av Hans-Göran Ankarcrona en katastrof. Helt omöjlig att lyssna på.

Så istället valde jag att lyssna på En underbar död av Emma Ångström. Krysset hamnar på Relationen mellan en vuxen och ett barn spelar stor roll, för det gör den. Om jag avslöjar hur så förstör jag boken, så det låter jag bli.

Boken beskrivs som en psykologisk thriller, och det kan man nog säga att den är, även om den inte är speciellt läskig. Julias make Henrik försvinner plötsligt, och i jakten på vad som hänt händer obehagliga saker. Det finns en dåtidshistoria också, som vävs ihop med den vanliga historien efter ett tag.

Mycket bra inläsning av Ellen Jelinek.

Kryssar En känd person nämns med Familjen Bernadotte av Arne Norlin.
Den innehåller, som namnet kanske antyder, en hel drös med mer eller mindre kända personer, bland annat vår nuvarande kung Carl XVI Gustaf. Boken handlar om ätten Bernadotte och är inte riktigt lika torr och tråkig som jag mindes skolundervisningen, men ändå mer saklig än en skvallertidning. Personligen tyckte jag nog att det var mest intressant att läsa om de lite mindre kända individerna.

Kryssar Snö nämns i boken med Himmel över Alaska av Kristin Hannah.
Handlingen utspelar sig i Alaska där det finns väldigt gott om snö en stor del av året. Den handlar om Leni som tillsammans med sin familj som 13-åring 1974 flyttar till Alaska, vilket mest verkar vara hennes krigsskadade och impulsive fars idé. En berättelse med mycket fina beskrivningar av miljön och levnadsförhållandena i Alaska, men också om starka och ibland väldigt svåra relationer till sina närmaste; "Det sägs att det finns hundra sätt att dö på i Alaska. Men Leni vet att det finns andra faror än vildmarkens."

Kryssar Genre du inte brukar läsa med Hemmet av Mats Strandberg.
Skräck är inte en genre jag brukar läsa, men helt ärligt förstår jag inte riktigt varför. De få sådana böcker jag ändå har läst har jag gillat (mer eller mindre). Författaren har här valt en passande miljö att placera lite "spöken" i, nämligen ett hem för dementa gamlingar. Det är liksom ingen som tycker det är konstigt när de gamla beter sig förvirrat och pratar om märkliga saker. Helt klart en spännande bok som får mig att vilja läsa mer skräck.

Nordiskt originalspråk (danska) - Blodshämnden av Charlotte M Larsen. Historisk fiktion som utspelar sig på vikingatiden (900-talet, Danmark). Estrid Ulvfare lever ett klassiskt liv som hustru till en bonde, som hon har en son med. Men sedan mördas sonen och maken av jarlen, efter att ha ifrågasatt skatterna. Estrid beslutar sig för att hämnas på jarlen, och det leder henne till ett helt annat liv - som sköldmö, och ut på vikingaräder för att lära sig det hon behöver för att kunna hämnas på jarlen.

Vikingatiden är inte en epok som jag brukar läsa böcker från (kanske eftersom jag oftast läser böcker av kvinnliga författare med kvinnliga huvudkaraktärer, vilket inte är det vanligaste kopplat till vikingatiden), och den här kändes välskriven och som om författaren läst på en hel del om epoken. Men, jag gillar ju främst "trevliga" böcker, eller hur man nu ska förklara det - inte så mörka böcker med lycklica slut (alltså blir det mycket romantik ;)) Det är visserligen inget mörkt slut (det här är första boken i en serie), men någon scen (framförallt en avrättning i sista halvan av boken) var inte precis särskilt trevlig (inte blodig, men inte så att man precis känner för att äta eller gå och lägga sig direkt efteråt). Och allmänt tror jag faktiskt att jag fastnade mer för första halvan av boken, än andra halvan. Okej, men jag tror inte att jag kommer läsa vidare fortsättningen. Däremot kan den säkert passa bättre till någon annan som inte är så fäst vid trevligheten i böckerna man läser.

Jag har lyssnat på Och bergen ska rämna av Erika Olofsson Liljedahl. Krysset hamnar på Bok du tyckte var helt fantastisk.

Tornedalen vid sekelskiftet, järnvägen håller på att byggas. Prästfrun Hedvig kämpar med att finna en mening i tillvaron, och finner den genom att undervisa samiska barn. Oerhört vackert språk, och en fascinerande historia.

Bra inläsning av Hedda Stiernstedt.

Till Läs om en favoritbok har jag läst ytterligare en Science Fiction-klassiker: Möte med Rama av Arthur C. Clarke. Det var över 20 år sedan jag läste den senast, och den är fortfarande lika bra.

Rama är ett fem mil långt, cylinderformat föremål, som träder in i vårt solsystem år 2130. Ett rymdskepp skickas för att undersöka Rama, och det de upptäcker är mer obegripligt än vad de väntat sig.

Jag har lyssnat på I mördarens skugga av Samuel Karlsson. Krysset hamnar på Något rött på omslaget. Bildbevis: https://lindco.se/product/i-mordarens-skugga/

Boken är den andra i Karssons serie om kriminalinspektör Jessica Jackson, och utspelar sig på den fiktiva ön Mörkö utanför Västervik. Jessica är halvtidsledig från sitt jobb hos polisen, och har startat ett mikrobryggeri. Sen hittas två skjutna människor i en båt på vattnet utanför ön.

Den här boken är inte lika bra som den första, mest för att Jessicas agerande passerar rimligheternas gräns. Hon tappar i trovärdighet, och beter sig mest urlöjligt.

Mycket bra inläsning av Gunilla Leining.

Kryssar Handlar om en mental eller fysisk resa med Guldet av Henrik Johnson.
Den här boken kändes ju som ett givet val att läsa när man varit hästnörd och hoppryttare sedan barnsben. Den handlar om resan det svenska hopplandslaget gör till Tokyo och OS 2021, men på sätt och vis tänker jag att det även är ett slags resa att ta sig till OS från att ha tagit sin första lektion på ridskolan/första ridturen på grannens shetlandsponny/hur man nu inledde ryttarkarriären. Jag är faktiskt lite fascinerad över att författaren på något märkligt vis lyckas göra berättelsen så oerhört spännande, trots att jag redan på förhand visste hur den skulle sluta.

Kryssar Någon fyller år med Parasiten av Sofie Sarenbrant.
Det är den 11:e delen i deckarserien om polisen Emma Sköld, och flera födelsedagar förekommer i boken. Jag tycker att de senaste delarna i serien har varit lite sådär, men den här boken var helt klart en uppryckning! Spännande och lättläst på det sätt som Sarenbrants böcker brukar vara.

Jag har lyssnat på Den mestadels sanna historien om Tanner och Louise av Colleen Oakley. Krysset hamnar på Bok med oväntat slut.

Välskriven feelgood, med bra personskildringar och en lagom absurd historia. Louise är gammal, har brutit höften och klarar sig inte själv. Hennes barn anlitar Tanner (som har sin egen historia) för att ta hand om henne. Det går inte riktigt så lätt som alla trott, eftersom Louise inte är den hon utgett sig för att vara.

Fantastisk inläsning av Klara Zimmergren.

Jag kryssar ”Bok du länge tänkt läsa” med boken Happy yoga av Steve Ross.
Jag minns faktiskt inte när jag köpte den… Boken är tryckt 2005 så det måste ju vara efter det nångång 😉, och en ren gissning är att jag köpte den för 10-15 år sedan. Sedan dess har den följt med mig och stått i olika bokhyllor, utan att det har kommit sig att jag har läst den. Men plötsligt var tydligen tiden inne!… 😄

Boken handlar om yogisk visdom, yogans djupaste filosofi och om förhållningssätt till livet, förklarat ur den amerikanska yogautövaren Steve Ross synvinkel. Roligt skrivet på ett bra förklarande sätt, men mycket att smälta och förhålla mig till. Det är en livsåskådning som skiljer sig markant från det sekulariserade västvärldskonsumtionssamhälle som jag är uppfostrad i och har fått min världsbild från, och det är mycket som är rätt konstigt och svårsmält för mig. Samtidigt som det även är mycket i yogans filosofi som känns mycket mer rätt i mig än min konsumtionssamhällesvärldsbild gör.

Det var en väldigt tänkvärd bok. Det har tagit lång tid för mig att ta mig igenom den, eftersom jag har funderat väldigt mycket över det jag läst och behövt tid att smälta. Och jag tror att jag skulle vilja läsa boken en gång till för att smälta den igen (känner mig plötsligt lite som en bok-ko… 😁).

Jag kan bara konstatera att det går VÄLDIGT långsamt för mig med läsandet för tillfället!...

Jag har lyssnat på Bröllopsmordet i Cornwall av Fiona Leitch. Krysset hamnar på Engelska är originalspråk.

Boken är första delen i serien Mord och mat i Cornwall, och är någon sorts humoristisk pusseldeckare. Den påminner faktiskt en hel del om Katie Gayles böcker. Välskriven med bra personskildringar, och lite smårolig. Fd polisen Jodie har flyttat hem till Cornwall och startat cateringfirma. Hon blir anlitad för att ordna maten till ett bröllop, men bruden försvinner...

Mycket bra inläsning av Kajsa Linderholm.

Jag har lyssnat på Semesterstugan av Daniel Hurst. Krysset hamnar på Bok där en resa/semester spelar roll.

Två familjer, med varsitt barn, åker till ena familjens lyxiga semesterhus i skotska högländerna, med tanken att få en fantastisk semester. Så blir det verkligen inte. Boken beskrivs som en psykologisk thriller, och är en välskriven, snyggt uppbyggd historia med många bottnar.

Mycket bra inläsning av EvaMaria Oria.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 331
Senast: Shpongle
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 156
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
762
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat