Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

Jag kryssar "utspelar sig i ett land där du inte varit" med Fyra dagar i Kabul av Anna Tell.
Boken är några år gammal och utspelar sig 2014. Två anställda på svenska ambassaden i Kabul kidnappas och Amanda som är polis och förhandlare undersöker det hela på plats. Ett mord i Stockholm verkar också spela in.
Bra bok och jag kommer läsa fler av författaren.
 
Jag kryssar rutan referens till känd person. Jag har läst boken "Kodnamn Alice" (orig.titel The Alice network) av Kate Quinn. En bok som utspelar sig dels under 1947 och dels under första världskriget, historien är delvis baserat på under första världskriget levande kvinnliga spioner därav krysset.

1917 Eve Gardiner rekryteras som kvinnlig spion under första världskriget och placeras i Lille då hon har utmärkta språkkunskaper och beordras att söka jobb på restaurangen Le Lethe där ägaren underhåller tyska höga officerare. Eve spionerar genom att tjuvlyssna medan hon servererar och sprida informationen vidare via det nätverk hon blir del av under kriget Alicenätverket. Det gäller också för henne att inte avslöja för ägaren René att hon kan tyska utan endast kan franska.

1947, 30 år senare, möter vi Eve igen då som nersupen, hon plågas av svåra mardrömmar och ångest för händelser hon var utsatt för sen tiden som spion. Hon möter amerikanska collegestudenten Charlie är gravid och ogift och skickas av sina föräldrar till Europa för att ta hand om det lilla problemet. Charlie ser det som sin chans att söka efter sin kusin Rose som försvunnit under första världskriget i Europa. Genom detta korsas Eves och Charlies vägar i London. Charlie nämner ett namn ur det förflutna som Eve inte hört på 30 år. Tillsammans ger de sig ut på en jakt efter sanningen.

Boken tyckte jag var väldigt bra och klart läsvärd, den navigerar skickligt mellan att rulla upp Eves historia bakåt i tiden , hennes jakt på hämnd i nutid där jag också tycker jag får en klart trovärdig historia om varför hon vill ta hämnd, och Eves eftersökningar av sin kusin. I efterordet får man veta att flera av de spioner som boken baseras på har levt i verkligheten under första världskriget.

Tyckte den var väldigt intressant för att jag inte läst så många böcker som utspelat sig under första värdskriget tidigare och den var också väldigt bra skriven, trots att den var på 444 sidor hade jag inga svårigheter att komma igenom det snarare svårt att lägga mig ifrån den.
 
Jag kryssar rutan referens till känd person. Jag har läst boken "Kodnamn Alice" (orig.titel The Alice network) av Kate Quinn. En bok som utspelar sig dels under 1947 och dels under första världskriget, historien är delvis baserat på under första världskriget levande kvinnliga spioner därav krysset.

1917 Eve Gardiner rekryteras som kvinnlig spion under första världskriget och placeras i Lille då hon har utmärkta språkkunskaper och beordras att söka jobb på restaurangen Le Lethe där ägaren underhåller tyska höga officerare. Eve spionerar genom att tjuvlyssna medan hon servererar och sprida informationen vidare via det nätverk hon blir del av under kriget Alicenätverket. Det gäller också för henne att inte avslöja för ägaren René att hon kan tyska utan endast kan franska.

1947, 30 år senare, möter vi Eve igen då som nersupen, hon plågas av svåra mardrömmar och ångest för händelser hon var utsatt för sen tiden som spion. Hon möter amerikanska collegestudenten Charlie är gravid och ogift och skickas av sina föräldrar till Europa för att ta hand om det lilla problemet. Charlie ser det som sin chans att söka efter sin kusin Rose som försvunnit under första världskriget i Europa. Genom detta korsas Eves och Charlies vägar i London. Charlie nämner ett namn ur det förflutna som Eve inte hört på 30 år. Tillsammans ger de sig ut på en jakt efter sanningen.

Boken tyckte jag var väldigt bra och klart läsvärd, den navigerar skickligt mellan att rulla upp Eves historia bakåt i tiden , hennes jakt på hämnd i nutid där jag också tycker jag får en klart trovärdig historia om varför hon vill ta hämnd, och Eves eftersökningar av sin kusin. I efterordet får man veta att flera av de spioner som boken baseras på har levt i verkligheten under första världskriget.

Tyckte den var väldigt intressant för att jag inte läst så många böcker som utspelat sig under första värdskriget tidigare och den var också väldigt bra skriven, trots att den var på 444 sidor hade jag inga svårigheter att komma igenom det snarare svårt att lägga mig ifrån den.

Den är bra! Jag gillar verkligen Kate Quinns sätt att skriva!
 
Nästa kryss: titel på H;
Höstregn, av Lars Wilderäng

Precis som första delen var det här både obehaglig läsning och något jag inte ville sluta läsa.

IMG_20240530_203145453~10.jpg
 
Jag har lyssnat på Sanatoriet av Sarah Pearse. En storm är en central del av handlingen, så krysset hamnar på En storm förekommer i boken.

Boken börjar bra, men utvecklas tyvärr inte alls lika bra. Ett före detta sanatorium, ombyggt till hotell, mitt i de schweiziska bergen blir insnöat under en storm. Folk försvinner och dör, på utstuderade sätt. Motiven till morden är milt sagt långsökt.

Bra inläsning av Maria Lyckow. Jag tycker att hennes röst är mycket behaglig att lyssna på. Tyvärr kunde den inte rädda den här boken.
 
Kryssar författare jag inte läst innan med Crave av Piper Lawson. Spicy forbidden romance. Collegetjej träffar snygg man på klubb och sen visar han sig vara hennes nya lärare. Förutsägbar story men helt ok för att vara den genren. Kort. Bok 1 i en trilogi. Passande bok att lyssna på när jag inte fått inspiration till vad jag vill lyssna på. Helt ok uppläsare, båda två.

1000004729.jpg
 
Bestseller av Pascal Engman kryssar "Stad du vill besöka" sjätte boken i serien om Vanessa Falk, handlar om ett mord på en författare. Tycker den var lika bra som de andra, högt tempo och korta kapitel så känns som böckerna går väldigt fort att läsa.
Sista sommaren av Eleonore Holmgren kryssar "Bok där någon cyklar". Så härligt feelgood! Handlar om en strulig ungdom som bryter sig in hos en äldre dam, som också är lite strulig (enligt hennes anhöriga).
Frälsarkransen av Kristina Ohlsson kryssar "Bok där det förekommer en storm" Fjärde delen i deckarserien om August Strindberg, lika bra som de andra böckerna hon skrivit!
Himmelsgården av Nilla Kjellsdotter "Bok där någon cyklar". Den handlar om ett läger där en ung flicka mördats och det börjar hända skumma grejer kring lägerdeltagarna. Helt okej bok!
3F322D18-5A9B-47C3-8C1F-5F3B79B2B6EE.png
 
Bestseller av Pascal Engman kryssar "Stad du vill besöka" sjätte boken i serien om Vanessa Falk, handlar om ett mord på en författare. Tycker den var lika bra som de andra, högt tempo och korta kapitel så känns som böckerna går väldigt fort att läsa.
Sista sommaren av Eleonore Holmgren kryssar "Bok där någon cyklar". Så härligt feelgood! Handlar om en strulig ungdom som bryter sig in hos en äldre dam, som också är lite strulig (enligt hennes anhöriga).
Frälsarkransen av Kristina Ohlsson kryssar "Bok där det förekommer en storm" Fjärde delen i deckarserien om August Strindberg, lika bra som de andra böckerna hon skrivit!
Himmelsgården av Nilla Kjellsdotter "Bok där någon cyklar". Den handlar om ett läger där en ung flicka mördats och det börjar hända skumma grejer kring lägerdeltagarna. Helt okej bok!
Visa bifogad fil 151640
Du kryssar två böcker där någon cyklar? Gissar du skrivit fel på den ena?
 
Jag har läst Som vi lekte av Ninni Schulman. Den handlar om Ingrid som precis släpps från Hinseberg efter att ha avtjänat ett fängelsestraff. För att kunna börja om sitt liv bosätter hon sig i den lilla orten Våmhus i Dalarna, som hon inte har någon relation till sen tidigare. Året är 1982 och det är svårt att hitta ett jobb, särskilt när man inte kan vara öppen med sin bakgrund. Tidigare har Ingrid jobbat som polis, så hon bestämmer sig för att öppna en privatspaningsbyrå och tar sig an att titta på fallet där en pojke försvann i trakten för ett år sedan.

Detta är en lättläst och spännande deckare som är första delen i en serie som känns lovande. Jag gillar tiden den utspelar sig i och alla fenomen som författaren använder för att markera det. Ibland blir det dock övertydligt att det är med en nutida blick hon beskriver dåtiden.

IMG_4366.jpeg


Boken passar på många rutor, men jag väljer Bok där någon cyklar eftersom Ingrid lär känna sitt nya närområde till stor del cykelledes.
 
Jag har lyssnat på Berättelsen om Alice Hart av Holly Ringland. Krysset hamnar på Utspelar sig i land där du inte varit, för jag har inte varit i Australien.

Vackert språk men en ganska fruktansvärd historia. Alice växer upp med en våldsam far och en misshandlad mor. Efter deras död hamnar hon hos sin alkoholiserade farmor, som trots alkoholen ger henne ett hyfsat liv. När hon sedan som vuxen rymmer därifrån hamnar hon snart i ett förhållande mycket likt sina föräldrars.

Mycket bra inläsning av Charlotta Åkerblom.
 
Jag har läst Holding av Graham Norton och kryssar den som en bok där en trädgård förekommer. Detta är Nortons debutroman och det känns som att han hittade rätt redan från början. Boken har samma mysiga - men samtidigt lite smådeppiga - känsla som hans andra böcker, den härliga irländska humorn är där och karaktärerna är välskrivna och underhållande. Själva storyn var inte fantastisk på något vis, men boken vinner tillräckligt många pluspoäng på sin charm för att jag ändå ska ge den 4/5. Det enda jag hade önskat var ett lite lyckligare slut för framförallt en av karaktärerna.
 

Bifogade filer

  • Bokbingo sommarhöst 200824.jpeg
    Bokbingo sommarhöst 200824.jpeg
    438,4 KB · Visningar: 1
Bingo.

Jag har lyssnat på Min trädgård är full av skärvor av Annelie Nordström. Krysset hamnar på Referens till känd person för både Margot Wallström och Stefan Löfven nämns i boken.

Annelie Nordström var ordförande för Kommunal när skandalen briserade 2016. I boken beskriver hon både vad som ledde fram till skandalen, och hur hon påverkades av den. Dessutom berättar hon om en rätt bedrövlig barndom, och ett inte helt igenom trevligt vuxenliv. Intressant och läsvärd.

Oväntat bra inläsning av författaren själv.
IMG_20240530_203145453~2.jpg
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 494
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
690
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 091
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
7 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp