Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

Ulrika Lagerlöf, Hjortronmyren, Titel på H
Två parallella historier med anknytning till skogen utanför den fiktiva orten Djupsele i Västerbottens inland. 1936 skickas den unga Siv ut som kocka över vintern med huggarlaget. 2022 skickas Eva av sin arbetsgivare i Uppsala ut för att representera skogsbolaget på plats när det genomförs uppmärksammade protester mot en avverkning. För båda kommer det att bli resor som ger nya erfarenheter och på flera sätt kommer att bli avgörande för deras fortsatta liv. I slutet av boken knyts de båda kvinnornas berättelser samman med varandra och med en viss hjortronmyr.
Fantastisk berättelse med fina personskildringar. Rekommenderas.

Bo Eriksson, Drakspår. På jakt efter världens mest kända reptil, Någon badar
Drakens kulturhistoria går flera tusen år bakåt i tiden sträcker och sträcker sig över stora delar av världen. Den har jagats och den har vördats, den har levt i himmel och i hav. Under medeltiden i Europa förses den med vingar och börjar spruta eld. I modern tid har den avförts från de levande väsenens skara men trots det är den lika livskraftig ännu idag. (Krysset syftar på modiga hjältar som dykt i vatten då de förföljt olika drakar)

Marianne Peltomaa, Inget ljus i tunneln, Författare jag inte läst tidigare
En deckare som utspelar sig i Helsingfors. Helt ok men kommer inte lämna några djupare spår.

Gösta Bruce, Vår fonetiska geografi, Referens till känd person
Utpräglad facklitteratur som beskriver svenskans uttalsskillnader och hur de är spridda över landet. (I några fall nämns personer som förekommer frekvent i media som exempel på vissa språkdrag som de representerar i sitt uttal.)

Att hålla på att skriva en roman och gå författarkurs förstör lite mitt egna läsande just nu. Jag har läst femtio sidor av min nya bok.

Hittills har jag mer tänkt på hur boken började, minigestaltning mellan dialog, miljöbeskrivningar, hur runda karaktärerna är. Inte kroppsstorlek då utan att de har både bra och dåliga egenskaper och sånt. Sen lite dramatisk kurva och kurva.

Handling? Inte en aning just nu Så min nästa sammanfattning av boken kan ju bli ähum intressant :rofl:O_o

IMG_0248.webp

Ett kryss i rutan för någon cyklar för sista delen i Tove Ditlevsens Köpenhamnstrilogi - Gift.

Jag kryssar "där någon cyklar" med Fyrklövern av Olseni/Hansen. Senaste delen i Falsterbomorden. Lagom lättsam. 90-årige Egon ska gifta sig och hans blivande fru har som överraskning bjudit in några gamla klasskamrater. Naturligtvis dör någon.

Kryssar också "som någon kryssat 2021/2022" med En oönskad julklapp av Sara Molin. Valde den för jag råkade ha den i bokhyllan. Tyckte först den var lite styltigt skriven men när jag kom in den blev den bättre och bättre. Feelgood.
Sjuksköterskan Diana jobbar i Afrika men ska nu hem två månader över julen. Hon får veta att hon har en halvsyster och hon trivs oväntat bra med sina nya arbetskamrater på vikariatet på akuten.
1000005088.webp

Något rött på omslaget - Little Thieves av Margaret Owen. Fantasybok av typen fairytale retelling. Vanja lämnades som ett litet barn till de låga gudarna Död och Lycka, som blir hennes gudmödrar. Några år senare lämnar de dock henne till att jobba som tjänsteflicka på ett slott, där hon sedan blir jungfru till prinsessan. När hon är snart 18 år (eller 17) har hon, för att försöka undkomma det pris som gudmödrarna vill att hon ska betala, stulit prinsessans liv för sig själv, och använder det för att stjäla värdefulla juveler från rika personer. I alla fall tills hon blir förbannad av en annan låg gud, en ung detektiv kommer för att utreda juvelstölderna, och prinsessans otäcka fästman plötsligt kommer tillbaka från fronten och bestämmer att de ska gifta sig inom väldigt kort.

Det var inte en bok som jag fastnade i direkt, det tog kanske 100+ sidor, men jag tyckte i slutändan väldigt mycket om boken och beställde ganska direkt andra boken i serien (som dock inte har kommit än, men borde vara på väg snart).

1726939388253.webp

Linda Ståhl, Syndaren ska vakna, utspelar sig på hösten
Linda Ståhl, Elden ska falna, trädgård förekommer
En deckarserie om kriminalpoliserna i skånska Vellinge med den nya ickebinära chefen Reub och höggravida Estrid i spetsen. I första delen försvinner en anspråkslös och ordentlig hemmafru spårlöst, men med tiden dyker det upp tecken på att hon haft en del hemligheter i sitt liv. I andra delen bränns ett flyktningboende ner, samtidigt som poliserna behöver fördela sina resurser till att täcka andra angelägna utredningar parallellt.

Jag har lyssnat på Det lilla kaféet i Köpenhamn av Julie Caplin. Boken innehåller en massa kaféer, barer och restauranger, men tyvärr inte en enda uteservering. Däremot så cyklar faktiskt huvudpersonen, så krysset hamnar på Bok där någon cyklar.

Ovanligt välskriven feelgood. Förutsägbar förstås, men bitvis smårolig.

Mycket bra inläsning av Julia Dufvenius.

Någon cyklar - Del av din värld av Abby Jimenez. Amerikansk romantik. Alexis, en läkare från en väldigt framstående läkarfamilj, kör ner i ett dike "mitt i ingenstans" på väg hem från en begravning och träffar där Daniel, en flera år yngre kille som bland annat driver ett bed and breakfast, som hon har ett one-night-stand med. Men de har svårt att glömma varandra, trots att deras liv ser väldigt annorlunda ut från varandras. Första boken av Jimenez som jag läser, men jag tyckte att den var väldigt trevlig och jag räknar med att läsa resten av böckerna i serien.

Ett kryss kvar nu, och det tar nog några veckor innan jag är klar med den boken, så väldigt vältajmat :D

IMG_20240924_082630328.webp

Jag kryssar ”Utspelar sig på 1900-talet” med boken Evelyn Spöke av Maria Hede.
”Starka Evelyn kallas hon. Fina, duktiga, konstnärliga Evelyn. Evelyn som klarar allt. Också att nästan svälta ihjäl.
Det här är hennes dagbok under fyra svarta månader av inre och yttre frusenhet. En berättelse om självsvält, upplevd inifrån.”

Boken kom ut i slutet av 1980-talet, ungefär när jag själv var i övre tonåren och mådde väldigt dåligt psykiskt. Jag läste boken då och kommer ihåg att jag kände igen mig väldigt mycket i den, även om jag själv aldrig har haft anorexia. När jag läser boken nu så reser jag tillbaks till den tiden, påminns. Det är inte helt njutbart. Men jag gillar ändå boken för att den är så ärlig och nära. Även fast jag inte alls begriper vad det är som gör att Evelyn i boken har fastnat i självsvält, så beskriver den hennes upplevelse väldigt målande.
Det här är en av få böcker jag har sparat från min ungdom, och jag tror inte att jag kommer att göra mig av med den nu heller. Den betyder för mycket för mig.

”Jag rämnar och ur min kropp dansar en liten vit råtta. Råttan kilar in i sköterskornas fikarum där det alltid sitter några fnittrande kaffedrickerskor. Råttan hoppar upp på bordet och lägger sej tvärs över den uppskurna sockerkakan. Medan sköterskorna skriker hysteriskt dör råttan, salig över att dö i trots. Och sköterskorna blir utan sockerkaka den dagen. För en sant trotsig råttas skull.”

"Vaknade
med ett sting
av dramatik i bröstet.
Tittade
utan eyeliner
på dårskapen utanför.
Tog ett steg bakåt,
betraktade,
gud, dom var galna!
Och blixtsnabbt stängde jag ögonen igen,
la mej på sidan,
och somnade om."

Jag har lyssnat på Barnhemmet från helvetet av Marie Hargreaves. Krysset hamnar på Baseras på en sann historia.

På grund av fattigdom skickades Marie som sexåring till ett katolskt barnhem, drivet av nunnor, och där utsätts hon för både misshandel och sexuella övergrepp. En fullständigt vidrig historia.

Bra inläsning av Viktoria Flodström.

Kryssar No Honour av Awais Khan som en bok som utspelar sig i ett land jag inte varit i - i detta fall Pakistan. Jag läste en av hans tidigare böcker i somras, på rekommendation från svärmor, och tyckte otroligt mycket om den. Som tur är var denna bok precis lika bra, även om ämnena som hanteras naturligtvis är fruktansvärda (förra gången syraattacker, denna gången hedersmord). För mig, som gillar att få en inblick i länder och kulturer som jag inte vet något om, är de perfekta böcker med lagom mycket spänning och karaktärer och handlingar som känns väldigt trovärdiga.

Nu känner jag dock att jag behöver något lite mer lättsamt, eftersom att mina senaste två böcker handlat om svältkatastrofer och hedersmord, så nu tänkte jag försöka leta upp någon slags feel good att försvinna i ett tag. Kanske testar Osmekmånad som @Lingon tipsade om tidigare i tråden :)

Bifogade filer

• Bokbingo sommarhöst 270924.webp
    Bokbingo sommarhöst 270924.webp
    379,9 KB · Visningar: 2
@Mineur jag har börjat läsa feelgoodserien Morden på Säbyholm av Carin Hjulström. Nu kanske inte mord känns så lättsamt men det är väldigt lättsam och mysig läsning.
Serien heter egentligen Säbyholms gröna fingrar, men visst är det mord i dem. Håller med om att de inte är det minsta läskiga, utan mest trevliga. Mysig feelgood, typ.

Vill man lyssna så har Gunilla Nyroos läst in, och hon är mycket trevlig att lyssna på.

Jag kryssar "författardebutant under 2024" med Floden sjunger ditt namn av Eleanor Shearer.
Rachel flyr en plantage på Barbados i början av 1800-talet när slavarna friges. Hon vill hitta de barn som tagits från henne genom åren. Mycket bra bok, rekommenderas.

Och nu har jag bara en ruta kvar!
1000005088.jpg

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
1 705
Senast: doppler
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 854
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
710
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka