Så enda möjligheten att ta sig till vidare utbildning ska vara att man har råd att delta i en massa inträdesprov? Och sen ha råd med skräddarsydda utbildningar för att förbättra sitt resultat på dem? Hej social snedvridning och ojämlikhet, känner jag... Och dåligt för samhället, eftersom det innebär att stora grupper utesluts från högre utbildning, och därmed inte kan utbilda sig.Aspiranterna får förstås betala kostnaderna själva, (som högskoleprovet), okynnessökande kommer att avskräckas, och högskolans utbildningsbudget kommer att räcka längre när bara de lämpligaste studenterna antas.
Om eleven blir så nervös av provsituationen kanske det inte är läge att söka prestigeutbildningarna som leder till yrken där snabba beslut med många parametrar att ta hänsyn till ska fattas, och konkurrensen är mycket stor. Och hur ska den eleven klara provsituationerna när bara högsta betyg räknas som på juristutbildningen? Lika bra att studenter som inte klarar provsituationer söker sig någon annanstans, eller hur?
Beträffande elever som söker till utbildningar de saknar kunskaperna för att ta sig igenom, är det resonemanget tyvärr ännu mer giltigt när det gäller intagningen från grundskola till gymnasium. Det är sorgligt många med E i matte som börjar på naturvetenskapligt program för de vill bli läkare eller veterinärer, eller på tekniskt program för de vill programmera och spela dataspel, vilket leder till hårda misslyckanden för ambitiösa elever. Ett C i matte från grundskolan borde vara ett intagningskrav.
Och anledningen till att jag tjatar om matematikbetyg är att matte är ett färdighetsämne, precis som språk och viss mån gymnastik och bild. Och färdighetsämnen behöver mer övning än andra ämnen, alternativt att eleven har verklig talang för ämnet.
När det gäller elevers förmåga att klara provsituationer, så är det ju inte alla som vill in på juristutbildningen heller. Så att jurister har hård konkurrens är nog inget vidare argument till varför alla utbildningar borde ha inträdesprov. Och, som sagt, det finns starka röster som skulle tala om den enorma orättvisan i att ha ett specifikt prov som enda inträdesmöjlighet, istället för dagens olika kvoter för olika grupper.
Dessutom har man ju redan inträdesprov i andra länder, och vi vet att det leder till enorm press på eleverna att göra bra ifrån sig på dem. Söker man flera utbildningar (vilket man ju rimligen gör), så innebär det ju också att man ska förbereda en rad antagningsprov. Vilket skickar kostnaderna och stressen i höjden.
Matte är inte mer färdighetsämne än andra teoretiska ämnen, skulle jag säga. Alla ämnen kräver färdighet, och övning för att bygga upp den färdigheten. Det är samma sak i samhällsvetenskap, naturvetenskap, idrott, bild, slöjd, humaniora...
Jag fattar verkligen inte poängen med antagningsprov som enda urvalsmetod till alla universitetsutbildningar, det framstår som en extra kostnad till tveksam nytta och med uppenbara nackdelar och problem.
Dessutom, i många ämnen på universitetet antas man ändå inte ha några förkunskaper i ämnet, utan man börjar från noll. Har man bara rimligt lätt att lära och är hyfsat ambitiös så kommer man klara det. Så det behövs inga specialantagningsprov, det räcker gott med betygen.