Bukefalos bokbingo 1 november 2024-31 mars 2025

Jag kryssar "bok som var helt fantastisk" med Kvinnan i den vita kimonon av Ana Johns.

Toris pappa dör och hon får veta att han hade ett förhållande i Japan när han var där som ung soldat och att hon kanske har en syster. Parallellt får vi följa den japanska kvinnan under 50-talet.

Boken var inget särskilt till en början men historien fångade mig sedan mer och mer och jag har sträckläst den idag. Kanske inte någon stor litteratur men mer fantastisk än så tror jag inte jag hittar dessa månader som ingår i krysset.

Jag har lyssnat på Den stora smällen av Herman Wenlin. Krysset hamnar på Något rött på omslaget. Bildbevis: https://lindco.se/product/den-stora-smallen/

I den här boken finns det en osannolik mängd mycket underliga människor. Tanken är nog att den ska vara rolig, och ibland lyckas den, men oftare är det mer ett uppradande av den ena händelsen efter den andra, oftast parodier på verkliga händelser. Som bäst är boken hyfsad. Författaren försöker lite för mycket.

Och ifall det någon gång skulle dyka upp ett bingo med en ruta med krav på ordet "oomkullrunkelig", så vill jag meddela att det ordet finns med i den här boken.

Mycket bra inläsning av Fredde Granberg.

Ska absolut fundera på en ruta där ordet oomkullrunkelig till nästa bingo :D

Jag har läst "Lätta ditt hjärta" av Karin Wahlberg. Detta är tredje delen i hennes lasarettsserie, som kretsar runt sjukhuset i Ekstad, de som jobbar där och deras familjer och också runt vissa patienter. Dessutom har i denna boken Stina Rudström blivit färdig barnmorska, hennes väg till att utbilda sig till det har man fått följa i de tidigare böckerna. Stina jobbar på allmänna BB i Stockholm varför man även får följa hennes liv där. Den här delen utspelar sig år 1955.

Det är som vanligt i denna serien många olika personer man följer men jag tycker att författaren knyter ihop det på ett väldigt bra sätt och det känns aldrig som det blir rörigt trots att man får följa många olika perspektiv. Tycker det är en bra skriven bok , författaren har bra driv i berättandet och jag vill hela tiden läsa vidare. Dessutom blir jag imponerad över hur många tidstypiska detaljer hon har fått med i boken. Börjat förstå hur otroligt mycket research det kräver då jag själv skriver en historisk roman. Att författaren själv har jobbat i sjukvården som sjuksköterska större delen av sitt liv underlättar såklart författandet för henne. Sammantaget en stark rekommendation för denna serie om du gillar historiska romaner!

Kryssar rutan "bok med oväntat slut" För att inte förstöra läsupplevelsen för någon som eventuellt vill läsa/lyssna på boken lägger jag förklaringen till rutan i en spoiler (tänk på att spoilern syns som text om du citerar mitt inlägg)

Stina är kär och har ett förhållande med en kvinna, Gurli, när boken börjar. De har ett fint nyår i Stockholm men sen hör inte Stina av Gurli så mycket och börjar fundera på varför. Till slut kommer det ett brev och Gurli har träffat en man och kommer gifta sig med honom. Stina är förkrossad under lång tid men det slutar med att hon träffar en pojkvän på BB där hon jobbar och boken slutar med att Stina får barn. Det slutet såg jag inte komma och var väldigt oväntat, därav krysset på rutan.

Senast ändrad:
Att författaren själv har jobbat i sjukvården som sjuksköterska större delen av sitt liv underlättar såklart författandet för henne. Sammantaget en stark rekommendation för denna serie om du gillar historiska romaner!
Karin Wahlberg är läkare (gynekolog) och inte sjuksköterska. Hon var en av handledarna när jag gick läkarutbildningen och jag var lite besviken att jag inte var i hennes grupp.

1000006087.webp

Jag kryssar Titel med max tre ord med "Iron Flame" av Rebecca Yarros. Andra boken i Empyrean-serien. Tredje kommer i januari så jag läser om för att ha alla detaljer i minnet. Sjukt bra böcker! Älskar hur hon har skrivit drakarna! De är intelligenta, en egen självständig art med sin egen styrning, mål och hemligheter. De är nog tillsammans med Smaug i The Hobbit mina favoriter bland litterära drakar.

Nu blir det en paus för den världen tills i slutet av januari.

Nästa bok blir nog en annan bok jag väntat ett tag på. Den femte boken i Sky&Fall av Ersgård. Gehenna. Eller nåt juligt. Får se!

Visa bifogad fil 158428

Jag kryssar Titel med max tre ord med "Iron Flame" av Rebecca Yarros. Andra boken i Empyrean-serien. Tredje kommer i januari så jag läser om för att ha alla detaljer i minnet. Sjukt bra böcker! Älskar hur hon har skrivit drakarna! De är intelligenta, en egen självständig art med sin egen styrning, mål och hemligheter. De är nog tillsammans med Smaug i The Hobbit mina favoriter bland litterära drakar.

Nu blir det en paus för den världen tills i slutet av januari.

Nästa bok blir nog en annan bok jag väntat ett tag på. Den femte boken i Sky&Fall av Ersgård. Gehenna. Eller nåt juligt. Får se!
Bäst beskrivna drakarna var ett spännande omdöme.
Tittade på Fourth wing, men blev lite avskräckt av att den var 25(!) timmar lång.

Jag har lyssnat på Julstök från himlen av Sheila Roberts. Krysset hamnar på Bok med julfirande i annat land än där du befinner dig, för den utspelar sig någonstans i USA.

Boken är någon sorts feelgood, med ensamstående mamma och grinig änkling till granne, vars döda fru hemsöker honom för att få honom mindre grinig. En hund finns också med i historien.

Hyfsat välskriven, men en fånig, förutsägbar historia med otroligt frustrerande könsroller.

Bra inläsning av Anna Thiam.

Jag har lyssnat på Vad hände med barnen? :hur de minsta blev en handelsvara av Eva F. Dahlgren. Krysset hamnar på Utspelar sig i annan tid än 2000-talet.

Boken är den sista delen i Dahlgrens trilogi om människovärdet under första hälften av 1900-talet. I den här boken fokuserar hon på (de oäkta) barnen. De syfilissmittade, fosterbarnen, barnhemsbarnen...

Intressant och läsvärd, även om jag inte är helt förtjust i att författaren ger sig själv så mycket plats i historien.

Bra inläsning av Cecilia Walton Agrell.

Jag har lyssnat på Vad hände med barnen? :hur de minsta blev en handelsvara av Eva F. Dahlgren. Krysset hamnar på Utspelar sig i annan tid än 2000-talet.

Boken är den sista delen i Dahlgrens trilogi om människovärdet under första hälften av 1900-talet. I den här boken fokuserar hon på (de oäkta) barnen. De syfilissmittade, fosterbarnen, barnhemsbarnen...

Intressant och läsvärd, även om jag inte är helt förtjust i att författaren ger sig själv så mycket plats i historien.

Bra inläsning av Cecilia Walton Agrell.

Åh låter som en intressant triologi för mig att läsa nu som både research för min roman! Så den åker upp på min läslista ska kolla om den finns som e-bok på biblioteket!

Jag har lyssnat på Snöänglar som flyger mot skymningen av Linda Rakka. Tredje delen i hennes serie om Morden vid Göta kanal. Krysset hamnar på Någon fyller år, för det finns ett födelsedagskalas i boken.

I Sparvdalen håller pensionatsägaren Betsy fortfarande på med att ta livet av folk, och ett av hennes offer hittas dessutom, vilket ger upphov till en polisutredning. Bra språk, fantastiska personskildringar, lagom oväntad upplösning.

Riktigt bra inläsning av Katarina Ewerlöf.

Jag har läst Rosemarys baby av Ira Levin. Krysset hamnar på Läs om en favoritbok.

Boken gavs ut 1967 och min översättning är från 1988. Trots det känns språket förhållandevis modernt, även om det finns ordval som får en att studsa till lite.

Rosemary och hennes inte så framgångsrika skådespelarmake flyttar in i en lägenhet i ett gammalt sekelskifteshus i New York, trots att de blivit varnade om att huset har en mörk historia. Naturligtvis börjar det hända otrevliga saker.

Jag kryssar ”Bok på max 100 sidor” med boken Pausa – en handbok om återhämtning av Ulrika Borén. En bok jag fick på jobbet efter att författarinnan varit hos oss och föreläst om stress och pauser och mindfulness.
Det här är ett område som jag upplever lätt kan bli flåshurtigt och/eller frälsaraktigt, samtidigt som jag själv har varit med om att bli utbränd och väl känner till vikten av stresshantering efter att ha fördjupat mig i ämnet i ca 10 år. Jag tyckte ändå att boken var rätt trevlig, om än basic. Boken kokar ihop ett komplext ämne och lyfter de viktigaste områdena att fokusera på, samtidigt som den lägger det hela på en rätt lättsam nivå. Den innehåller väldigt enkla och praktiska övningar – så pass enkla att tröskeln att göra dem var så låg att jag till och med fick tummen ur att göra några av dem (vilket annars är mitt stora dilemma...). 😊

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 122
Senast: Shpongle
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 945
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
717
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka