Nya dressyrförbundskaptenen Stefan Jansson om blå tungor

Blå tungor, misshandel och piskrapp. Skandalerna har dragit en skugga över dressyrsporten det senaste året.
I en intervju med GP berättar nytillträdda förbundskaptenen Stefan Jansson vad han vill göra för att komma till bukt med hästvälfärden.
– Det är inget beteende man kan acceptera, oavsett om det är en häst, en hund eller ett barn som drabbas, säger 59-åringen från Kungälv.

Det lät ju som samma floskler som man brukar höra:

I den här delen från artikeln försöker han t.o.m. hävda att blå tungor inte är så farligt. Nä, här blir det nog ingen förändring tyvärr.

"– Blå tungor är absolut jätteviktigt, men jag har fått det där förklarat för mig på många olika sätt. Om du klämmer åt ett finger till exempel så blir det blåfärgat, men det gör inte speciellt ont. Släpper du trycket blir det normalfärgat igen. Det är en förklaring jag har fått från några veterinärer, säger Jansson..."

Det lät ju som samma floskler som man brukar höra:

I den här delen från artikeln försöker han t.o.m. hävda att blå tungor inte är så farligt. Nä, här blir det nog ingen förändring tyvärr.

"– Blå tungor är absolut jätteviktigt, men jag har fått det där förklarat för mig på många olika sätt. Om du klämmer åt ett finger till exempel så blir det blåfärgat, men det gör inte speciellt ont. Släpper du trycket blir det normalfärgat igen. Det är en förklaring jag har fått från några veterinärer, säger Jansson..."
I vetenskapens namn har jag nu testat att sätta ett gummiband runt fingret, och väntat in att det blev blått. Jag kunde ana en nyansskillnad efter ca 3 minuter, men för att få det tydligt blått så tog det 7-8 minuter, och när jag lossade gummibandet försvann den blåa färgen på under 10 sekunder. Så en blå tunga lär då innebära flera minuter konstant drag i tyglarna utan ens några sekunders lättnad.
Vad gäller upplevelsen så stämde "inte speciellt ont", det var ett tydligt men fullt hanterbart obehag, men då färgas ju min upplevelse av att jag sjäv valt att sätta dit gummibandet och när som helst kunde ta av det. Om det var någon annan som tillfogat mig trycket utan möjlighet för mig att påverka eller förutse hade jag nog upplevt det som obehagligare. Dessutom haltar ju jämförelsen eftersom jag bara hade tryck på fingret, men med ett bett blir det ju intressant att veta hur stort trycket är på lanerna när trycket på tungan är stort nog för att strypa blodflödet.
Sammanfattningsvis kanske de blå tungorna i sig inte är så smärtsamma som man lätt tror, men jag tycker nog att ribban borde ligga högre än att ridning ska vara ett uthärdligt obehag för hästen. Dessutom känns det bisarrt att elitdressyrens sk "osynliga hjälper" tydligen är synonymt med dra i tyglarna i >5 minuter utan ens några få sekunders eftergift. Så problemet är som jag ser det inte de blå tungorna i sig, utan den totala oviljan till självkritik och förändring som verkar råda inom dressyrvärlden, och då kommer det inte hända något oavsett om man byter förbundskapten.

Instämmer i att jag tycker det är en konstig jämförelse med fingret och blå tunga, det är ju ändå en ganska så stor kraft under en förhållandevis lång tid som krävs för att det ska bli blått, något jag inte tror att vi bör sträva efter när det gäller kontakt med hästens mun.
Det skrivs även mycket om vetenskaplighet i artikeln. Ska jag vara ärlig kan jag inte så mycket om just de vetenskapliga fält som ridsporten skulle falla in under, men det hade varit spännande om landslaget nu går ut med att de faktiskt ska börja rida utifrån vetenskapliga grunder. Hur mycket tryck "bör" man rida med i munnen? Hur påverkar hästens biomekanik piafferna? Utifrån resultat från artikel x tränar nu dressyrryttarna y gånger på banan och z gånger ute i skogen etc. Vilka förebilder, och drömma kan man ju alltid!

Tja, det låter ju bra … sen får ju framtiden utvisa om det verkligen blir någon skillnad … jag tvivlar.

Som många andra reagerar jag på kommentaren om de blå tungorna … resonemanget haltar om man nu säger så.

Sen efterlyser även jag de omärkliga hjälperna. Dressyr idag, även i toppen, är mycket slit och dra. Framförallt reagerar jag på skänklarna. Väldigt mycket sporrar från de flesta.

Ta bort sporrarna, ta bort nosgrimman, ta bort kandaret så får vi se hur många av våra så kallade toppryttare som verkligen kan rida…

Med tanke på att just d r e s s y r
(lydnad/harmoni/samspel osv)

brukar innebära och sträva efter lätta hjälper, osynliga hjälper med allt vad det innebär...
Så känns det oerhört märkligt att de som lyckas få blå tungor inte liksom förstår att det går hand i hand med sin egen ridning och ett väldigt tydligt kvitto på att man har för mycket i handen-att samspelet och harmonin är drabbad och därmed hela väsendet 'dressyr' har gått ur spår.

Att det skulle hända nån enstaka gång eller vid enstaka tillfälle, må så vara.
Men upprepat? Upprepat som händer samma person? Nä

Skit samma om det inte gör ont eller ens är obehagligt. Det ÄR ett kvitto på att du inte har lättat något i handen på alldeles för länge i en sport som ska handla om harmoni och lösgjordhet.

Jag tycker inte att det är konstigt att det kommer lite ”politikersvar”, tror att det överst i förbundskaptenens arbetsbeskrivning står ”marknadsföra svensk dressyr” så det ingår i hans roll. Faktiskt tycker jag att han var tryggare och mer rakryggad än vad jag trodde han skulle vara i att han inte försvarar PK med ”ögomblicksbilder” eller ”men han är så snäll med barnen”-försvar ;) så jag tycker han tar ställning, försöker marknadsföra dressyr och på ett begripligt sätt för de som läser denna tidning.

Sen var väl just raderna om blå tunga rätt tunna och dåliga… men vad ska han svara? Förbjud dressyr? Kommer aldrig någonsin mer att ske (och hur ska han kunna säkerställa det).

Nä helt okej tycker jag, sen får vi se hur han och M får styr på skutan framöver. Och hur de får styr på PK i intervjuer och sociala medier

Syrebristen i sig gör kanske inte ont men för att orsaka det med ett bett krävs att man drar ganska hårt och det lär göra ont och vara riktigt obehagligt för hästen, det är liksom så ett bett fungerar för att man skall kunna kontrollera en häst man annars inte skulle klara.

I vetenskapens namn har jag nu testat att sätta ett gummiband runt fingret, och väntat in att det blev blått. Jag kunde ana en nyansskillnad efter ca 3 minuter, men för att få det tydligt blått så tog det 7-8 minuter, och när jag lossade gummibandet försvann den blåa färgen på under 10 sekunder. Så en blå tunga lär då innebära flera minuter konstant drag i tyglarna utan ens några sekunders lättnad.
Vad gäller upplevelsen så stämde "inte speciellt ont", det var ett tydligt men fullt hanterbart obehag, men då färgas ju min upplevelse av att jag sjäv valt att sätta dit gummibandet och när som helst kunde ta av det. Om det var någon annan som tillfogat mig trycket utan möjlighet för mig att påverka eller förutse hade jag nog upplevt det som obehagligare. Dessutom haltar ju jämförelsen eftersom jag bara hade tryck på fingret, men med ett bett blir det ju intressant att veta hur stort trycket är på lanerna när trycket på tungan är stort nog för att strypa blodflödet.
Sammanfattningsvis kanske de blå tungorna i sig inte är så smärtsamma som man lätt tror, men jag tycker nog att ribban borde ligga högre än att ridning ska vara ett uthärdligt obehag för hästen. Dessutom känns det bisarrt att elitdressyrens sk "osynliga hjälper" tydligen är synonymt med dra i tyglarna i >5 minuter utan ens några få sekunders eftergift. Så problemet är som jag ser det inte de blå tungorna i sig, utan den totala oviljan till självkritik och förändring som verkar råda inom dressyrvärlden, och då kommer det inte hända något oavsett om man byter förbundskapten.
Men sätt gummibandet runt tungan istället? Jag skulle faktiskt tro att en tunga är betydligt känsligare än ett finger.

Återkom gärna med resultatet!

Alltså jag tycker att det där bandet de drar runt armen när man ska ta blodprov gör ONT. Förstår inte hur man ska kunna dra så tungan blir blå utan att det gör asont på hästen.

Instämmer i att jag tycker det är en konstig jämförelse med fingret och blå tunga, det är ju ändå en ganska så stor kraft under en förhållandevis lång tid som krävs för att det ska bli blått, något jag inte tror att vi bör sträva efter när det gäller kontakt med hästens mun.
Det skrivs även mycket om vetenskaplighet i artikeln. Ska jag vara ärlig kan jag inte så mycket om just de vetenskapliga fält som ridsporten skulle falla in under, men det hade varit spännande om landslaget nu går ut med att de faktiskt ska börja rida utifrån vetenskapliga grunder. Hur mycket tryck "bör" man rida med i munnen? Hur påverkar hästens biomekanik piafferna? Utifrån resultat från artikel x tränar nu dressyrryttarna y gånger på banan och z gånger ute i skogen etc. Vilka förebilder, och drömma kan man ju alltid!

För att inte tala om inlärningsbiten 😅

Jag tyckte iaf det var intressant att PK lyftes. Hoppas verkligen detta ska bli vändningen, jag hoppas på Wittbom.

Men sätt gummibandet runt tungan istället? Jag skulle faktiskt tro att en tunga är betydligt känsligare än ett finger.

Återkom gärna med resultatet!
Delvis KL-
Men vad är det för "några veterinärer" som jämför en blåtunga med ett stasat finger? Känns oseriöst att gå ut med information från några anonyma veterinärer. Och antingen är det inte sant eller också har han valt att lyssna på veterinärer som ska släta över problematiken. Som du skriver: stasa tungan istället-borde vara mer jämförbart.

Han bör känna till att Sveriges veterinärförbund blev så upprörda över hur SVT kommenterade att de skrev ett öppet brev om vad de anser om saken:

"Att rida en häst med så hårt tryck mot munnen och i en tvingande huvud-halsposition att det orsakar smärta, blodstas eller skador i munnen ska därför aldrig bagatelliseras eller försvaras."

https://www.hippson.se/nyheter/veterinarer-sager-ifran-kritiserar-svts-kommentatorer

Läste artikeln igen och det är faktiskt ganska anmärkningsvärt att han säger att det inte är förbjudet att använda bettet så att syretillförseln stryps och även att han bagatelliserar det hela med att det inte gör särskilt ont på hästen.

Enligt veterinärerna förbund är det förbjudet inte bara utifrån tävlingsreglementet utan också djurskyddslagstiftningen och därmed ett brott man skulle kunna åtalas för:

"Av Djurskyddslagen (2018:1192) framgår att det är förbjudet att träna eller använda djur vid tävlingar eller prov på ett sådant sätt att djuren utsätts för lidande. Vidare framgår av föreskrifterna om tävling och träning med djur (SJVFS 2019:26) att
utrustning, hjälpmedel eller metoder inte får användas på sådant sätt att det kan medföra skada eller annat fysiskt eller psykiskt lidande för djuret."

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Regntäcke
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka