NPF- diagnoser och dagens skola

De hade 40 min lunchrast efter de 20 min de fick vara i matsalen. Problemet var att de hade för många elever i en för liten matsal så ingen fick vara i matsalen mer än 20 min (från när föregående lektion slutade). Efter det var det 40 min rast innan nästa lektion.

Ja korta lunchraster verkar ett problem på många håll verkar det som. Har inga barn i skolan själv men haft arbetskamrater med barn i den åldern. Flera har vittnat om att deras barn blivit så stressade av de korta lunchrasterna och att de får vara i matsalen så kort tid att det låst sig totalt med maten även hemma. Inräknat att stå i kö, ta mat och sätta sig och äta hade en del bara 5-10 minuter att äta upp . Barnen har upplevt så stor stress kring måltider att de får ont i magen och inte kan få ner något alls. Några var tvungna att ta hjälp av vården för att komma tillrätta med problemet..sorgligt tycker jag.

Enligt någon bekant lärare (som inte är på barnets skola) var det viktigt att säga till om man strävade efter högre betyg på vissa skolor. Iom att om klassen är stökig nog får ingen elev ens del av C-A materialet om de inte frågar speciellt. De har tydligen speciellt material för olika betyg och speciella kapitel för olika betyg (jag säger inte att jag förstått det här helt) men tex här är kapitel 1 avdelning D och kapitel 1 avdelning A. Eller här är orienteringskartorna för D och här är orienteringskartorna för C och här för A. Eller detta är A övningen på jumpa och detta är D övningen. Låter weird för mig. Men gissar att det har att göra med att man måste klara en övning typ bra för att få betyg alls. Det finns ju inget, ok du klarade övningen halvkasst så du får betyg 2, eller ok du klarade övningen halvbra så du får 3-.
Dottern säger att de har c-uppgifter a-uppgifter mm iaf I vissa ämnen. Sedan kan en lärare stå och säga att det här är en uppgift på c nivå och arbetet är på den nivån sedan visar det sig att det kan vara e uppgift tydligen...

Någon som vet hur skolgången fungerar i övrig världen där eleverna har bättre studieresultat än här?
Eller, studieresultat kanske är fel ord. Men länder där skolan oftast inte är mer eller mindre problematisk.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 649
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 500
Senast: Destiny_D
·
Övr. Barn Min dotter har ärvt intelligens från båda föräldrar och än så länge (femte klass) har hon knappt någonsin behövt läsa på inför prov...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 539
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V