Bukefalos bokbingo 1 november 2024-31 mars 2025

Jag har lyssnat på Vi, skuggorna av Elinor Torp. Krysset hamnar på En känd person nämns (Rakhmat Akilov, han som körde lastbilen på Drottninggatan)

Boken handlar om det skugsamhälle som vuxit fram, med arbetskraft från andra länder som lever under bedrövliga förhållanden här i Sverige. Mycket intressant.

Bra inläsning av Inga Onn.

Jag har lyssnat på De Försvunna barnen av Leslie Wolfe. Krysset hamnar på Passar in på minst åtta rutor i krysset.

Alison åker på semester tillsammans med dottern Hazel, men försvinner spårlöst. Fd FBI-agenten Kay Sharp försöker reda ut vad som hänt, i syfte att hitta dem innan det är för sent. Hjältinnan är lite för perfekt. Trots det så bär hon sig emellanåt riktigt korkat åt. Boken påminner om en amerikansk actionfilm i bokform, och är ganska förutsägbar, men språket är bra.

1. Passar in på minst fyra rutor i krysset
  2. En valfri bok.
  3. Bok i en serie (första delen i serien om fd FBI-agenten Kay Sharp)
  4. En resa/semester spelar roll (Alison och Hazel är på semester när de försvinner)
  5. Engelska är originalspråk
  6. Max tre ord i titeln
  7. Relation mellan en vuxen och ett barn spelar stor roll (den mellan förövaren och hans småsyskon)
  8. Handlar om en mental eller fysisk resa (Kay reser till sin hemstad, och brottas med sina gamla minnen)
  9. Bok du fått rekommenderad
Mycket bra inläsning av Maria Lyckow.

Kryssar bok jag tänkt läsa längeför Djävla Karlar av Andrev Walden. Den har fått topprecensioner och vann August-pris 2023. Så jag hade höga förväntningar men blev faktiskt besviken. Hyfsat bra, men absolut ingen kioskvältare. Lite tjatig tyckte jag.
IMG_0263.webp

Jag kryssar ”Passar in på minst fyra rutor” med boken Den oändliga historien av Michael Ende.
- Hästar förekommer (tex Artax som drunknar i Sorgmodets träsk 😭)
- Max tre ord i titeln
- Snö nämns i boken (det snöar på flera ställen i Fantásien)
- Handlar om en mental eller fysisk resa (huvudpersonerna reser mest hela tiden, även fram och tillbaks mellan världar)
- Utspelar sig i annan tid än 2000-talet (i Fantásien förekommer inte tid så det borde väl räknas som en annan tid... 😉)

Jag älskade filmen när jag var liten och tittade på den om och om igen, så den spelades upp framför mina ögon när jag nu läste boken. Jag har helt klart för mig att jag även läste boken nån gång i början på 1980-talet innan filmen kom, men jag mindes verkligen ingenting av den andra delen av boken (den som inte var med i filmen). Jag tycker att sagan är tänkvärd på flera ställen, men det har känts trögt och gått långsamt för mig att ta mig igenom boken nu – speciellt den andra delen. Så boken grep mig inte lika mycket nu som jag har för mig att den gjorde för över 40 år sen…. 😄

Jag har lyssnat på Östermalm - Rivieran: tur och retur av Helene Sjöman. Krysset hamnar på Bok med mycket god mat, framför allt den på Rivieran.

Juristen Pauline letar lägenhet, dejtar killar och jobbar. Lättsam feelgood med ganska torftigt språk. Ingen större upplevelse.

Bra inläsning av Ellen Jelinek.

Jag har lyssnat på Sonja och Maggan firar jul av Åsa Hellberg. Krysset hamnar på Boken förmedlar julkänsla, för det gör den.

En feelgood även denna, men med betydligt mycket bättre språk än förra boken. Den utspelar sig före första boken om Sonja (Sonjas sista vilja) och berättar om när Maggan var med om bilolyckan som tvingade henne att sluta jobba, och Sonjas försök att ordna en fin jul ändå.

Mycket bra inläsning av Gunilla Leining.

Jag har lyssnat på Ynglingamorden av Michaela Carlberg och Anders Fager. Krysset hamnar på Utspelar sig i annan tid än 2000-talet.

En välskriven historia om utpressning och detektivarbete i Stockholm, 1892. Bitvis brutalt språk, men helt klart läsvärd. Den ger en inblick i en miljö som åtminstone jag visste väldigt lite om.

Bra inläsning av Magnus Roosman.

Jag fortsätter spamma den här tråden med Kärlek och annan galenskap i december av Elin Eldestrand. Krysset hamnar på En julklapp förekommer, för det handlas julklappar.

En typisk Eldestrand-bok. Välskriven, med en handling i hisnande tempo. Tre väninnor, en separation, ett återfall i cancer och en gravid, ny flickvän. En bra bok.

Fantastisk inläsning av Johanna Herman Lundberg.

Jag har lyssnat på Jultrubbel i Snowdonia av Lilly Emme. Krysset hamnar på Julfirande i annat land än där du befinner dig, för boken utspelar sig i Wales.

Tre personer, som inte tidigare känt varandra, strålar samman i en by på walesiska landsbygden. Bitvis smårolig, bitvis mest fånig. Hyfsat språk, men ändå ingen större upplevelse.

Acceptabel inläsning av Malin Janlöv.

Jag har lyssnat på två böcker till.

Först Pojkjäveln av Aino Trosell. Krysset hamnar på Bok på max 100 sidor.

En novell om en fars frustration över sonens framtidsplaner. Underbart språk och en fantastisk inläsning av Tomas von Brömssen.

Och sedan Mörkrets makt av Christina Gustavson. Krysset hamnar på Bok med prolog eller epilog. Prolog finns.

Det här är den andra delen av Gustavsons serie "Brännpunkt Västergötland", och precis som den tidigare så utspelar sig den i Tranemo. En ung flicka hittas död i en sjö, och poliserna Tyra och Rasmus försöker hitta den skyldige. Boken känns som en typisk uppföljare, inte alls lika bra som första boken. En besvikelse.

Hyfsad inläsning av Kajsa Linderholm.

Jag kryssar passar in på minst fyra rutor. Jag har läst "Revor av ljus" av Jenny Elfving.

Mycket bra bok som utspelar sig på en fyrplats, en öde ö i nutid där vi får följa både Josefine som i nutid har fått ett vistelsestipendium för att jobba med sin konstutställning. Sen får vi följa Agnes på 1920-talet som kommer till ön för att jobba som lärare åt de barn som bor på ön med sina familjer som sköter fyren på den tiden. Intressant och bra bok där jag lärde mig en hel del om fyrar och deras skötsel förr i tiden och författaren har ett bra driv i boken framåt hela tiden och bra dramarturgi. Vill hela tiden läsa vidare.

Denna passar in på följande fyra rutor:'
Bok jag blivit rekommenderad
Utspelar sig på en ö
Utspelar sig i annan tid (delvis då)
Bok där resa spelar roll, Josefine i nutid gör en resa både mentalt och fysiskt som får stor betydelse för henne och Agnes i dåtid gör sin resa både mentalt och fysiskt. Det är hennes första lärarjobb och för Josefine är bearbetning av en traumatisk händelse en stor del av handlingen.

Jag kryssar "utspelar sig på en ö" med Flätan av Laetitia Colombani. Man får under kort tid följa tre helt olika kvinnors liv. En i Indien, en i Italien och en i Kanada. Bra skriven, kort och lättläst och mycket intressant. I Italien är händelserna på Sicilien som är en ö.

Jag kryssar "relation mellan vuxen och barn spelar stor roll" med Såld på en måndag av Kristina McMorris. En journalist i USA i början av 30-talet ser av en slump två barn sittande vid en skylt som anger att de är till salu. Han tar en bild och det blir ett stort reportage i tidningen. Boken beskriver vad det ledde till för både journalisten och barnen. Bra skriven, mycket spännande mot slutet. Rekommenderas.
1000006032.webp

Jag läste Kvinnornas jul som adventsbok i december, men så blev jag sjuk och avslutade den inte förrän i januari.

Det är 24 texter skrivna av kvinnliga författare, både nutida och historiska. Vissa är noveller, andra personliga berättelser, dikter eller utdrag ur en roman. Vissa är lite svårlästa, åtminstone för mig som inte är så van vid att läsa gammeldags språk. Men vilken fin inramning till julen som den gav. Det pyntas, huggs granar, bakas och lagas mat. Det är familjer som är osams, familjer som återförenas, famljer som hålls samman av alla traditioner som julen innebär. Vissa av författarna har jag inte läst tidigare, men blir absolut sugen på att läsa mer av.

IMG_5077.webp

I en av de sista berättelserna tar faktiskt en mistel plats, så jag kryssar bok där en mistel nämns.

Jag har också läst Home is Where the Bodies Are av Jeneva Rose. Den nominerades till Goodreads Choice Awards 2024 för mystery & thriller och jag tror det var där jag fick korn på den. Den handlar om tre syskon, Beth, Nicole och Michael, och boken börjar med att Beth sitter på sin mammas dödsbädd efter att ha tagit hand om henne under en sjukdomsperiod. Nicole är inne i ett drogmissbruk och Michael lämnade den lilla staden som ung och har blivit en framgångsrik mjukvaruutvecklare. När mamman dör samlas syskonen på nytt och det visar sig både att gamla konflikter fortfarande pyr, men också att mamma bar på fler hemligheter än någon anade.

I mitt tycke så var detta en ganska medioker spänningsroman, där mycket hände på slutet och inte så mycket hände dessförinnan. Men jag läste på engelska, för att träna, och blir alltid lite distanserad till berättelsen då. Språket var lätt, kapitlen korta och med växlande perspektiv, så det var ändå lätt att hålla lästempot uppe. Sen måste jag säga att formgivningen av boken är extremt snygg! Tånkte inte på det när jag köpte den, men gillar verkligen krutet de lagt på det.

IMG_5076.webp

Jag kryssar rutan författarens förnamn börjar på J.

Jag har lyssnat på En ny tid av Ida Jessen. Krysset hamnar på Nordiskt originalspråk, för den är skriven på danska.

Boken börjar med att Lilys make ligger för döden, och fortsätter med hur hennes liv utvecklas sedan hon blivit ensam. Den utspelar sig i Danmark, på 1920-talet. Fint språk, och en ganska sorgsen historia. Det finns en fortsättning (Doktor Bagges anagram) som ger makens bild av äktenskapet. Vid tillfälle ska jag lyssna på den också.

Bra inläsning av My Holmsten.

Jag läste Kvinnornas jul som adventsbok i december, men så blev jag sjuk och avslutade den inte förrän i januari.

Det är 24 texter skrivna av kvinnliga författare, både nutida och historiska. Vissa är noveller, andra personliga berättelser, dikter eller utdrag ur en roman. Vissa är lite svårlästa, åtminstone för mig som inte är så van vid att läsa gammeldags språk. Men vilken fin inramning till julen som den gav. Det pyntas, huggs granar, bakas och lagas mat. Det är familjer som är osams, familjer som återförenas, famljer som hålls samman av alla traditioner som julen innebär. Vissa av författarna har jag inte läst tidigare, men blir absolut sugen på att läsa mer av.

Visa bifogad fil 160986

I en av de sista berättelserna tar faktiskt en mistel plats, så jag kryssar bok där en mistel nämns.
Häftig bok! Ska försöka komma ihåg den till nästa jul verkar vara riktigt bra författare med!

Jag har lyssnat på Det som göms i snö av Carin Gerhardsen. Krysset hamnar på Snö nämns i boken, för en översnöad bil i en ravin är en stor del av historien.

En snyggt uppbyggd psykologisk thriller. Bra språk. Många bottnar, och det tar ett bra tag att pussla ihop vad det var som hände, egentligen. En riktigt bra bok.

Fantastisk inläsning av Stefan Sauk.

Jag kryssar Råttkungen av Pascal Engman som en bok där en relation mellan ett barn och en vuxen spelar roll (tänker här främst på den mellan Celine och Nicolas). Engman har blivit min nya "författare vars böcker jag plockar upp när jag vill ha en välskriven bladvändare med spänning och hyfsat djup" och hittills håller han måttet. Det är inget himlastormande fantastiskt på något sätt, men trevligt och avslappnande och jag gillar framförallt att hans böcker ofta tar upp ett samtidsproblem av något slag och utgår från det som tema (i detta fall Me Too samt incel-rörelsen).

Bifogade filer

• Bokbingo vinter 210125.webp
    Bokbingo vinter 210125.webp
    273,9 KB · Visningar: 5

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 311
Senast: Shpongle
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 122
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
746
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka