Jag läste tyvärr inte alls så mycket under julen som jag brukar, det blev bara inte av, så jag har bara två kryss att komma med.
Som en bok med julfirande i annat land kryssar jag
This Christmas av Emma Heatherington. Väldigt lättläst feel good om två personer som inte känner varandra men som båda flyr Dublin och julen och hyr en stuga på Irlands västkust. När de kommer fram inser de att det blivit tokigt med bokningen och att båda två lyckats boka samma lilla stuga. Det var en väldigt trevlig bok att läsa sådär precis före jul, och även om handlingen såklart var lite fånig så hade den ändå visst djup. Ska göra en notering om att läsa en annan av författarens böcker nästa december!
Som en bok som passar in på minst åtta rutor kryssar jag
Väninnorna på Nordiska Kompaniet av Ruth Kvarnström-Jones. Då tänker jag främst på följande rutor:
- Någon fyller år - detta sker minst en gång (Carolina), om inte två
- Bok med prolog eller epilog - denna har en epilog
- En hund spelar en viktig roll - hunden Bertil förekommer ofta och bidrar till att ge en av karaktärerna lite extra djup
- En resa eller semester spelar roll - två av huvudkaraktärerna reser till London resp. New York och båda resorna påverkar bokens handling väldigt mycket
- En känd person nämns - som @Islandshästryttare nämner ovan så förekommer både Greta Garbo och Josef Sachs, men även personer som Hitler nämns vid namn
- Bok i en serie - japp, detta är del två och jag hoppas att det kommer fler!
- Relationen mellan en vuxen och ett barn spelar stor roll - här tänker jag främst på Carolinas relation till Ottilia och på Toruns relation till Julian. Även Isabelles relationer till de olika vuxna karaktärerna spelar stor roll.
- Utspelar sig i en annan tid än 2000-talet - jepp!
Tänkte försöka komma igång med läsandet lite mer igen nu, så jag hoppas återkomma med fler kryss snart