Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

Tredje bonuskrysset blir Diamantögat av Kate Quinn. Tack @Lingon för tipset om författaren!

Boken är baserad den sovjetiska prickskytten Ljudmila Pavlitjenkos liv. Välskriven, med riktigt bra språk och en snyggt uppbyggd historia. Striderna under andra världskriget fördes på platser i nuvarande Ukraina.

Boken är en blandning av fakta och fiktion, och jag uppskattade den massor.

Fantastisk inläsning av Gabriella Boris

Så roligt att du gillade den! Det är faktiskt den enda jag inte läst av Kate Quinns historiska romaner (som finns på Storytel iaf). Jag tycker om alla! Så kolla gärna in fler!
 
De senaste 2-3 dagarna har jag läst klart en hel del böcker som jag haft igång, så det blev en hel del kryss :p

Referens till känd person - De sju systrarna av Lucinda Riley. Maias mystiska miljardär adoptivfar har dött, och hon beger sig till Brasilien för att lära sig mer om sitt ursprung. Jag fastnade inte riktigt för boken eller storyn, och jag tror inte att jag kommer att läsa de andra (som, om jag har förstått det, är skrivna på liknande sätt)

Storm förekommer - The Noose of a New Moon av Helen Harper. Kopplat till "Brimstone Bound"-serien, som jag har kryssat tidigare - men det här är första delen i en kopplad serie. Devereu Webb har precis blivit en varulv, och han måste nu hantera situationen och sitt liv, samtidigt som han hittar en flicka som olagligt tvingats bli varulv och sedan brutalt dödat två personer. Jag tycker om serien (både den här och Brimstone Bound), det är för mig passande ljudböcker att lyssna till när jag pysslar med saker.

Vunnit pris (Pulitzervinnare general nonfiction 2015) - Det sjätte utdöendet av Elizabeth Kolbert. Populärvetenskaplig bok som handlar om hur vi människor håller på att göra slut på en stor del av den biologiska mångfalden i världen.

Read on Location - Jordnära innovationsarbete i praktiken av Karin Christoffersson. En bok från Vreta Kluster, Linköpings universitet etc. som handlar om innovationer kopplade till jordbruk, skogsbruk etc med exempel från och fokus på Östergötland.

Land jag inte varit i - Ta min hand av Dolen Perkins-Valdez. Utspelar sig i USA på 70-talet, och handlar om en svart sjuksköterska som jobbar på en familjeplaneringsklinik. Vid ett hembesök träffar hon två unga flickor som lever i fattig misär, och som hon vill hjälpa, och hon börjar samtidigt fundera på om allt är som det ska i och med flickornas ålder och att hon ska ge dem preventivmedel. Jag tyckte den var bra, men inte fantastisk, och hade nog högre förhoppningar på den då många andra verkat tycka väldigt mycket om den.

Bok som jag blivit rekommenderad - Ulrikas bok av Maria Gustavsdotter. Efter ett hyss under en gudstjänst lämnar Ulrika sitt hem, medan syskonen är kvar och får hantera konsekvenserna. Liknande som "De sju systrarna", så fastnade jag inte riktigt för den här heller. Kanske för att jag normalt sett föredrar böcker där jag kan tycka om huvudpersonen, men här var det inte riktigt någon karaktär som jag tyckte om, utan jag blev mest bara irriterad på dem. Jag hade liknande problem när jag läste "Min fantastiska väninna" (Elena Ferrande), jag tycket mest bara karaktärerna var irriterande och boken ointressant pga det.
Jag hade svårast att komma in i första delen av Sju systrar serien- halvvägs igenom var jag fast- läst resten med och den avslutande boken som tog en oväntad vändning! Men som sagt, de är ju skrivna på samma sätt så då kanske det inte är en serie för dig. Jag älskar den men även de andra fristående böckerna av Lucinda Riley (inte läst alla ännu).
 
Jag hade svårast att komma in i första delen av Sju systrar serien- halvvägs igenom var jag fast- läst resten med och den avslutande boken som tog en oväntad vändning! Men som sagt, de är ju skrivna på samma sätt så då kanske det inte är en serie för dig. Jag älskar den men även de andra fristående böckerna av Lucinda Riley (inte läst alla ännu).
I mitt fall fastnade jag varken riktigt för storyn eller hur den berättades. Jag har normalt sett inget emot böcker som växlar mellan två olika tider (t.ex. Kodnamn Alice, Jägarinnan, Weyward, Ta min hand etc. om jag kollar bland de jag läst sista tiden), men här tyckte jag inte att det gjordes särskilt bra - det handlade om två olika personer i två olika tider, men det kändes som om Maia mer bara introducerade och snabbt avslutade det hela, utan att så mycket hände henne, medan Izabela var huvudfokuset. Och jag fastnade aldrig riktigt för Izabelas story (och då gillar jag normalt sätt romance böcker etc.)
 
I mitt fall fastnade jag varken riktigt för storyn eller hur den berättades. Jag har normalt sett inget emot böcker som växlar mellan två olika tider (t.ex. Kodnamn Alice, Jägarinnan, Weyward, Ta min hand etc. om jag kollar bland de jag läst sista tiden), men här tyckte jag inte att det gjordes särskilt bra - det handlade om två olika personer i två olika tider, men det kändes som om Maia mer bara introducerade och snabbt avslutade det hela, utan att så mycket hände henne, medan Izabela var huvudfokuset. Och jag fastnade aldrig riktigt för Izabelas story (och då gillar jag normalt sätt romance böcker etc.)

Jag tycker att de böckerna allmänt är rätt dåligt skrivna.
 
Jag tycker att de böckerna allmänt är rätt dåligt skrivna.

I mitt fall fastnade jag varken riktigt för storyn eller hur den berättades. Jag har normalt sett inget emot böcker som växlar mellan två olika tider (t.ex. Kodnamn Alice, Jägarinnan, Weyward, Ta min hand etc. om jag kollar bland de jag läst sista tiden), men här tyckte jag inte att det gjordes särskilt bra - det handlade om två olika personer i två olika tider, men det kändes som om Maia mer bara introducerade och snabbt avslutade det hela, utan att så mycket hände henne, medan Izabela var huvudfokuset. Och jag fastnade aldrig riktigt för Izabelas story (och då gillar jag normalt sätt romance

Jag har också försökt läsa Sju systrar men gav upp en bit in i första boken. Jag har inga problem med böcker som växlar mellan olika tidsepoker normalt sett men jag gillade inte heller hur det var skrivet och hade svårt för språket.
 
I mitt fall fastnade jag varken riktigt för storyn eller hur den berättades. Jag har normalt sett inget emot böcker som växlar mellan två olika tider (t.ex. Kodnamn Alice, Jägarinnan, Weyward, Ta min hand etc. om jag kollar bland de jag läst sista tiden), men här tyckte jag inte att det gjordes särskilt bra - det handlade om två olika personer i två olika tider, men det kändes som om Maia mer bara introducerade och snabbt avslutade det hela, utan att så mycket hände henne, medan Izabela var huvudfokuset. Och jag fastnade aldrig riktigt för Izabelas story (och då gillar jag normalt sätt romance böcker etc.)

Jag har också försökt läsa Sju systrar men gav upp en bit in i första boken. Jag har inga problem med böcker som växlar mellan olika tidsepoker normalt sett men jag gillade inte heller hur det var skrivet och hade svårt för språket.
Och ändå blev hon enormt populär så inte bara jag som fastnat för hennes skrivande- tänk så olika man kan tycka :)
 
tänk så olika man kan tycka :)
Jag tänker ofta på det, framförallt i sådana här trådar när jag ser vad andra läser ;) Det är ofta jag ser böcker andra läst och tyckt mycket om, och där jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta att det inte är någon idé att jag testar läsa den - jag skulle ändå inte tycka om den :p Men samtidigt är det ju säkert många som tänker samma sak om fantasy och romance, vilket jag tycker om att läsa ;)
 
Jag tänker ofta på det, framförallt i sådana här trådar när jag ser vad andra läser ;) Det är ofta jag ser böcker andra läst och tyckt mycket om, och där jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta att det inte är någon idé att jag testar läsa den - jag skulle ändå inte tycka om den :p Men samtidigt är det ju säkert många som tänker samma sak om fantasy och romance, vilket jag tycker om att läsa ;)
Ja visst, säkert så 😊. Det är roligt att se spridningen på typ av böcker och författare eller hur jag ska säga.
 
Jag tänker ofta på det, framförallt i sådana här trådar när jag ser vad andra läser ;) Det är ofta jag ser böcker andra läst och tyckt mycket om, och där jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta att det inte är någon idé att jag testar läsa den - jag skulle ändå inte tycka om den :p Men samtidigt är det ju säkert många som tänker samma sak om fantasy och romance, vilket jag tycker om att läsa ;)
Håller med. Just böcker som man aldrig hade varit nöjd med att läsa själv, men som man ändå känner att de nog är riktigt bra men bara av en sort som inte passar mig, är kul att läsa om.

Plus då de som passar en men som man aldrig skulle ha hittat på egen hand.
 
Fjärde bonuskrysset hamnar på Vanliga människor: autistens guide till galaxen av Clara Törnvall.

Det här var en intressant och välskriven bok, som väckte många tankar.

Riktigt bra inläsning av författaren själv.
Jag tyckte också den var bra, lyssnade på den 2 gånger för att försöka förstå Nt-människor :rofl:
 
Kryssar för bok som börjar på H, fast det är två stycken. Läst Hundraser i Sverige och Hundraser i världen Har självklart som den hundälskare jag är läst dom förut men nu läste jag båda från pärm till pärm. Hundraser i Sverige är klart bäst med bäst beskrivningar och lite roligare text, den andra är väldigt torr och mest exteriör
IMG_0477.jpeg
 
IMG_0478.jpeg

Jag har läst När själen andas av Sara Dahlgren och kryssar i bok där någon cyklar. iris tvingas med på Vätternrundan av sin pojkvän men halvvägs ger hon upp, hon varken vill eller orkar mer. Men så träffar hon Filip. Tillsammans tar dom sig an resten av loppet under skratt och prat. Självklart vankas det kärlek.

Jag tyckte den var mysig och hittade en uppföljare som jag ska lyssna på som heter Där livet börjar
 
Ökad förståelse - från båda hållen - är alltid bra :)
Verkligen men jag har svårt att få styr på det fortfarande. Mina behandlare säger att det är mycket roligare och på ett sätt jobba med personer med autism för att man kan vara mer rak på sak för att Nt-människor lindar in saker mer och vill att behandlare gör det.

Jag är otroligtacksam för nerjaga mitt i samtal blir s störd av en tråd eller vad som finns i olika mattor eller när jag undrade hur min kurators penna var attvskriva med. Hade tänkt på det en timme så hon förklarade och jag fick en egen penna att prova. Och hon blir alfrig ens arg eller irriterad som många andra blir.
 
Yes om man kryssat samtliga rutor får man använda bonusrutorna efter det. Läs gärna första inlägget där står det om bonusrutorna!
Verkar ju inte som alla gjort (använt bonus innan "man får det") det men kanske är storläsare som garanterat fyller brickorna ändå 😅. Så blev "förvirrad" och gick tillbaka och läste igen om hur det var tänkt med dem 😄
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 443
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
688
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 078
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
7 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp