Bukefalos bokbingo 1 november 2024-31 mars 2025

Jag börjar med rutan ”Något rött på omslaget”. Boken är The inheritance games av Jennifer Lynn Barnes och handlar om en 17-åring som inte har det bra ställt. Hon blir kallad till läsningen av en mångmiljardärs testamente och det förändrar hela hennes liv. Men riskerna är höga, mysterierna är många och frågan är vem hon faktiskt kan lita på? Boken var klart över förväntan! Någon twist var inte så oväntad men en del var ändå förvånande.

Bifogade filer

• IMG_6277.webp
    IMG_6277.webp
    105,4 KB · Visningar: 6
Mina två första kryss klara

Engelska som originalspråk - Reap the Shadows av Annette Marie. Bok fyra i en dystopisk paranormal/fantasy serie med romance inslag (mer åt ungdomshållet än rent vuxenhållet), där världen efter ett tredje världskrig inte riktigt ser ut som vi är vana vid, och det nu mer även finns demoner i världen. Serien följer en halvdemon, som till skillnad från resterande halvdemoner inte har någon magi - men ändå vill bli konsul (som ser till så att det inte blir problem mellan demoner och människor). Och sedan börjar saker hända. Jag har hittills tyckt om alla Maries böcker.

Mental eller fysisk resa - Norrskenet bedrar av Maria Lindgren. En paranormal mystery av en svensk författare. Winnie växte upp som föräldralös i olika fosterhem i Sverige, men plötsligt börjar udda saker hända - en talande katt hittar henne, och plötsligt hamnar hon i en stad i USA. I staden träffar hon sina föräldrar och släktingar, som hon inte kom ihåg alls eller ens visste existerade, och får reda på att hon är en häxa, och att staden är fylld av andra övernaturliga väsen - och att hon är huvudmisstänkt för ett mord. Helt okej.

IMG_20241102_082052127.webp

Planen var att jag skulle ha hunnit läsa ut den här boken under förra krysset, men det hanns inte… Istället tar jag också den roliga möjligheten att kryssa ”Passar in på minst åtta rutor” 😁 med boken Tre fattiga pojkar av Emil Norlander.

Boken är skriven redan 1910 och handlar om tre 10-åriga pojkar som under slutet av 1800-talet växer upp i fattiga kvarter i det som idag är centrala Stockholm, och om pojkarnas livsresa till vuxna män. Det jag tycker är intressant med boken är dels att den beskriver livet hos ”vanligt fattigt folk” och dels att den är skriven nästan samtida med de liv den beskriver, dvs med dåtidens ögon. Det finns många intressanta historiska romaner idag, men de är skrivna med nutidens uppfattning om dåtiden. Det här är dåtiden, beskriven av dåtiden. 😊 Kan man förresten annat än älska språket?:

”Underbara ödets skickelse… Där nu ’Folkets Hus’ hvilar på en oomkullrunkelig grund, där, hvarest man nu talar om frihet och broderskap och där man arbetar för människovärdets höjande på lifvets Börs, där låg förut ett… kvinnofängelse innanför höga, oöfverstigliga plank.”

Boken är underhållande, berättelsen är mustig och händelserik, persongalleriet är färgstarkt, och handlingen skulle nog funka både för barn och vuxna. Vilken den också har gjort, har jag förstått. Det var en av min mormors favoritböcker, och det sägs att hennes föräldrar läste den för henne när hon var liten, liksom hon läste den för sina barn. Och nu har jag, hennes barnbarn, också läst boken. :love:

Boken passar in på följande kryss:
1. Hästar förekommer (som dragdjur i staden)
2. Max tre ord i titeln
3. Bok där resa spelar roll (en av pojkarna ger sig av)
4. Snö nämns i boken (beskrivning av vintrarna i fattigkvarteren)
5. Relation mellan en vuxen och ett barn spelar stor roll (lite oväntat att en av de elaka vuxna i kvarteret får en avgörande positiv betydelse för en av pojkarnas liv)
6. Handlar om mental eller fysisk resa (från barndom till vuxen)
7. Rött på omslaget
8. Utspelar sig i annan tid (1800-tal)
9. Bok du blivit rekommenderad (av min mamma)

...Men TÄNK ändå om det hade funnits en ruta för ”Bok som innehåller ordet ’oomkullrunkelig’”… 😉😂

bok.webp

g
Planen var att jag skulle ha hunnit läsa ut den här boken under förra krysset, men det hanns inte… Istället tar jag också den roliga möjligheten att kryssa ”Passar in på minst åtta rutor” 😁 med boken Tre fattiga pojkar av Emil Norlander.

Boken är skriven redan 1910 och handlar om tre 10-åriga pojkar som under slutet av 1800-talet växer upp i fattiga kvarter i det som idag är centrala Stockholm, och om pojkarnas livsresa till vuxna män. Det jag tycker är intressant med boken är dels att den beskriver livet hos ”vanligt fattigt folk” och dels att den är skriven nästan samtida med de liv den beskriver, dvs med dåtidens ögon. Det finns många intressanta historiska romaner idag, men de är skrivna med nutidens uppfattning om dåtiden. Det här är dåtiden, beskriven av dåtiden. 😊 Kan man förresten annat än älska språket?:

”Underbara ödets skickelse… Där nu ’Folkets Hus’ hvilar på en oomkullrunkelig grund, där, hvarest man nu talar om frihet och broderskap och där man arbetar för människovärdets höjande på lifvets Börs, där låg förut ett… kvinnofängelse innanför höga, oöfverstigliga plank.”

Boken är underhållande, berättelsen är mustig och händelserik, persongalleriet är färgstarkt, och handlingen skulle nog funka både för barn och vuxna. Vilken den också har gjort, har jag förstått. Det var en av min mormors favoritböcker, och det sägs att hennes föräldrar läste den för henne när hon var liten, liksom hon läste den för sina barn. Och nu har jag, hennes barnbarn, också läst boken. :love:

Boken passar in på följande kryss:
1. Hästar förekommer (som dragdjur i staden)
2. Max tre ord i titeln
3. Bok där resa spelar roll (en av pojkarna ger sig av)
4. Snö nämns i boken (beskrivning av vintrarna i fattigkvarteren)
5. Relation mellan en vuxen och ett barn spelar stor roll (lite oväntat att en av de elaka vuxna i kvarteret får en avgörande positiv betydelse för en av pojkarnas liv)
6. Handlar om mental eller fysisk resa (från barndom till vuxen)
7. Rött på omslaget
8. Utspelar sig i annan tid (1800-tal)
9. Bok du blivit rekommenderad (av min mamma)

...Men TÄNK ändå om det hade funnits en ruta för ”Bok som innehåller ordet ’oomkullrunkelig’”… 😉😂

Visa bifogad fil 156126
Åh den där låter helt perfekt att läsa som research till min roman. Jag letar efter böcker som är skrivna runt den perioden för att både ta del av språk och skildringar som är samtida. Hoppas jag kan hitta den via libris om inte annat. Att den dessutom skildrar fattiga människors liv är intressant, det finns mycket dokumenterat om överklassen men inte lika mycket samtida böcker som dokumenterar de fattigas liv.

Så lovar jag att ta det under övervägande till nästa kryss med en ruta som säger ”Bok som innehåller ordet ’oomkullrunkelig’” ;)

g

Åh den där låter helt perfekt att läsa som research till min roman. Jag letar efter böcker som är skrivna runt den perioden för att både ta del av språk och skildringar som är samtida. Hoppas jag kan hitta den via libris om inte annat. Att den dessutom skildrar fattiga människors liv är intressant, det finns mycket dokumenterat om överklassen men inte lika mycket samtida böcker som dokumenterar de fattigas liv.

Så lovar jag att ta det under övervägande till nästa kryss med en ruta som säger ”Bok som innehåller ordet ’oomkullrunkelig’” ;)
Jag tror att boken finns att få tag på lite här och var, men jag vet inte om det är olika versioner, för det verkar förekomma olika antal sidor? Boken jag har är på 430 sidor (inkl illustrationer).
Författaren Emil Norlander var bl a revymakare, vilket jag tycker märks på berättarstilen. :) Jag tyckte att det var en rolig resa i tiden, hoppas att du hittar boken!

Jag tror att boken finns att få tag på lite här och var, men jag vet inte om det är olika versioner, för det verkar förekomma olika antal sidor? Boken jag har är på 430 sidor (inkl illustrationer).
Författaren Emil Norlander var bl a revymakare, vilket jag tycker märks på berättarstilen. :) Jag tyckte att det var en rolig resa i tiden, hoppas att du hittar boken!

Den fanns fritt tillgänglig som pdf på Kungliga biblioteket så nu har jag laddat ner den till min läsplatta! :) Fanns även att köpa på antikvariat.net så det kanske jag överväger om jag bedömer att den är väldigt betydelsefull för min roman och jag vill ha ett exemplar. Tittade också i libris på vad han skrivit mer, verkar finnas en del skildringar av honom om olika barn och ungdomar i Stockholm. Fanns bland annat en här på UB som läsesalslån här i Göteborg så kanske traskar dit någon dag och kollar i den.

Senast ändrad:
Jag har lyssnat på Hillbilly av J. D. Vance. Krysset hamnar på Författarens förnamn börjar på J.

Boken är en skildring av hans släkts historia och en beskrivning av hans egen klassresa. Han låter förvånansvärt vettig i sina resonemang, vilket jag faktiskt inte hade väntat mig. Jag hade önskat mig någon sorts förklaring på hur den vita arbetarklassen förvandlats från demokrater till republikaner, men den kom tyvärr inte. Trots det är det en riktigt intressant och bra bok.

Bra inläsning av Duncan Green.

Jag kryssar bok som passar in på 8 kryss med "A Court this cruel and lovely" av Stacia Stark. En romantasy serie med lite spice än så länge.

1. Hästar förekommersom transportmedel på flera ställen i boken.
2. Rött på omslaget:
Visa bifogad fil 156346
3. Valfri bok.
4. Resa/semester som spelar roll. Huvudkaraktären reser från en plats till en annan i början av boken.
5. Originalspråk engelska
6. Mental/fysisk resa. Karaktären gör både en fysisk resa men även en mental när hon upptäcker att hon inte riktigt är den hon trodde att hon var.
7. Bok i serie. Det här är första boken i serien "Kingdom of lies".
8. Relation mellan vuxen och barn spelar stor roll. Huvudkaraktärens relation med mamman har betydelse för historien även om huvudkaraktären bara är barn i tillbakablickar och mammans (och andra vuxnas) val påverkat hennes liv mycket.

Jag ångrar mig och vill vara med. Jag har hunnit läsa 3 böcker hittills.

Jag kryssar "passar in på minst åtta rutor" med Gyllene år av Laura Ingalls Wilder. Handlar om de år hon möter sin blivande make Almanzo och när han uppvaktar henne. Bra och välskriven. De åtta rutorna är:
  1. Snö nämns i boken
  2. Flera hästar förekommer
  3. Julfirande i annat land än där jag befinner mig
  4. Valfri bok
  5. Bok i serie
  6. Engelska är originalspråk
  7. Max tre ord i titeln
  8. Utspelar sig i annan tid än 2000-talet

Jag kryssar "där en eller flera hästar förekommer" med De första fyra åren av Laura Ingalls Wilder. Handlar om hennes första fyra år som gift. Den är egentligen inte alls speciellt bra skriven. Vissa saker är mycket detaljerade och andra bara nämns i förbifarten.
t ex att hennes andra barn dör bara några veckor gammalt nämns bara i ett par meningar medan det kan stå detaljerat hur det såg ut i huset
Det har dock sin förklaring. Denna bok skrevs aldrig klart. Lauras dotter hittade utkastet efter hennes död och det beslutades att det skulle ges ut som det var utan ytterligare redigering.

Jag kryssar "bok med oväntat slut" med Dirt Town av Hayley Scrivenor. Utspelar sig i en liten stad i Australien i början av 2000-talet. En 12-årig flicka försvinner på väg hem från skolan. Historien berättas ur flera olika perspektiv; hennes bästa väns, polisens och ett par till. Den var faktiskt riktigt bra när jag kommit in den, men det behövdes ett par kapitel att fastna i den.

Och en fråga. Får jag återanvända någon av rutorna jag använt för "passar in på åtta rutor" när jag längre fram kryssar "passar in på fyra rutor" eller måste det vara fyra helt andra rutor?

Och The final gambit av Jennifer Lynn Barnes får passa in på 8 rutor. Handlingen följer lite samma som de två tidigare i triologin (men nu börjar det kännas lite utdraget), detta är den sista.

1. Har en epilog
2. Genre jag inte brukar läsa - jag läser nästan bara Fantasy, denna räknas som Mystery
3. En valfri bok - denna förklarar nog sig själv 😉
4. En känd person nämns - Taylor Swift!
5. Bok i en serie - tredje i en trilogi
6. Författarens förnamn börjar på J - Jennifer
7. Engelska som originalspråk
8. Max tre ord i titeln

Kul ruta!

Och en fråga. Får jag återanvända någon av rutorna jag använt för "passar in på åtta rutor" när jag längre fram kryssar "passar in på fyra rutor" eller måste det vara fyra helt andra rutor?

Väldigt bra fråga som jag inte tänkt på när jag gjorde krysset. Så vi kan ju säga att det är tillåtet i detta krysset i och med att jag inte har deifinierat det i startinlägget! Så kanske det blir tuffare regler i nästa kryss ;):) Eftersom ni gillar rutorna med ska passa in på flera så känns det som att de kommit för att stanna och utvecklas!

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 789
Senast: Shpongle
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 854
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
710
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka