Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

En bok som utspelar sig i ett land där jag inte varit:
Harry Potter och de vises sten - J K Rowling

IMG_20240530_203145453~11.jpg

Dottern och jag har tagit oss igenom första. Senare i höst tar vi oss an nästa. :D
 
Kryssar utspelar sig nära vatten. Har läst ut "Huset på Rivieran" av Natasha Lester som bland annat handlar om nazisternas konstkupper i Paris och växlar mellan andra världskriget och nutid. Som vanligt med hennes böcker var den otroligt bra skriven och väl researchad. Men den delen som handlar om andra världskriget hade ett väldigt brutalt, sorgligt slut så den var riktigt tung. Även om historien i nutid hade ett ljust och bra slut så det vägde upp men det blev stundtals jobbigt att läsa.

Historierna går ihop väldigt bra hela vägen genom boken. Som vanligt är hennes böcker klart läsvärda, jag lär mig mycket även om det är fiktiva personer till stor del.

Krysset kommer sig av att huset på rivieran har en viktig roll i både nutid och dåtid och ligger precis vid vattnet. Har läst en bok till men hinner inte skriva om den just nu.
 
Jag har lyssnat på Rädda råttor rivs av Inger Jalakas. Del 8 i hennes serie om kriminalinspektör Margareta Nordin. Krysset hamnar på Utspelar sig på hösten, helt eller delvis.

Margareta, tillsammans med kollegan Nils utreder ett sex år gammalt mord på en homosexuell man, och utredningen leder dem till nynazistiska kretsar. Bra språk, och fantastiska dialoger.

Mycket bra inläsning av Maria Lyckow.
 
Jag kryssar ”Ett förnamn i titeln” med boken Lärarinnan – je suis Elin Mild av Danny Wattin.

Elin har jobbat som lärare utomlands men återvänder hem till familjen och Sverige. Hennes bror hävdar att hon inte ens skulle klara 6 månader som lärare i den svenska skolan, och Elin nappar på vadet och antar utmaningen.

Jag tänker att om man är frustrerad på sin situation och inte får rätt förutsättningar utan bara känner sig överkörd, så är det lätt hänt att man i ren ilska och uppgivenhet låter fantasierna flöda fritt om gränslösa saker man skulle vilja göra som hämnd och upprättelse. Det känns som att den här boken bygger på såna fantasier. Vad händer om man stoppar in en person som har noll impulskontroll och konsekvenstänkande - och dessutom är rätt befriad från moral och etik, rätt eller fel - som lärarinna i en kommunal svensk skola? Vad kan hända? Kanske kan man leja ut att svara på arga föräldramail till ett callcenter utomlands? Låta ett dataprogram skapa administrativa matriser? Ge omöjliga elever ganjabollar? Hota och muta både elever och föräldrar för att få sin vilja fram? Elin har inga gränser, och ibland tycker jag att det blir lite väl cyniskt, men samtidigt är satiren ofta riktigt klockren. Persongalleriet är en samling riktiga karikatyrer, berättelsen driver hejdlöst med det svenska skolsystemet, och allt som allt tycker jag att det blir riktigt underhållande.
 
Sven Petter Naess, Stilla veckan, språk ej sv/eng
Norsk bok om en kriminalutredare som skickas på uppdrag till den lilla ort där han växte upp och mobbades för sitt halvindiska ursprung. Vad är gammalt och vad är nytt i det som sker på orten, och vad är hans personliga reaktioner på personer han känt och vad är grundat i utredningens innehåll.

Sven Petter Naess, Ödesstenen, plats jag vill besöka
Harinders systerdotter som pluggar i Edinburgh försvinner spårlöst och han far dit, officiellt som anhörig. Men så klart med avsikt att hitta henne själv, vilket skapar konflikter med både polisen på plats och hans egen chef inom norska polisen. Ska motiven sökas här eller i Norge, och varför lämnade hon egentligen hemlandet så hastigt?
 
Jag har lyssnat på Bibliotikarien i Magdeburg: berättelser ur ett radioliv av Gunnar Bolin. Delar av historien utspelar sig i Berlin, så krysset hamnar på Utspelar sig i stad du vill besöka.

Välskriven, lättsam och intressant.

Fantastisk inläsning av författaren själv. Det märks att han har rösten som arbetsredskap.
 
Kryssar bok jag inte avslutar med Harlan Cobens Borta för alltid. Jag brukar gilla hans böcker. De brukar vara spännande och hålla hyfsat hög fart. Men den här är ett långsamt vältränade i elände! Storyn liknar de andra men istället för att hålla farten uppe och driva den framåt så stannar den för mycket i olika personers sorg och elände.

1000005525.jpg
 
Kryssar max två ord i titeln för Home Stretch av Graham Norton.
Gillade verkligen den boken och rekommenderar den varmt. Det är något med människorna, stämningen och känslan i den som berör mig. Och så ämnet förstås - hur fördomar och homofobi kan förstöra livet för aå många människor.
IMG_0248.jpeg
 
Jag kryssar rutan max två ord i titeln med boken "Brytningstid" av Charlotte Sirc. En historisk roman som utspelar sig i Stockholm 1885. Jag gillade inte denna boken jättemycket . Vad som var kul var att jag kände igen miljöbeskrivningarna mycket i det palats som huvudpersonen i boken Charlotta von Heidenhof som är 18 år bor i tillsammans med sin familj. Tyckte det var misstänkt mycket drag från Hallwylska palatset som jag besökte i somras . I efterordet skriver författarinnan att det är Hallwylska som hon har hämtat mycket inspiration från och besökt mycket för att kunna skildra miljön i palatset mitt i Stockholm.

Boken handlar iallafall om dels Charlotta och dels en kammarjungfru som börjar hos familjen i palatset som jungfru till Charlotta . Man får följa deras olika perspektiv och årets balsäsong står för dörren. Tycker att boken saknar något och att alla förvecklingar och problemen som de råkar ut för går lite för lätt och snabbt att reda ut för att jag riktigt ska fastna för den. Ska tydligen vara första delen i en serie som är planerad jag är nog tveksam till om jag kommer läsa fler även om jag normalt sett gillar historiska romaner.
 
Kryssar "del i en serie" Den Lyckligaste dagen av Nora Roberts. Sammanfattar det som övriga böckerna i denna bokserie; varje person ur Nöd och Lust- beskrivs i egen bok och även den sist ut hittar sin kärlek så alla 4 tjejerna blir förlovade inom ett år som böckerna skingrar. Det är en charmig serie att läsa, feelgood mest.
 

Bifogade filer

  • 20240826_094514.jpg
    20240826_094514.jpg
    321,4 KB · Visningar: 3
Jag har lyssnat på Hon som älskade honom av Sara Kadefors. Krysset hamnar på Titeln börjar på H.

Som namnet antyder så är det en kärlekshistoria, en inte helt okomplicerad sådan. Jag brukar uppskatta Kadefors böcker, och den här är inget undantag. Språket flyter lätt och ledigt, dialogerna känns verkliga, och personbeskrivningarna realistiska.

Fantastisk inläsning av författaren själv.
 
Utspelar sig utanför Europa - En handfull vingar av Sue Monk Kidd. Boken handlar om Sarah Grimke och hennes syster Angelina, som var kvinnorätts- och anti-slaverikämpar under 1800-talet i USA. Boken är en fiktiv berättelse baserad på det man vet om deras liv, och med fiktiva element tillagda (boken följer även en påhittad slav, som Sarah i boken blir vän med, delvis baserad på en slav som Sarah i tonåren i verkligheten lärde läsa (vilket då var förbjudet)). Jag tyckte om boken, och jag tyckte även om "The Book of Longings" av samma författare som jag läste för några år sedan (också en fiktiv historia, som följer Jesus fru utifrån premissen att Jesus existerande och gjorde ungefär det som det står i Bibeln men att det inte var något övernaturligt över honom utan att historierna sedan blev överdrivna).

Titel som börjar på H - Hunt the Stars av Jessie Mihalik. Romantisk sci-fi, som utspelar sig i rymdfartyg och några olika världar. Människor och Valoffs (människoliknande varelser från en annan planet) slutade för några år sedan ett intensivt krig, där huvudpersonen Tavia och hennes besättning var soldater på människosidan. Nu anställs hon och besättningen av en Valoff general för att hitta något som en grupp människor har stulit från honom. Typ som en paranormal romance/urban fantasy fast i rymden.
 
Jag har läst Himmel över Alaska av Kristin Hannah, väldigt mörk men gillade den mycket! Handlar om en dysfunktionell familj som flyttar till Alaska på sent -70 tal.

Jag fick tips om den är på Bukefalos så hade tänkt att den skulle bli krysset att den varit med i ett tidigare bingo, men när jag sökte och skulle dubbelkolla verkade det vara från tråden vad man läser just nu, så kryssar i stället ”utspelar sig i ett land du aldrig besökt”

IMG_8713.jpeg
 
Valfri bok - A Girl Called Samson av Amy Harmon. Historisk fiktion med lite romantisk sideplot. Den handlar om Deborah Samson som växer upp som en bunden/kontrakterad arbetare. När hon vuxit upp och blivit fri från sitt kontrakt, och den amerikanska revolutionen pågår, förklär hon sig som en man och tar värvning som en soldat i den kontinentala armen 1780 (vilket var allt annat än tillåtet).

Jag har läst två böcker tidigare av Amy Harmon och tyckt mycket om båda de böckerna (speciellt What the Wind Knows, som dock har lite övernaturliga inslag med en tidsresa tillbaka till Irland 1921) - de har ett tydligt fokus på att berätta om den historiska period samtidigt som det också är en story i det hela och det finns (vilket jag tycker om ;) ) lite romantik (inte spicy).

I det här fallet hade jag ingen koll i förväg på vad som var baserat på verkligheten och vad som var ren fiktion - jag trodde nog att det mesta var fiktion utom det som hände runtomkring med slag, perifera kända personer (t.ex. Washington, Agrippa Hull) etc. Men när jag kom till eftertexterna visade det sig att de flesta personer och händelser, inklusive Deborah Samson som jag själv aldrig hade hört talas om innan, existerat på ungefär det sätt som boken säger. Det är fiktion, och en del är definitivt påhittat och ändrat (framförallt kopplat till Deborah, Elizabeth och John och deras relationer med varandra - vilket jag ändå tycker är naturligt om man vill få en story kring huvudpersonerna), men mycket verkar ändå vara baserat på verkliga personer och händelser.

IMG_20240829_084137417.jpg
 
Jag kryssar Denise Rudbergs Femte Kollusionen som en bok där en storm förekommer. Det är den femte och nyaste delen i serien om kontrahenterna, där vi får följa fyra kvinnor som jobbar med att knäcka koder under andra världskriget. Det var en helt okej bok, men precis som tredje boken kändes den här som lite av en transportsträcka. Jag tycker dock att jag nu börjat "lära känna" karaktärerna tillräckligt väl för att ändå tycka att det är lite mysigt bara att läsa om deras vardagsliv, men lite mer spänning och fokus på det faktiska arbetet hade inte skadat.
Gillade även Signes utveckling i boken men blev väldigt förvånad över Svartströms misär, den delen var helt oväntad för mig och kändes inte 100% trovärdig utan nästan som något som författaren la in bara för att skapa lite extra dramatik.
 

Bifogade filer

  • Bokbingo sommarhöst 290824.jpeg
    Bokbingo sommarhöst 290824.jpeg
    439,2 KB · Visningar: 2

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 443
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
688
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 078
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
7 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp