Bukefalos bokbingo 1 november 2024-31 mars 2025

Jag har lyssnat på Jag ger mina tårar av Merja Mäki. Krysset hamnar på Passar in på minst fyra rutor.

När boken börjar är det 1942 och karelska läraren Larja är på väg från Finland till sin hemstad Olonets i Karelen, som under den här tidpunkten är ockuperad av finska trupper. Hon har varit på omskolning i Finland, ett krav för att hon ska få behålla sitt jobb, eftersom hon fått sin lärarutbildning i Sovjetunionen.

Otroligt vackert språk, och en fascinerande berättelse om den karelska befolkningens upplevelse av den finska ockupationen under fortsättningskriget.

Den passar in på följande rutor:
  1. Bok med prolog eller epilog (epilog finns)
  2. Nordiskt originalspråk (finska)
  3. En valfri bok
  4. Bok du tyckte var helt fantastisk (underbart språk, och en fantastisk berättelse om livet i Karelen under fortsättningskriget)
  5. Bok i en serie (det är del 2, den första heter Innan fåglarna vänder åter)
  6. En känd person nämns (Josef Stalin)
  7. Bok där en resa spelar roll (Larja reser tillbaka till Karelen)
  8. Bok du länge tänkt läsa (ända sedan jag lyssnat klart på första boken)
  9. Utspelar sig i annan tid än 2000-talet (1942-44)
Underbar inläsning av Stina Ekblad, vars finlandssvenska dialekt verkligen passar boken.

IMG_0263.webp

Första krysset. En bok med både prolog och epilog. Nothing Left Unsaid av Janey Godley. Inte helsåld på den. Den har tagit ganska lång tid att läsa ut. Rör sig mellan två tidsperioder - sent 70-tal och 2019. Handlar om en döende mor och en bekännelse på dödsbädden, uppblandat med nån slags fel-good-historia om dottern som känns tämligen påklistrad. Boken hade nog varit bättre utan den. Dessutom var intrigen lite väl förutsägbar. Jag brukar inte kunna gissa mig till slutet men här blev det ganska uppenbart tidigt.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 682
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 798
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
707
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka