Bukefalos bokbingo 1 november 2024-31 mars 2025

Ytterligare ett kryss för Clean av Alia Trabucco Zeràn.
Kryssar bok där relation mellan barn och vuxen spelar stor roll.
Utspelar sig i Santiago och beskriver livet som hembiträde och ”nana” till familjens enda barn, en flicka. Bra men rätt jobbig att ta sig igenom efersom allting gick från dåligt till för d-t. Vilket man får reda på från början. Men jag rekommenderar den ändå om man orkar med den typen av böcker.
IMG_0263.webp

Jag gör mitt första kryss på rutan bok med prolog eller epilog. Boken har en epilog. Jag har läst "Rosenträdgården" av Christina Collen. En spännande kriminalroman som är den första av författaren som utspelar sig i den fiktiva orten Regnmyra. En person hittas död i Rosenträdgården vid kyrkan av diakonen och så småningom kan man konstatera att ett mord har begåtts på ortens excentriske godsägare Mauritz Manner. Hanna som är utredare på polisen i Norrköping får fallet. Då hennes kollega som allmänt är kallad Columbo är sjukskriven får hon polisaspiranten Adam som partner.

Jag tycker boken var väldigt bra och spännande att läsa och kan rekommendera den. Författaren hade ett bra driv genom hela romanen och jag kände att jag ville läsa vidare. Det är lite Agatha Christie över den så gillar men den typen av böcker så är den definitivt något för dig!

9789189723061.jpg

Oväntat slut - The Briar Club av Kate Quinn. Historisk roman, utspelar sig under 50-talet i USA. Boken börjar med att polisen, 1954, är på plats för att ett mord har inträffat under thanksgiving på ett pensionat, och sedan hoppar boken tillbaka till olika tider de senaste åren då man för följa kvinnorna som bor inackorderade i pensionatet. Jag har tyckt om de andra böckerna av Kate Quinn som jag läst, och jag tyckte även om denna.

Jag lyssnade på stora delar som ljudbok på engelska, och det skulle jag säga gav lite extra faktiskt (utöver recepten i boken, som inte fungerade så bra i ljudboksformat - men jag hade även den i bokform, så jag kunde kolla igenom de i efterhand) då karaktärerna hade sina egna sätt att uttala saker. Samma inläsare i hela boken, men hon hade lite (inte mycket, men tillräckligt för att märka det) irländskt uttal för den irländska kvinnan, lite italiensk-klingande för kvinnan med påbrå från italien, engelskt för engelskan etc. Dvs hon ändrade rösterna för karaktärerna på ett sätt som jag tyckte passade bra.

Bingo.

Jag har lyssnat på De röda barnen av Anneli Kanto. Krysset hamnar på Nordiskt originalspråk (ej svenska). Boken är skriven på finska.

Boken handlar om det öde som drabbade många finska barn efter inbördeskriget. De som haft föräldrar som stridit på den röda sidan, den som förlorade. Ämnet är intressant, och det skulle ha kunnat bli en fantastisk bok, men tyvärr lägger språket hinder i vägen. Det är märkligt platt och intetsägande. Historien är det inget fel på, det är hur den berättas.

Hyfsad inläsning av Hedvig Lagerkvist. Hon har vissa problem med finska namn och ortsnamn, och boken hade definitivt vunnit på en finsk/finlandssvensk uppläsare som uttalar rätt.
Bukefalos bokbingo vinter 2024-2025 (1).webp

Oväntat slut - The Briar Club av Kate Quinn. Historisk roman, utspelar sig under 50-talet i USA. Boken börjar med att polisen, 1954, är på plats för att ett mord har inträffat under thanksgiving på ett pensionat, och sedan hoppar boken tillbaka till olika tider de senaste åren då man för följa kvinnorna som bor inackorderade i pensionatet. Jag har tyckt om de andra böckerna av Kate Quinn som jag läst, och jag tyckte även om denna.

Jag lyssnade på stora delar som ljudbok på engelska, och det skulle jag säga gav lite extra faktiskt (utöver recepten i boken, som inte fungerade så bra i ljudboksformat - men jag hade även den i bokform, så jag kunde kolla igenom de i efterhand) då karaktärerna hade sina egna sätt att uttala saker. Samma inläsare i hela boken, men hon hade lite (inte mycket, men tillräckligt för att märka det) irländskt uttal för den irländska kvinnan, lite italiensk-klingande för kvinnan med påbrå från italien, engelskt för engelskan etc. Dvs hon ändrade rösterna för karaktärerna på ett sätt som jag tyckte passade bra.
Kul, den la jag till på min lista igår efter att ha sett den nominerad till årets Goodreads awards! Har inte läst något av författaren tidigare men lockades av den här storyn.

Jag har hängt med lite dåligt här men kan nu bidra med tre kryss:

Max 3 ord i titeln: Den hemliga gästen av Nita Prose. Det här är uppföljaren till Städerskan (The Maid på engelska) som jag läste i somras och inledningsvis inte var helt övertygad om att jag gillade, men den lyckades charma mig till slut. Uppföljaren lyckades dock inte riktigt lika bra. Det var förvisso en fin och ganska intressant historia, men det blev liksom lite för mycket av allt vilket gjorde att den lätt kändes lite fånig. Det faktum att jag läste den på svenska istället för engelska (råkade klicka hem den på fel språk på läsplattan) hjälpte nog inte heller. Jag ger den betyg 3/5.

Read on location: The Lost Bookshop av Evie Woods. Jag valde denna eftersom jag just skulle resa till Dublin och ville lyssna på något som utspelade sig där medan jag var där, men det var tyvärr inget vidare val. Dels var referenserna till Dublin mycket få, och dels var det en märklig historia som blandade in lite övernaturliga grejer lite hipp som happ utan att egentligen förklara vad som var på riktigt och ej. Det kanske är sådant vissa gillar, men för mig som aldrig lockats av böcker eller filmer med övernaturliga inslag blev det bara irriterande och konstigt. Gillade inte heller relationen mellan två av huvudkaraktärerna och hur den utvecklades, det kändes inte särskilt naturligt eller verklighetstroget.

Som "Nej! Den här vill jag inte fortsätta läsa!" kryssar jag Kvinna utan mask av Hanne-Vibeke Holst. Jag har försökt fångas av den i flera veckor nu men känner liksom aldrig att jag vill sätta mig och läsa den, så jag har satt den på paus såhär drygt 100 sidor in. Det är inget större fel på den egentligen, men den är lite för långsam och torr och jag är helt enkelt inte tillräckligt engagerad i varken handlingen eller karaktärerna för att vilja läsa vidare.

Hoppas ha lite mer tur i läsningen framöver, för nu har det blivit fyra oinspirerande böcker i rad!

Bokbingo vinter 191124.webp

Jag har lyssnat på Svalor som ritar på himlen av Linda Rakka. Krysset hamnar på Bok i en serie, för den är del två i serien "Morden vid Göta kanal".

Ett mord inträffar på slottet i Sparvdalen, och efter ett tag börjar alla misstänka alla. Det var långt ifrån självklart vem som var den skyldige. Riktigt bra språk och nyanserade personskildringar, lättsam och smårolig.

Bra inläsning av Katarina Ewerlöf.

Jag har lyssnat på En ond man av Hans Alfredson. Boken innehåller sex noveller om samma onde man; fabrikör John Höglund, och åtminstone ett par av dem innehåller enorma mängder mat (och sprit). Krysset hamnar på Bok med mycket god mat.

Novellerna är ojämna i kvaliteten. Alla är välskrivna, men de flesta lyckas inte engagera mig ändå. Jag brukar uppskatta Hans Alfredson, men den här boken var ärligt talat inget vidare, trots bra inläsning av författaren själv.

Jag har lyssnat på Snökaos och chokladpraliner av Anna Alemo. Krysset hamnar på Snö nämns i boken.

Boken är en spinoff på Alemos serie om Frida och Mårten, och beskrivs som en humoristisk feelgood. Det stämmer rätt bra. Systrarna Elin och Sofia (med familj) återvänder hem till föräldrahemmet för att fira jul. Det går inte riktigt som planerat.

Välskriven, lättsam och smårolig.

Mycket bra inläsning av Sofia Berntsson.

Jag kryssar rutan En mistel nämns med boken  Snön faller tät på Misteltoe Square av Ali McNamara.

En julig historia som passar in på väldigt många kryss! Jag har läst ett antal böcker av den här författaren och de brukar vara mysiga. Den här var också det men något skavde. Något irriterade. Jag är glad att den inte var längre! Det är nog den sämsta av den här författaren hittills tyvärr.

Den handlar om Elle som blivit dumpad, avskedad och hemlös i ett enda svep. Hon ser en annons i tidningen om en kvinna som söker någon som kan flytta in och lyssna på hennes berättelser om hennes hus, Christmas House, historia och skriva en bok. Elle är journalist och behöver nånstans att bo så hon nappar.

Som med alla Ali McNamaras böcker jag läst hittills finns det en touch av övernaturligt/mystik i en i övrigt feelgoodbok.

1000006087.webp

Jag har läst flera böcker.

Jag kryssar "en hund spelar en viktig roll" med Räkna hjärtslag och "bok i en serie" med Värma händer. De två första delarna om Betty av Katarina Widholm. Utspelar sig före och under andra världskriget. Betty flyttar till Stockholm för att jobba som hushållerska. Jag tyckte den första var mycket bra, den andra inte riktigt i samma klass. Men jag kommer läsa de sista två också

Jag kryssar "snö nämns i boken" med Barnen ifrån Frostmofjället av Laura Fitinghoff. Lite väl präktig men läsvärd.

Jag kryssar "på max 100 sidor" med Spökhanden av Selma Lagerlöf. En novell som inte var riktigt i min smak.

Jag kryssar "bok med epilog" med Rosenträdgården av Kristina Collén. Mycket bra. Tack @Islandshästryttare för tipset!

Jag har lyssnat på Poirots jul av Agatha Christie. Tyvärr var det inte mycket julfirande i boken, trots namnet på den, så krysset hamnar på Bok med oväntat slut.

En stenrik, otrevlig äldre man bjuder oväntat in familjen till jul. Han mördas i ett låst rum, och Hercule Poirot dyker upp för att ta reda på vem som gjorde det.

Jag har faktiskt aldrig tidigare lyssnat på Agatha Christie, och den här boken var en mycket positiv upplevelse. Det är en nyöversättning, så språket är mordeniserat, men på ett varsamt sätt. Ursprungligen gavs boken ut 1938.

Fantastisk inläsning av Maria Lyckow.

Kryssar rutan Nej den här vill jag inte forstätta läsa Har nu försökt läsa "Bomullsängeln" av Susanna Alakoski i flera veckor, läst lite annat emellan och parallellt och försökt komma in i boken. Men det är något med språket och historien som bara inte tilltalar mig, har svårt att sätta fingret exakt på vad det är. Jag kommer aldrig in i boken, har läst 100 sidor men känner fortfarande inte att jag kommit in i historien och karaktärerna. Känner ingen lust att fortsätta läsa som jag brukar göra med böcker som verkligen tilltalar mig. Eftersom den är 430 sidor i pocket ger jag upp nu. Synd tyckte det verkade vara en intressant historia och den har ju fått bra recensioner och omdömen men det går bara inte för mig att ta sig igenom den.

Senast ändrad:
Kryssar rutan Nej den här vill jag inte forstätta läsa Har nu försökt läsa "Bomullsängeln" av Susanna Alakoski i flera veckor, läst lite annat emellan och parallellt och försökt komma in i boken. Men det är något med språket och historien som bara inte tilltalar mig, har svårt att sätta fingret exakt på vad det är. Jag kommer aldrig in i boken, har läst 100 sidor men känner fortfarande inte att jag kommit in i historien och karaktärerna. Känner ingen lust att fortsätta läsa som jag brukar göra med böcker som verkligen tilltalar mig. Eftersom den är 430 sidor i pocket ger jag upp nu. Synd tyckte det verkade vara en intressant historia och den har ju fått bra recensioner och omdömen men det går bara inte för mig att ta sig igenom den.
Det här tycker jag är ett bra exempel på hur otroligt olika boksmak man kan ha. Jag tillhör skaran som tycker att Bomullsängeln är en fantastisk bok, och uppskattade både den och de två övriga böckerna i trilogin massor.

Det här tycker jag är ett bra exempel på hur otroligt olika boksmak man kan ha. Jag tillhör skaran som tycker att Bomullsängeln är en fantastisk bok, och uppskattade både den och de två övriga böckerna i trilogin massor.

Ja de flesta verkar gilla den och jag var övertygad pm att jag skulle det med då historien tilltalar mig. Men näppe verkar vara något i den som helt enkelt inte funkar för mig. Som du skriver bra exempel på olika boksmak! :)

Jag har lyssnat på Hemligheternas ö av Victoria Hislop. Krysset hamnar på Utspelar sig på en ö.

Boken handlar till stor del om livet på en av Europas sista spetälskekolonier, på ön Spinalonga utanför Kreta. Ämnet är intressant, men beskrivningen över livet i kolonin känns orealistiskt harmonisk. Språket är som bäst hyfsat och personbeskrivningarna alldeles för platta. Folk är antingen genomgoda eller genomonda, och det är hopplöst svårt att relatera till någon av dem. Att boken blivit en bästsäljare förstår jag inte alls.

Bra inläsning av Lisa Werlinder.

Jag kryssar "Nordiskt originalspråk" (danska) för del 4 av Uträkning av omfång, författare Solveig Balle.

"Han sa att han visste att något var fel. Med tiden. Det var därför han ringde. Egentligen hade han helt enkelt vänta tills jag kom hem. Till i morgon, sa han. Men han hade blivit orolig. Han ville höra min röst. Han sa att jag lät annorlunda. Inte mycket. Jag sa detsamma till honom, för han lät annorlunda. Inte mycket men tillräckligt för att jag skulle tvivla ett ögonblick."

Med halva septologin avklarad är det fortfarande en njutbar och mycket speciell läsning. Häromveckan var Uträkning av omfång (antagligen då från del 1) med som litteraturfråga i Kontrapunkt! Jag kände igen den på nolltid. :) Den 7 februari släpps del 5.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 301
Senast: Shpongle
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 115
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
742
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 467

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka