Det är ju min misstanke. Att läraren inte vet hur man bedömer det, och istället använder särskilda frågor. Om man kan svara på dem så får man A. Annars inte. Och att det finns specifika a-fakta-kunskaper man ska ha för att kunna svara på dem.Ja exakt och då kanske inte bedömer ett svar på en diskussionsfråga utan det blir mer som i matten, en annan fakta? Men tja jag är nyfiken så en vacker dag vet jag kanske hur det går till.
Mina barns skola har något system där man ska ha ett visst antal av olika sorters poäng för olika betyg. Det kan t ex handla om att man på en specifik fråga ska ha 6 poäng för att få A, och annars går det inte, oavsett hur bra man gör de andra frågorna.
Dvs att man i princip måste spika specifika frågor för högre betyg. Det blir ju väldigt oförlåtande, i mitt tycke. Jag skulle själv aldrig konstruera en tenta så. Givetvis behöver man få mycket poäng på det mesta för högsta betyg, men just att det kommer an på specifika frågor på det sättet.