Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

Ulrika Lagerlöf, Hjortronmyren, Titel på H
Två parallella historier med anknytning till skogen utanför den fiktiva orten Djupsele i Västerbottens inland. 1936 skickas den unga Siv ut som kocka över vintern med huggarlaget. 2022 skickas Eva av sin arbetsgivare i Uppsala ut för att representera skogsbolaget på plats när det genomförs uppmärksammade protester mot en avverkning. För båda kommer det att bli resor som ger nya erfarenheter och på flera sätt kommer att bli avgörande för deras fortsatta liv. I slutet av boken knyts de båda kvinnornas berättelser samman med varandra och med en viss hjortronmyr.
Fantastisk berättelse med fina personskildringar. Rekommenderas.

Bo Eriksson, Drakspår. På jakt efter världens mest kända reptil, Någon badar
Drakens kulturhistoria går flera tusen år bakåt i tiden sträcker och sträcker sig över stora delar av världen. Den har jagats och den har vördats, den har levt i himmel och i hav. Under medeltiden i Europa förses den med vingar och börjar spruta eld. I modern tid har den avförts från de levande väsenens skara men trots det är den lika livskraftig ännu idag. (Krysset syftar på modiga hjältar som dykt i vatten då de förföljt olika drakar)
 
Marianne Peltomaa, Inget ljus i tunneln, Författare jag inte läst tidigare
En deckare som utspelar sig i Helsingfors. Helt ok men kommer inte lämna några djupare spår.

Gösta Bruce, Vår fonetiska geografi, Referens till känd person
Utpräglad facklitteratur som beskriver svenskans uttalsskillnader och hur de är spridda över landet. (I några fall nämns personer som förekommer frekvent i media som exempel på vissa språkdrag som de representerar i sitt uttal.)
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 507
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
691
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 092
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
7 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp