Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

Kryssar bok som utspelar sig utanför Europa:
Ur blod och aska - Jennifer Armentrout
IMG_20240530_203145453~23.webp

Jag har lyssnat på Mandelaeffekten av Anne Holt. Krysset hamnar på Bok med en uteservering, för den innehåller ett mord på just en sådan.

Boken är välskriven, men med väl många referenser till sådant som hänt i tidigare böcker, och med en huvudpersonen som är lite för tillrättalagd för att kännas trovärdig.

Bra inläsning av Magnus Roosman.

FULL BRICKA!
1000005088.jpg

Sista krysset blir "läs om en favoritbok" med En liten kärlekssång av Michelle Magorian. En av mina favoriter som tonåring. Är inte riktigt lika bra när jag läser den som vuxen, ett par av hennes andra böcker håller bättre. Men helt klart läsvärd.
17-åriga Rose och hennes äldre syster evakueras till engelska landsbygden en sommar under andra världskriget. Av olika anledningar blir de utan vuxen övervakning och de blir båda vuxna och träffar kärleken och lär sig mycket om livet.

Senast ändrad:
Jag har lyssnat på Mord i Mariefred av Lennart Oinas. Krysset hamnar på Utspelar sig på sommaren, för det är det den gör.

Boken marknadsförs som en humoristisk deckare, men jag vet inte om jag tycker den är så värst humoristisk, faktiskt. Jag hade förväntat mig något av typen "Mord i Falsterbo", och blev besviken. Som deckare betraktat är det dessvärre en ganska dålig bok dessutom. Språket är det inget större fel på, men sättet på vilket boken berättas tycker jag inte om.

Hyfsad inläsning av Sebastian Karlsson.

FULL BRICKA!
Visa bifogad fil 154307
Sista krysset blir "läs om en favoritbok" med En liten kärlekssång av Michelle Magorian. En av mina favoriter som tonåring. Är inte riktigt lika bra när jag läser den som vuxen, ett par av hennes andra böcker håller bättre. Men helt klart läsvärd.
17-åriga Rose och hennes äldre syster evakueras till engelska landsbygden en sommar under andra världskriget. Av olika anledningar blir de utan vuxen övervakning och de blir båda vuxna och träffar kärleken och lär sig mycket om livet.
Wow Grattis 👏

Jag kryssar ”Bok du blivit rekommenderad” med boken Myten om det normala - av Gabor Maté.

Jag tycker att det finns mycket tänkvärt och intressant i denna bok, som presenterar teorin om och studier kring att undantryckande av ursprungliga känslomässiga behov och upplevelse av små som stora ”trauman” kan manifesteras i kroppen och leda till fysisk sjukdom. Den belyser också hur vår samhällskultur i mångt och mycket motarbetar våra möjligheter att må psykiskt bra och få våra känslomässiga behov tillgodosedda. I det avseendet så uppskattade jag boken som en utgångspunkt att fundera kring. Jag gillar att få hjälp med att se omvärlden ur en annan synvinkel, och jag tyckte att mycket i boken var intressant och tankeväckande, och beskriver människans natur och beteende på ett bra sätt.

Men… Om jag var väldigt engagerad, exalterad och intresserad av boken i början av den, så svalnade det tyvärr efterhand. Det fanns flera orsaker till det.

När jag fick boken rekommenderad av en vän i början av sommaren fanns den inte på biblioteket. Vännen tipsade mig om en ljudboksapp som jag inte hade använt tidigare och som jag kunde få gratis provperiod hos, vilket jag nu nappade på. Men ljudbok är inte min grej, konstaterade jag. Jag tycker att jag har svårt att koncentrera mig på att lyssna och att jag tappar mycket av det som sägs. Den här uppläsaren var dessutom hemsk, i mina öron. Fel betoning, fel uttal, styltigt och oengagerat, och jag visste knappt var meningarna började och slutade så som han läste dem. Kunde lika gärna ha varit AI som läste...

Sen var boken väldigt lång och omfattande. Jag tycker att den skulle ha vunnit på att kortas ner rejält. Nånstans framåt mitten av boken började jag känna det som att jag stirrade in i en tvättmaskin som bara snurrade runt ord. Kanske berodde det på att jag upplevde det som att vi hade lämnat det sakligt vetenskapliga och att författaren började lägga in för mycket av sina egna åsikter och spekulationer, dystopiska eländesfrosserier, personliga psykedeliska trippar (?!) och politik. Innehållet spretade åt alla möjliga håll och tillslut mindes jag knappt vad boken handlade om i den massiva ordsvadan.

Och det var synd! Om jag klipper ut de intressanta delarna av boken så uppskattade jag den mycket, men som helhet så blev den ingen favorit hos mig. Jag tycker trots allt att det var värt att tugga sig igenom hela boken för att plocka ut och fundera kring guldkornen.

Stressigt värre blev det däremot, eftersom precis när jag hade startat mitt tvåveckors gratisabonnemang på ljudboksappen och upptäckt att boken var närmare 20 timmar lång, även fick besked om att en annan bok jag har stått i kö till på biblioteket nu fanns att hämta. Och eftersom det är kö på den får jag bara ha den i två veckor, så nu fick jag jäklaranamma speeda upp läsningen, hej och hå!…. 😅

Linda Ståhl, Ett enda skott, Efternamn på H
Del tre med Estrid och Reub vid Vellingepolisen. En skolpojke hittas död under spektakulära omständigheter. Han var nog inte så populär, men vad är det egentligen som skett i skolmiljön? Vem är drabbad och vem är fridstörare?

Cecilia Sahlström, Pojken som försvann, Del i serie
Del tre om kommissarie Sara Vallén i Lund. En pojke försvann spårlöst från sitt dagis för tjugo år sedan. En dag kommer det in ett tips som kan vara kopplat till det olösta fallet. Lever han fortfarande?

Linda Ståhl, Ett enda skott, Efternamn på H
Del tre med Estrid och Reub vid Vellingepolisen. En skolpojke hittas död under spektakulära omständigheter. Han var nog inte så populär, men vad är det egentligen som skett i skolmiljön? Vem är drabbad och vem är fridstörare?

Cecilia Sahlström, Pojken som försvann, Del i serie
Del tre om kommissarie Sara Vallén i Lund. En pojke försvann spårlöst från sitt dagis för tjugo år sedan. En dag kommer det in ett tips som kan vara kopplat till det olösta fallet. Lever han fortfarande?
Hur får du Ståhl till att börja med H? 🤔;)

FULL BRICKA!
Visa bifogad fil 154307
Wow grattis! :banana: Nu får du använda bonuskryssen om du vill fortsätta att hänga i tråden! Det är helt valfria böcker! :)

Jag kryssar bok du blivit rekommenderad. "Blått blod och liljevita händer en etnologisk studie av aristrakotratiska kvinnor" av Angela Rundqvist. Jag gjorde research till den historiska romanen jag håller på att skriva. Jag behövde ta reda på mer om kvinnors uppväxt i överklassen 1850-talet till 1900-talets början. Ville veta det mesta om kvinnors uppväxt i denna miljö, allt från utbildning, fostran m.m. Blev då rekommenderad denna boken av en intendent på nordiska museet .En väldigt intressant skildring av det livet som bygger på författarens avhandling i ämnet. Den var också helt rätt för den resarch jag sökte.

Från beskrivningen om boken " Överklasskvinnans liv från födelse till död belyses utifrån uppfostran, barnbaler, bröllop, moderskap, hushållsledarskap, umgänge, släkttraditioner och hovkultur. Tjänstekvinnorna ägnas ett kapitel."
Det var väldigt både intressant och väldig mycket bra information till min roman i denna så jag är nöjd med boken.

Jag kryssar en författare du inte läst tidigare. "Bara ett litet mord" av Carin Hjulström. Första delen i Säbyholms gröna fingrar, lite lagom mysdeckare för mig.

Jag kryssar utspelar sig på sommaren. "Knappt en droppe blod" av Carin Hjulström Andradelen i Säbyholms gröna fingrar. Rolig men också lite hemska scener. VAr iallafall lagom lättsam för att jag skulle trivas med att läsa den.

Mitt första bonuskryss blir Med ont fördrivas av Anna Tell. Andra delen om Amanda som är polis och förhandlare. En svensk polis försvinner i Kosovo och det leder till andra händelser. Mycket bra, annorlunda för att vara en svensk bok, men trovärdig. Kan läsas helt fristående från första delen.

Jag har lyssnat på Innan fåglarna vänder åter av Merja Mäki. Krysset hamnar på Bok du fått rekommenderad.

Boken handlar om finska vinterkriget och Finlands förlust av Karelen. En välskriven, smärtsam berättelse om sorgen över att behöva lämna sitt hem, en strapatsrik tvångsförflyttning till Österbotten, och svårigheten att anpassa sig till en ny plats och en ny kultur, trots att språket är detsamma. En fantastisk bok!

Bra inläsning av Stina Ekblad. Hennes finlandssvenska passar verkligen boken!

Jag har lyssnat på På andra sidan väggen av Shari Lapena. Krysset hamnar på Författare du inte läst tidigare.

Ett spädbarn försvinner, när föräldrarna är på fest hos grannen. Det skulle kunna vara en banal historia, men så är det inte. Det finns hur många bottnar som helst. En fascinerande historia, klart välskriven.

Fantastisk inläsning av Mari Götesdotter.

Bingo.

Jag har lyssnat på Hur man blir slängd överbord av Emmy Abrahamson. Krysset hamnar på En valfri bok.

Precis som hennes tidigare bok (Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske) så är det en smårolig historia i hisnande tempo. Den utspelar sig på ett kryssningsfartyg.

Underbar inläsning av Frida Hallgren.
IMG_20240530_203145453~2.webp

Jag kryssar ”En biografi” med boken Nu när man är död av Göran Greider.

Boken handlar om Cornelis Vreeswijk liv och leverne. Jag tror att det har skrivits mycket om Cornelis tidigare, men jag har aldrig läst något och hade ingen koll på hans liv.
Minns inte riktigt varför jag ens ställde mig på kö till boken. Men det var intressant att få en bild av herr Cornelis, och jag påmindes om och plockade fram hans musik och började lyssna på gamla favoriter.

Däremot blev inte boken någon favorit hos mig. Jag hade svårt för formatet. Boken är en dokumentärroman/fantasibiografi. Skriven i jag-form, som om det vore Cornelis som berättade om sitt liv. Men det är inte Cornelis som berättar, det är Göran Greider som har skrivit ihop en berättelse såsom han tycker att Cornelis skulle ha kunnat berätta den.

Den ska vara kronologiskt riktig och de händelser som beskrivs i boken ska (mestadels) vara sanna. Sedan delar bokens Cornelis många tankar och funderingar kring det som sker i hans liv, och hur mycket av det som är verklighetsförankrat eller ej får jag aldrig nåt grepp om. Jag kan hålla med om att det skulle ha kunnat vara Cornelis självbiografi. Men nu är det inte det, och jag vet inte riktigt vad det är jag läser. Känns lite AI över det hela… 😄 Vad är egentligen verkligt, och spelar det egentligen någon roll?

Det var intressant att få ta del av Cornelis livsöde, men det som störde mig var att jag inte riktigt vet om det verkligen var det jag gjorde...

Nu får vi se om jag hinner läsa ut nästa bok som ligger på kö innan bingoperioden är slut. :)

IMG_20240530_203145453~2.webp

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
1 705
Senast: doppler
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 854
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
710
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka