Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

Jag har lyssnat på en del av Barnflickan av Hanna von Corswant. Jag hade tänkt kryssa Författarens förnamn börjar på H, men boken är så dålig att krysset istället hamnar på Nej, den här vill jag inte läsa klart.

Karin kommer som barnflicka till ett stort hus på franska landsbygden, men när hon väl är där så finns det inget barn, och familjen hon bor hos är milt sagt underlig. Boken beskrivs som en skräckhistoria, eller som en psykologisk thriller. Ärligt talat är den ingetdera, och trots hyfsat språk är den ganska intetsägande. Långtråkig. Inte värd min tid.

Acceptabel inläsning av Nina Haber.
 
Woho. Sprang på den här och kikade på de senaste böckerna jag läst :D Kom upp i Bingo :banana: Ska bara hitta passande bok för bonusboken :D

Visa bifogad fil 152702

Författares efternamn som börjar på S = Ninni Schulman - Käraste Lena
Bok jag blivit rekommenderad= Charlotte Al-Khalilli - När allt är över
Utspelar sig på hösten eller delvis Liza Marklund - Serien om kallmyren samt Mari Jungstedt Serien om Knutas
Bok där någon cyklar - Caroline Twamley, Josefin Jansson - Hundpatrullen
En författare jag inte läst tidigare - Richard Osman - Toorsdagsmordklubben
Läst om en favoruit .= Christina Larsson - Ta ingen skit Ann-Britt :love:


Bingogeneralen vill påpeka att bonusrutor används när man kryssat hela brickan :rage: Allt enligt instruktionerna i första inläggen.

I övrigt välkommen hit 😉😀 vi vill alltid ha flera glada bokläsare här! Grattis till bingo :love::banana:

( För dem som tycker jag är hård i tonen mot en ny deltagare här så har jag och @Diabetikern kontakt privat 🙂 jag tror vår relation tål det)
 
Kryssar bok som utspelar sig på sommaren med "Midnight smoke" av Helen Harper. Det är bok 4 i serien. Jsg gillar den här serien! Utspelar sig i ett London där det finns övernaturliga väsen. Vampyrer och varulvar mest men det finns även andra. Huvudpersonen är en ung polis som återuppstår när hon dör. Hon leder avdelningen som utreder brott där övernaturliga är inblandade.

1000005525.jpg
 
Bingogeneralen vill påpeka att bonusrutor används när man kryssat hela brickan :rage: Allt enligt instruktionerna i första inläggen.

I övrigt välkommen hit 😉😀 vi vill alltid ha flera glada bokläsare här! Grattis till bingo :love::banana:

( För dem som tycker jag är hård i tonen mot en ny deltagare här så har jag och @Diabetikern kontakt privat 🙂 jag tror vår relation tål det)
Känns bra att man får bannor även privat ;) :rofl:

Will do better! :D
 
Jag har lyssnat på De döda kring Maria av Hans Alfredsson. Krysset hamnar på Författarens förnamn börjar på H.

Maria kommer misshandlad och nedgången till akuten, där hon dör. Sjuksköterskan Karin känner igen henne, eftersom de var bästa vänner när de var små. Det som är konstigt är att så många i Marias närhet också dör. Varför gör de det?

Boken beskrivs som en psykologisk thriller, som berättas ur två perspektiv, med två olika röster.

Fantastisk inläsning av Ewa Fröling och lika fantastisk dito av författaren själv. Faktiskt påminner boken mer om en radioteater än en inläst bok. En ren njutning att lyssna på!
 
Jag har lyssnat på Ont uppsåt av Marianne Peltomaa. Krysset hamnar på Max två ord i titeln.

En ganska typisk polisroman, som utspelar sig i Helsingfors. En man hittas död i sin lägenhet, och på en redovisningsbyrå händer det mycket konstiga saker.

Bra inläsning av Sofia Berntsson.
 
Jag kryssar "av hotad eller fängslad författare" med En dag i Ivan Denisovitjs liv av Alexandr Solzjenitsyn.
Vi läste utdrag på högstadiet men jag har inte läst hela boken förut. Kort och lättläst, men inga kapitel eller naturliga uppehåll. Jag förstår att den var kontroversiell när den kom men tycker egentligen den är ganska slätstruken.
1000005088.jpg
 
Nytt kryss i rutan för baserad på sann historia för Take My Hand av Dolen Perkins-Valdez. Handlar om hur amerikanska statsfinaniserade familjeplaneringskliniker lät sterilisera tusentals kvinnor och även barn utan deras medgivande, eller där medgivandet tvingats fram. Framförallt drabbades fattiga kvinnor, och svarta var överrepresenterade.
Till slut drog man ett fall där två unga flickor drabbats inför domstol, och vann faktiskt.

Väldigt bra bok. Rekommenderar den 😊
IMG_0248.jpeg
 
Jag har lyssnat på Ormen Friske av Jack Werner. Krysset hamnar på Bok någon kryssat i Bukefalos bokbingo 2021 eller 2022.

Boken handlar om det moderna vikingaskeppet Ormen Friske och dess förlisning i Nordsjön 1950. Alla ombord omkom, och det finns ett antal olika teorier om varför det egentligen hände, ingen av dem bevisad.

En mycket intressant bok, om en händelse jag inte hade någon aning om alls.

Bra inläsning av Ludvig Josephson. Enda invändningen jag har är hans uttal av Bremerhaven.
 
Jag har lyssnat på Ormen Friske av Jack Werner. Krysset hamnar på Bok någon kryssat i Bukefalos bokbingo 2021 eller 2022.

Boken handlar om det moderna vikingaskeppet Ormen Friske och dess förlisning i Nordsjön 1950. Alla ombord omkom, och det finns ett antal olika teorier om varför det egentligen hände, ingen av dem bevisad.

En mycket intressant bok, om en händelse jag inte hade någon aning om alls.

Bra inläsning av Ludvig Josephson. Enda invändningen jag har är hans uttal av Bremerhaven.
Vad roligt att bli påmind om sina gamla kryss på det här sättet. :)
En på sitt sätt enstaka och udda händelse, men samtidigt på flera olika sätt ett uttryck för tidstypiska omständigheter och förhållanden. Är det bestående intrycket som jag drar mig till minnes nu.
 
Bingogeneralen vill påpeka att bonusrutor används när man kryssat hela brickan :rage: Allt enligt instruktionerna i första inläggen.

I övrigt välkommen hit 😉😀 vi vill alltid ha flera glada bokläsare här! Grattis till bingo :love::banana:

( För dem som tycker jag är hård i tonen mot en ny deltagare här så har jag och @Diabetikern kontakt privat 🙂 jag tror vår relation tål det)

Hm tänkte väl *mutter och gruff* 😡😂
 
Vad roligt att bli påmind om sina gamla kryss på det här sättet. :)
En på sitt sätt enstaka och udda händelse, men samtidigt på flera olika sätt ett uttryck för tidstypiska omständigheter och förhållanden. Är det bestående intrycket som jag drar mig till minnes nu.
Ja, tidsandan var väldigt tydlig. Allt var liksom möjligt strax efter andra världskriget.

Det var en intressant bok, som jag säkert inte hade hittat om du inte kryssat den tidigare, så tack för det :)
 
Jag kryssar ”Utspelar sig på hösten helt eller delvis” ;) med boken Maxad skörd i din pallkrage av Eva Robild.
Jag har läst en del om odling och gått flera kurser, men ändå fanns det flera tips i boken som jag uppskattar och tar till mig. Tyckte att boken var lättsam, konkret och inspirerande för en pallkrageodlare och visar på möjligheter. Recepten hoppade jag över, men det finns säkert de som uppskattar dem. Trevlig bok - jag hoppas kunna omsätta en del tips till verklighet i mina egna odlingar.

Sedan kryssar jag ”Bok där någon badar” med boken Herr Isakowitz skatt av Danny Wattin.
Efter att ha läst Lärarinnan blev jag nyfiken på författaren Danny Wattin och ville läsa någon av hans andra böcker. Jag tycker om hans sätt att skriva på, men jag hade inte alls förstått vad denna bok handlade om så i början satt jag bara och undrade ”men vad är det här”. Det gick trögt och jag gillade inte berättelsen, men fortsatte ändå att läsa. Och mot slutet av boken så hade jag trots allt blivit tagen av människoödena och det avgrundsdjupa allvaret i det boken förmedlar.
Jag trodde att boken skulle handla om tre generationer män som gav sig iväg för att leta efter en skatt. Vilket det förvisso gjorde också, litegrann, men mest handlade det om författarens egen släkt av judiska överlevare från andra världskriget och deras livsberättelser. Tungt och gripande.

Sen har jag ställt mig på kö till en annan bok på biblioteket, men jag misstänker att jag inte kommer att hinna med att läsa den under den här bingoperioden… 😱😂
queue.jpg
 
Jag kryssar The Memory Keeper of Kyiv av Erin Litteken som en bok som är baserad på en sann historia. Boken handlar om svälten i Ukraina som Stalin skapade genom sin idé om kollektivisering av jordbruket på 1930-talet. Den växlar mellan att handla om Katya, som växte upp under den här perioden, och Cassie, som på 2000-talet flyttar in för att ta hand om sin ukrainska mormor.

Jag ska erkänna att jag aldrig hört talas om den här delen av Ukrainas mycket mörka historia förut, och ska man tro författarens efterord är det ganska vanligt att folk inte känner till den eftersom den både mörkats och förnekats i många år. Det är en alldeles fruktansvärd historia men ändå en bok som jag skulle rekommendera andra att läsa, eftersom den utgör en så pass viktig historielektion. Den var väldigt tung emellanåt, men eftersom man ändå fick lite av en paus från det allra värsta när den växlade till 2000-talet var den hanterbar tycker jag. Väldigt gripande, även om jag inte var helt förtjust i alla delarna från 2000-talet.
 

Bifogade filer

  • Bokbingo sommarhöst 090924.jpeg
    Bokbingo sommarhöst 090924.jpeg
    440,7 KB · Visningar: 1
Lär inte hinna få något bingo denna gång inser jag; mina få kryss hitills spretar för mycket haha.

Kryssar "med ordet sommar i titeln". Har läst Jenny Colgan/Sommar på den lilla ön i havet. Hämtat denna text som beskrivning av boken:
"Flora är säker på att hon gjorde rätt som valde myllret och karriären i storstan framför den ödsliga skotska ö där hon växte upp. Vad fanns det för henne på Mure? En plats där alla har känt henne hela hennes liv, och där ingen någonsin kommer att låta henne glömma det förflutna.

Men när en ny klient ger henne ett uppdrag tvingas hon bryskt tillbaka till ön, i ett försök att få med sig de motvilliga öborna i projektet.

Plötsligt bor hon åter med sina bröder (alla högljudda bjässar tillsynes oförmögna till grundläggande hushållsarbete) och hennes pappa, det liv hon har kämpat så hårt för att komma bort ifrån. I ett försök att göra sin nygamla tillvaro på ön dräglig bestämmer hon sig för att ta sina matlagningskunskaper och gjuta liv i det dammiga, lilla rosa huset i hamnen. Problemet är bara att öborna hon ska övertyga inte har mycket till övers för Flora, som inte varit tillbaka på ön sedan hennes mamma gick bort.

För att kunna lyckas med sitt projekt och komma vidare i livet måste hon sluta fred med de misstag hon en gång gjort. Hon måste bestämma sig för var hennes framtid egentligen finns, och hon måste sluta fly. "

Vilken charmig bok, fint beskrivet miljömässigt och även om det är feelgood som nora roberts bröllopsserie jag precis läst så är denna på lite djupare nivå, det här gillar jag :). Jag har läst tidigare en bok av Jenny Colgan ur samma serie (Julafton på den lilla ön i havet) men då fastnade jag inte, tyckte författaren "skrev knepigt" men nej så var det ju inte- jag kasta mig bara in mitt i serien så som sagt nu när jag läst första delen är jag fast och vill läsa mer! :)
 
Jag har lyssnat på Rista av Helén Wigh, den tredje delen av hennes spänningsromaner om Elin Roth. Krysset hamnar på Utspelar sig på 1900-talet, eftersom boken har två parallella historier, en från 1925 och en från 1951.

Jag har uppskattat de tidigare böckerna, men den här var inte alls lika bra. Framför allt så ogillade jag slutet, och ett dåligt slut kan verkligen förstöra en hel bok.

Mycket bra inläsning av Gunilla Leining.
 
Jag har lyssnat på Rista av Helén Wigh, den tredje delen av hennes spänningsromaner om Elin Roth. Krysset hamnar på Utspelar sig på 1900-talet, eftersom boken har två parallella historier, en från 1925 och en från 1951.

Jag har uppskattat de tidigare böckerna, men den här var inte alls lika bra. Framför allt så ogillade jag slutet, och ett dåligt slut kan verkligen förstöra en hel bok.

Mycket bra inläsning av Gunilla Leining.


Nyfiken vad var det som du inte gillade med slutet? Har inte själv läst den men låter som en intressant serie.
 
Nyfiken vad var det som du inte gillade med slutet? Har inte själv läst den men låter som en intressant serie.
Jag har gillat alla hennes tidigare böcker, så jag hade nog ganska höga förväntningar på Rista. Och det är absolut ingen dålig bok, bara inte så bra som jag trodde.

När det gäller slutet så kändes det ofärdigt. Som om det skrivits eller möjligen skrivits om i all hast, och inte riktigt passade ihop med resten av boken.
 
Kryssar en biografi. Plöjde igenom boken om Peder Fredricson igår. Om hur han och brorsan Jens växte upp, hans framgångar, och jösses så mkt problem med hälsan All In har "Allan" och att han fick den där panikångestattacken för kroppen var utmattad och han inte drog i bromsen i tid....Fin bok om en fantastisk hästmänniska :)
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 443
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
688
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 078
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
7 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp