De senaste 2-3 dagarna har jag läst klart en hel del böcker som jag haft igång, så det blev en hel del kryss
Referens till känd person -
De sju systrarna av Lucinda Riley. Maias mystiska miljardär adoptivfar har dött, och hon beger sig till Brasilien för att lära sig mer om sitt ursprung. Jag fastnade inte riktigt för boken eller storyn, och jag tror inte att jag kommer att läsa de andra (som, om jag har förstått det, är skrivna på liknande sätt)
Storm förekommer -
The Noose of a New Moon av Helen Harper. Kopplat till "Brimstone Bound"-serien, som jag har kryssat tidigare - men det här är första delen i en kopplad serie. Devereu Webb har precis blivit en varulv, och han måste nu hantera situationen och sitt liv, samtidigt som han hittar en flicka som olagligt tvingats bli varulv och sedan brutalt dödat två personer. Jag tycker om serien (både den här och Brimstone Bound), det är för mig passande ljudböcker att lyssna till när jag pysslar med saker.
Vunnit pris (Pulitzervinnare general nonfiction 2015) -
Det sjätte utdöendet av Elizabeth Kolbert. Populärvetenskaplig bok som handlar om hur vi människor håller på att göra slut på en stor del av den biologiska mångfalden i världen.
Read on Location -
Jordnära innovationsarbete i praktiken av Karin Christoffersson. En bok från Vreta Kluster, Linköpings universitet etc. som handlar om innovationer kopplade till jordbruk, skogsbruk etc med exempel från och fokus på Östergötland.
Land jag inte varit i -
Ta min hand av Dolen Perkins-Valdez. Utspelar sig i USA på 70-talet, och handlar om en svart sjuksköterska som jobbar på en familjeplaneringsklinik. Vid ett hembesök träffar hon två unga flickor som lever i fattig misär, och som hon vill hjälpa, och hon börjar samtidigt fundera på om allt är som det ska i och med flickornas ålder och att hon ska ge dem preventivmedel. Jag tyckte den var bra, men inte fantastisk, och hade nog högre förhoppningar på den då många andra verkat tycka väldigt mycket om den.
Bok som jag blivit rekommenderad -
Ulrikas bok av Maria Gustavsdotter. Efter ett hyss under en gudstjänst lämnar Ulrika sitt hem, medan syskonen är kvar och får hantera konsekvenserna. Liknande som "De sju systrarna", så fastnade jag inte riktigt för den här heller. Kanske för att jag normalt sett föredrar böcker där jag kan tycka om huvudpersonen, men här var det inte riktigt någon karaktär som jag tyckte om, utan jag blev mest bara irriterad på dem. Jag hade liknande problem när jag läste "Min fantastiska väninna" (Elena Ferrande), jag tycket mest bara karaktärerna var irriterande och boken ointressant pga det.