När hade du ditt första jobb?

Kan jag ha varit 14-15 någonstans. Vet iaf att jag hade eget ansvar för att ett företag fick sin städning gjord på helgen när jag började gymnasiet och då hade jag jobbat timmar på den städfirman ett tag. Hade kommunjobb på kyrkogård någon sommar runt där också.

Sommarjobb vid 16 års ålder. Pga arbetets art och plats krävdes att man var minst 16 år gammal för att få befinna sig där.

Jobbade extra (både på sommaren och resten av året) i ca 10 år efter det.

Jag och brorsan sommarstädade verkstan på pappas företag under semestern när vi var typ tolv. Fick timlön (fast av pappa då. Vet inte om det räknas som svartjobb direkt. :D). Köpte min första häst för pengarna.
Sedan när jag var fjorton sommarjobbade jag för kommunen på campingen varje år.
Under gymnasiet i skolans stall på helger och lov.

Jag började dela ut söndagstidningen som 13-åring. Jag var tvungen att få godkänt från skolan för att få ta jobbet. Detta jobb hade jag så länge som jag bodde hemma. De följande åren hade jag heltid som tidningsbud på sommaren. Sommarjobbat på flera olika ställen. Servicehus, konditori och hälsohem. Hatade allt men bet ihop och kämpade.
Sommarjobb i kiosken på badplatsen som 13åring.
Pappa var med i föreningen som skötte badplatsen så jag och några andra tonåringar turades om att jobba och sälja glass och godis.

Tror inte jag sommarjobbade direkt som 14-16åring, mer än att hjälpa pappa med småjobb som att måla staket, men jag kan säkert ha förträngt något. Nästa jobb därefter var extrajobb i butik under gymnasietiden, samt jobb på ridskolan som ridlärare för (främst) nybörjargrupper från trean på gymnasiet och lite mer variation efter studenten och genomförd ridledarutbildning.

Började som funktionär på travet när jag var 17, sommarjobbade min första sommar som 18-åring, fortsatte jobba extra en hel del under gymnasiet (närvaro var inte riktigt lika viktigt som det är nu) och fortsatte med mer än heltid ganska direkt jag slutade gymnasiet. Just det ja, sommarjobbade i både 8an och 9an, tror man jobbade 3 eller 6 veckor och fick löjligt lågt betalt, men kul var det!

Jobbade extra som medlemsvärvare (över telefon) när jag var 16. Ett fåtal veckor åtminstone 😅 Grät varje jobbpass över mina dåliga siffror som stod i rött på tavlan, slogs om telefonlistor som hade nummer till många "lättlurade" människor och tvingades höra på min kompis som hade sex med chefens son på arbetstid varenda arbetspass 🤣

Sommarjobbade med att städa trappor i ett miljonprogramkvarter, egenligen var det min syster som var anställd men vi jobbade båda två och delade på lönen. Jag var 12 tror jag.

Sommarjobbade i städet i kommunen i flera år.

Mitt första riktiga jobb fick jag som 19 åring, direkt efter studenten. På en plastfabrik som tillverkar lock och snusdosor bland annat. Sommarjobbade där med i ett par år medan jag pluggade på universitetet.

Mitt första fasta riktiga jobb fick jag som 27åring. Blev uppsagd efter ca 1,5 år pga arbetsbrist.

Nu har jag ett "säkert" jobb i kommunen som miljöhandläggare. Fick det som 34-åring och lär vara kvar tills jag tröttnar. Hoppas jag. Är trött på att söka jobb.

Förutom lite gravt underbetalda jobb på ridläger från ungefär 14 och två, tre somrar framåt, jobbade jag egentligen inte förrän jag hade flyttat hemifrån och behövde försörja mig. Det gjorde jag å andra sidan ganska tidigt.

Jag lockades inte alls av att jobba när jag var ung, så sommarjobb kändes helt ointressant.

Mitt första jobb var en kiosk vid ett utomhusbad i högstadiet, sedan sålde jag jordgubbar i gymnasiet. Första riktiga jobbet började jag med en vecka efter gymnasiet slutade, hästjobb.

Jag började dela ut söndagstidningen som 13-åring. Jag var tvungen att få godkänt från skolan för att få ta jobbet. Detta jobb hade jag så länge som jag bodde hemma. De följande åren hade jag heltid som tidningsbud på sommaren. Sommarjobbat på flera olika ställen. Servicehus, konditori och hälsohem. Hatade allt men bet ihop och kämpade.
Det var sommaren efter åttan. Ett sommarjobb ordnat av kommunen, jag sorterade journaler på sjukhuset i tre veckor. Tyckte det var helt ok och det var roligt att tjäna egna pengar.

Jobbade varje sommar efter det upp tills jag var 26-27 då jag var klar med universitetet. Fortsatte först på sjukhuset något år till sen jobbade jag som tidningsbud, i gatukök, som hästskötare, black jack dealer och på fabrik. Tyckte alla jobb var ganska roliga. Fabriksjobbet var slitigt men välbetalt så jag behövde knappt ta studielån.

Jag hade fyllt 13 år och fick gå in som städvikarie på en lotsplats under sommaren mellan 6an och 7an. Sen hade jag det vikariejobbet när ordinarie städ ville vara lediga kortare perioder/dagar under övriga året också, jag forsatte med detta hela högstadiet.
När jag slutade 9an så började jag mitt första "riktiga" jobb, dagen efter faktiskt, på travet som lärling.

Det var ju ändå ganska olika typer av jobb, ändå hatade du allihop? Vilka jobb har du haft som du har gillat?
Har jobbat som fotograf, videoredigerare och som färdtjänstförare. Suttit som sändningstekniker på en betal-tv kanal. Gillat allihop.

Har kört buss på SL i Stockholm. Haft massor med olika bemanningsjobb de senaste 10 åren.

Första sommarjobbet var efter nian genom kommunen, vi jobbade på förmiddagen, fick lunch och sen hittade på något på eftermiddagen. Jag var med på simskolan och sommaren efter jobbade jag enbart på simskolan och lite vaktmästarjobb. Sen jobbade jag mellan tvåan och trean på hästgård och efter gymnasiet har jag haft fast jobb på ett eller annat sätt.

Började jobba som 13åring i kassan, i byn järnhandel. Fick lära mig mycket om verktyg, färg och service. Fick sälja allt förutom raketer, då fick jag ropa på ägaren av butiken ;) Jobbade extra i butiken fram till efter studenten, då började jag jobba inom vården.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 166
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 724
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 690
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 593
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar