När hade du ditt första jobb?

alazzi

Trådstartare
Jag började dela ut söndagstidningen som 13-åring. Jag var tvungen att få godkänt från skolan för att få ta jobbet. Detta jobb hade jag så länge som jag bodde hemma. De följande åren hade jag heltid som tidningsbud på sommaren. Sommarjobbat på flera olika ställen. Servicehus, konditori och hälsohem. Hatade allt men bet ihop och kämpade.

Innan gymnasiet hade jag kortare uppdrag som att sitta barnvakt eller plocka jordgubbar enstaka dagar. Första sommarlovet i gymnasiet jobbade jag i ett storkök, andra och tredje var jag simlärare.

Min första "lön" fick jag från UR när jag var typ... 9 år. Sen borde det ha varit kyrkan där vi kunde göra grejer i församlingen för att få "pengar" att använda på läger och resor (oklart hur lagligt det är egentligen 😅) och det började jag nog med som 13-åring. Där någonstans började jag även jobba för riktigt lön i stallet, samt sommarjobb via kommunen. Sen dess har det bara rullat på med olika tim- och behovsgrejer vid sidan av studier. Har faktiskt bara haft en enda tillsvidareanställning och jag är över 30, men har jobbat på olika sätt via allsköns oklara anställningar snart 20 år 😅

Sommaren som 14åring. I kiosk och på matställe (i samma huskropp och med samma ägare).
Fortsatte med det sommarjobbet t o m 19 år.

När jag var 25.
Ville inte ha sommarjobb som ung. Såg ingen vinst i att jobba under tiden jag var tonåring, jag klarade mig på min månadspeng på 110 kr i månaden och var nöjd med det. Tänkte att jag ska ändå jobba efter jag gått ur skolan och sedan i resten av mitt liv, ung däremot, är man bara en gång så varför inte göra lite som man känner för medan man kan.

Nej jag är inte lat. Jag pluggade på universitet och högskola tills jag var .... ja tills 2014, men började jobba när jag var 25 (2005).
Ja, jag älskar att jobba, men det betyder inte att jag inte kunde njuta av att inte göra det som tonåring.

Plockade potatis. Sedan som 13-14 åring sommarjobbade jag på Sveriges största frukt importör/packeri. Vi som arbetade där var de typ första som såg nektariner. Jobbade där någon sommar till. Köpte min första sadel för pengarna jag tjänade.
Köpte enorma mängder frukt och grönsaker när jag jobbade där.
ASK-centralen

Senast ändrad:
Just det glömde jag. Jag hjälpte till med posten som skulle ut på mun-h-center då och då när jag gick på mellanstadiet, mamma jobbade där. Gissar att det var kallelser.

Hmm… jag var nog 13 när jag sommarjobbade första gången och skötte djur för kommunen (hästar, ankor, kaniner). Sen sommarjobbade jag varje sommar (ridläger, café och klädbutik) till jag tog studenten och började med annat.

Efter studenten var jag först hästskötare/dressyrelev ett år och sen jobbade jag som personlig assistent, på inkasso och i en butik (på timmar, så fick blanda flera jobb).

Jag började dela ut söndagstidningen som 13-åring. Jag var tvungen att få godkänt från skolan för att få ta jobbet. Detta jobb hade jag så länge som jag bodde hemma. De följande åren hade jag heltid som tidningsbud på sommaren. Sommarjobbat på flera olika ställen. Servicehus, konditori och hälsohem. Hatade allt men bet ihop och kämpade.
När jag delade ut reklam som så många andra till slut sa min mamma jag ger dig dom där 500 istället 🙈

Tror jag plockade jordgubbar någon sommar med.

Rensade morotsland i högstadiet, sommarjobbade på ett bad i gymnasiet och under tredje året i gymnasiet jobbade jag som diskare på en krog på kvällarna och nätterna då jag flyttat hemifrån och behövde pengar.

Hjalpte till pa ridskolan's handikappsridning runt 15-16
Forsta "riktiga" jobb var forsta sommaren efter gymnasiet - hemtjansten, dar jag sommar och jul-jobbade under universitetet

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 139
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 690
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 680
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 580
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21