När hade du ditt första jobb?

Jag är glad att jag inte behövde sommarjobba.
Precis som att jag är glad att jag inte gick på dagis.
Det är nog med tid som man måste en massa saker sen i livet som skola och jobb. Och precis som jag tyckte ledig tid var värdefull då så tycker jag ledig tid är värdefull nu och kommer inte jobba längre än jag behöver. Med det sagt så gör jag alltid mitt och oftast mycket mer på mitt jobb.
Vi hade inget överflöd men saknade heller inget direkt.
Ja det är skönt med ett sånt privilegium.

Jag började i fem-årsåldern. Vi hade en kiosk när jag var liten. Kiosken låg i glesbygd och var en utbyggnad på på vårt hus, så när någon ville handla plingade en klocka i vårt kök. Vid 5 var jag så haj på kassa och att räkna på växel att jag kunde sköta betjäningen på egen hand (tänk om jag hade kunnat räkna lika bra nu 😂) När jag var 7 öppnade jag och en kusin upp ytterligare en lucka på kiosken där vi sålde kaffe och bullar (som vi övertalade mamma att baka) minns att vi efter dessa veckor fick dela på vinsten från kaffe-försäljningen som mamma sparat i ett eget skrin (Skatteverket detta var 1985 det måste vara preskriberat nu?) var 10år när vi lade ner kiosken saknade den!

Sedan jobbade jag på varuhus som 13 åring en sommar. När jag var 14 började jag som turledare på turridning. Vid 16 började jag inom restaurang som diskare på lov under vintersäsongen. Jobbade även med att avsyna och städa uthyrningsstugor när gästerna skulle åka. Det blev också mitt första heltidsjobb efter en sväng till Tyskland som hästskötare.

Sedan under universitetetsstudierna har jag även jobbat som trappstädadare, servitris på fin restaurang, telefonförsäljare och som paketsorterare på Posten.

Höll kurser inom Sveriges Hundungdom från att jag var kanske 15 och hade ett jobb genom kommunen på en 4H-gård på högstadiet. Annars jobbade jag inget förrän jag gick ut gymnasiet. En klasskompis mamma jobbade på fabrik och gav en rekommendation så att jag fick sommarjobb som sedan förlängdes. Började två veckor efter studenten och jobbade fram till jul samma år. Även om jag inte har haft något egentligt jobb som tonåring så har mina föräldrar alltid betonat vikten av att sköta sitt arbete. Jag tror min pappa hade två sjukdagar under hela sitt yrkesliv, från 17 till 67. Lite klyschigt, men deras höga arbetsmoral har helt klart smittat av sig på mig och mina syskon.

Jag började dela ut söndagstidningen som 13-åring. Jag var tvungen att få godkänt från skolan för att få ta jobbet. Detta jobb hade jag så länge som jag bodde hemma. De följande åren hade jag heltid som tidningsbud på sommaren. Sommarjobbat på flera olika ställen. Servicehus, konditori och hälsohem. Hatade allt men bet ihop och kämpade.
Sommarlovet i sjuan eller åttan jobbade jag med att knappa bankgiro.

Om man inte räknar in punktinsatser som betald gräsklippning hos grannar och liknande, så var mitt första jobb att sälja Göteborgs-Posten på söndagar när jag var 12-13 nånting. Sen när jag var 15-19 jobbade jag eftermiddagar, helger och lov i en jakt- och vapenbutik, väldigt givande på många sätt. Under samma period spelade och sjöng jag ibland på gatorna i Gbg, kunde ge förvånansvärt bra med pengar. En sommar sålde jag solglasögon från en vagn på Avenyn, en av säkert femtio liknande. 😄

Jag känner mig ibland avundsjuk på er som kan göra saker, som att fixa jobb och liknande.

Mitt första jobb var ett par veckor på Turiststationen i Abisko när jag var 16, som jag fick för att farsan hade kontakter, inte för att jag sökte själv, det blev kort för att jag tyckte det var viktigare med scoutläger, ångrar mig idag, men... Övriga sommarjobb var liknande, fick jobb för att folk tyckte att sommarjobb är det väl bra att jag har.

Jag känner mig ibland avundsjuk på er som kan göra saker, som att fixa jobb och liknande.

Mitt första jobb var ett par veckor på Turiststationen i Abisko när jag var 16, som jag fick för att farsan hade kontakter, inte för att jag sökte själv, det blev kort för att jag tyckte det var viktigare med scoutläger, ångrar mig idag, men... Övriga sommarjobb var liknande, fick jobb för att folk tyckte att sommarjobb är det väl bra att jag har.
Mycket jobb får man ju just på kontakter, mina första jobb var ju kontakter från föräldrar, mina barns sommarjobb och första jobb var kontakter. Sen kan man jobba sig vidare. Mitt nuvarande jobb fick jag eftersom jag hade jobbat där tidigare och de ville ha mig tillbaka, tjänsten blev inte ens utlyst. Den före sa upp sig, mina tidigare kollegor hörde av sig 20 min efter att det blir officiellt och ville att jag skulle söka, men innan jag hann skriva ihop en ansökan så hörde chefen av sig och undra om jag var intresserad.

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 166
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 724
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 690
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 593
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar