Hur sätter man en poänggräns på att ett svar ska vara utförligt och nyanserat?
Jag som lärare hade varit väldigt glad om man slapp sätta betyg, eller för den delen bara skulle mäta rena faktakunskaper. Då kan jag sätta poänggränser för de olika betygsstegen. Nu ska jag mäta förståelse. Mycket svårare. Bifogar betygskriterier för E respektive A.
E:
Eleven redogör översiktligt för några vanliga skador och sjukdomar hos djur samt för hur de kan förebyggas. Eleven redogör också översiktligt för konsekvenser av felaktig användning av antibiotika i samband med vård och behandling av skadade och sjuka djur. Dessutom redogör eleven översiktligt för termer och begrepp som används inom veterinärmedicin samt använder med viss säkerhet yrkesmässiga och veterinärmedicinska termer och begrepp.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för några vanliga skador och sjukdomar hos djur samt för hur de kan förebyggas. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för konsekvenser av felaktig användning av antibiotika i samband med vård och behandling av skadade och sjuka djur. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för termer och begrepp som används inom veterinärmedicin samt använder med säkerhet yrkesmässiga och veterinärmedicinska termer och begrepp.
Med det sagt så väger jag absolut in vad eleven kan i slutet på kursen. Visar hen större djup i slutet på kursen så väger det upp för ett högre betyg.
Nu gäller det här iofs gymnasiet. Vi ser många elever som kommer från grundskolan och tycker att de "bara" behöver lämna in uppgifterna så ska det vara godkänt. Inte alla förstår att de även måste visa kunskaper på en viss nivå för att klara kursen.
Jag som lärare hade varit väldigt glad om man slapp sätta betyg, eller för den delen bara skulle mäta rena faktakunskaper. Då kan jag sätta poänggränser för de olika betygsstegen. Nu ska jag mäta förståelse. Mycket svårare. Bifogar betygskriterier för E respektive A.
E:
Eleven redogör översiktligt för några vanliga skador och sjukdomar hos djur samt för hur de kan förebyggas. Eleven redogör också översiktligt för konsekvenser av felaktig användning av antibiotika i samband med vård och behandling av skadade och sjuka djur. Dessutom redogör eleven översiktligt för termer och begrepp som används inom veterinärmedicin samt använder med viss säkerhet yrkesmässiga och veterinärmedicinska termer och begrepp.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för några vanliga skador och sjukdomar hos djur samt för hur de kan förebyggas. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för konsekvenser av felaktig användning av antibiotika i samband med vård och behandling av skadade och sjuka djur. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för termer och begrepp som används inom veterinärmedicin samt använder med säkerhet yrkesmässiga och veterinärmedicinska termer och begrepp.
Med det sagt så väger jag absolut in vad eleven kan i slutet på kursen. Visar hen större djup i slutet på kursen så väger det upp för ett högre betyg.
Nu gäller det här iofs gymnasiet. Vi ser många elever som kommer från grundskolan och tycker att de "bara" behöver lämna in uppgifterna så ska det vara godkänt. Inte alla förstår att de även måste visa kunskaper på en viss nivå för att klara kursen.