Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

Nu har jag lyssnat klart på tredje och sista delen om Binti. Tredje boken heter Binti: Nattens magiska mask av Nnedi Okorafor och kryssar rutan ”en storm förekommer i boken” då det både förrkommer sandstorm och storm med oväder/ blixtrar.
Tycker boken tog en lite annorlunda vändning, blev lite överraskad så det var kul.

IMG_9647.jpeg
 
Kryssar bok som utspelar sig på 1900-talet med boken The Briar Club av Kate Quinn. Den utspelar under den första halvan av 50-talet i Washington DC på ett boarding house för kvinnor. I huset bor en grupp väldigt olika kvinnor samt hon som äger huset och hennes två barn. Allt förändras när Grace flyttar in och bjuder in alla (utom den mycket otrevliga ägarinnan) till gemensamma middagar en kväll i veckan som de turas om att bjuda på. Man får under bokens gång följa i princip alla kvinnornas perspektiv och olika liv och veta mer om deras bakgrunder. Allt sker med McCarthys jakt på kommunister i bakgrunden, andra världskriget finns där som en skugga och hotet av atombomben är också närvarande.

Jag tyckte mycket om den här boken liksom alla andra böcker jag läst av Kate Quinn! Rekommenderas!

1000004729.jpg
 
Andra bonuskrysset blir Min far sektledaren av Rachel Jeffs, dotter till Warren Jeffs som mellan 2002-2006 var ledare för den fundamentalistiska mormonkyrkan.

Boken är en skildring av en vidrig uppväxt, och ger en fascinerande redogörelse för hur man kan manipuleras till att göra saker som man inte alls vill, i religionens namn.

Bra inläst av Callin Öhrwall Delmar.
 
Jag har läst Men inom mig skriker jag av Elizabeth Flock. Man får följa Isabels upplevelse av tiden på en psykiatrisk avdelning i USA. Boken är skriven 2003 och den utspelar sig ju i USA så det var väldigt intressant att jämföra med Sverige idag och jag såg dessutom nyligen en dokumentärserie på Netflix om psykiatrin idag i USA som liknade boken och hur otroligt olik vården är i USA mot här i Sverige.

Prickar in rutan En författare du inte läst förut
IMG_0455.jpeg
 
Andra bonuskrysset blir Min far sektledaren av Rachel Jeffs, dotter till Warren Jeffs som mellan 2002-2006 var ledare för den fundamentalistiska mormonkyrkan.

Boken är en skildring av en vidrig uppväxt, och ger en fascinerande redogörelse för hur man kan manipuleras till att göra saker som man inte alls vill, i religionens namn.

Bra inläst av Callin Öhrwall Delmar.


Jag har sett en dokumentär om Warner Jeff och det var verkligen fruktansvärt det människorna blev utsatta för.. Kan inte ens föreställa mig hur det måste varit för hans barn..
 
Jag har sett en dokumentär om Warner Jeff och det var verkligen fruktansvärt det människorna blev utsatta för.. Kan inte ens föreställa mig hur det måste varit för hans barn..
Hon hade verkligen en bedrövlig uppväxt, och ett rätt bedrövligt liv ända tills hon lyckades bryta sig loss och lämna kyrkan, som hennes far styrde med järnhand även inifrån fängelset. Att växa upp i en sekt gör definitivt någonting för ens tankemönster. Fullständigt vansinniga saker blir normala.
 
Hon hade verkligen en bedrövlig uppväxt, och ett rätt bedrövligt liv ända tills hon lyckades bryta sig loss och lämna kyrkan, som hennes far styrde med järnhand även inifrån fängelset. Att växa upp i en sekt gör definitivt någonting för ens tankemönster. Fullständigt vansinniga saker blir normala.


Starkt att överhuvudtaget kunna bryta sig loss.
 
Jag kryssar ”Referens till känd person” med boken Att tysta skriket av Johann Hari. Egentligen var det här en bok jag länge tänkt läsa, men det visade sig att Billie Holiday är en relevant del av bokens innehåll, så jag ändrade mitt kryss.

Jag har läst två andra av Johann Haris böcker och tycker om hans berättarteknik och sätt att skriva, hans logiska resonerande, ifrågasättande men ändå till viss del ödmjuka sätt att presentera sin viktiga samhällskritik på.
(En av hans andra böcker, ”Lost connections”, måste förövrigt vara en av de sämst översatta titlarna, då den på svenska fick heta DEPRESSION. Vilket är vansinnigt synd på en sån bra och läsvärd bok med relevant samhällskritik, som jag fick lust att läsa om nu. Det gavs för övrigt ut en annan upplaga av den svenska översättningen senare där de har ändrat titeln, vilket om något borde tyda på att det är fler än jag som tyckte att den första översättningen var helt urusel...)

Att tysta skriket handlar om kriget mot narkotika. Johann är öppen med att han är legaliseringsförespråkare, så boken är skriven ur den vinkeln. Johann har åkt runt i världen och intervjuat människor som blivit narkotikakrigets offer på flera sätt, men även satt sig in i olika länders inställning mot droger och vad det får för konsekvenser, och försökt att presentera olika argument på ett sakligt sätt. Jag som vuxit upp i ett samhälle vars sanning är att droger är jävulens påfund och att de som använder droger är monster, välkomnar verkligen att få ta del av ett annat synsätt. Och jag håller med om att det finns många logiska glapp i den bild jag vuxit upp med.

Vissa av berättelserna om hur narkotikarigets offer behandlas i USA var så fruktansvärda och magstarka att jag i ärlighetens namn hoppade över några sidor i boken. Människans grymmaste sidor med att njuta av att tortera andra visades verkligen upp i full prakt, och jag klarar inte av att ta in det. Det har också tagit lång tid för mig att ta mig igenom boken, både för att den är rätt omfattande men också för att jag behövde smälta det jag läste.

Jag tycker ändå att boken var väldigt givande, och jag uppskattar att ha fått en annan vinkel av frågeställningen. Det intressanta tycker jag är att det jag upplever som bokens röda tråd är frågan som uppstår efter att ha fått ta del av berättelserna: Kan medkänsla vara ett sätt att minska brottslighet och lidande?
 
Elly Griffith, Mordkonsulten, nära vatten
Fristående fortsättning med polisen Harbinder, men liksom i förra boken är hon inte den primära huvudpersonen. Här är det En före detta munk, ett mattesnille som arbetar inom hemtjänsten och en sysslolös pensionär som förs samma av att en äldre kvinna dör. Hon var enligt visitkortet mordkonsult och de tre börjar en privatutredning av om det inte låg något skumt bakom hennes dödsfall. Jag gillar berättartekniken med ett par olika personer vars perspektiv har ett delvis kronologiskt överlapp. Ett seniorboende med havsutsikt är centralt i berättelsen och det förekommer även promenerande längs stranden.

Mikael Andersson, Den som draken slår, länge tänkt läsa
En tidigare professor hittas död på universitetsområdet i Umeå. Det mest spektakulär är dock att huvudet saknas och var det senare återfinns. I denna bok är det mer kommissarien Roland Franson och hans kollegor som håller i utredningen, även om dottern Anna kommer med oumbärliga inspel. (Ett något svagt kryss, jag motiverar det med att jag efter hans första bok tänkte att jag måste fortsätta läsa om Anna när det kommer fler)
 
Jag kryssar Skyddsängeln av Sofie Sarenbrant som "Nej! Det här vill jag inte läsa klart/tar en paus". Det lär nog bli mer av en paus än att jag inte plockar upp den igen, om jag känner mig själv rätt. Jag läste de första 50-60 sidorna och kände bara... Nä, jag orkar inte! Vanligtvis brukar jag tycka att hennes böcker är helt okej som deckare, men den här kändes bara dåligt skriven och jag störde mig på klumpiga formuleringar och referenser samtidigt som handlingen inte riktigt fångade mig.

När jag istället satte tänderna i Bestseller av Pascal Engman, som jag alltså håller på att läsa just nu, insåg jag vilket bra beslut det var att lägga bort Sarenbrant och vilken enorm kvalitetsskillnad det kan vara på deckare och deckare. Det här är förvisso det första jag läser av Engman, så det kanske har lite med det att göra också, men det är riktigt bra! Intressant story med många lager, sådär så att man får hålla tungan rätt i mun för att förstå hur allt hänger ihop, och välskrivna karaktärer. Ser fram emot att läsa vidare, och att sedan testa fler böcker av samme författare!

Ännu ett kryss blir det för De fenomenala fruntimren på Grand Hôtel av Ruth Kvarnström-Jones, som jag kryssar som "En som utspelar sig på 1900-talet". Jag tackar @Islandshästryttare mfl för att ni uppmuntrade mig att testa den efter att jag sagt att jag var tveksam p.g.a titeln. Det har definitivt lärt mig att inte döma hunden efter håren, för oj vad bra den var! Ser fram emot uppföljaren som kommer i oktober :)
 

Bifogade filer

  • Bokbingo sommarhöst 270724.jpeg
    Bokbingo sommarhöst 270724.jpeg
    435,7 KB · Visningar: 4
Ännu ett kryss blir det för De fenomenala fruntimren på Grand Hôtel av Ruth Kvarnström-Jones, som jag kryssar som "En som utspelar sig på 1900-talet". Jag tackar @Islandshästryttare mfl för att ni uppmuntrade mig att testa den efter att jag sagt att jag var tveksam p.g.a titeln. Det har definitivt lärt mig att inte döma hunden efter håren, för oj vad bra den var! Ser fram emot uppföljaren som kommer i oktober :)

Kul att du gillade den! :) Själv sträckläste jag den och har också börjat läsa om den men lite mer aktiv läsning där jag noterar formuleringar, berättarperspektiv, dialoger (särskilt anföringen), beskrivning av historiska skeenden då jag själv börjat skriva en roman i historisk kontext. Jag ska självklart inte kopiera stil eller språk men det finns alltid saker att lära sig och jag kommer att läsa 10 romaner i historisk kontext som jag redan läst tidigare för att titta på varianter av romaner i historisk fiktion. Väljer omläsningsböcker för att inte fastna för mycket i historierna utan notera andra saker.

Hade helt missat att det kommer en uppföljare så tack för informationen! Får se om man hinner få in den i detta bingot eller nästa. Annars får jag ha väl en passande ruta för den i nästa bingo åt oss. ;)
 
Senast ändrad:
Jag har knapp läst alls senaste månaden. Om det beror på att en liten häst med krokiga ben föddes ungefär vid den tidpunkten eller om det beror på boken jag läst, det låter jag vara osagt… :angel: I vilket fall har jag nu läst ut Vi är inte här för att ha roligt av Nina Lykke.

Det handlar om Knut, en medelålders frånskild författare som i ärlighetens namn inte skrivit på ett bra tag. Från att ha varit en självklar del av kultureliten i Norge lever han nu ett ganska ensamt liv där han ältar oförrätter. För ett tag sen släppte en yngre kvinnlig författare en bok som skildrar ett övergrepp och Knut namnges som den som ska ha utfört övergreppet. När han blir inbjuden till ett panelsamtal med författaren (och dessutom sin exfrus nya man som ytterligare en deltagare) under en litteraturfestival, tackar Knut ja.

Jag blir inte riktigt klok på den här boken, ibland har Knut verkliga poänger, ibland är han bara sunkig. Inte heller vet jag om det är ytterligare ett lager att en kvinnlig författare skildrar en kränkt (vit, medelålders) man och jag orkar helt ärligt inte fundera riktigt över det. Bitterheten tar över och för mig var det ingen vidare läsupplevelse.

IMG_4174.jpeg


Jag kryssar den på rutan bok med en uteservering då litteraturfestivalen utspelar sig i Lillehammer och alla deltagare får mat- och dryckeskuponger som många bränner på uteserveringar runt om i staden.
 
IMG_5764.jpeg

Jag hoppar in här eftersom jag insåg att de tre böcker jag lyckats läsa i sommar faktiskt passar in på rutorna 😅.
Först kryssar jag ”utspelar sig på hösten” med Solveig Balles Uträkning av omfång II, där hela boken utspelar sig under en novemberdag. Jag gillade den delvis men blev också lite trött på den, tycker det händer lite för lite så tar nu en paus innan jag ger mig på trean.
Sedan kryssar jag ”utspelar sig vid vatten” med deckaren Stormvakt av Kristina Ohlsson, har inte läst nåt av henne innan men gillade den!
Slutligen kryssar jag ”en bok jag blivit rekommenderad” med Bret Easton Ellis Skärvorna som min lillasyster rekommenderade. Den var mörk och obehaglig men väldigt bra! Tyckte den var lite seg i början men gud vad jag sträckläste den i slutet 😅.
 
Baseras på en sann historia - Gömstället av Corrie ten Boom. Corrie var i femtioårsåldern under andra världskriget, ogift, och bodde och jobbade med hennes pappa i deras urmakeri och en syster. Corrie ledde ett nätverk för att gömma judar i tyskockuperade Nederländerna, och de hade själv en grupp judar gömda hemma. Men sedan 1944 fängslades hela familjen, och Corrie hamnade i slutändan vid Ravensbrücks koncentrationsläger. Defintivt läsvärd.
 
Tre nya kryss för mig, alla från samma deckarserie av Johanna Mo.

"Där någon badar": Skuggliljan. Den mest spännande i serien tycker jag, då ett barn försvunnit. Men jag har inte läst sista delen än.

"Utspelar sig nära vatten": Mittlandet. Då boken utspelar sig på Öland och i Kalmar kör de över Kalmarsund så de är ofta nära vatten.

"Read on location": Darrgräset. Ett vittne förhörs ca 200 m från där jag bor och sitter och läser boken.

1000002966.jpg
 
Tredje bonuskrysset blir Diamantögat av Kate Quinn. Tack @Lingon för tipset om författaren!

Boken är baserad den sovjetiska prickskytten Ljudmila Pavlitjenkos liv. Välskriven, med riktigt bra språk och en snyggt uppbyggd historia. Striderna under andra världskriget fördes på platser i nuvarande Ukraina.

Boken är en blandning av fakta och fiktion, och jag uppskattade den massor.

Fantastisk inläsning av Gabriella Boris
 
Jag kryssar "där en trädgård förekommer med Brottsjön av Johanna Mo. Sista delen om polisen Hanna Dunker. Historien kändes aningen krystad för att allt som varit med i tidigare böcker skulle knytas ihop, men den var inte dålig.

Och tydligen har jag utan att tänka på det siktat på många kryss utan att få bingo.
1000002966.jpg
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 323
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
683
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 043
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
7 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp