Kattraser bomba mig med info

Vill man ha en katt som är smart och aktiv, väldigt social, nästan alltid pratglad och älskar att göra saker tillsammans med (på :angel: ) sina människor så är korat ett bra val också.

Man får dock räkna med att de lär sig öppna dörrar, springer till dörren när det kommer gäster, gärna sitter på axeln när det händer grejer och hittas ovanpå hatthyllan och andra "mysiga ställen". :D
Roligt att du skriver det, Sickan är nämligen 25% korat 😅 Men det är nog annat som är nedärvt där, finns absolut inget i hans personlighet eller utseende som avslöjar honom 😂

Bifogade filer

• IMG_8858.webp
    IMG_8858.webp
    128,2 KB · Visningar: 18
Roligt att du skriver det, Sickan är nämligen 25% korat 😅 Men det är nog annat som är nedärvt där, finns absolut inget i hans personlighet eller utseende som avslöjar honom 😂

Från någonstans i Skåne? Jag kommer inte ihåg varifrån korsningskullen kom, men det var jag som ägde alla avelshanar i Sverige på den tiden så jag vet exakt vilka honor det inte var. :D

Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett stort tomrum efter sig, men vi har ju en till katt, Sickan, som ändå verkar ta livet som ensamkatt med jämnmod. Eftersom han är 11 år och väldigt speciell tänker jag att vi inte kommer skaffa någon ny katt så länge han lever och är med oss. Men jag har redan nu börjat kika lite på olika raser som kan vara intressanta för framtiden så tänkte att ni som har erfarenhet av dom olika raserna gärna får bomba på med info!

Raser som intresserar oss är:

Abessinier
Somali
Savannah
Bengal
Ocicat

Vill ha en katt som är social! Gärna pratig, nyfiken, modig, klipsk. Stor personlighet. Sotis var 50% oriental och hade väldigt hög energinivå/påtaglig närvaro. Vill inte ha en soffkudde 😅 (OBS älskar min soffkudde aka Sickan också, men han är tyvärr folkskygg).
Våran birma har en liten andel siamese i sig. Och det syns! Han kan vara värsta bekväma kissen som beter sig som en hund om dagarna. Gillar närhet och hålla tass-i-hand. Men på nätterna är han värst. River lampor, ska riva tavlorna och göra så de far åt alla håll och kanter. Bästa av allt är att han ska alltid väcka en genom att klösa på väggen eller bita i saker. Vi har börjat "nisse-säkra". Inför nätterna då han kommer bråka. Varför han just gör det är för att han vill ha uppmärksamhet och tycker det är tråkigt när alla sover. ( självklart sover han om dagarna. ) så en siames i sig är en väldigt energisk och social ras. Sen ser jag inget fel med att skaffa blandraser! Är nöjd med min lilla blandning. Fast han kan vara lite jobbig ibland. ❤

Bifogade filer

• Snapchat-1886825112.webp
    Snapchat-1886825112.webp
    41,4 KB · Visningar: 14
Från någonstans i Skåne? Jag kommer inte ihåg varifrån korsningskullen kom, men det var jag som ägde alla avelshanar i Sverige på den tiden så jag vet exakt vilka honor det inte var. :D
Jag vet inte riktigt vart hans pappa som var den som ska vara 50% korat kom ifrån faktiskt! Men han såg mera ut som en korat iaf 😅 Han var inte något planerat kattköp för vår del utan det var en kompis som tog en kull på sina egna gatukorsningar (…) och vi skulle bara ”titta”. Jo tjena 😜

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka