Bukefalos bokbingo 1 november 2024-31 mars 2025

Jag har läst Allt vi inte sa av Sara Osman. Jag tror den hamnade under min radar när den nominerades till Årets bok för några år sen, men sen har det inte blivit av att jag läst den, förrän nu.

Boken handlar om tre vänner, Sofia, Caroline och Amanda. De är unga vuxna, precis i startgroparna i respektive karriär och boendes i Stockholm. Men deras förutsättningar och vägen dit är väldigt olika och ibland skaver det i relationerna. Berättelsen växlar mellan de tre perspektiven, men det finns också ett ”efteråt” där Amanda är frihetsberövad och det är tydligt att något hemskt har hänt.

För mig blev det en annorlunda läsupplevelse, ofta tycker jag att man får mer och mer förståelse för karaktärers agerande ju mer man lär känna dem. Här får jag redan från start en bra känsla för olika drivkrafter och känner också för alla tre. Men ju längre berättelsen går, desto mer osympatiska sidor visar de och i slutet bryr jag mig knappt om hur det går för någon av dem. Författaren är oerhört vass och sarkastisk, så det är dock ett sant nöje att läsa ändå och jag hoppas att hon snart kommer med något mer.

IMG_4808.webp

Jag kryssar rutan bok med prolog eller epilog.

Jag har lyssnat på Hundkärlek av Charlotta von Zweigbergk. Krysset hamnar på En hund spelar viktig roll.

Karin åker med hunden Sune till Gotland, där tanken är att han ska betäcka tiken Sonja. Det visar sig vara inte fullt så lätt som Karin trott, och umgänget med Sonjas husse Patrik är definitivt inte okomplicerat. Bra språk och nyanserade personskildringar. Bitvis smårolig, bitvis kletigt pinsam.

Mycket bra inläsning av Maria Lyckow.

Jag kryssar ”Bok med mycket god mat” med Kärlekens idioter av Emma Hamberg, för att en kokbok spelar en stor roll och det är ett himla matlagande hela tiden. 😊

Jag tyckte att början av boken var jätterolig och bra, blev fångad direkt och satt och skrattade högt åt språket och många lätt bisarra händelser och personer. Men nånstans på mitten så tyckte jag att det hände nånting – om det var med mig eller med boken är oklart, men den tappade mig lite. Även om jag absolut uppskattade läsupplevelsen och gillade boken som helhet. Men jag upplevde det, precis som med Agneta-böckerna, att känslan jag får av berättelsen pendlar lite mellan träffsäker undehållning och banal fars. Det positiva överväger dock och jag kommer säkert att läsa mer av Emma.

(Jag ställde mig på kö till att låna boken i somras och hade då köplats 169 på biblioteket, så jag är ändå imponerad av att det har gått ganska fort! Har dock sett att de har köpt in många fler exemplar av boken, men det är fortfarande ungefär lika många som står på kö till den fortfarande som när jag ställde mig på kö. Populär bok, uppenbarligen. 😊 )

Jag har lyssnat på Parmiddagen av Martin Österdahl. Krysset hamnar på Relation mellan en vuxen och ett barn spelar stor roll.

Ett förälskat tonårspar ser till att deras föräldrar träffas under en nyårsmiddag. Det går inte alls som planerat, och slutar med total katastrof. Välskriven, snyggt uppbyggd historia. Det tog ett bra tag innan jag började ana hur det hängde ihop.

Bra inläsning av Katarina Ewerlöf.

Jag kryssar I hope this finds you well av Natalie Sue som en som handlar om en mental eller fysisk resa. Här tänker jag då alltså på att huvudkaraktären gör en "resa" gällande sitt mentala mående, vet inte om det är så den är tänkt att tolkas? Det var i alla fall en fin bok som var underhållande samtidigt som den hanterade tunga ämnen som psykisk ohälsa och orimliga kulturella normer. Storyn var intressant, karaktärerna underhållande och författaren beskriver ångest på ett otroligt bra och gripande sätt.

Som en bok där en julklapp förekommer kryssar jag The Authenticity Project av Clare Pooley (de firar jul i boken och en hel del julklappar utbyts). Tackar för tips i den vanliga boktråden! Maken och jag har lyssnat på den tillsammans eftersom vi kört en hel del bil under den senaste månaden och vi uppskattade den båda två. Lättsam men ändå intressant, och även om den kändes lite förutsägbar ibland var det en fin historia :)

Bifogade filer

• Bokbingo vinter 011124.webp
    Bokbingo vinter 011124.webp
    270,6 KB · Visningar: 3
Jag har lyssnat på Välkommen till Flanagans av Åsa Hellberg. Krysset hamnar på Något förknippas med nyårsfirande, för boken börjar faktiskt med ett sådant.

Linda från Fjällbacka ärver större delen av hotell Flanagans i London. Det är strax efter andra världskriget, och tiden är inte riktigt mogen för en kvinnlig chef. En fartfylld, hyfsat välskriven historia. Relativt förutsägbar, men det gör ingenting.

Mycket bra inläsning av Gunilla Leining.

Läste ut Sista julen i New York av Becca Freeman. Tog upp den för att jag var sugen på något juligt att komma i stämning med, men den handlar mycket om alternativt julfirande så…

Hannah förlorar båda sina föräldrar i tonåren och kvar har hon bara en ganska mycket äldre storasyster som är mån om att gå vidare i livet. Finn förskjuts av sin familj när han kommer ut som gay och när han och Hannah nästintill är de enda som är kvar på campus över jul när de går på college så påbörjar de en egen jultradition. Det tillkommer ytterligare ett par personer i deras gäng, men det är Hannah och Finn som är huvudkaraktärer och det är mellan deras perspektiv som berättelsen växlar. Vi får följa dem olika jular, från den allra första till nutid och vi förstår att den nutida måste bli något alldeles extra eftersom den också är den sista innan gänget splittras.

Även om berättelsen innefattar romantisk kärlek så tycker jag det är fint att fokus ligger på vänskap och att kärleken till vänner kan vara lika stark som familjeband. Tidshoppandet mellan olika jular uppskattar jag inte lika mycket, eftersom jag ibland tappar bort mig i vad som hänt och vad som (ännu) inte har hänt. Att en i kompisgänget är mångmiljardär känns väl sådär, men det gör onekligen en del saker smidigare i berättelsen.

IMG_4835.webp

Jag väljer att kryssa rutan för passar in på minst fyra rutor i krysset, då den passar på följande;
1. En känd person nämns - Hannah jobbar på en radiostation och flera kända artister nämns som gäster där.
2. En julklapp förekommer - eftersom det är en lång rad jular som skildras, så är självklart julklappar med.
3. Bok med julfirande i annat land än där du befinner dig - New York ligger inte i Sverige.
4. Bok med prolog eller epilog - check på den.
5. Utspelar sig på en ö - delvis åtminstone, om Manhattan får räknas till en ö.
6. Valfri bok - jepp.
7. Bok där resa/semester spelar roll - bokens stora drivkraft är att Finn ska flytta till västkusten.
8. Snö nämns i boken - det nämns, men mindre än man kan tro.
9. En mistel nämns - även om det bara är som en titel på en jullåt, så nämns det.
10. Handlar om en mental eller fysisk resa - i någon mån så handlar den om att bli vuxen och det är väl en mental resa så god som någon.
11. Något rött på omslaget - skridskor, jacka, julgranskulor…
12. Boken förmedlar julkänsla - det får jag nog ändå ge den att den gör, om än kanske inte i klassisk mening.
13. Engelska är originalspråk - japp.
14. Bok med mycket god mat - oh ja, allt från klassisk julmat, till skräpmat och fine dining. Och pannkakor!
15. Passar in på minst 8 rutor i krysset - detta är den 15:e rutan, så.

Jag har läst The Poppy War av R.F Kuang. Har varit på min TBR länge! Det är en fantasybok som handlar om Rin. Hon vill komma ifrån sin tillvaro och enda sättet är att komma in på militärhögskolan där de får lära sig att slåss, strategi och en massa annat. Landet har varit i krig flera gånger och lärarna verkar tro att det kommer hända igen… Väldigt spännande läsning, jag har nästa bok hemma och ska börja på den snart ☺️ Den utspelar sig (delvis, men en viktig del) på en ö så det är vad jag kryssar i

Jag kryssar "passar in på minst fyra rutor i krysset":
*bok med prolog eller epilog- det är både och
*skönlitterär bok där flera hästar förekommer: de används vid ridturer/förflytta sig med häst och som drar droskor. En argsint hingst nämns också.
*genre du inte brukar läsa. Nä asså väldigt erotiskt "tantsnusk", brukar inte jag läsa- Fifty shades of Grey känns ju väldigt harmlöst jämfört med denna
*max tre ord i titeln. Den heter Drama
*utspelar sig i annan tid än 2000-talet. Utspelar sig i slutet av 1700-talet.

Drama av Sylvia Day har spänning mellan all erotik, väldigt mycket välbeskrivande sexakter med grova ord. Inte något jag brukar läsa så blev lite "överrumplad" när jag insåg vad jag hade köpt för bok senast på loppis 😅. Men en helt okej bok. Verkar ha fått mycket stående ovationer vad det verkar.

Bifogade filer

• 20241204_171331.webp
    20241204_171331.webp
    300,3 KB · Visningar: 6
Jag kryssar "passar in på minst fyra rutor i krysset":
*bok med prolog eller epilog- det är både och
*skönlitterär bok där flera hästar förekommer: de används vid ridturer/förflytta sig med häst och som drar droskor. En argsint hingst nämns också.
*genre du inte brukar läsa. Nä asså väldigt erotiskt "tantsnusk", brukar inte jag läsa- Fifty shades of Grey känns ju väldigt harmlöst jämfört med denna
*max tre ord i titeln. Den heter Drama
*utspelar sig i annan tid än 2000-talet. Utspelar sig i slutet av 1700-talet.

Drama av Sylvia Day har spänning mellan all erotik, väldigt mycket välbeskrivande sexakter med grova ord. Inte något jag brukar läsa så blev lite "överrumplad" när jag insåg vad jag hade köpt för bok senast på loppis 😅. Men en helt okej bok. Verkar ha fått mycket stående ovationer vad det verkar.

Bifogade filer

• 20241204_173042.webp
    20241204_173042.webp
    111,6 KB · Visningar: 6
Jag har läst The Poppy War av R.F Kuang. Har varit på min TBR länge! Det är en fantasybok som handlar om Rin. Hon vill komma ifrån sin tillvaro och enda sättet är att komma in på militärhögskolan där de får lära sig att slåss, strategi och en massa annat. Landet har varit i krig flera gånger och lärarna verkar tro att det kommer hända igen… Väldigt spännande läsning, jag har nästa bok hemma och ska börja på den snart ☺️ Den utspelar sig (delvis, men en viktig del) på en ö så det är vad jag kryssar i

Jag har länge haft The Poppy War på min läslista och blev extra sugen efter att ha läst Babel och verkligen klickat med författaren. För mig har det mest fallit på att jag är så trög att läsa på engelska (Babel finns översatt), men jag är förväntansfull kring din åsikt om resten av böckerna i serien. :)

Jag har länge haft The Poppy War på min läslista och blev extra sugen efter att ha läst Babel och verkligen klickat med författaren. För mig har det mest fallit på att jag är så trög att läsa på engelska (Babel finns översatt), men jag är förväntansfull kring din åsikt om resten av böckerna i serien. :)
Kul att du fastnade för Babel! Den är på min läslista 😁 Lovar att uppdatera när jag läst de andra två! ☺️

Jag kryssar ”En mistel nämns” (av förhoppningsvis uppenbara skäl… 😉) med boken Mistelmysteriet av Nita Prose.
Boken handlar om städerskan Molly som jobbar på Regency Grand Hotel, som tycker att kollegorna på hotellet och hennes pojkvän börjar bete sig mystiskt när det närmar sig jul...
Det var ingen bok för mig. Hade den inte varit så kort som den var så hade det nog blivit ett kryss på ”Nej!...” istället. Förstod inte alls charmen med berättelsen, upplevde den som banal och förutsägbar. Jag var uppenbarligen inte rätt publik för den här boken. 🤷‍♀️

Jag har lyssnat på Änglavakt av Emma Vall. Del två i hennes serie om journalisten Amanda Rönn. Krysset hamnar på Snö nämns i boken, för i slutet kommer den.

Narkotikan sprids bland de unga i Sundsvall, och en skådespelare försvinner för att senare hittas mördad i en polis sommarstuga. Amanda försöker reda ut hur det hela hänger ihop. Bra språk, inte helt förutsägbar.

Mycket bra inläsning av Frida Hallgren.

Har läst Believe me av Tahereh Mafi, en typ längre novell tillhörande Shatter me-serien. Tycker det är väldigt svårt att berätta om en bok utan att spoila den helt, speciellt i en serie 😅 Men Shatter me skulle jag säga är något mellan fantasy-romantasy-dystopi som handlar om Juliette. Hon är inlåst i ett asylum i en diktatur där jordens resurser håller på att ta slut. Original-serien är sex böcker och sen finns det tre typ noveller. Tyckte verkligen om de första tre böckerna, sen tyckte jag att det spårade ur lite. Believe me är helt okej, men man får se det lite som en julspecial i en serie. Inte lika mycket plot utan mer good feeling om karaktärerna. Hade den varit längre (den är 170 sidor) vet jag inte om jag hade läst klart den, men den ska tillbaka till biblioteket nu så fick lite spark i baken. En hund spelar en viktig roll (så stor roll något hinner spela i en sån bok) och det blir rutan jag kryssar i ☺️

IMG_0263.webp

Äntligen dags för nästa kryss. Rise av Karen Campbell.
Kryssar mental/fysisk resa. Boken handlar om Justine som flyr från sin våldsamme pojkvän och ett liv som prostituerad i Glasgow till ett liv som ”nanny” hos en familj på landet.
Jag hade otroligt svårt att ta mig genom boken. Dels skottade sig huvudpersonen längre och längre ner i ett helveteshål - bokstavligen och bildligt - vilket gjorde boken näst intill plågsam att läsa. Dels var det något med hennes sätt att skriva som skavde. Och sist men inte minst gick boken från 100% elände till nån slags super-feelgood i sista kapitlet. Justine träffar kärleken, våldsamme pojkvännen dör högst lägligt, alla elaka kärringar är plötsligt snälla och alla barn är glada. Mycket märkligt - så inte en bok jag rekommenderar.

Någon fyller år - Luna and the Lie av Mariana Zapata. Amerikansk romantik, åt det mer långsamma hållet. Luna jobbar som billackerare på en firma ägd av två personer - en äldre man som nästan är som en andra pappa åt henne, och en lite yngre ganska otrevlig och butter, men snygg, man. Luna hjälpte den yngre mannen en gång flera år tidigare, och vill betala tillbaka sin skuld, även om Luna inte tycker att han är skyldig henne något alls. Jag tror nog att Zapata är en av mina favoritförfattare i romance-genren, och jag har läst de flesta av hennes böcker. Den här var i liknande stil som de andra, men är inte bland mina topp-3-favoriter bland hennes böcker.

Mycket god mat - Sommarregn av Sarah Morgan. Romantik. Del två i en serie om tre bröder vars familj äger en hotell/skidanläggning i USA. Den här boken handlar om den av bröderna som inte jobbar på familjeanläggningen, utan istället är en väldigt duktig kirurg, och sedan den franska kocken Elise som jobbar på familjeanläggningen och som nästan blivit en del av familjen. Okej, och jag kommer även läsa den sista (om tredje brodern), men inte någon framtida favoritbok.

Fiction med häst - A Sky Beyond the Storm av Sabaa Tahir. Fjärde och sista boken i An Ember in the Ashes-serien, en fantasyserie (mer åt ungdomshållet). Lite romantik i grunden, men definitivt mer fokus på fantasydelen (ingen "romantasy"), och lite åt det mörkare hållet skulle jag nog säga där kanske inte alla karaktärer i serien överlever. De använder hästar som transportmedel.

Relation mellan vuxen och barn - Caught Up av Liz Tomforde. Amerikansk romantik, tredje boken i en serie. Kai spelar professionell baseball, men är också en ensamstående pappa till en liten pojke. För att lyckas med det så har han hjälp av nannies (barnflickor? finns det något helt passande ord på svenska?), men han har en tendens att sparka dem ganska snart efter att de börjat. Den här gången anställer dock lagets tränare en person som han inte kan sparka - tränarens dotter, som behövde time-out från sitt jobb som high end konditor.

IMG_20241206_101504085.webp

Jag har lyssnat på Den stora smällen av Herman Wenlin. Krysset hamnar på Något rött på omslaget. Bildbevis: https://lindco.se/product/den-stora-smallen/

I den här boken finns det en osannolik mängd mycket underliga människor. Tanken är nog att den ska vara rolig, och ibland lyckas den, men oftare är det mer ett uppradande av den ena händelsen efter den andra, oftast parodier på verkliga händelser. Som bäst är boken hyfsad. Författaren försöker lite för mycket.

Och ifall det någon gång skulle dyka upp ett bingo med en ruta med krav på ordet "oomkullrunkelig", så vill jag meddela att det ordet finns med i den här boken.

Mycket bra inläsning av Fredde Granberg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 122
Senast: Shpongle
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 945
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
717
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka