Jag har lyssnat på Jag ger mina tårar av Merja Mäki. Krysset hamnar på Passar in på minst fyra rutor.
När boken börjar är det 1942 och karelska läraren Larja är på väg från Finland till sin hemstad Olonets i Karelen, som under den här tidpunkten är ockuperad av finska trupper. Hon har varit på omskolning i Finland, ett krav för att hon ska få behålla sitt jobb, eftersom hon fått sin lärarutbildning i Sovjetunionen.
Otroligt vackert språk, och en fascinerande berättelse om den karelska befolkningens upplevelse av den finska ockupationen under fortsättningskriget.
Den passar in på följande rutor:
När boken börjar är det 1942 och karelska läraren Larja är på väg från Finland till sin hemstad Olonets i Karelen, som under den här tidpunkten är ockuperad av finska trupper. Hon har varit på omskolning i Finland, ett krav för att hon ska få behålla sitt jobb, eftersom hon fått sin lärarutbildning i Sovjetunionen.
Otroligt vackert språk, och en fascinerande berättelse om den karelska befolkningens upplevelse av den finska ockupationen under fortsättningskriget.
Den passar in på följande rutor:
- Bok med prolog eller epilog (epilog finns)
- Nordiskt originalspråk (finska)
- En valfri bok
- Bok du tyckte var helt fantastisk (underbart språk, och en fantastisk berättelse om livet i Karelen under fortsättningskriget)
- Bok i en serie (det är del 2, den första heter Innan fåglarna vänder åter)
- En känd person nämns (Josef Stalin)
- Bok där en resa spelar roll (Larja reser tillbaka till Karelen)
- Bok du länge tänkt läsa (ända sedan jag lyssnat klart på första boken)
- Utspelar sig i annan tid än 2000-talet (1942-44)