Det var olika matte på olika program, men de hette inte A-E eller liknande. Jag tror de strömlinjeformade det senare så att det blev exakt samma för alla men färre kurser till vissa program?
Men som sagt självklart läste vi helt annan matte på sam än på natur. Men all matten från år ett till år tre var en annan matte, med lite färre timmar än naturs matte. De körde helt enkelt sinus och cosinus och allt möjligt och det verkade utspritt över tre år. Inte samlat på fem veckor el dyl. Så det var inte så att det fanns fem kurser varav vi fick en år ett och sedan blev det ingen mer matte medan de fick fem kurser.
Men ja vi fick femmor i matte, i matte för sam. De fick sina betyg på matte för natur. Jag kunde sedan självklart inte söka till teoretisk fysik på universitetet med fyra i matte från samhällsprogrammet. Men en person som fick 3 från naturprogrammets matte kunde söka det. (dock inte om hen fick 2 tror jag). Tror inte någon från Barn och fritid kunde söka ekonomiprogrammet på universitetet, men har inte forskat i saken. Det gick ju sedan att gå tilläggsår för att lära sig de bitar man behövde för att söka teoretisk fysik. (och de hade precis när jag slutade plugga på universitetet 95? också börjat lägga till några veckor uppgradering av matte inför att man började på ingenjörsprogrammen eftersom redan då hade studenterna börjat få så dåliga kunskaper från gymnasiet. Det har blivit värre men nu tror jag de måste göra programmen lättare? osäker)