Men det var inte så det fungerade. Dock var det så enstaka lärare uppfattade det. Jag stötte bara på någon enstaka lärare som inte hade förstått systemet.Men då blir det ju så att för en del elever lönar det sig inte att anstränga sig i skolan. Om man vet på förhand att bara tre elever i klassen kan få det högsta betyget och man vet att det finns minst tre stycken som är bättre än man själv är. Då kan man ju lika gärna ge upp på förhand och bara plugga för att uppnå medelbetyg. För att de högsta betygen är tagna på förhand...
Det gällde alla elever i landet och betygen på hela skolan skulle relateras till den skolans resultat på nationella proven. Så iofs var det så att om eleverna den årskursen på den skolan var väldigt dåliga i matte fanns kanske inte så många femmor att dela ut. Men om eleverna på den skolan hade fått höga resultat på nationella proven så fanns det fler. Dessutom var det inte så blodigt, det enda som krävdes var att läraren berättade för rektorn att klassen var jättebra och förtjänade många femmor. Det var inte så att 7% per klass max kunde ha 5.
Så jag är kanske mer positiv iom att jag aldrig i alla fall gavs en känsla av att det skulle finnas färre femmor eller fyror än det fanns elever som var genuint duktiga på ett ämne. Dessutom var fyror också väl värda att kämpa för och även treor var ju helt ok!
Speciellt på ämnen som inte hade nationella prov kunde läraren vara mer fri. Däremot så var det nog svårt för en lärare att avvika mycket från nationella proven. Om ingen elev i klassen gjort bra på dem så lär det inte ha gått att avvika väldiga från de resultaten i betygssättningen. Men det gick! tex min franskalärare gav mig nära 2 i betyg trots att jag hade fått en klar 4 på nationella proven. Men jag lämnade in en bra uppsats precis efter betygssättningen så hon ändrade till 3 .
Märkte sedan på mina yngre kusiner att det var MVG eller värdelöst. Men så var det inte för oss tycker jag, fyror o treor var ok.
Senast ändrad: