Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

Tre kryss och två bingo:

Med något rött på omslaget
Hitchikers guide to the galaxy - Douglas Adams
En klassiker alltid värd att upprepa. :heart

Utspelar sig nära vatten
Farlig midsommar - Tove Jansson

Där någon cyklar
Fyrklövern - Olseni & Hansen

IMG_20240530_203145453~20.jpg
 
Jo just det. Började tidigare i bokbingons början läsa Häxans tid av Arni Thorarinsson. Men den får fasen bli kryss för en bok jag inte vill läsa klart. En spänningsroman där en kvinna omkommer under en raftingtur och det ska utredas om det är ett mord eller olycka samtidigt som en annan karaktär försvinner men alltså nej. Kommer inte in i handlingen och boken. Tänkte att det lät spännande med isländsk miljö men nä. Jag fastna och struntar i att läsa vidare. Brukar inte lägga ifrån mig böcker men denna blir en sån.
 
Bingo! Kryssar X av Pascal Engman som en med något rött på omslaget. Precis som Bestseller, som jag läste för nån månad sedan, kan jag varmt rekommendera boken till den som vill ha en välskriven kriminalroman med många lager. Framförallt gillar jag att hans böcker alltid (? har bara läst dessa två) baseras på gedigen research om problem eller typer av kriminalitet som är högaktuella. Bestseller handlade mycket om gängvåldet och tillgången till 3D-vapen, och i X fick jag lära mig massor om matchfixning och den extrema form av utpressning som fotbollsspelare på professionell nivå ofta utsätts för. Det är något som helt gått mig förbi förut, så det var spännande att läsa och lära om! Tyvärr blev jag lite besviken på slutet som kändes lite för rörigt och överdrivet. Jag hade samma känsla med Bestseller så jag gillar väl helt enkelt inte sättet han avslutar sina historier på :p Men eftersom de är så bra och intressanta fram till de sista 20-30 sidorna kan jag ändå förlåta honom för det känner jag.
 

Bifogade filer

  • Bokbingo sommarhöst 150924.jpeg
    Bokbingo sommarhöst 150924.jpeg
    441,4 KB · Visningar: 3
Bingo! Kryssar X av Pascal Engman som en med något rött på omslaget. Precis som Bestseller, som jag läste för nån månad sedan, kan jag varmt rekommendera boken till den som vill ha en välskriven kriminalroman med många lager. Framförallt gillar jag att hans böcker alltid (? har bara läst dessa två) baseras på gedigen research om problem eller typer av kriminalitet som är högaktuella. Bestseller handlade mycket om gängvåldet och tillgången till 3D-vapen, och i X fick jag lära mig massor om matchfixning samt den utpressning som fotbollsspelare ofta får utstå. Det är något som helt gått mig förbi förut, så det var spännande att läsa och lära om! Tyvärr blev jag lite besviken på slutet som kändes lite för rörigt och överdrivet. Jag hade samma känsla med Bestseller så jag gillar väl helt enkelt inte sättet han avslutar sina historier på :p Men eftersom de är så bra och intressanta fram till de sista 20-30 sidorna kan jag ändå förlåta honom för det känner jag.
... och såhär ser det röda omslaget ut:

9789189393875_383x_x.jpeg
 
Trodde inte jag skulle kryssa denna ruta...
...men här kommer den:
Bok jag inte läser klart/jag lägger ifrån mig
Krigshjältar och konduktörer - Katarina Mazetti
IMG_20240530_203145453~21.jpg

Gick till biblioteket och frågade efter en bok som skulle få mig att skratta. Har läst så många tunga böcker den här sommaren, så jag ville ha nåt roligt. Fick denna som tips. Hra hittills inte blivit road. Så jag lägger undan den och lämnar tillbaka till biblioteket.
 
Trodde inte jag skulle kryssa denna ruta...
...men här kommer den:
Bok jag inte läser klart/jag lägger ifrån mig
Krigshjältar och konduktörer - Katarina Mazetti
Visa bifogad fil 153391

Gick till biblioteket och frågade efter en bok som skulle få mig att skratta. Har läst så många tunga böcker den här sommaren, så jag ville ha nåt roligt. Fick denna som tips. Hra hittills inte blivit road. Så jag lägger undan den och lämnar tillbaka till biblioteket.

Trist! Men då är ju den rutan kryssad iaf!

Litet boktips här då: The unhoneymooners (Osmekmånad på svenska) av Christina Lauren är den roligaste bok jag någonsin läst! På nivån skratta rakt ut medan jag läste den! :rofl:
 
Jag kryssar Bok av hotad eller fängslad författare med Två år, åtta månader och tjugoåtta nätter av Salman Rushdie. Han har ju varit dödshotad sedan 1988, när han gav ut sin fjärde roman Satansverserna, och fick då gå under jorden. 2022 utsattes han för ett knivöverfall, där han förlorade synen på ena ögat.

Boken handlar om jinner, närmare bestämt om en jinnprinsessa och hennes avkommor som sprider sig över världen. Den har ett fascinerande språk, men historierna kastar sig från det ena till det andra, som någons förvirrade tankar.

Hade jag inte behövt det här krysset är det tveksamt om jag orkat läsa klart.
 
Kryssar bok där en storm förekommer med The fiery cross av Diana Gabaldon. Bok 5 i Outlanderserien. Har läst den innan men den serien är så mysig att lyssna på. Det är nåt med det lugna tempot, karaktärerna och den fantastiska inläsningen av Davina Porter. Jag älskar hur Claires och Jamies förhållande skildras när de är äldre. Det är uppfriskande och nåt jag inte stöter på så ofta i litteraturen som annars är väldigt förtjust i att bara skildra nyförälskelsen och dramat i förhållanden. Här får man läsa om två medelålders personer som känner varandra mycket väl och är trygga och det är inget drama i deras förhållande. Mycket drama i övrigt i böckerna däremot!

1000005525.jpg
 
Jag har lyssnat på Sommarmorden av Susanne Rindestig. Krysset hamnar på Bok med ordet sommar i titeln.

En deckare, som utspelar sig i Göteborg. Historien känns precis så påhittad som den är, personskildringarna är platta, och beskrivningen av polisarbetet fullständigt orealistisk. Kort sagt, en ganska medioker bok.

Bra inläsning av Gunilla Leining.
 
IMG_0248.jpeg


Börjar bli svårt att hitta rutor att kryssa nu. Men det blev två nya kryss för Utspelar sig nära vatten och Bok i serie för böckerna Barn och Ungdom i Köpenhamns-trilogin av Tove Ditlevsen. Tyckte det var lite trögt i början, men sen kom jag in i berättelsen och hennes lite speciella stil.
Håller på att läsa sista delen nu - Gift. Sjutton vet vilken ruta jag kan kryssa för den.
 
Jag har lyssnat på Sommarboken av Tove Jansson. Krysset hamnar på Utspelar sig nära vatten, eftersom boken utspelar sig på en ö i finska kustbandet.

En mycket vackert skriven bok om relationen mellan barnbarnet Sophia och hennes farmor.

Bra inläsning av författaren själv.
Ja, den är fin :heart
 
Kryssar bok med trädgård genom boken
Demonhjärta av Sandra Hila
IMG_20240530_203145453~22.jpg
Andra delen i en serie. Precis som första boken är den andra stundvis spännande och det är lätt att ta "bara ett kapitel till".
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 494
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
690
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 091
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
7 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp