När jag gick åk 1 och 2 var vi 10 elever. 5 i ena åk och 5 i andra. Som mest har vi varit 13, tror jag, det var i åk 7 (då var det inte flera åk i en klass). När jag gick åk 4 så hade de slagit ihop åk 4-5-6. Minns inte hur många vi var då.Det finns ju mängder av forskning och debatt kring skolan och diskussioner om skolan i media.
Så det presenteras många lösningar av många olika.
(Som tex lite mer fyrkantigt schema och upplägg i klassrummet, lite mer kunskapsbaserat, lite mindre eget arbete och eget ansvar osv.)
När det gäller mindre klasser verkar det dock inte finnas några direkta tecken på att det löser problemen såvitt jag sett i debatten. (alltså det är många som förespråkar mindre klasser, men ingen som verkar hänvisa till forskning verkar anse att det är en lösning. Bara debattörer som vill "göra något" utan bas i "något".) (dessutom har de ju ganska små klasser, typ 24 elever eller så, vi hade 36 på den tid då skolan ansågs bättre.)
Fast på den tiden var npf ganska okänt så vet inte hur många av oss som hade fått diagnos idag. Det fanns nog bara en elev på hela skolan som var tydligt överaktiv fast då hette det ju att han var stökig.