NPF- diagnoser och dagens skola

Just nu är jag extra tacksam att jag inte har barn.
Hur skyddar man sina barn från detta och det är ju inte konstigt att brottsligheten ökar när det ser ut såhär.

https://www.google.com/url?sa=t&sou...BKAB6BAgLEAE&usg=AOvVaw3MLB47jHsF96jZr69gAvFh

Det är klart det blir när miljön i skolan brister för mycket och elever med behov av extra stöd och lugnare och trevligare miljö inte får det de behöver.

Mitt barn har ADHD och autism. Klarar inte av en vanlig klass och vanlig skola p.g.a. att det ger en enorm ångest att vara i en så stökig miljö. Hos henne vänds det inåt och ger panikångest. Hos en del andra elever vänds det utåt och blir till våld mot andra elever eller lärare. Med den nivån av ångest mitt barn får i en sån miljö vill jag inte ens tänka mig hur det hade gått om hon varit pojke (med den extra aggressivitet testosteron ger) och om hon dessutom vänt det utåt istället för inåt. Rent krasst hade det kanske varit bättre eftersom det hade synts även för de lärare/rektorer som är mest benägna att sticka huvudet i sanden.

Jag har hur många berättelser som helst om lärare som inte förstår, inte vill förstå, som inte vill anpassa, som blundar för att en elev har ångest, som vägrar göra ens de minsta anpassningarna. Den vanliga skolan är idag fruktansvärd för många elever som har npf-diagnoser. Det är inte konstigt att en del av dem blir utåtagerande! De har försökt meddela hur de mår länge men ingen på skolan har lyssnat och gjort nåt.
 
Det är klart det blir när miljön i skolan brister för mycket och elever med behov av extra stöd och lugnare och trevligare miljö inte får det de behöver.

Mitt barn har ADHD och autism. Klarar inte av en vanlig klass och vanlig skola p.g.a. att det ger en enorm ångest att vara i en så stökig miljö. Hos henne vänds det inåt och ger panikångest. Hos en del andra elever vänds det utåt och blir till våld mot andra elever eller lärare. Med den nivån av ångest mitt barn får i en sån miljö vill jag inte ens tänka mig hur det hade gått om hon varit pojke (med den extra aggressivitet testosteron ger) och om hon dessutom vänt det utåt istället för inåt. Rent krasst hade det kanske varit bättre eftersom det hade synts även för de lärare/rektorer som är mest benägna att sticka huvudet i sanden.

Jag har hur många berättelser som helst om lärare som inte förstår, inte vill förstå, som inte vill anpassa, som blundar för att en elev har ångest, som vägrar göra ens de minsta anpassningarna. Den vanliga skolan är idag fruktansvärd för många elever som har npf-diagnoser. Det är inte konstigt att en del av dem blir utåtagerande! De har försökt meddela hur de mår länge men ingen på skolan har lyssnat och gjort nåt.
Ja, exakt. Det blir inte bättre för att problemen tystas ner utan ska lyftas upp så det förhoppningsvis blir bättre både för elever och lärare.
 
Jag gick i en 1-3 på lågstadiet. Tror vi blev det när jag gick i 3an. Dvs klass 1 och 2 var först rena klasser åldersmässigt.
Det var inte pga brist på elever utan vi var 6 sånna klasser. Det var väl något de testade.
Jag avskydde det, kände noll inspiration av att sitta och lära yngre elever saker. Jag var då hungrig på att utvecklas och lära mig mer. Inte backa bakåt.

Det fanns säkert någon bra tanke med det hela, att man ska utvecklas som person och lära sig lära ut. Men näää…
Mm, när jag gick på mellanstadiet i mitten av åttiotalet ville våra lärare också testa åldersblandat för att de typ tyckte det verkade kul 🤷‍♀️ Plus att vi skulle planera vårt arbete under veckan själv. Det blev inte bra, speciellt eftersom vår klass var stökig redan från början. Våra lärare gick ofta undan med barnen från yngre årskurser och undervisade dem medan vi äldsta skulle jobba självständigt. Gick inte direkt lysande!
 
Vi hade åldersblandade klasser från år 1-3 och 4-6. Jag tyckte det var bra, eller jag visste ju inget annat då. Vissa ämnen läste vi dock med samma årskull från andra klasser, såsom engelska och b-språk.
 
Vi har haft inrymning i matsalen pga en elev i årskursen under, hen ballade ur totalt så dom fick låsa in resten och handskas med hen i korridoren 😂🙈.

Nåt är det liksom. Nog hade vi stökiga elever "på min tid" också, men det är som att dom som blir arga nu blir SÅ mycket argare.

Nu när jag tänker efter, så en av mina klasskompisar (sent 90-tal) var väldigt arg och stökig först. Sen fick han en elevassistent som var med han jämnt, och lugn och frid sänkte sig över hela klassen.

Det verkar inte finnas längre? Även om det nog behövs, speciellt för dom utåtagerande.

Min dotter som är inåtagerande har istället en deal med att hon får gå till speciallärarens rum när hon behöver. Men där är det ibland fullt... Många barn som behöver lugn och ro och "egentid" med en vuxen som kan förklara.
Sådär hade vi det i några av mina skolor när jag var barn. Vi hade en kille som inte klarade av att stå i kö och vänta utanför matsalen så det blev slagsmål varje gång (han blev kriminell redan på högstadiet och sedan gick det bara utför). Minns också en incident där en elev gick bärsärkagång i biblan, först gav han sig på bibliotekarien och sedan rev han hela stället och blev till slut hämtad av polis. Men jag tror också att toleransen för våld mellan barn var högre då. Retade man någon så fick man skylla sig själv om man fick en smäll tillbaka. Numera använder man istället ord som misshandel när 2-åringar blir arga på varandra i sandlådan. Samtidigt så är det många föräldrar som har svårt att "sätta ner foten" och vara lagom auktoritära när situationen kräver det. De vuxna MÅSTE bestämma (pga att de har ansvar) och det är viktigt att barnen accepterar de regler som finns (även om de inte alltid klarar av att följa dem). För att knyta lite till curlingtråden; att lära barnen att "man måste ingenting" är att göra dem en björntjänst. En vardag helt utan konflikter är enligt mig ett farligt mål. Däremot ska konflikterna vara hanterbara till antal och storlek.

Jag har en unge med ADHD och han får kämpa lite i skolan pga otydliga instruktioner och svårigheter att koncentrera sig. Han har just nu en lärare som är ganska fyrkantig och barsk men också otroligt tydlig, och då går det bättre. Vi fasar tyvärr lite för hur det ska bli när ordinarie lärare kommer tillbaka, hen är tyvärr väldigt ostrukturerad och flummig som person. Kanske har även lärarnas utrymme för självbestämmande ökat för mycket?

Vi har dock en annan upplevelse av BUP än många andra, det tog bara ett par månader från första kontakt till diagnos. I vårt fall var det skolan som tryckte på, de menade att de inte kunde erbjuda tillräckligt med hjälp om det inte fanns på papper att ungen hade "specialbehov".
 
Är f-88. När jag gick i skolan var vi 28 eller 29 elever i klassen ända från åk 1-9. Hade en stor årgång där vi i högstadiet hade parallellklasser till M... I låg- och mellanstadiet fanns det rörliga och småstökiga elever i klassen men alla undervisades i helklass, i mellanstadiet kunde man få sitta och jobba vid ett bord utanför klassrummet men då var det utan lärare, läraren fanns inne i klassrummet.
I högstadiet hade vi två elever i klassen som hade gått i särskild undervisningsgrupp men började gå i vår klass, först på deltid men sen på heltid. I resterande högstadiet så fanns det en del stökiga elever (stor skola - bara vår årgång var ju som sagt paralleller upp till M...), men det var ett begränsat antal elever som "alla" visste vilka det var -obs, fanns garanterat många med särskilda behov men nu menar jag de som stack ut, från elevperspektiv.

Nu har jag jobbat inom skola sedan 2013 och det är stor skillnad mot när jag själv gick i skolan, och bara sedan jag började jobba i skola så har också skolsituationen kring eleverna med särskilda behov förändrats fram och tillbaka flera gånger. När jag började hade den kommunen precis avvecklat resursskolor och hade mindre undervisningsgrupper på skolorna, sedan skulle dessa grupper avvecklas och eleverna som gått i små grupper skulle "inkluderas" i helklass (mja, inkludering och inkludering...det räcker inte att vara i samma rum liksom) och sedan gick ju inte det så bra, utan då skulle det vara smågrupper igen. Sedan skapades en mindre enhet utanför hemskolan - centrala särskilda undervisningsgrupper, lite likt det sätt som det var från början. Och trycket på dessa var enormt.

Det finns enormt mycket man skulle diskutera och resonera kring, men jag känner att jag har svårt att formulera hur jag tänker. Jag jobbar på en F-6 skola nu och även om denna skola är en relativt "lugn" skola (vi har elever med jättestora behov också, men om jag jämför mot andra skolor jag jobbat på så är det lugnt här) så ser det ju inte ut som det gjorde "förr" och jag tycker att det förändrats snabbt och det är en utmaning att möta detta.
 
Och man måste få beviljat kostnaden från kommunen.
Ja det kanske ser olika ut i olika kommuner. I min kommun fanns det tidigare tilläggs belopp att ansöka centralt. Pengar för resurspersonal etc. Men det blev alldeles för mycket administration så dessa pengar delades upp och ingår numera i den grundläggande elevpengen.
 
Jag har två barn i den åldern, och de får precis såna instruktioner. Läs de här sidorna, lär dig de här fem sakerna utantill, räkna de här talen, gör den här uppgiften.

De ska inte alls planera själva, utan allt är väldigt planerat och uppstyrt av läraren med tydliga instruktioner vad man ska göra och lära sig.

När jag själv gick i mellanstadiet på 80-talet, däremot, så gjorde vår lärare så att vi fick inget schema, utan vi fick planera skolveckan helt själva. Så fick man själv bestämma vilket ämne man skulle jobba med, och ta ansvar för att hinna med allt som skulle göras.

Så har det inte alls varit för mina barn som går i skolan idag. De har också mindre klasser än vad jag hade på min tid - efter lågstadiet var vi aldrig färre än 28-30 i klassen. Mina barn går i klasser med 25 elever och färre.
Då har väl dina barn hamnat i klasser där lärarna gör så. Lärarna lägger ju upp sitt arbete på olika sätt. Det är målstyrt.
 
Det är så motstridigt att det på många sätt blivit sämre eftersom kunskapen inom skolan om NPF generellt blivit högre (självklart finns det fortfarande mycket att utveckla men mycket är också gjort).

Rätt så standard idag är tydliga scheman med bildstöd på tavlan, time timers, hörselkåpor, skärmar, stressleksaker, ståbord, sittkuddar osv. Man vet också att det som gynnar den med NPF gynnar alla så anpassningar görs bättre på gruppnivå. Tydliga instruktioner, struktur, differentiering. lärare stöttar upp på raster och i matsal med mera med mera. När jag gick i skolan på 90-talet var det verkligen att klara sig själv och förstå bäst man kunde.

Ändå är det sånt haveri. Men min upplevelse är att det hoppar och studsar i var och varannan unge idag, allmänt svårt att följa instruktioner och att acceptera samt följa lärares ord och skolans regler. Vilket blir förödande för de med koncentrationssvårigheter och för läraren vars tid äts upp av onödigt tjafs och andra tidstjuvar, i kombination med brist på resurspersonal som kan stötta upp eller plocka ut i lite grupp.

Klart det havererar, det spelar liksom ingen roll om innehållet styrs ännu mer mot faktakunskaper, det blir inte mycket till kunskaper alls med de förutsättningar som råder. Lärare andas i påse, blir sjukskrivna och byter jobb, ännu ett bakslag för att få ordning på haveriet.

Det var inte nödvändigtvis bättre förr men det var generellt större respekt för läraren och därmed lite lugnare och tystare, på så sätt en bättre arbetsmiljö för alla.
 
Det är så motstridigt att det på många sätt blivit sämre eftersom kunskapen inom skolan om NPF generellt blivit högre (självklart finns det fortfarande mycket att utveckla men mycket är också gjort).

Rätt så standard idag är tydliga scheman med bildstöd på tavlan, time timers, hörselkåpor, skärmar, stressleksaker, ståbord, sittkuddar osv. Man vet också att det som gynnar den med NPF gynnar alla så anpassningar görs bättre på gruppnivå. Tydliga instruktioner, struktur, differentiering. lärare stöttar upp på raster och i matsal med mera med mera. När jag gick i skolan på 90-talet var det verkligen att klara sig själv och förstå bäst man kunde.

Ändå är det sånt haveri. Men min upplevelse är att det hoppar och studsar i var och varannan unge idag, allmänt svårt att följa instruktioner och att acceptera samt följa lärares ord och skolans regler. Vilket blir förödande för de med koncentrationssvårigheter och för läraren vars tid äts upp av onödigt tjafs och andra tidstjuvar, i kombination med brist på resurspersonal som kan stötta upp eller plocka ut i lite grupp.

Klart det havererar, det spelar liksom ingen roll om innehållet styrs ännu mer mot faktakunskaper, det blir inte mycket till kunskaper alls med de förutsättningar som råder. Lärare andas i påse, blir sjukskrivna och byter jobb, ännu ett bakslag för att få ordning på haveriet.

Det var inte nödvändigtvis bättre förr men det var generellt större respekt för läraren och därmed lite lugnare och tystare, på så sätt en bättre arbetsmiljö för alla.

Nu kanske det här kan vara osmidigt uttryckt, men ditt inlägg gav mig en tanke. Jag tror inte att det handlar om respekt/rädsla egentligen...

Jag misstänker att de flesta föräldrar idag inte "passitivitets-tränar" sina barn! Alltså träna på att sitta tyst, lyssna, kunna ha tråkigt en stund. Tolka mig rätt nu folk 😅.

Jag menar alltså att det som kallas för "respekt" vanligtvis är rädsla, och att det egentligen inte har med det hela att göra / inte är nödvändigt.

Men barn, precis som djur, gör det dom kan och är vana vid. Om dom inte är vana vid att vänta på att den vuxna ska prata färdigt, att åka bil utan mobilen tillgänglig och ändå ta det lugnt, att hjälpa till att laga mat och vänta på att alla momenten ska bli klara, att ta det lugnt runt sköra mormor osv... Då kan dom ju inte. Det sitter liksom inte i kroppen, och självkontroll är svårt långt upp i åldrarna.

Jag tänker att det liksom blir så luddigt när föräldrar skyller på lärarna och lärarna på föräldrarna, utan att något egentligen kan säga något konkret om vad det är som det behövs tränas på.

Från skolans sida tänker jag att det skulle kunna underlätta med att lägga upp dagarna lite annorlunda: första timmen är antingen fri läsning/pyssel i tystnad i mjuk belysning, eller organiserad lek/sport utomhus. Vill, kan och behöver barnet starta dagen lugnt gör den det inne, behöver barnet få ut morgonstressen genom spring så gör den det ute (eller i gympasalen om vidrigt väder).

Sen vanliga lektioner, sen ett gemensamt gympapass efter lunch.

Från föräldrahåll borde det gå att göra material och kurser i hur man tränar "ta det lugnt" hemma på ett positivt sätt.

Vad tror ni om det?

(Dessa tankar är baserade på min erfarenhet av hästträning, hur jag uppfostrat mitt eget barn, och hur det märks enorm skillnad på hur hon agerar jämfört med andra tjejer i klassen med misstänkt adhd, och andra barn rent allmänt. Hon kan vara extremt flamsig och energisk hemma och på rasterna, men "ta det lugnt" har gått bra att överföra till skolmiljön och till en lärare hon absolut inte respekterar - men hon vet att det är en sån situation där hon istället får stimma tyst. Rita, pyssla, eller checka ut med huvudet på bänken. Vad som helst bara det inte stör andra.)
 
Nu kanske det här kan vara osmidigt uttryckt, men ditt inlägg gav mig en tanke. Jag tror inte att det handlar om respekt/rädsla egentligen...

Jag misstänker att de flesta föräldrar idag inte "passitivitets-tränar" sina barn! Alltså träna på att sitta tyst, lyssna, kunna ha tråkigt en stund. Tolka mig rätt nu folk 😅.

Jag menar alltså att det som kallas för "respekt" vanligtvis är rädsla, och att det egentligen inte har med det hela att göra / inte är nödvändigt.

Men barn, precis som djur, gör det dom kan och är vana vid. Om dom inte är vana vid att vänta på att den vuxna ska prata färdigt, att åka bil utan mobilen tillgänglig och ändå ta det lugnt, att hjälpa till att laga mat och vänta på att alla momenten ska bli klara, att ta det lugnt runt sköra mormor osv... Då kan dom ju inte. Det sitter liksom inte i kroppen, och självkontroll är svårt långt upp i åldrarna.

Jag tänker att det liksom blir så luddigt när föräldrar skyller på lärarna och lärarna på föräldrarna, utan att något egentligen kan säga något konkret om vad det är som det behövs tränas på.

Från skolans sida tänker jag att det skulle kunna underlätta med att lägga upp dagarna lite annorlunda: första timmen är antingen fri läsning/pyssel i tystnad i mjuk belysning, eller organiserad lek/sport utomhus. Vill, kan och behöver barnet starta dagen lugnt gör den det inne, behöver barnet få ut morgonstressen genom spring så gör den det ute (eller i gympasalen om vidrigt väder).

Sen vanliga lektioner, sen ett gemensamt gympapass efter lunch.

Från föräldrahåll borde det gå att göra material och kurser i hur man tränar "ta det lugnt" hemma på ett positivt sätt.

Vad tror ni om det?

(Dessa tankar är baserade på min erfarenhet av hästträning, hur jag uppfostrat mitt eget barn, och hur det märks enorm skillnad på hur hon agerar jämfört med andra tjejer i klassen med misstänkt adhd, och andra barn rent allmänt. Hon kan vara extremt flamsig och energisk hemma och på rasterna, men "ta det lugnt" har gått bra att överföra till skolmiljön och till en lärare hon absolut inte respekterar - men hon vet att det är en sån situation där hon istället får stimma tyst. Rita, pyssla, eller checka ut med huvudet på bänken. Vad som helst bara det inte stör andra.)
Det låter ju finfint i typ förskoleklass, men hur långt upp i klasserna ska det hålla på? Och om man nu ska anpassa efter de aktiva barnen och kräva gympapass varje dag hur går det då för barnen som avskyr gympa och hellre vill ha undervisning? :)
Det går inte kamma alla medhårs.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 649
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 500
Senast: Destiny_D
·
Övr. Barn Min dotter har ärvt intelligens från båda föräldrar och än så länge (femte klass) har hon knappt någonsin behövt läsa på inför prov...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 539
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp