Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

Åh vill också läsa femte boken nu i serien @Mineur Tack för att du lade spoiler uppskattas! Måste ju ha läst denna innan fortsättningen med de fenomenala fruntimmren på grand hotel kommer och ska hålla mig vakna på nätterna igen :rofl:
 
Jag har lyssnat på De som färdas om natten av Armando Lucas Correa. Krysset hamnar på Originalspråk är inte svenska eller engelska, för boken är ursprungligen skriven på spanska.

Boken sträcker sig från 1930-talets Tyskland, via Kuba, till nutidens Tyskland, och följer tre generationer kvinnor. Fantastiskt vackert språk och en intressant historia. Kort sagt, en riktigt bra bok.

Mycket bra inläsning av Charlotta Åkerblom.
 
Kryssar författare vars förnamn börjar på H med "Brimstone bound" av Helen Harper. En urban fantasy som utspelar sig i ett London där det bor, förutom människor, även vampyrer och varulvar. Emma är polisstudent och efter att ha dödats vaknar hon upp på båthuset. Jag gillar den här!! Kommer lyssna på nästa också!

1000005525.jpg
 
Jag har lyssnat på De som färdas om natten av Armando Lucas Correa. Krysset hamnar på Originalspråk är inte svenska eller engelska, för boken är ursprungligen skriven på spanska.

Boken sträcker sig från 1930-talets Tyskland, via Kuba, till nutidens Tyskland, och följer tre generationer kvinnor. Fantastiskt vackert språk och en intressant historia. Kort sagt, en riktigt bra bok.

Mycket bra inläsning av Charlotta Åkerblom.
Låter som något för mig, tack för tips!
 
IMG_0248.jpeg


En hel rad till 😊
Kryssade valfri bok för Small Things Like These av Claire Keegan.
En lågmäld, vackert skriven historia om en fruktansvärd företeelse på Irland.
S.k. Magdalen laundries för flickor/unga kvinnor som blivit gravida utom äktenskapet.
Boken andas ”för länge” sen men utspelar sig på mitten av 80-talet.
Det är helt absurt att man fortfarande låste in, misshandlade och utnyttjade flickor/kvinnor och tog deras barn från dem medan jag pluggade på högskola, hängde på gasquer, och lyssnade på Eurythmics och Talking Heads 😱
Det sista Magdalen laundry stängdes 1996.
 
Kryssar nästa bok:
IMG_20240530_203145453~16.jpg
Baserad på en verklig händelse:
Sten i siden - Mikael Niemi

Boken baseras på händelser i Tornedalen under början av 1900-talet och beskriver de riktigt fattigas kamp för överlevnad och mot de rikas övermakt samt hur förutsättningarna i samhället har förändrats med tiden.

Jag har gråtit, flera gånger. Jag har knutit näven, bitit ihop käken och varit tvungen att lägga boken ifrån mig. Jag har lett åt glädjestunderna. Jag har reflekterat mycket genom hela boken.
 
Det går segt med läsandet just nu.. Men lyckas iaf kryssa två kryss till.

Kryssar rutan ”bok jag inte vill läsa klart/ pausa” med boken Unravel me av Tahereh Mafi. Jag pausar denna bok och får se om jag tar upp boken igen lite senare. Var inte så förtjust i första boken i serien men känner ändå att jag kanske kommer ge den här boken en ärlig chans lite senare. Tiden får utvisa.

Nästa kryss blir rutan ”en författare du tidigare inte läst” me boken Rött uppror av Pierce Brown.

Darrow tillhör de röda, en medlem av den lägsta klassen i det färgkodade samhället i framtiden. Precis om alla andra röda arbetar han i gruvorna under Mars. Övertygad om att han och hans folk gör planetens yta beboelig för kommande generationer.

Men Darrow och hans sort har svikits och lurats. Snart upptäcker de att Mars har varit möjligt att bo på under en lång tid. De röda och Darrow är inget annat än slavar som tjänar en dekadent härskande klass.

Driven av hämnd och med längtan efter rättvisa offrar Darrow allt för att infiltrera det legendariska institutet, en skola för den dominerande klassen guld.”

Tycker boken var helt okej och helt okej inläst av Niklas Engdahl även fast jag kan tycka det kändes lite monotont ibland. Har nu iaf börjat lyssna på bok två i serien.


IMG_9647.jpeg
 
Jag har lyssnat på Gammal ost av Ulf Durling. Krysset hamnar på Bok som vunnit pris. Den fick Svenska deckarakademins debutantpris 1971.

Det är en pusseldeckare, med ett upplägg som inte liknar något annat jag läst. Språket är fascinerande 1970-tal, miljön likaså, och upplösningen är lagom oväntad.

Bra inläsning av Pascal Crepault Wibe.
 
Kryssar nästa bok:
Visa bifogad fil 152460
Baserad på en verklig händelse:
Sten i siden - Mikael Niemi

Boken baseras på händelser i Tornedalen under början av 1900-talet och beskriver de riktigt fattigas kamp för överlevnad och mot de rikas övermakt samt hur förutsättningarna i samhället har förändrats med tiden.

Jag har gråtit, flera gånger. Jag har knutit näven, bitit ihop käken och varit tvungen att lägga boken ifrån mig. Jag har lett åt glädjestunderna. Jag har reflekterat mycket genom hela boken.

Låter intressant även om det är en jobbig bok att läsa. Den sätter jag på min läslista. Är det fiktion eller baserat helt på verkliga händelser?
 
Lyssnade klart Tranorna flyger söderut (av Lisa Ridzén) igår kväll och storbölade efteråt. Visserligen är jag i en känslig och urlakad period, men jag hade nog gråtit ändå.
Den här boken är genialiskt skriven.

Kryssar bok jag blivit rekommenderad, då en vän sa åt mig att ta mig an den här boken.

IMG_20240530_203145453~17.jpg
 
Jag har lyssnat på Lutherska badet av Unni Drougge. Krysset hamnar på Bok där någon badar, eftersom en simhall spelar en stor roll i berättelsen

Efter en otrohetsaffär under semestern på Sicilien vänds Barbaras välordnade tillvaro uppochner och inget blir sig mera likt. Välskriven och lite smårolig.

Bra inläsning av författaren själv. Det tog dock en stund för mig att vänja mig vid hennes röst.
 
Två nya kryss:

"Författare du inte läst förut" med Tretton av Steve Cavanagh. En försvarsadvokat i New York blir indragen i ett stort mål där juryn är infiltrerad av en seriemördare. Spännande grundtanke men boken saknar något, jag får ingen riktig känsla för karaktärerna. Kan vara att det känns så pga dålig översättning.

"Utspelar sig utanför Europa" med The Phoenix Crown av Kate Quinn och Janie Chang. Fyra kvinnor från helt olika delar av samhället träffas i San Francisco veckorna innan den stora jordbävningen 1906. Riktigt bra bok.
 
Jag har lyssnat på Inte större än en kalasjnikov av Amineh Kakabaveh. Det är hennes självbiografi, så krysset hamnar på En biografi.

Från en fattig uppväxt i Iranska Kurdistan, via ett antal år som peshmerga, till kvotflykting, till politiskt aktiv, riksdagsledamot och utsparkad. Det är lätt att förstå att hon har den ideologiska grund som hon har. Definitivt intressant, men bitvis lite tjatig.

Bra inläsning av Siham Shurafa.
 
Ruth Kvarnström-Jones, De fenomenala fruntimren på Grand Hotel, blivit rekommenderad
Enligt ovan i tråden. Mycket bra. Höga förväntningar pga. lovorden, som den klarar att leva upp till.

Denise Rydberg, Femte kollusionen, utspelas på 1900-talet
Också avhandlad tidigare i tråden. Bra som väntat. Någon mer som behövde slå upp "kollusion" i en ordbok?
 
Ruth Kvarnström-Jones, De fenomenala fruntimren på Grand Hotel, blivit rekommenderad
Enligt ovan i tråden. Mycket bra. Höga förväntningar pga. lovorden, som den klarar att leva upp till.

Denise Rydberg, Femte kollusionen, utspelas på 1900-talet
Också avhandlad tidigare i tråden. Bra som väntat. Någon mer som behövde slå upp "kollusion" i en ordbok?

Jag kanske missar något här vilka rutor kryssar du?
 
Det som står efter titeln är rutan som kryssas. :)
Brukar har som en "rubrikrad" för varje bok. Det blir tydligare när det är mer av "riktig text" under den. Här latade jag mig eftersom det redan var skrivet bra beskrivningar av båda böckerna.


Sorry jag som inte läste ordentligt var lite trött i huvudet igår.
 
Woho. Sprang på den här och kikade på de senaste böckerna jag läst :D Kom upp i Bingo :banana: Ska bara hitta passande bok för bonusboken :D

bokbingo.jpeg


Författares efternamn som börjar på S = Ninni Schulman - Käraste Lena
Bok jag blivit rekommenderad= Charlotte Al-Khalilli - När allt är över
Utspelar sig på hösten eller delvis Liza Marklund - Serien om kallmyren samt Mari Jungstedt Serien om Knutas
Bok där någon cyklar - Caroline Twamley, Josefin Jansson - Hundpatrullen
En författare jag inte läst tidigare - Richard Osman - Toorsdagsmordklubben
Läst om en favoruit .= Christina Larsson - Ta ingen skit Ann-Britt :love:
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 443
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
688
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 078
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
7 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp