När hade du ditt första jobb?

Gjorde mitt första jobb sommaren jag skulle börja skolan! Fick äta på Donken, åka taxi till stan och 300 kr som lön.

Sen började jag jobba på ridskolan när jag var 12? Då delade vi två små på ett arbetspass och fick då halva lönen. Jobbade kvar på ridskolan länge men började också inom detaljhandeln sommaren jag fyllde 16.

IMG_0752.webp

Jag har tänkt på det här och inser hur olika uppväxt vi har haft, för mig fanns inte alternativet att gå hemma hela sommaren, redan innan jag fick sommarjobb fick jag jobba åt mamma eller pappa på ett eller annat sätt minst två veckor på sommaren.

Hos mamma fick jag jobba på kontor, strimlade papper i en vecka vet jag, sortera in i pärmar, skriva rent saker osv. Med pappa fick jag jobba mer fysiskt, gräsklippning, målning osv för att få fickpengar under sommaren.

Jag hade aldrig fått något studiebidrag om jag inte hade jobbat för det på något sätt.
Jag har aldrig fått studiebidrag.
När jag var tonåring, 17, fick jag tex 110 kr i månaden, det var maxmånadspengen jag fick. Jag fick de billigaste skor man kunde hitta när de jag hade var utslitna, samma med jackor, trosor och övriga kläder. Fanns inget "jag vill ha, kan jag få?", sådant kunde jag önska mig till jul eller present i så fall- eller ta sommarjobb. Att få något jag inte behövde var uteslutet. Det jag fick var just knappt basen för vad en förälder måste förse sitt barn med om den vill ha kvar det och inte få det taget av socialen. Så nej, jag levde inte något bortskämd liv i lyx när jag inte sommarjobbade, även om det kanske tolkas så.
Mitt jobb var att hjälpa till hemma med städning och matlagning osv (tvättade mina egna kläder från 11 års ålder eftersom mamma ansåg att jag var tillräckligt gammal för att kunna sköta om min egen tvätt, efter den dagen har hon inte tvättat åt mig) och passa mina småsyskon, och det gjorde jag för de där 110 kr utan problem. Vi bodde i en lägenhet.

Mamma jobbade som städerska och var sliten redan då och klagade rätt mycket. Kände då att varför börja jobba redan nu när jag inte behöver när jag ska jobba i resten av mitt liv , säkert på ett jobb jag ändå inte kommer trivas med? Jag var tonåring och uppvuxen i ett fattigt hem där folk gick till jobb ingen trivdes med för att de helt enkelt måste. En sådan framtid ville jag inte skynda på. Det låter säkert både bortskämt och löjligt, men jag var inte det minsta bortskämd, och jag var tonåring utan de kunskaper jag har i dag. Jag ville inte bli lika bitter som de vuxna omkring mig, som gick till jobb de inte ville ha ens, inte hade tillräckligt med pengar för att överleva knappt och inte trivdes med sina liv. I mina dåvarande ögon var det jobbet som måste ha gjort dem så.

Pappa dog när jag var 14. Flickor kunde inte något om bilar så där fick jag inte vara, han söp bort sitt företag, var bilmekaniker och bilförsäljare. Inte mycket att göra där när han själv inte gjorde annat än drack dagarna i ända.

Nåväl, nu är jag den enda som jobbar, en syster jobbar från och till, annars är det jag av fem syskon (en är död men som aldrig jobbat i sitt 40 åriga liv), de andra på 37 och 45 har inte jobbat heller. Jag älskar att jobba och skulle göra det även om jag var ekonomiskt oberoende. Men de andra går hemma och är bittra som resten av familjen och släkten var när jag var barn och tonåring. Som inte ser möjligheter eller drömmar osv, vill eller kan inte förändra något, utan fortsätter i samma spår som alltid och bara gör samma, vilket inte är mycket. Det är inte jobbet som gjorde folk sånna i min närhet, det är personligheten. Men det visste jag ju inte då.

Om jag inte räknar knacka dörr och sälja fröer i mellanstadiet så började jag jobba i grillkiosk när jag gick i åttan.

Jag har aldrig fått studiebidrag.
När jag var tonåring, 17, fick jag tex 110 kr i månaden, det var maxmånadspengen jag fick. Jag fick de billigaste skor man kunde hitta när de jag hade var utslitna, samma med jackor, trosor och övriga kläder. Fanns inget "jag vill ha, kan jag få?", sådant kunde jag önska mig till jul eller present i så fall- eller ta sommarjobb. Att få något jag inte behövde var uteslutet. Det jag fick var just knappt basen för vad en förälder måste förse sitt barn med om den vill ha kvar det och inte få det taget av socialen. Så nej, jag levde inte något bortskämd liv i lyx när jag inte sommarjobbade, även om det kanske tolkas så.
Mitt jobb var att hjälpa till hemma med städning och matlagning osv (tvättade mina egna kläder från 11 års ålder eftersom mamma ansåg att jag var tillräckligt gammal för att kunna sköta om min egen tvätt, efter den dagen har hon inte tvättat åt mig) och passa mina småsyskon, och det gjorde jag för de där 110 kr utan problem. Vi bodde i en lägenhet.

Mamma jobbade som städerska och var sliten redan då och klagade rätt mycket. Kände då att varför börja jobba redan nu när jag inte behöver när jag ska jobba i resten av mitt liv , säkert på ett jobb jag ändå inte kommer trivas med? Jag var tonåring och uppvuxen i ett fattigt hem där folk gick till jobb ingen trivdes med för att de helt enkelt måste. En sådan framtid ville jag inte skynda på. Det låter säkert både bortskämt och löjligt, men jag var inte det minsta bortskämd, och jag var tonåring utan de kunskaper jag har i dag. Jag ville inte bli lika bitter som de vuxna omkring mig, som gick till jobb de inte ville ha ens, inte hade tillräckligt med pengar för att överleva knappt och inte trivdes med sina liv. I mina dåvarande ögon var det jobbet som måste ha gjort dem så.

Pappa dog när jag var 14. Flickor kunde inte något om bilar så där fick jag inte vara, han söp bort sitt företag, var bilmekaniker och bilförsäljare. Inte mycket att göra där när han själv inte gjorde annat än drack dagarna i ända.

Nåväl, nu är jag den enda som jobbar, en syster jobbar från och till, annars är det jag av fem syskon (en är död men som aldrig jobbat i sitt 40 åriga liv), de andra på 37 och 45 har inte jobbat heller. Jag älskar att jobba och skulle göra det även om jag var ekonomiskt oberoende. Men de andra går hemma och är bittra som resten av familjen och släkten var när jag var barn och tonåring. Som inte ser möjligheter eller drömmar osv, vill eller kan inte förändra något, utan fortsätter i samma spår som alltid och bara gör samma, vilket inte är mycket. Det är inte jobbet som gjorde folk sånna i min närhet, det är personligheten. Men det visste jag ju inte då.
Det är kanske det som är skillnaden, inställningen man växer upp med. Pappa började jobba som 16 åring på "fabriken" och fick sluta skolan men läste in på kvällar och blev så småningom ingenjör genom kvällskurser, han lärde sig språk och fick chansen att jobba utomlands under flera år. Hans tanke var att bara man vill och försöker kan man lyckas. Min mamma hade på många sätt en bra uppväxt men med en mamma som vägrade vara hemmafru och började jobba igen när mamma började skolan för att hon hade tråkigt hemma.
Alltså var jobb vägen till att lyckas och bli lycklig.

Det är kanske det som är skillnaden, inställningen man växer upp med. Pappa började jobba som 16 åring på "fabriken" och fick sluta skolan men läste in på kvällar och blev så småningom ingenjör genom kvällskurser, han lärde sig språk och fick chansen att jobba utomlands under flera år. Hans tanke var att bara man vill och försöker kan man lyckas. Min mamma hade på många sätt en bra uppväxt men med en mamma som vägrade vara hemmafru och började jobba igen när mamma började skolan för att hon hade tråkigt hemma.
Alltså var jobb vägen till att lyckas och bli lycklig.
Mamma började jobba som 13 åring på alla loven med att plocka betor, och har under hela sitt liv bara varit arbetslös ca 5 månader, under en period som gravid. i övrigt har hon jobbat, som städerska mest. Hennes pappa också, vet inte om hennes mamma men har för mig att hon vid tillfällen jobbade som städerska hon med. Det har alltid varit helt naturligt för henne att jobba. På min pappas sida jobbade farmor 3 jobb när hennes barn var små för att försörja dem då hennes man var död, men barnen däremot har alltid varit slöfockar, missbrukare och lata. Hur inställningen har blivit vet jag inte, det var så det såg ut när jag växte upp. Ingen förutom morfar, som var byggmästare, i min släkt har någon fancy utbildning, eller utbildning alls knappt. Det är städjobb eller på fabrik osv. Det är jobb man tagit för att man varit så illa tvungen, inga man tagit för att man velat, inget man utbildat sig till, jobb har aldrig varit något man velat gå till, bara en plåga. Jag är enda av 5 syskon med utbildning, den enda med önskan och tankar om vad jag ens har velat och vill med mitt liv. Resten sitter på sin kammare där de alltid suttit. Bittra och sura. Som de alltid varit och alltid kommer vara för de har ingen tanke om att ta sig för något annat. Samma fotspår som de andra.

Då visste jag inte vad det är som gör folk sådana, trodde det var påtvingade tråkiga jobb som man bara blev trött och nedstämd av som gjorde att man tappade lusten. När jag blev äldre förstod jag att jag alltid varit olik familjen och det handlar inte alls om jobb, men då var jag ju vuxen. Vad det handlar om vet jag inte, personlighet? Ärvd hjälplöshet? Ingen som helst aning, men jag har alltid gått min egen väg redan som barn och sa som tonåring att jag inte ville bli som dem.

Tillägg: skola och utbildning har alltid setts som nödvändigt ont och snobbigt. Att utbilda sig har aldrig varit på tapeten i min familj/släkt, arbetare är mer värda än akademiker och är man det minsta intresserad av böcker blir man mobbad i min familj.

Jag var 14 år när jag började jobba på ett konditori onsdagar efter skolan och lördagar. Det gjorde jag fram till studenten.

Inledde väl min "karriär" genom att sälja jultidningar och majblommor. Minns ej ålder men tidigt.

Innan det blev riktigt jobb hos "riktiga" arbetsgivare så var det minst 2-3 v dagliga uppgifter som mina föräldrar delade ut på somrarna. Typ ogräsrensning, följa med cykel ett yngre syskon till hens sommarlovsprogram och hämta efter 6h, fixa X uppgifter som föräldrarna delade ut. Väldigt modest ersättning.
Diverse uppgifter för far- och morföräldrar samt vänners föräldrar.

Feriejobb i form av städning av kontor, och parkjobb från kanske 15-16 års ålder?

Jobbade varannan helg hela gymnasiet, "hela sommaren-jobb" från tvåan i gymnasiet .

Sommarjobb på somrarna hela studietiden.

Min mamma var noga med att vi ungar skulle ha nån form av sysselsättning och småjobb för att ha något att skriva i CV när det väl var dags att söka jobb på riktigt. Och det tror jag att var väldigt klokt, faktiskt.

Jag tror jag var 20 år när jag fick mitt första sommarjobb, rensa ogräs på grödfält. Jag gillade det, man fick bra betalt och bra med solbränna. Var återkommande tills jag fick ett mer regelbundet jobb.

Första vita jobb var ett kommunalt sommarjobb några veckor på ett äldreboende någon gång i tonåren. Sedan som 18 åring började jag jobba som semestervikarie i några storkök i äldreomsorgen, under tiden som jag pluggade på universitetet.

Innan det, svartjobb på en ridskola från att jag var 12 år tills jag var 18 år. Jag och en till tonåring hade stalljour ca åtta timmar en lördag eller söndag varannan helg, med eget ansvar över stallet och att ta hand om de ca 20 ridskolehästarna och 10 privathästarna (utan någon vuxen på plats majoriteten av tiden). Så fodring, utsläpp, insläpp, höpåsar, mockning etc. Vilket vi fick lön för, men svart. (och det är väl inte heller lagligt i den åldern, men det var väldigt lärorikt, bra för att "växa upp" och jag tyckte om det). (eller, jag har väl alltid antagit att det var svart, och har för mig att det inte stod något om skatt eller sociala avgifter eller liknande på papperna vi fick med info om betalning)

Senast ändrad:
När jag var 13 delade jag ut reklam. Jag blev lovad en cykelvagn men icke, så jag gick runt med kassar på styret ute i ösregn. Det blev bara en utdelning kan jag ju säga, sen fick jag sparken. Oklart om det berodde på att vissa blivit utan sin reklam eller för att reklamen var dyblöt :grin:

Jag delade ut reklam för ett annat företag några år senare... Samma visa där med vagnjäveln så jag delade ut min runda med kassar på styret återigen, turligt nog i fint väder, och slutade omgående efter min runda. Det är inte värt besväret om man så svälter utan den där fjuttiga hundralappen man får efter många timmars jobb.

Hade faktiskt ett jobb på äldreboende när jag var 21 men blev sjukskriven ganska kort tid in pga jobbig graviditet. Det var det första jobbet, men 25 när jag jobbade sedan, och hade det i 9 år också.

Jag är glad att jag inte behövde sommarjobba.
Precis som att jag är glad att jag inte gick på dagis.
Det är nog med tid som man måste en massa saker sen i livet som skola och jobb. Och precis som jag tyckte ledig tid var värdefull då så tycker jag ledig tid är värdefull nu och kommer inte jobba längre än jag behöver. Med det sagt så gör jag alltid mitt och oftast mycket mer på mitt jobb.
Vi hade inget överflöd men saknade heller inget direkt.

Första jobbet var nog som helgpersonal på ridskolan. För mig vi jobbade ca 1 helg i månaden antingen en förmiddag eller eftermiddag på lör+sön. Inga kontanter men fick mina ridlektionerna för mödan 1 gång i veckan. Perfekt på gymnasiet och pappa var glad som inte behövde betala dem.( Förutom lite skjuts ibland.)

Sen någon sommar på gymnasiet sommarjobbade jag på ett äldreboende. Var ett jobb genom kommunen så inte vårdanställd utan mer umgås med de äldre och småplock omkring. Som att hämta hem en dement dam som brukade vara på språng till andra avdelningar.😅

Annars första "riktiga" jobbet som timanställd på en biograf året jag fyllde 23. (Unnade mig ett sabbatsår efter högskolestudier).

Det är nog med tid som man måste en massa saker sen i livet som skola och jobb. Och precis som jag tyckte ledig tid var värdefull då så tycker jag ledig tid är värdefull nu och kommer inte jobba längre än jag behöver. Med det sagt så gör jag alltid mitt och oftast mycket mer på mitt jobb.
Behövde och behövde, jag rörde inte pengarna jag fick från helgjobbet jag hade på ridskolan under tonåren förrän jag var vuxen, utan de bara lades in på ett konto. Men det var kul och lärorikt, även om det var jobbigt ibland. Under somrarna i tonåren var jag helt ledig, utan något annat.

När jag blev 18 och började sommarjobba pluggade jag på universitetet till vardags, och utöver sommarjobbet gick jag även några extrakurser på somrarna för skojs skull, samtidigt som jag jobbade (även nu när jag jobbar heltid läser jag ibland någon extra universitetskurser på distans, för att jag vill lära mig mer om något). Jag hade nog klarat mig fint utan sommarjobbet, men det kändes trevligt att få komma ut och jobba lite - tjäna lite pengar, lära sig något, få arbetslivserfarenhet etc.

Men jag är nog också typen av person som mår bäst av att ha ett jobb eller annan liknande struktur i vardagen. Jag älskar fritiden, och hade gärna haft lite mer fritid (dvs jobba några färre timmar per dag), men tror inte jag skulle fungera så bra om allt bara var fritid, och inget jobb.

Behövde och behövde, jag rörde inte pengarna jag fick från helgjobbet jag hade på ridskolan under tonåren förrän jag var vuxen, utan de bara lades in på ett konto. Men det var kul och lärorikt, även om det var jobbigt ibland. Under somrarna i tonåren var jag helt ledig, utan något annat.

När jag blev 18 och började sommarjobba pluggade jag på universitetet till vardags, och utöver sommarjobbet gick jag även några extrakurser på somrarna för skojs skull, samtidigt som jag jobbade (även nu när jag jobbar heltid läser jag ibland någon extra universitetskurser på distans, för att jag vill lära mig mer om något). Jag hade nog klarat mig fint utan sommarjobbet, men det kändes trevligt att få komma ut och jobba lite - tjäna lite pengar, lära sig något, få arbetslivserfarenhet etc.

Men jag är nog också typen av person som mår bäst av att ha ett jobb eller annan liknande struktur i vardagen. Jag älskar fritiden, och hade gärna haft lite mer fritid (dvs jobba några färre timmar per dag), men tror inte jag skulle fungera så bra om allt bara var fritid, och inget jobb.

Jag skriver om vad jag mår bra av. Inte vad ngn annan mår bra av.

Håller med @__sofia__ , jag jobbade inte som tonåring primärt för att jag behövde pengarna. I min familj och släkt hörde det till att ungdomar jobbar för att få arbetserfarenhet och struktur under sommarens långa ledighet.

Pengarna jag fick från mina jobb sparades till större inköp och kom väl till pass när jag flyttade hemifrån.

Håller med @__sofia__ , jag jobbade inte som tonåring primärt för att jag behövde pengarna. I min familj och släkt hörde det till att ungdomar jobbar för att få arbetserfarenhet och struktur under sommarens långa ledighet.

Pengarna jag fick från mina jobb sparades till större inköp och kom väl till pass när jag flyttade hemifrån.
Som sagt. Jag skriver om mig och inte om andra.
Jag är så tacksam över att jag slapp struktur tidigt och på somrarna.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 166
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 724
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 690
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 593
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar