Nu kanske det här kan vara osmidigt uttryckt, men ditt inlägg gav mig en tanke. Jag tror inte att det handlar om respekt/rädsla egentligen...
Jag misstänker att de flesta föräldrar idag inte "passitivitets-tränar" sina barn! Alltså träna på att sitta tyst, lyssna, kunna ha tråkigt en stund. Tolka mig rätt nu folk
.
Jag menar alltså att det som kallas för "respekt" vanligtvis är rädsla, och att det egentligen inte har med det hela att göra / inte är nödvändigt.
Men barn, precis som djur, gör det dom kan och är vana vid. Om dom inte är vana vid att vänta på att den vuxna ska prata färdigt, att åka bil utan mobilen tillgänglig och ändå ta det lugnt, att hjälpa till att laga mat och vänta på att alla momenten ska bli klara, att ta det lugnt runt sköra mormor osv... Då kan dom ju inte. Det sitter liksom inte i kroppen, och självkontroll är svårt långt upp i åldrarna.
Jag tänker att det liksom blir så luddigt när föräldrar skyller på lärarna och lärarna på föräldrarna, utan att något egentligen kan säga något konkret om vad det är som det behövs tränas på.
Från skolans sida tänker jag att det skulle kunna underlätta med att lägga upp dagarna lite annorlunda: första timmen är antingen fri läsning/pyssel i tystnad i mjuk belysning, eller organiserad lek/sport utomhus. Vill, kan och behöver barnet starta dagen lugnt gör den det inne, behöver barnet få ut morgonstressen genom spring så gör den det ute (eller i gympasalen om vidrigt väder).
Sen vanliga lektioner, sen ett gemensamt gympapass efter lunch.
Från föräldrahåll borde det gå att göra material och kurser i hur man tränar "ta det lugnt" hemma på ett positivt sätt.
Vad tror ni om det?
(Dessa tankar är baserade på min erfarenhet av hästträning, hur jag uppfostrat mitt eget barn, och hur det märks enorm skillnad på hur hon agerar jämfört med andra tjejer i klassen med misstänkt adhd, och andra barn rent allmänt. Hon kan vara extremt flamsig och energisk hemma och på rasterna, men "ta det lugnt" har gått bra att överföra till skolmiljön och till en lärare hon absolut inte respekterar - men hon vet att det är en sån situation där hon istället får stimma tyst. Rita, pyssla, eller checka ut med huvudet på bänken. Vad som helst bara det inte stör andra.)