Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

Du är verkligen helt otrolig! Ber om ursäkt om det inte var tillräckligt många rutor att kryssa den här gången heller. Hade tänkt att den kanske skulle räcka lite längre i och med bonuskryssen men jag misslyckades tydligen :D Härligt att du vill köra brickan en gång till iallafall! Hojta om du vill ha någon ruta utbytt så kan jag ordna det.
Tack, du behöver inte byta ut några rutor. Det finns ingen som känns väldigt hopplös :)
 
Författardebutant 2024 - Voyage of the Damned av Frances White. Fantasy/mystery med lite hbtq fokus. Som en av de tolv utvalda i sin generation att ha en del av gudinnans krafter och leda sina respektive provinser är Dee tvingad att följa med på den fartygsresa som ska föra dem till det heliga berget. Det är bara det att Dee egentligen inte har någon speciell förmåga och inte är den utvalda i sin provins, utan tvingats låtsas vara det av sin far, och under resans gång börjar de andra utvalda dö.

IMG_20240808_181707567.jpg
 
Kryssar "utspelar sig nära vatten" . Mot slutet av boken- Ögonblick att minnas av Nora Roberts är de fyra tjejerna med respektive (de som har; i varje bok blir huvudpersonen partner) i ett semesterhus vid ett hav.

Boken är som de tidigare; mysig roman där jag blir lite frustrerad över att ena tjejens mamma är så vidrig, i övrigt inget jättespännande men som sagt en trevlig roman.
20240808_131216.jpg
 
Jag har lyssnat på Glöm aldrig Tintin av Sanam Gharaee och Sofia Rutbäck Eriksson. Krysset hamnar på Ett förnamn i titeln.

Boken är en sann historia och handlar om åttaårige Tintin som dödades av sin pappa i Luleå i januari 2023. Det är förstås en fruktansvärd historia, men tyvärr inte särskilt bra berättad. Den lyckas inte engagera så som den borde.

Bra inläsning av Philomene Grandin.
 
Nytt kryss för bok som utspelar sig utanför Europa för The Murder Rule av Devla McTiernan. Utspelar sig i USA. Var lite tveksam inledningsvis. Kändes som ytterligare en ”inget-är-som-man-tror”-böcker. Där inget av det som till synes är sant i inledningen av berättelsen visr sig stämma med verkligheten när man kommer till slutet (typ Gone Girl och The Girl on the Train). Och för att komma dit måste handlingen skruvas inte bara ett utan många varv.
Men Dervla McTiernan är en skicklig berättare så jag fastnade ganska snabbt. Lite för osannolika vändningar på slutet men ändå ok. Nu är det bara en badscen kvar till bingo på en rad 😬
IMG_0248.jpeg
 
Ander Teglund, Slavdrivaren, någon cyklar
Uppföljaren till Cykelbudet där författaren i en blandning av essä och dokumentär inifrån skildrade jobbet om cykelbud på Foodora. Här följer han en av de om jobbar om dispatcher, en utsatt roll mellan det det som styrs automatiskt i datasystemet, buden ute på gatan och en ledning som inte säger rakt ut att de ska vara hårda, men som ställer krav som i praktiken innebär att de måste vara det. Detta varvas med olika reflektioner kring olika aspekter på hur arbetsledning och effektivieringsideologier fungerat genom tiderna och på olika platser, samt vad det gör med människosynen att reducera någon till ett nummer och siffror på hens produktionsresultat. Inte lika bra som första boken, men helt klart läsvärd. Värdefullt med en ärlig inblick i en verksamhet om sällan syns utåt.

Elly Griffith, Blödande hjärta, två ord i titel
Tredje deckaren med Harbinder som nu flyttat till London. Ett dödssfall på en klassåterträff leder till att tragiska händelser från förr aktualiseras i en grupp av tidigare kompisar. Vem litar på vem nu, vem gjorde vad då? Eller handlar det kanske bara om de inflytelserika roller som dessa personer har idag?
 
Jag kryssar "en storm förekommer i boken" med Blå skymning av Rebecka Edgren-Alden.
Tredje delen om sjöräddaren Annika. Psykologisk spänning där historien berättas ut flera perspektiv där ett är Annikas. Mycket bra, liksom de två tidigare. Rekommenderas om man vill ha spänning men inte klassisk deckare.
1000002966.jpg
 
En bok med sommar i titeln - Sommar på den lilla ön i havet av Jenny Colgan. Det här var faktiskt första Jenny Colgan-boken jag läst, men det kommer troligtvis att bli en hel del fler. Trevlig feel good/romantik (den bästa jag läst? nej, men helt okej)

Jag gillar Jenny Colgans böcker vissa är bättre än andra, den boken du har läst är inte min favorit av henne, helt okej men inte den bästa tycker jag. Av dem jag läst hittills är "Den lilla bokhandeln vid hamnen" den som jag tyckt bäst om.
 
Jag gillar Jenny Colgans böcker vissa är bättre än andra, den boken du har läst är inte min favorit av henne, helt okej men inte den bästa tycker jag. Av dem jag läst hittills är "Den lilla bokhandeln vid hamnen" den som jag tyckt bäst om.
Den lilla bokhandeln vid hamnen var egentligen den jag markerat för mig själv att börja med bland hennes böcker, men jag behövde någon bok nu som passade in på sommar-i-titeln krysset ;)
 
Jag kryssar ”Bok som vunnit pris” med boken Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt av Gail Honeyman. Boken vann både Costa Book Award for First Novel 2017 och British Book Awards 2018 (Debut Book of the Year och Overall Book of the Year).

Eleanor har fyllt 30 och lever ett inrutat och ensamt liv. Hon är ingen social beåvning och har stängt av nästan alla sina känslor. Hon intalar sig själv att hon mår jättebra och att det är precis såhär hon vill ha det. Men en ny arbetskollega och en man som faller ihop på gatan skakar om hennes inrutade avstängda liv, och sakna nystas hennes väldigt tragiska och traumatiska bakgrund upp.

Jag läste nånstans att boken var en ”feelgood med en gnutta svärta”. Hm. Jag vet inte om jag skulle beskrivit den precis så. Tycker att det är mer än "en gnutta" mörker... Första halvan av boken gick trögt för mig. Jag tyckte mest att huvudpersonen var väldigt märklig och hade en trist inställning mot sina medmänniskor. Men sen blev jag mer och mer nyfiken på historien kring Eleanors liv, som sakta nystades upp. Och mot slutet av boken var jag också tagen av berättelsen och kan sälla mig till den stora skaran som uppskattar den.
 
Ander Teglund, Slavdrivaren, någon cyklar
Uppföljaren till Cykelbudet där författaren i en blandning av essä och dokumentär inifrån skildrade jobbet om cykelbud på Foodora. Här följer han en av de om jobbar om dispatcher, en utsatt roll mellan det det som styrs automatiskt i datasystemet, buden ute på gatan och en ledning som inte säger rakt ut att de ska vara hårda, men som ställer krav som i praktiken innebär att de måste vara det. Detta varvas med olika reflektioner kring olika aspekter på hur arbetsledning och effektivieringsideologier fungerat genom tiderna och på olika platser, samt vad det gör med människosynen att reducera någon till ett nummer och siffror på hens produktionsresultat. Inte lika bra som första boken, men helt klart läsvärd. Värdefullt med en ärlig inblick i en verksamhet om sällan syns utåt.

Elly Griffith, Blödande hjärta, två ord i titel
Tredje deckaren med Harbinder som nu flyttat till London. Ett dödssfall på en klassåterträff leder till att tragiska händelser från förr aktualiseras i en grupp av tidigare kompisar. Vem litar på vem nu, vem gjorde vad då? Eller handlar det kanske bara om de inflytelserika roller som dessa personer har idag?

Visste inte att Teglund kommit med en uppföljare, jag läste Cykelbudet i våras och gillade den mycket!
 
Kryssar bok som utspelar sig utanför Europa då en stor majoritet av boken utspelar sig i Los Angeles. Boken heter "Tystnad, tagning, dö!" och är skriven av Jesper och Patrik Ersgård och är nummer 2 i serien om författaren Sam Milton som blir inblandad i underrättelseverksamhet. Den är spännande och absurd! Underhållande!

1000004729.jpg
 
Kryssar rutan ”Författarens förnamn börjar på H” med boken Den grymme prinsen av Holly Black. Lyssnade på denna som ljudbok, helt okej inläst av Frida Hallgren.
Tycker det var en trevlig bok att lyssna på men nästa ljubok kommer inte ut förens nästa år. Men nu vill jag ju ändå veta hur fortsättningen kommer att gå så har reserverat bok nr två på biblioteket.

Nästa ruta blir ”bok där någon badar” med boken Destroy Me av Tahereh Mafi. Destroy me är en novell till serien Shatter Me. Där man får läsa om Warners perspektiv av det som händer i första boken Shatter Me. I boken så badar Warner badkar. 🛀

Tredje krysset blir rutan ”utspelar sig på 1900-talet” med boken Hemsökelsen på Hill House av Shirley Jackson.
”I åttio år har Hill House överblickat den lilla hålan Hillsdale. Därifrån ser det ståtligt och välbyggt ut. Men det finns något »osunt« med huset. Någonting rör sig i det, går längs med dess golv, någonting omänskligt, skändligt - ont.”

Får se hur jag ska lägga upp läsningen här framöver. Har endel serier jag vill fortsätta att läsa men då kommer jag få svårt att kryssa rutor. Eller om jag ska satsa på böcker som passar in i bingot. 🤔

IMG_9647.jpeg
 
Jag har lyssnat på Släckta äro ljusen av Annika Sjögren. Krysset hamnar på Författarens efternamn börjar på S.

Boken är en psykologisk thriller som utspelar sig i Härnösand. En typisk Annika Sjögren-bok. Välskriven, med bra personskildringar och ett bitvis krypande obehag. Ett antal parallella historier som går ihop snyggt på slutet.

Fantastisk inläsning av Gunilla Leining.
 
Jag kryssar ”Bok som vunnit pris” med boken Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt av Gail Honeyman. Boken vann både Costa Book Award for First Novel 2017 och British Book Awards 2018 (Debut Book of the Year och Overall Book of the Year).

Eleanor har fyllt 30 och lever ett inrutat och ensamt liv. Hon är ingen social beåvning och har stängt av nästan alla sina känslor. Hon intalar sig själv att hon mår jättebra och att det är precis såhär hon vill ha det. Men en ny arbetskollega och en man som faller ihop på gatan skakar om hennes inrutade avstängda liv, och sakna nystas hennes väldigt tragiska och traumatiska bakgrund upp.

Jag läste nånstans att boken var en ”feelgood med en gnutta svärta”. Hm. Jag vet inte om jag skulle beskrivit den precis så. Tycker att det är mer än "en gnutta" mörker... Första halvan av boken gick trögt för mig. Jag tyckte mest att huvudpersonen var väldigt märklig och hade en trist inställning mot sina medmänniskor. Men sen blev jag mer och mer nyfiken på historien kring Eleanors liv, som sakta nystades upp. Och mot slutet av boken var jag också tagen av berättelsen och kan sälla mig till den stora skaran som uppskattar den.
Oj, nä den skulle jag absolut inte beskriva som feelgood! Visst är den rolig emellanåt, men den drar definitivt mer mot det tragikomiska hållet om jag minns rätt (det var dock 5-6 år sedan jag läste den).
 
Som "Bok med max två ord i titeln" kryssar jag Födelsedagen av Carina Bergfeldt och Sofie Sarenbrant. Jag tyckte bättre om den här boken än jag hade väntat mig faktiskt, vilket var kul. Har annars inte varit så förtjust i framförallt Sarenbrants böcker på senaste, men tillsammans har de lyckats skapa en ganska hyfsad thriller. Tyvärr var den ganska förutsägbar, och jag tyckte inte om någon av de ganska platta karaktärerna, men storyn var tillräckligt intressant för att jag ändå ska ge den 3,5/5. Uppskattade även de inslag som var uppenbart tagna från verkligheten, t.ex. delarna om ena huvudpersonens jobb med den egna talkshowen på SVT. Ska dock nämna att jag lyssnade på den som ljudbok vilket jag tror hjälpte lite, tror inte att jag hade uppskattat den lika mycket som fysisk bok.
 

Bifogade filer

  • Bokbingo sommarhöst 120824.jpeg
    Bokbingo sommarhöst 120824.jpeg
    437,7 KB · Visningar: 3
Jag har lyssnat på Försvunna människor: berättelser från verkligheten av Olov Svedelid och Paul Haglind. Ett av försvinnandena skedde alldeles i närheten där jag bor, så krysset hamnar på Read on location.

Boken utgavs i skriven form någon gång under 1970-talet och behandlar verkliga försvinnanden från innan dess. Välskriven och intressant, både som en tidskapsel, men även som påminnelse om att de flesta försvinnanden inte är speciellt dramatiska, annat än för de närstående.

Bra inläsning av Christian Arnet.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 494
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
690
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 091
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
7 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp