Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

Jag har läst Fånge hos irokeserna kryssar i rutan en bok som utspelar sig utanför Europa. Läste den många gånger när jag var yngre för det är egentligen en ungdomsbok. Jag tror den kan vara spännande om jag inte läst boken 1000 gånger och kan handlingen. Väldigt lätt läst men i dagens samhälle kanske inte helt politiskt korrekt men man förstår att det var så man skrev då.

Den handlar om Pierre som kommer med sin familj som nybyggare och den stora rädslan för irokeserna. Pierre fångades av irokeserna och resten är mycket händelserikt.
 
Kryss för bok som utspelar sig (delvis) på hösten för Persuasion av Jane Austen. En gammal favorit som jag läst många gånger. Men den rutan var redan kryssad.

IMG_0248.jpeg
 
Bok i en serie - Things We Left Behind av Lucy Score. Amerikansk romantik, lite längre böcker än många romanceböcker (500+), tredje och sista boken i en serie.

Trädgård förekommer - Våra älskade torpväxter och hur vi odlar dem av Inga Wallenquist. Jag har lånat och läst lite olika trädgårdsböcker på biblioteket den här sommaren, men kom först nu på att de hade kunnat gå in under trädgårdsrutan :p Den här går igenom de trädgårdsväxter som man hittat på gamla övergivna torp, som är nämnda i gammal litteratur som att de använt historiskt på torp etc. Inte riktigt lika bra/intressant som jag trodde, men fortfarande intressant att få en genomgång av historiskt vanliga torpväxter.
 
Femte bonuskrysset blir Ett eget namn av Maria Gustavsdotter. Jag håller med @Islandshästryttare om att den inte är lika bra som Gustafssons böcker brukar vara, men jag tycker inte att det är en dålig bok.

Två historier, en dåtid och en nutid, som inte går ihop på slutet. Dåtidshistorien är bättre än nutidshistorien, men det kompenseras bra av att uppläsaren för nutidshistorien är mycket, mycket bättre.

Fantastisk inläsning av Maria Lyckow och bra dito av Lo Kauppi.
 
Reglerna i den här tråden passar nog inte mig riktigt ... men min "performance" (eller brist på) kan i a f kanske fungera som lästips för någon. Har haft svårt att koncentrera mig på läsning av böcker senaste åren men hade en ambition att återuppta och läsa ett par hundra sidor i Jakobsböckerna av Olga Tokarczuk. Det hade i o f inte kvalificerat mig till tråden. Har bara kommit till sidan 820 cirka. Boken börjar på sidan 1057, så mer än 800 sidor kvar av detta epos! (Numreringen är baklänges)

Som uppvärmning har jag i alla fall läst "Hur ska det gå för Pinnebergs?" av Hans Fallada som har samlat damm i bokhyllan alldeles för länge. Den kan passa in i flera av rutorna:
  • Titeln börjar på H
  • Bok jag länge tänkt läsa
  • Utspelar sig på hösten (bl a)
  • Är varken skriven på svenska eller engelska (tyska)
  • Författarens förnamn börjar på H
  • Utspelar sig i en stad som jag snart ska besöka (och det kommer säkert bli trevligt)
  • Den utspelar sig på 1900-talet
  • Någon badar
  • Den utspelar sig (delvis) på sommaren.
  • Hans Fallada har visserligen suttit i fängelse, men inte för det han skrivit. (Han "placerades" dock i ett hus av DDR-regimen enligt wiki. Vet inte hur frivilligt det var)
Hans Fallada har skrivit en av de bästa böcker som jag läst - Ensam i Berlin. Därför ville jag även läsa denna, hans debutroman tror jag, som handlar om ett ungt par i 30-talets Berlin. Jag tycker att det är intressant och lite utmanande att läsa böcker som både är skrivna och utspelar sig i en annan tid (1930-tal) och med nazismen som är på G (Ensam i Berlin beskriver hur det är under nazitiden). Värderingar och sätt att skriva skiljer sig mycket från idag. Men boken ger en också perspektiv på andra sätt. T ex hur bra vi har det och vilken levnadsstandard som vi tar för given mindre än 100 år senare. Jag tycker helt klart att boken är läsvärd. Nytt för mig var att boken gett upphov till begreppet "Pinnebergare", som väl närmast betyder fattig småborgare..

Jag lyssnar/har också lyssnat på radioföljetongerna och följetongen i DN. Vet inte om det räknas?
 
Jag lyssnar/har också lyssnat på radioföljetongerna och följetongen i DN. Vet inte om det räknas?
Så länge det är en hel bok av något slag så spelar formen inte någon roll. :)
Ljudbok, punktskrift, radioföljetong, tryckt i storstil eller anpassad för lättläst. Pekböcker för de allra minsta barnen som inte innehåller någon enda bokstav är jag dock tveksam om de kan räknas som "lästa"?
 
Två nya kryss och dubbel-bingo! Jag har läst ovanligt mycket under semestern men nu är det jobb igen på måndag så det kommer bli mindre framöver.

"Ett förnamn i titeln" med Kulla-Gulla håller sitt löfte av Martha Sandwall-Bergström.

"En biografi" med Friends, Lovers and the Big Terrible Thing av Matthew Perry. Hans självbiografi med utgång från hans missbruk. När jag väl vant mig vid hans stil var den bra. Tror den kan förlora en del i översättning så jag är glad att jag läste den på engelska. Det drar ner betyget lite att den hoppar i tiden och det ibland tog en sida eller två på ett kapitel innan jag förstod när det utspelar sig. Boken ger en bra insikt i hur det kan vara att ha ett svårt missbruk och beroende.
Han trodde på slutet verkligen att han lyckats hitta nyckeln till att hålla sig nykter och drogfri så det är sorgligt att han dog av droger året efter boken kom ut.
1000002966.jpg
 
Jättebingo, eller vad man säger.

Sjätte och sista bonuskrysset hamnar på De kallar honom supersnuten: Jan Olsson, ett polisliv av Peter H Johansson.

En välskriven och oerhört intressant bok om både hur polisens arbete utvecklats sedan Jan Olsson började som polis (utrustad med sabel!), och om några av alla de kriminalfall han varit inblandad i.

Bra inläsning av Johan Hedenberg.
IMG_20240530_203145453~2.jpg
 
Jag kryssar ”Bok där en trädgård förekommer” med boken Au revoir Agneta av Emma Hamberg, där en klosterträdgård har en central roll.

När jag nu hade läst den första boken om Agneta och uppskattade den så kunde jag ju lika gärna fortsätta med den andra också, täntke jag. Men den här boken hade jag svårt att ta mig igenom tyvärr. Vet inte om det beror på att jag aldrig riktigt har lyckats uppskatta uppföljare/serier, men där jag upplevde att första boken handlade om större frågeställningar som att inte känna sig levande, våga stå upp för sig själv och vara den man är, så tyckte jag att den här boken mest framkallade samma jobbiga känsla hos mig som en fars. Jag upplevde att boken handlade mer om situationskomik kring Agnetas vardag än om större frågeställningar, och då tappade boken mig.

Men jag tog mig igenom den tillslut. Nånstans på mitten glimmade det till litegrann med vad jag tyckte var en väldigt skarp beskrivning av hur det kan vara att inte känna sig hemma i sitt sammanhang och ständigt känna sig helt missförstådd och aldrig nå fram till andra. Och jag fick mig ett riktigt gott skratt när Agneta - i ett infall av att sluta göra det som förväntas av en hela tiden utan istället lyssna på sig själv och bejaka sin egen humor - la ut en bild på sitt intagramkonto, där en i hennes familj svarade med att undra om henne konto kanske hade blivit kapat. Tyckte att det var så träffande att vi lever i en värld där det är mer sannolikt att man har blivit kapad än att man kliver utanför ramarna och gör oväntade saker... 😄
Men, på det stora hela så var det ingen bok som jag uppskattade tyvärr.
 
Jag kryssar ”Bok där en trädgård förekommer” med boken Au revoir Agneta av Emma Hamberg, där en klosterträdgård har en central roll.

När jag nu hade läst den första boken om Agneta och uppskattade den så kunde jag ju lika gärna fortsätta med den andra också, täntke jag. Men den här boken hade jag svårt att ta mig igenom tyvärr. Vet inte om det beror på att jag aldrig riktigt har lyckats uppskatta uppföljare/serier, men där jag upplevde att första boken handlade om större frågeställningar som att inte känna sig levande, våga stå upp för sig själv och vara den man är, så tyckte jag att den här boken mest framkallade samma jobbiga känsla hos mig som en fars. Jag upplevde att boken handlade mer om situationskomik kring Agnetas vardag än om större frågeställningar, och då tappade boken mig.

Men jag tog mig igenom den tillslut. Nånstans på mitten glimmade det till litegrann med vad jag tyckte var en väldigt skarp beskrivning av hur det kan vara att inte känna sig hemma i sitt sammanhang och ständigt känna sig helt missförstådd och aldrig nå fram till andra. Och jag fick mig ett riktigt gott skratt när Agneta - i ett infall av att sluta göra det som förväntas av en hela tiden utan istället lyssna på sig själv och bejaka sin egen humor - la ut en bild på sitt intagramkonto, där en i hennes familj svarade med att undra om henne konto kanske hade blivit kapat. Tyckte att det var så träffande att vi lever i en värld där det är mer sannolikt att man har blivit kapad än att man kliver utanför ramarna och gör oväntade saker... 😄
Men, på det stora hela så var det ingen bok som jag uppskattade tyvärr.
Intressant att läsa dina tankar om den, jag blev både mer och mindre sugen på att läsa den nu! Tror jag sparar den till semestern i september :)
 
BINGO! Som "Titeln börjar på H" kryssar jag Happy Place av Emily Henry. Ja, ni läste rätt. Ja, jag har tagit mig igenom ännu en romance-bok trots att jag så sent som i mitt förra inlägg i denna tråd sa att jag inte gillade den genren. Det uttalandet stämmer dessvärre fortfarande, men vad gör man inte för att få ropa bingo :angel: Sedan tycker jag ändå att hennes böcker har en viss finess, många träffsäkra formuleringar och välskrivna karaktärer, så helt tokig var den inte. Tror dock inte att jag kommer att läsa något mer av henne, även om hennes andra böcker tycks vara väldigt trendiga/populära just nu.

Kryssar även Bestseller av Pascal Engman som "Del av en serie". Det var länge sedan jag blev positivt överraskad av en kriminalroman, men det blev jag verkligen av denna! Välskriven med många lager och en story som hade mycket anknytning till verkligheten (gängvåld och skjutningar) vilket gjorde den ännu mer intressant. Dock tyckte jag inte riktigt att den höll hela vägen, de sista 40-50 sidorna var inte lika bra som de första 500, men överlag var det en riktigt trevlig läsupplevelse! Ser fram emot att läsa serien i rätt ordning nu, jag råkade visst börja på bok 6 av 6 :D

Bokbingo sommarhöst 060824.jpeg
 
Intressant att läsa dina tankar om den, jag blev både mer och mindre sugen på att läsa den nu! Tror jag sparar den till semestern i september :)
Jag är nyfiken på hur du upplever den, så jag hoppas att du läser den och hinner återkomma med dina reflektioner i den här tråden! 😊
 
Kryssar bok på annat originalspråk för När Duvorna Försvann av Sofi Oksanen. Finska (eller estniska?) i original. Har länge velat läsa något av Sofi Oksanen men måste tyvärr erkänna att jag hade lite svårt att ta mig genom boken. Det var väldigt mycket som var underförstått eller dolt i märkliga referenser. Kräver lite mer koncentration att förstå alla förvecklingarna än vad jag mäktade med.
IMG_0248.jpeg
 
Kryssar bok på annat originalspråk för När Duvorna Försvann av Sofi Oksanen. Finska (eller estniska?) i original. Har länge velat läsa något av Sofi Oksanen men måste tyvärr erkänna att jag hade lite svårt att ta mig genom boken. Det var väldigt mycket som var underförstått eller dolt i märkliga referenser. Kräver lite mer koncentration att förstå alla förvecklingarna än vad jag mäktade med.
Visa bifogad fil 150852
Jag har läst en del av Sofi Oksanens böcker och tycker att Utrensning är den allra bästa, ifall du vill ge henne en ny chans. Nu var det ett antal år sedan som jag läste den, men jag har inget minne av att den innehöll besvärliga referenser.
 
Eftersom det här är roligt, och det är gott om tid kvar så gör jag ett försök att fylla brickan en gång till.

Jag har lyssnat på Nya grannar och gamla ex av Mathias Dufeld. Krysset hamnar på En författardebutant under 2024.

Småbarnspappan Daniel drabbas av någon form av panik, när hans ex med sambo flyttar in i huset bredvid. Inte blir det bättre av att exet låtsas som de aldrig träffats förut.

Välskriven och bitvis smårolig, bitvis pinsam. Författaren tar i lite för mycket.

Bra inläsning av Stefan Sauk.
 
Eftersom det här är roligt, och det är gott om tid kvar så gör jag ett försök att fylla brickan en gång till.

Jag har lyssnat på Nya grannar och gamla ex av Mathias Dufeld. Krysset hamnar på En författardebutant under 2024.

Småbarnspappan Daniel drabbas av någon form av panik, när hans ex med sambo flyttar in i huset bredvid. Inte blir det bättre av att exet låtsas som de aldrig träffats förut.

Välskriven och bitvis smårolig, bitvis pinsam. Författaren tar i lite för mycket.

Bra inläsning av Stefan Sauk.

Du är verkligen helt otrolig! Ber om ursäkt om det inte var tillräckligt många rutor att kryssa den här gången heller. Hade tänkt att den kanske skulle räcka lite längre i och med bonuskryssen men jag misslyckades tydligen :D Härligt att du vill köra brickan en gång till iallafall! Hojta om du vill ha någon ruta utbytt så kan jag ordna det.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 443
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
688
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 078
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
7 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp