Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mooi Jag fattar inte riktigt? Vad det detta han hade tidigare när du inte trodde du någonsin skulle kunna rida på honom igen, eller vad det nått annat då?

Nej, förra året ordnade han sig en ligamentskada i hoven och var tveksam prognos på den (de hade enligt vet kunnat döma ut honom då), men efter ett halvårs vila var han bra och har inte haltat sedan dess.

Detta är en nyhet för mig...
Han gick ett helt vanligt pass och mitt under galoppen tvärstannade han och slog efter skänklarna (aldrig hänt förr) -efter det red jag 2-3ggr till och då kunde han inte gå på böjt spår (stannade bara) och hade svårt att byta gångart uppåt, skritt-trav (trav-galopp var i princip omöjligt). Vid longering går han dock som vanligt. Åkte till veterinären så fort jag fått en tid och då trodde de att han sträckt ryggen (öm och spänd i ländryggen) så det behandlades som en sträckning. Jag misstänkte dock att det var nåt annat och att ömheten/spändheten var sekundärt och från att han kompenserade nåt som gjorde ont -eftersom han inte ömmade förrän efter ett par dagar.
Sedan förra veckan var det dags att sitta upp igen och han var väl marginellt bättre men inte alls bra. Så igår fick han åka in igen för röntgen osv och då hittade de det ovan.

@fio - jag håller med! Fattar inte varför de inte kan gå ut med unghästarna? När jag lärde mig hur en häst ska ridas in så var det första gången på ryggen på inhägnat område, sen haka på en äldre hästrumpa och ge sig ut i skogen! Framförallt för framåtbjudningens skull, för den måste ju finnas naturligt. Så har jag själv alltid gjort när jag ridit in hästar och jag har aldrig haft några förslitningsskador eller nerviga djur. Och vila såklart. Befästa en stor sak, vila från ridning en stund, etc.

------------------
Livet utan häst är ovant och tomt. Men det går. Saknar Wille så att det nästan gör ont ibland, men man tar sig igenom det såklart. Har iaf smort upp allt läder och hängt upp det i den varma källaren för framtida bruk någon gång ;) Min Wellington dressyrsadel gör jag mig inte av med i första taget! :D Har inte träffat någon häst än, men har riderbjudanden från lite olika håll så det är bara upp till mig när jag vill. Har koll på er här inne ändå så länge ;)

Tillägg till mitt föregående inlägg -hann inte skriva färdigt.

Jag hoppas att detta onda ska bero på ett olyckligt snedtramp, sedan förändringen kommer vi ju inte undan -men att han ska kunna funka som innan.

Fy fasen va trist mooi :(
Jag fattar inte vad det är med hästarna och deras ryggar nu för tiden.. Så många som har och får problem. Men varför? Räcker det att de halkar/vurpar i hagen så kan sånt här utvecklas? För korta ryggar på dagens hästar? Vi vet ju hur noggrann du och flera är som råkat ut för sånt här..

Fast förr kollade man inte högre än hästarnas kotor så det är väl inte jättekonstigt att det är vanligare nu tänker jag? Dessutom har vi avlat fram rörligare och större hästar vilket gör sitt till.. dom är gängligare och svagare och det tar längre tid att tighta till kroppen.

såå, då har pållen varit iväg idag.

Positivt:
-ingen KS (puuuuh!).
och
-Han visar ingen hälta och inga reaktioner på böjprov (puuuh!).

Annars:
Var idag oförändrat öm och hård i muskulaturen i ländområdet.
På ultraljud syns en liten ojämnhet/pålagring mellan 3-4 ländkotan (:arghh:). Sprutades med kortison.
Skritt för hand i 5 dagar. Därefter kan han tömköras/longeras i en lägre form i alla gångarter. Han kan även göra bomarbete från marken. Gärna masseras och/eller laserbehandlas om en vecka. Akupunktur är också möjligt.

lngen ridning på 4 veckor.

----------
Och jag känner: Så lämpligt att vi byter stall på lördag till ställe med stora hagar med hästkompisar -så håller han igång kroppen och laddar inte upp sig så förjäkligt...

Ojämnheten var liten iallafall och man vet väl inte om det är den som är boven i dramat, men jag vet inte.
Men annars ställer jag mig frågorna: -nu då? kommer han bli bättre på de här veckorna? och om han blir det -kommer det komma tillbaka? och om han inte är bättre -vad gör man då? Och är detta hans "gräns"? att han inte kommer kunna komma "högre" i samling och liknande utan att få ont? alltså att han gått med detta och det har funkat på den basic nivå som vi har varit på hela tiden, men nu tog det stopp?

hm ja, jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta? det var inte jätteroliga besked, och inte några klara besked överhuvudtaget. Men, tålamod är en dygd ;) nu får vi stå ut de här veckorna och se vad som händer sen.

Men :yuck::yuck::banghead: det kan liksom aldrig bara få gå smidigt.

Men skit, Kan ni inte bara f¨å ha lite flyt nu !!
Hoppas det hjälper med sprutning, tömkörning och vila!

Fast förr kollade man inte högre än hästarnas kotor så det är väl inte jättekonstigt att det är vanligare nu tänker jag? Dessutom har vi avlat fram rörligare och större hästar vilket gör sitt till.. dom är gängligare och svagare och det tar längre tid att tighta till kroppen.
Det kanske är så att det var lika mkt förr men då är en följdfråga isf, är det medfött eller rider vi fram det?
Tällväxtzonerna i ryggen är de sista att slutas och jag har läst att de ibland inte är klara i ryggen förrän vid 6-7 års ålder.

Eller är de skapta sådana och då är frågan om vi, hemska tanke, ska rida på hästarna överhuvudtaget om risken är så stor att vi orsakar dem obehag?

Personligen tror jag dom tränas för mkt på bana för tidigt, en del tror att varierande underlag består av olika ridhus/ridbanor .. ja det är sant :banghead:

Sen var det så förr att då köpte inte gemene man unghästar på samma sätt som idag utan hästarna utbildades på ett annat sätt.. idag rids många unghästar av livrädda ryttare i ridhus som inte har så mkt vana av unghästar samtidigt som hästarna blir högre och högre i blod och känsligare än dåtidens hästar. Sen vila när dom växer? Vad är det? Inte många har fattat det iallafall, utan det rids på som om unghästen vore en vanlig äldre häst.

Det finns för mkt ridhus idag, förr hade inte var och varannan människa ridhus utan enbart vissa ridskolor, tror det är en stor bov i dramat.

Du får guldstjärna på ditt inlägg. Tyvärr finns det så få tanter kvar nu som reflekterar över detta utifrån att de föddes för väldigt många år sen och kan reflektera över hur otroligt mycket allt ändrat sig i fråga om både hästhållning, inridning, utbildning osv av häst hos gemene man sen dess.

@Fenestra som reflektion på dina undringar som exempel: Flyinge modellen hade som exempel allroundsadel på alla sina unghästar tills de var mera grundutbildade och inkl i skog och mark i balans osv. Numera smäller alla på dressyrsadlar på sina 3-4 åringar och sitter och skumpar runt i dessa redan på grundnivå. Det finns en anledning att Flyinge modellen inte rekommenderade sån ridning och i just dressyrsadlar framför allt på unga hästar osv.

@mooi : självklart inget i detta inlägg riktat mot dig vill jag inflika som flera också gjort, bara allmänt inlägg i debatten. Tråkigt med hästen men jag tror ändå inte det fyndet i sig skulle vara ngt så drasiskt som gör att han inte fungerar nu faktiskt, när allt annat ffa den stora skadan ni tidigare haft, inte är en variabel. Kämpa på :)

Du får guldstjärna på ditt inlägg. Tyvärr finns det så få tanter kvar nu som reflekterar över detta utifrån att de föddes för väldigt många år sen och kan reflektera över hur otroligt mycket allt ändrat sig i fråga om både hästhållning, inridning, utbildning osv av häst hos gemene man sen dess.

Jag kan bara titta hos mig själv... Fram till att jag flyttade hemifrån efter studenten hade jag 45 min körning till närmaste ridhus, 10 min körning till närmaste paddock, på ridklubben som än idag inte har ridhus utan all verksamhet är utomhus... - våra hästar reds på en äng som klipptes med gräsklippare av pappa, och det gick ju alldeles utmärkt, både jag och min syster tävlade FEI på reg och nationell nivå med ponnyerna. jag hade första unghästen när jag var 16 år (10 år sen) och hon fick gå på ängen precis som tävlingsponnyerna och åka till paddocken ibland då det kunde behövas lite staket runt då damen ifråga hade en räserväxel som låg i jämt... Ridhus red man i när tränare kom, ca 1-2 gånger/månad. Sedan givetvis vila mellan varven.

Hottie reds in -först genom att jag "åkte" i skogen, hängande i rumpan på syrrans ponny. Då hade jag flyttat iväg med andra hästen och jobbade i dressyrstall, åkte hem på helgerna och jobbade Hottie (vardagarna skötte mamma markjobbet). Sedan när hon var insutten fick hon komma till mitt jobb 2-3v i taget och jobbades då ca 3 dagar/v i 20 min. Sedan åkte hon hem på vila.. Och så höll vi på så fram till treårstest -och sedan sommarbete.

Idag ser det ju inte riktigt så, utan uteridning är sånt som lejs bort till medryttare, och som fio(?) sa: varierande underlag är att byta mellan paddocken och ridhuset...

Och man rider utav bara helsike, på både gamla och jätteunga hästar -man har ju faktiskt köpt den för att rida på, och nu ska det presteras..

Hmm, det låter som jag är 100 år ju :eek::eek:

@mooi jamenprecis, det har ändrat sig så otroligt mycket sista årtjugondet och eskalerande fortfarande.

På min tid som verkar vara även din, lånade man ridbana några kilometers skrittväg bort i bästa fall, annars red man på fälten och i skogen. Mina unghästar red jag in via att först ha dem med som handhästar i skogen som 2-åringar, sen satte man sig upp och red ut typ.... Ridhus åkte man till typ 2 gånger i veckan när man tävlade och tränade som mest, resten red man ute eller skrittade iväg när vädret tillät ridning på utbebanan ngn kilometer bort som sagt utöver det.

Dressyrsadlarna på unghäst och utöver det all ridbane ridning tror jag definitivt påverkat våra nutida hobbyhästars hållbarhet till det sämre i många fall tyvärr. Helhetsmässigt så har tyvärr det blivit sämre i fråga om att stärka, balansera och utbilda hästarna hållbarhetsmässigt på ett sätt som fungerar för just de som inte är proffs utan hobbyryttare, och då håller hästarna sämre. Sen skaffar folk häst bortsett från det nu mycket mer utan att egentligen ha ridit så mycket eller fått en allmänutbildning ang. häst i sig, frågar du mig. och sen rider man ändå som om man varit ryttare i tusen år typ, då de påverkas av "hur alla andra har häst".
Intressant diskussion allmänt tycker jag!

@Fenestra som reflektion på dina undringar som exempel: Flyinge modellen hade som exempel allroundsadel på alla sina unghästar tills de var mera grundutbildade och inkl i skog och mark i balans osv. Numera smäller alla på dressyrsadlar på sina 3-4 åringar och sitter och skumpar runt i dessa redan på grundnivå. Det finns en anledning att Flyinge modellen inte rekommenderade sån ridning och i just dressyrsadlar framför allt på unga hästar osv.

Tyvärr tror jag att unghästchampionaten har en stor del att skylla för just detta.

Tyvärr tror jag att unghästchampionaten har en stor del att skylla för just detta.

fast de väldigt flesta deltar inte i unghästchampionat eller har ens tänkt tanken, men ändå ska de smälla på en dressyrsadel på sin 3-4 åring och rida som grön hobbyryttare i denna. Jag ser det som ett betydligt större problem än de som lägger på en dressyrsadel för att de ska rida championat faktiskt, utifrån diskussionen här.

fast de väldigt flesta deltar inte i unghästchampionat eller har ens tänkt tanken, men ändå ska de smälla på en dressyrsadel på sin 3-4 åring och rida som grön hobbyryttare i denna. Jag ser det som ett betydligt större problem än de som lägger på en dressyrsadel för att de ska rida championat faktiskt, utifrån diskussionen här.

Jag tänker inte på de som rider championatet, utan mer på signalerna som det ger.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
32 33 34
Svar
678
· Visningar
45 619
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
38 39 40
Svar
782
· Visningar
44 302
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 203
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 596
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II