Tack! Det var en otroligt rolig ruta att leta bok tillHärligt att du kickade igång krysset med den rutan @doppler Exemplariskt motiverat och presenterat
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack! Det var en otroligt rolig ruta att leta bok tillHärligt att du kickade igång krysset med den rutan @doppler Exemplariskt motiverat och presenterat
Tack! Det var en otroligt rolig ruta att leta bok till
Ja, typKul att höra! Så nu har du bara tråkigare rutor kvar då
Åh den där låter helt perfekt att läsa som research till min roman. Jag letar efter böcker som är skrivna runt den perioden för att både ta del av språk och skildringar som är samtida. Hoppas jag kan hitta den via libris om inte annat. Att den dessutom skildrar fattiga människors liv är intressant, det finns mycket dokumenterat om överklassen men inte lika mycket samtida böcker som dokumenterar de fattigas liv.Planen var att jag skulle ha hunnit läsa ut den här boken under förra krysset, men det hanns inte… Istället tar jag också den roliga möjligheten att kryssa ”Passar in på minst åtta rutor” med boken Tre fattiga pojkar av Emil Norlander.
Boken är skriven redan 1910 och handlar om tre 10-åriga pojkar som under slutet av 1800-talet växer upp i fattiga kvarter i det som idag är centrala Stockholm, och om pojkarnas livsresa till vuxna män. Det jag tycker är intressant med boken är dels att den beskriver livet hos ”vanligt fattigt folk” och dels att den är skriven nästan samtida med de liv den beskriver, dvs med dåtidens ögon. Det finns många intressanta historiska romaner idag, men de är skrivna med nutidens uppfattning om dåtiden. Det här är dåtiden, beskriven av dåtiden. Kan man förresten annat än älska språket?:
”Underbara ödets skickelse… Där nu ’Folkets Hus’ hvilar på en oomkullrunkelig grund, där, hvarest man nu talar om frihet och broderskap och där man arbetar för människovärdets höjande på lifvets Börs, där låg förut ett… kvinnofängelse innanför höga, oöfverstigliga plank.”
Boken är underhållande, berättelsen är mustig och händelserik, persongalleriet är färgstarkt, och handlingen skulle nog funka både för barn och vuxna. Vilken den också har gjort, har jag förstått. Det var en av min mormors favoritböcker, och det sägs att hennes föräldrar läste den för henne när hon var liten, liksom hon läste den för sina barn. Och nu har jag, hennes barnbarn, också läst boken.
Boken passar in på följande kryss:
1. Hästar förekommer (som dragdjur i staden)
2. Max tre ord i titeln
3. Bok där resa spelar roll (en av pojkarna ger sig av)
4. Snö nämns i boken (beskrivning av vintrarna i fattigkvarteren)
5. Relation mellan en vuxen och ett barn spelar stor roll (lite oväntat att en av de elaka vuxna i kvarteret får en avgörande positiv betydelse för en av pojkarnas liv)
6. Handlar om mental eller fysisk resa (från barndom till vuxen)
7. Rött på omslaget
8. Utspelar sig i annan tid (1800-tal)
9. Bok du blivit rekommenderad (av min mamma)
...Men TÄNK ändå om det hade funnits en ruta för ”Bok som innehåller ordet ’oomkullrunkelig’”…
Visa bifogad fil 156126
Jag tror att boken finns att få tag på lite här och var, men jag vet inte om det är olika versioner, för det verkar förekomma olika antal sidor? Boken jag har är på 430 sidor (inkl illustrationer).g
Åh den där låter helt perfekt att läsa som research till min roman. Jag letar efter böcker som är skrivna runt den perioden för att både ta del av språk och skildringar som är samtida. Hoppas jag kan hitta den via libris om inte annat. Att den dessutom skildrar fattiga människors liv är intressant, det finns mycket dokumenterat om överklassen men inte lika mycket samtida böcker som dokumenterar de fattigas liv.
Så lovar jag att ta det under övervägande till nästa kryss med en ruta som säger ”Bok som innehåller ordet ’oomkullrunkelig’”
Jag tror att boken finns att få tag på lite här och var, men jag vet inte om det är olika versioner, för det verkar förekomma olika antal sidor? Boken jag har är på 430 sidor (inkl illustrationer).
Författaren Emil Norlander var bl a revymakare, vilket jag tycker märks på berättarstilen. Jag tyckte att det var en rolig resa i tiden, hoppas att du hittar boken!
Men du passade ju in boken på 8 kryss, inte 4?...
Men du passade ju in boken på 8 kryss, inte 4?...
Och en fråga. Får jag återanvända någon av rutorna jag använt för "passar in på åtta rutor" när jag längre fram kryssar "passar in på fyra rutor" eller måste det vara fyra helt andra rutor?