Bukefalos bokbingo 1 november 2024-31 mars 2025

Jag har lyssnat på Någonstans brister himlen av Erika Olofsson Liljedahl. Krysset hamnar på Max tre ord i titeln.

1920-talets Bohuslän. Fiskarpojken Elis storasyster Signe försvinner från hemmet, och föräldrarna presenterar en historia som han inte riktigt tror på. Mycket välskriven och bra berättad historia. Fantastiskt språk!

Hyfsad inläsning av My Holmsten.

Max tre ord i titeln - Flawless av Elsie Silver. Romantik, kanadensisk författare. Summer har börjat arbeta på sin pappas sportsagentbyrå, och hennes första uppdrag blir att vara "barnvakt" åt en rodeoryttare som hamnat i blåsväder och redan tappat en viktig sponsor, så att inget mer händer innan världsmästerskapen. Första gången jag läser något av henne - jag tyckte om boken och kommer fortsätta läsa resten i serien.

Bingo.

Jag har lyssnat på Mördande lögner av Christina Gustavson. Krysset hamnar på En valfri bok.

En lättsam deckare, som utspelar sig i Tranemo. Den är del 1 i Gustavsons serie "Brännpunkt Västergötland". Slutet var överdrivet dramatiskt, annars var det en trevlig bok.

Utmärkt inläsning av Maria Lyckow.
Bukefalos bokbingo vinter 2024-2025 (1).webp

Jag kryssar bok där resa/semester förekommer med "Uppdrag Hail Mary" av Andy Weir. Underbar bok! Fantastisk!

Den handlar om Ryland Grace som vaknar upp med minnesförlust i ett rymdskepp på väg någonstans i rymden. Han är jordens enda hopp för överlevnad men det vet han inte om. Jag vill berätta mycket mer men det blir spoilers av det vad jag än berättar. Det är definitivt en av de absolut bästa böckerna jag läst i år (på topplista någonsin!). Tankeväckande, humoristisk, varm och spännande!

1000006087.webp

Har hängt lite i den andra bokläsartråden, men tänkte att det kunde vara kul att vara med här också. Kan kryssa tre rutor så här långt:

Passar in på minst fyra rutor - Botgöraren av Viveca Sten
1. Boken har en prolog eller epilog, yes, en prolog finnes
2. Snö nämns i boken, handlingen utspelar sig i Åre runt påsk, så det finns snö där då
3. En känd person nämns, Zlatan Ibrahimovic nämns då han har en stuga i Åre i bokens handling (i verkligheten sålde han den tydligen för några år sedan enligt en snabb googlesökning)
4. Bok i en serie, det är den tredje delen i författarens Åremorden-serie
5. En hund spelar en viktig roll, utöver polisens hund som är behjälplig i att finna saker kopplat till mordfallet, är även en annan hund en viktig del i berättelsens upplösning
6. Max tre ord i titeln, bara ett ord faktiskt

Nej! Den här vill jag inte fortsätta läsa/tar en paus - Vi var unga och modiga av Hazel Gaynor
Alltså, det är verkligen inte en dålig bok egentligen. Har förvisso bara kommit drygt 50 sidor in, men som sagt, inget fel på boken i sig. Det är bara det att det förekommer beskrivningar av händelser i boken som ligger lite för nära i mitt eget liv just nu, som får mig att må dåligt. Har försökt läsa vidare flera gånger nu, men nej, det får bli en paus. Min ambition är ändå att prova läsa den någon gång i framtiden och hoppas att det känns bättre då.

Max tre ord i titeln - Skulden man bär av Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt
Åttonde och sista delen i serien om den fiktiva gruppen Riksmord. Spännande och helt okej, men inte den bästa i serien. Personligen var jag väl inte överförtjust i slutet heller, i synnerhet inte med tanke på att det inte kommer någon fortsättning (hoppas att jag inte spoilade något nu :bag:).

Bokbingo 2025-01-01.webp

Jag har lyssnat på tre bonusböcker..
  1. Då gråter änglarna av Unni Wenche Tandberg, bra inläst av Callin Öhrwall Delmar. En sann historia om en uppväxt inom Jehovas Vittnen. Huvudpersonen är djupt osympatisk, vilket gör att det är svårt att tycka synd om henne.
  2. Den 25 april av Mia Söderberg, fantastiskt inläst av Lena Endre. Den 25 april är dagen då Isabelle, nyss fyllda 60 år, säger upp sig från jobbet. Efter det blir ingenting sig likt. Lättsam feelgood.
  3. Moskvas spioner av Wilhelm Agrell, inläst av Martin Halland. En intressant bok, om spionage och underrättelseverksamhet av Tsarryssland, Sovjetunionen och dagens Ryssland. Fokus ligger på Stockholms roll som spioncentral under andra världskriget och efterkrigstiden, men både tidigare och senare skeden nämns.

Författarens efternamn börjar på V - Where the Forest Meets the Stars av Glendy Vanderah. Joanna hyr en stuga i skogen under sommaren för att kunna genomföra sin forskning på fåglar i närområdet. Men plötsligt en kväll så står en liten barfota flicka med en massa blåmärken utanför stugan, som säger sig vara en alien som är på jorden för att bevittna 5 mirakler. Jo låter henne stanna tillfälligt under tiden hon planerar att försöka hitta var flickan kommer ifrån egentligen, och får hjälp av grannen Gabriel. Jag tyckte om boken.

Read on Location - Dackefejden av Tomas Blom. Historisk bok om Dackefejden, ett bondeuppror lett av Nils Dacke under 1542-1543 (dvs under tiden som Gustav Vasa var kung). Främst Småland, men även Östergötland. Lite extra intressant då den släktforskningen som är gjord i min familj än så länge visar att i alla fall den delen av släkten (morfars sida) kom från Småland sedan i alla fall slutet på 1500-talet (vilket är äldsta infon vi hittat), dvs kan troligtvis ha varit påverkade av Dackefejden på något sätt.

Passar 4 rutor - Schemes & Scandals av Kelley Armstrong. Kortberättelse (150-200 sidor) i serien om polisen Mallory, som rest i tiden tillbaka till Edinburgh 1869, och nu är en assistent till begravningsentreprenör/detektiv. Ett kärleksbrev har stulits från en änkas älskare, och hon blir nu utpressad på pengar om hon inte vill att brevet ska publiceras.
1. Snö nämns i boken
2. En känd person nämns (de träffar Charles Dickens)
3. Bok i en serie (den här berättelsen är mellan bok 3 och 4 i serien, av de vanliga böckerna)
4. Engelska är originalspråk
5. Max tre ord i titeln
6. Utspelar sig i annan tid än 2000-talet (1869).
7. Något förknippas med nyårsfirande (boken utspelar sig innan och under hogmanay, dvs skotskt nyår)
8. Häst förekommer extremt kort (de använder ju häst och vagn på den tiden)
IMG_20250103_125724568.webp

Jag säger bingo med de sista tre bonusböckerna.
  1. Lagens långa näsa av Hans Alfredson, författarinläsning. En novellsamling om några av kommissarie Winkelryds alla fall. Lättsam och trevlig att lyssna på.
  2. Den stumma sorgen av Pia Kask och Yin Ling, bra inläst av Fredde Granberg. En välskriven deckare, som utspelar sig i Kalmar. Första delen i serien Kalmardåden. Överdrivet dramatiskt slut.
  3. Sonjas sista vilja av Åsa Hellberg, bra inläst av Gunilla Leining. Smårolig feelgood med lite onödigt mycket sex.
Bukefalos bokbingo vinter 2024-2025 (1).webp

Kryssar Något rött på omslaget med En familjetragedi av Mattias Edvardsson. En spänningsroman som man kommer in i direkt från första sidan. Tre olika karaktärer berättar sina respektive historier som leder fram till mordet på två personer de alla haft en direkt eller indirekt relation till. Gillade man författarens tidigare 'En helt vanlig familj' och 'Goda grannar' så kommer man att gilla 'En familjetragedi' också.
IMG_20241231_022224.webp

Jag har läst "Väninnorna på nordiska kompaniet" av Ruth Kvarnström Jones. Detta är andra delen i serien Stockholms pärlor, den var första handlade ju om Grand hotel. Jag kryssar rutan en känd person nämns bland annat är Greta Gustavsson som senare bytte namn till Garbo med som timanställd mannekäng på Nordiska kompaniets franska skrädderi. Sen finns kungafamiljen där och Josef Sachs som grundade varuhuset i verkligheten med fler verkliga personer med i boken.

Jag tycker boken var bra men boken om Grand hotel var ett snäpp vassare. Den här boken hade ibland lite historieberättande som inte riktigt kändes invävt i handlingen som jag inte riktigt gillade. Trots allt var det en väldigt bra bok sammantaget ändå och jag kan rekommendera den och man får möta både glädje och sorg och följa många av de personer som var med i Grand hotel-boken vilket jag gillar även om det har ett annat fokus nu med nordiska kompaniet.

Jag läste tyvärr inte alls så mycket under julen som jag brukar, det blev bara inte av, så jag har bara två kryss att komma med.

Som en bok med julfirande i annat land kryssar jag This Christmas av Emma Heatherington. Väldigt lättläst feel good om två personer som inte känner varandra men som båda flyr Dublin och julen och hyr en stuga på Irlands västkust. När de kommer fram inser de att det blivit tokigt med bokningen och att båda två lyckats boka samma lilla stuga. Det var en väldigt trevlig bok att läsa sådär precis före jul, och även om handlingen såklart var lite fånig så hade den ändå visst djup. Ska göra en notering om att läsa en annan av författarens böcker nästa december!

Som en bok som passar in på minst åtta rutor kryssar jag Väninnorna på Nordiska Kompaniet av Ruth Kvarnström-Jones. Då tänker jag främst på följande rutor:

1. Någon fyller år - detta sker minst en gång (Carolina), om inte två
  2. Bok med prolog eller epilog - denna har en epilog
  3. En hund spelar en viktig roll - hunden Bertil förekommer ofta och bidrar till att ge en av karaktärerna lite extra djup
  4. En resa eller semester spelar roll - två av huvudkaraktärerna reser till London resp. New York och båda resorna påverkar bokens handling väldigt mycket
  5. En känd person nämns - som @Islandshästryttare nämner ovan så förekommer både Greta Garbo och Josef Sachs, men även personer som Hitler nämns vid namn
  6. Bok i en serie - japp, detta är del två och jag hoppas att det kommer fler!
  7. Relationen mellan en vuxen och ett barn spelar stor roll - här tänker jag främst på Carolinas relation till Ottilia och på Toruns relation till Julian. Även Isabelles relationer till de olika vuxna karaktärerna spelar stor roll.
  8. Utspelar sig i en annan tid än 2000-talet - jepp!
Tänkte försöka komma igång med läsandet lite mer igen nu, så jag hoppas återkomma med fler kryss snart :)

Bifogade filer

• Bokbingo vinter 060125.webp
    Bokbingo vinter 060125.webp
    273,4 KB · Visningar: 1
Eftersom det här är roligt, och det är gott om tid kvar innan bingot tar slut så gör jag ett försök att fylla brickan en gång till. Jag har lyssnat på Vänskapspakt av Emma Vall. Krysset hamnar på Passar in på minst fyra rutor i krysset.

Boken är Valls tredje, i serien om journalisten Amanda Rönn i Sundsvall. Den här gången innehåller den en parallell dåtidshistoria, som utspelar sig under andra världskriget. Välskriven och intressant.
  1. En valfri bok
  2. Bok i en serie (detta är del 3)
  3. Bok där resa/semester spelar roll (Norska motståndsmän reser till Sverige under kriget, och en av huvudpersonerna åker till USA)
  4. Max tre ord i titeln
  5. Utspelar sig i annan tid än 2000-talet (delar av boken utspelar sig 1942, delar år 2000)
  6. Författarens efternamn börjar på V
Mycket bra inläsning av Frida Hallgren. Speciellt imponerad är jag över hur hon gestaltar norsk brytning.

Jag läste tyvärr inte alls så mycket under julen som jag brukar, det blev bara inte av, så jag har bara två kryss att komma med.

Som en bok med julfirande i annat land kryssar jag This Christmas av Emma Heatherington. Väldigt lättläst feel good om två personer som inte känner varandra men som båda flyr Dublin och julen och hyr en stuga på Irlands västkust. När de kommer fram inser de att det blivit tokigt med bokningen och att båda två lyckats boka samma lilla stuga. Det var en väldigt trevlig bok att läsa sådär precis före jul, och även om handlingen såklart var lite fånig så hade den ändå visst djup. Ska göra en notering om att läsa en annan av författarens böcker nästa december!

Som en bok som passar in på minst åtta rutor kryssar jag Väninnorna på Nordiska Kompaniet av Ruth Kvarnström-Jones. Då tänker jag främst på följande rutor:

1. Någon fyller år - detta sker minst en gång (Carolina), om inte två
  2. Bok med prolog eller epilog - denna har en epilog
  3. En hund spelar en viktig roll - hunden Bertil förekommer ofta och bidrar till att ge en av karaktärerna lite extra djup
  4. En resa eller semester spelar roll - två av huvudkaraktärerna reser till London resp. New York och båda resorna påverkar bokens handling väldigt mycket
  5. En känd person nämns - som @Islandshästryttare nämner ovan så förekommer både Greta Garbo och Josef Sachs, men även personer som Hitler nämns vid namn
  6. Bok i en serie - japp, detta är del två och jag hoppas att det kommer fler!
  7. Relationen mellan en vuxen och ett barn spelar stor roll - här tänker jag främst på Carolinas relation till Ottilia och på Toruns relation till Julian. Även Isabelles relationer till de olika vuxna karaktärerna spelar stor roll.
  8. Utspelar sig i en annan tid än 2000-talet - jepp!
Tänkte försöka komma igång med läsandet lite mer igen nu, så jag hoppas återkomma med fler kryss snart :)
Jag som tänkte att jag inte orkar befatta mig med de där multi-kryss-rutorna passar på att sno den summeringen och kryssa samma bok. ;)
Ruth Kvarnström-Jones, Väninnorna på Nordiska Kompaniet, passar 8 rutor

Jag ligger efter med kryssandet. Har en lista med lästa böcker som väntar på att bli avprickade. Vet inte om jag kommer dit...

Har läst Jul I Krinolin av Amanda Hellberg.

Kryssar "passar in på minst 8 rutor"

*snö nämns I boken (direkt I början)
*mycket god mat och konfektyr
*hästar förekommer (slädturer bland annat)
*valfri bok
*förmedlar julkänsla
*har helt klart ett oväntat slut
*har gjorts en cameo på Amalia Eriksson som tog fram polkagrisarna
*fristående bok i en serie om 3
*max tre ord i titeln
*utspelar sig på 1800-talet

Det här är en bok jag riktigt fastnade för; så himla mysig 😍

Bifogade filer

• 20241215_221739.webp
    20241215_221739.webp
    132,1 KB · Visningar: 1

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 301
Senast: Shpongle
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 115
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
742
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 467

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka