Tänker också att skolan är så väldigt stressig att de kanske har svårt att slappna av? Det är ju svårt att sitta och ta det lungt om man är väldigt stressad och det tar mer än en vecka att stressa ned?
Min skola var ju slitig och arbete men inte samma mängd oerhörd stress och press. (nedan några citat)
Typ jumpa tre veckor, ett ämne/orientering, vecka ett visa, vecka två öva, vecka tre betyg, läraren visar inte igen. Kan du inte klättra rep? du är körd. Hann man göra A kartorna? på orienteringen (weird, A-kartorna=A) Nästa ämne, visa tre redskap, dessa tre ger A. Bild - denna teckning blev det A på, läraren sa att bänkgrannens teckning var jättefin men gav E. Det är jättesvårt att få E om man har F, det är nästan helt omöjligt. Det är jättesvårt att få C om man har D, det tar ett par terminer att få C om man har D. Har man väl C kan man jättelätt få ett B eller ett A. Matteprov är uppdelade i tre delar, man får ha max X fel på E delen för att kunna få ett A. På A delen ska man ha Y rätt, har man haft dåligt på ett matteprov en termin (de andra bra), då får man lågt betyg och det tar flera terminer att kravla upp i betyg igen. Du kan inte få A en termin om du hade D förra terminen hur bra du än gör på prov och lektioner. Läraren undervisar bara i samhällskunskap på E nivå (seriöst, vad är det? Undervisar på E-nivå. De har så hårda nivåer i ämnen att de rätt och slätt bara kan välja en nivå för hela undervisningen och det är den nivå klassen får, och det anses ok.) Så ingen klarar A nivå på proven, som är samordnade mellan många klasser. Men om man frågar kan man få A material att öva på, men ingen får bra på proven ändå i vår klass. Vår lärare vände på hela provet i datorn så alla som skulle fått A fick F och tvärtom. Hon har inte rättat det. Vår lärare råkade ta ett matteprov som grund för samhällskunskapsprovet så man kunde inte svara 50 ord på frågorna som krävde 50 ord. Det fanns bara plats för 10 ord. Bara de elever vars datorer kraschade så de fick skriva på papper kunde få bättre på proven, alla vill få sin dator att krascha, lyckades inte. Min lärare kan inte läsa skrivstil så jag måste läsa högt när jag skrivit. Vi får inte tillbaka proven så vi kan se vad vi hade fel på. Mentor citat - om du vill ha högre betyg måste du säga till den läraren så kan du få sådant material som är den nivån och läraren lägger märke till och vet att du vill ha högre betyg. Har missat två glosförhör i tyskan pga förkyld så de måste göras kommande veckor, annars kan man inte få D eller C. Är någonting alls i stavningen på en glosa fel så är det 0 poäng.
Sedan spelar det ju egentligen ingen roll om en lärare kommer och säger att såhär är det inte alls
eftersom det här är intrycket eleverna fått av det hela. Och det värsta intrycket är F=du är tokkörd och det är typ omöjligt att få E, alltså totalt helt omöjligt. Det är ett gigantiskt kliv upp till E från F, det största klivet bland betygen.