När hade du ditt första jobb?

Jag vet inte riktigt hur man ska räkna? Är uppvuxen på gård med lantbruk och då börjar man väl per automatik att jobba typ när man lär sig gå. :p Så, som barn föste jag hem kor, hjälpte till med höskörd och annat som hörde till.

Jag började hjälpa till på ridläger när jag var kanske 13 år eller något sånt. Hade ferietjänst som musikant ett par år där i tidiga tonår också.

Det jobb jag själv räknar som det första riktiga (riktiga i bemärkelsen att jag sökte det hos någon utomstående och fick avtalsenlig lön) var på ett mejeri och jag tror att jag var 17 eller 18 år. Paketerade ost en sommar och det passade mig utmärkt eftersom jag varken gillar ost eller har något luktsinne. :D

Jag började dela ut söndagstidningen som 13-åring. Jag var tvungen att få godkänt från skolan för att få ta jobbet. Detta jobb hade jag så länge som jag bodde hemma. De följande åren hade jag heltid som tidningsbud på sommaren. Sommarjobbat på flera olika ställen. Servicehus, konditori och hälsohem. Hatade allt men bet ihop och kämpade.
Första sommarjobbet var att plocka champinjoner på Fammarps champinjonodling som 15-åring.

Det måste varit ett sommarjobb jag hade en sommar när jag gick gymnasiet. Något år innan studenten.
På ett äldreboende.

Haft feriejobb innan dock. Fick man nån typ av ersättning då? Har för mig det. Men hjälpte bara till med simpla saker

Första officiella när jag var 22. Innan jobbade jag inom pappas jordbruk och auktionsverksamhet (från det att jag var typ 11-12).

Hepp... hade ju totalt förträngt att jag började jobba heltid efter 9:an på ett jordbruk :rofl: Det blev nästan ett och ett halvt år där, innan grundkursen på lantbruksskolan ("jag är inte bara geolog, jag är också legitimerad koskötare" typ :D).

Jag började dela ut söndagstidningen som 13-åring. Jag var tvungen att få godkänt från skolan för att få ta jobbet. Detta jobb hade jag så länge som jag bodde hemma. De följande åren hade jag heltid som tidningsbud på sommaren. Sommarjobbat på flera olika ställen. Servicehus, konditori och hälsohem. Hatade allt men bet ihop och kämpade.
Jobbade extra i stallet på ridskolan från att jag var 9 (helt absurt i efterhand) mot lektioner. Sen jobbade jag i stall på helgerna ibland tills jag slutat plugga, började jobba inom personlig assistans och hemsjukvård samt vikarie i skola/förskola när jag fyllt 18 (2:an på gymnasiet) och gjorde det parallellt med studierna under studieåren.

Jobbade för sommarbete och sen för utrustning med mera.
Så svartjobb
Mitt första vita jobb var när jag var 20 och jobbade hos veterinär

12 år och plockade jordgubbar, vet faktiskt inte längre om det var vitt eller svart (men kan ana…) men från 14 års ålder har jag fått lönespec varje månad.

Avser frågan vita jobbet eller även "svart jobb"?

Jobbade någon lördag eller söndag förmiddag (när jag kände för det) i stallet med att mocka rent ridskolehästarnas boxar från det att jag var 12-13 (man var två på det jobbet, fick skriva upp sig på en lista den helgdagen man ville jobba). Sen när jag var 14 jobbade jag varje torsdagseftermiddagen (typ 2,5 h) som teorilärare för de nyaste eleverna. Hade det jobbet under årskurs 8. Bägge jobben var svarta så att säga.

Jobbade aldrig på sommarloven under varken grundskolan eller gymnasiet. I andra ring i gymnasiet jobbade jag som telefonförsäljare. Det var jobbigt! Frånsett när man hade undersökningsuppdrag (typ från Eniro och då inte skulle sälja något).

Efter gymnasiet jobbade jag som lärarvikarie via en vikariepool där man kunde bli uppringd typ 7 på morgonen och tillfrågad om man kunde jobba på x förskola eller skola. Av och till hade man längre vikariat på 2-6 veckor. Efter det jobbade jag på hemköp i ca 10 månader innan jag reste till Spanien för att plugga. Under universitetetstiden sommarjobbade jag inom hemtjänsten tre sommar, innan det blev sommarjobb inom min utbildning.

Avser frågan vita jobbet eller även "svart jobb"?

Jobbade någon lördag eller söndag förmiddag (när jag kände för det) i stallet med att mocka rent ridskolehästarnas boxar från det att jag var 12-13 (man var två på det jobbet, fick skriva upp sig på en lista den helgdagen man ville jobba). Sen när jag var 14 jobbade jag varje torsdagseftermiddagen (typ 2,5 h) som teorilärare för de nyaste eleverna. Hade det jobbet under årskurs 8. Bägge jobben var svarta så att säga.

Jobbade aldrig på sommarloven under varken grundskolan eller gymnasiet. I andra ring i gymnasiet jobbade jag som telefonförsäljare. Det var jobbigt! Frånsett när man hade undersökningsuppdrag (typ från Eniro och då inte skulle sälja något).

Efter gymnasiet jobbade jag som lärarvikarie via en vikariepool där man kunde bli uppringd typ 7 på morgonen och tillfrågad om man kunde jobba på x förskola eller skola. Av och till hade man längre vikariat på 2-6 veckor. Efter det jobbade jag på hemköp i ca 10 månader innan jag reste till Spanien för att plugga. Under universitetetstiden sommarjobbade jag inom hemtjänsten tre sommar, innan det blev sommarjobb inom min utbildning.
Jag gick också på vikariepoolen från direkt efter gymnasiet tills jag hade tagit min universitetsexamen. Ett jättebra extrajobb som verkligen lärde mig mycket. Jag är numera väldigt bra på att improvisera, ta arbetsuppgifter på volley och ställa mig och prata inför folk utan att förbereda mig! När jag började var jag ju bara tre år äldre än niorna som jag ibland hade, och efter bara något år eller två började jag även ta uppdrag på gymnasiet. När jag hållit på ett tag började dessutom skolorna efterfråga mig specifikt, och jag fick fler och fler längre uppdrag. Jag hade även pianoelever på ABF under gymnasiet, och jobbade som badvakt. Det senare jobbet var rätt bra eftersom lägenheten där jag bodde under gymnasietiden inte hade dusch.

Hm, lite svårdefinerat, men om man bortser från pengar-i-näven-uppdrag (målade bland annat om en lada som 14-åring :D), sälja GT, byta hjälp-på-ridskolan mot ridlektioner, dela ut reklam osv, så fick jag nog mitt första riktiga anställning när jag var 16, inom hotell- och restaurangbranschen (timanställning då).
De andra sakerna pysslade jag nog med från 14 års ålder ungefär.

Första heltidsjobbet var sommaren efter gymnasiet, ett säsongskontrakt på Liseberg :D

Vet inte om man ska kalla det jobb, men dömde fotboll från jag var 12 år och var rätt omtyckt som domare, hade många uppdrag och kunde spara ihop till första hästen när jag var 14 på de pengarna. När jag var 13 började springa på travbanan, fick helgjobb hos en av de större travtränarna i Sverige och jobbade där (vitt) på timmar hela skolperioden. Sedan blev det väl feriearbete i vården som för alla andra 15- och 16åringar i kommunen, det passade mig inte alls, och var dessutom betydligt sämre betalt en fotbollsdömningen som jag lätt kom upp i 10-15.000 per månad i eller stallet där jag hade min timlön på 95 kronor.

Hade något som hette ungdomsjobb via kommunen några år från att jag var 13 år. På ridskola och på dagis. Sen fick jag mitt första fasta jobb på heltid när jag 16 år på lager.

Jag var barnvakt under min tonårstid, det betalades dock svart (privat hos folk jag kände).

Första hederliga jobbet var sommarjobbet när jag tagit studenten. Efter det jobbade jag som pool-vikarie i skola och förskola i kommunen och fick sedan längre vikariat på samma förskola. Jobbade så i 1 år, vilket var i princip heltid, innan jag började plugga. Hade inte jobb under studietiden på universitetet men fick jobb som det jag då var nyutbildad till ca 2 månader efter examen.

Sålde frallor åt ridklubben på söndagsmorgnarna när jag var 16-17. Det var pengar i näven, men det var ändå första jobbet.

När jag var 17 började jag jobba på ridläger och det var mitt första riktiga jobb. Jag fortsatte med det på somrarna till jag var 23. Året därfter studerade jag arkeologi och fick då mitt första arkeologjobb.

Jag började jobba ströpass på ridskolan när jag var 13 och jobbade var och varannan helg + lite sommarläger från det att jag var 14-15. När jag var 15 började jag jobba som städerska 6 h varannan helg med 75 kr i timmen, och när jag var 16 fick jag mitt första sommarjobb på ett ridläger. Jag jobbade med allt jag kom över. Mina föräldrar var skilda och jag behövde inte be om pengar. Det var skönt jag kunde bekosta mina egna tävlingar med hästarna som jag red på ridskolan. Städade och tvättade hemma mot höjt barnbidrag också, det gjorde aldrig mina syskon och jag var aldrig tvungen till det. Men lite som tack fixade pappa ett jobb till mig i en taxiväxel och sen kunde jag ha det som extrajobb när jag pluggade..

16 år tror jag. Sommarjobb som jag körde året efter med. Därefter var jag gammal nog för körkort och delade ut tidningar varje lördag hela året, plus semestervik. Sen har det rullat på med olika typer av tjänster.

Började jobba på ridskolan när jag var 13. Kommer ihåg att man tjänade 15 kr/timme och jobbade två timmar på vardagskvällar med att mocka. Gällde att cykla och inte ta bussen för att inte gå minus :laugh:

När jag var 25.
Ville inte ha sommarjobb som ung. Såg ingen vinst i att jobba under tiden jag var tonåring, jag klarade mig på min månadspeng på 110 kr i månaden och var nöjd med det. Tänkte att jag ska ändå jobba efter jag gått ur skolan och sedan i resten av mitt liv, ung däremot, är man bara en gång så varför inte göra lite som man känner för medan man kan.

Nej jag är inte lat. Jag pluggade på universitet och högskola tills jag var .... ja tills 2014, men började jobba när jag var 25 (2005).
Ja, jag älskar att jobba, men det betyder inte att jag inte kunde njuta av att inte göra det som tonåring.
Jag har tänkt på det här och inser hur olika uppväxt vi har haft, för mig fanns inte alternativet att gå hemma hela sommaren, redan innan jag fick sommarjobb fick jag jobba åt mamma eller pappa på ett eller annat sätt minst två veckor på sommaren.

Hos mamma fick jag jobba på kontor, strimlade papper i en vecka vet jag, sortera in i pärmar, skriva rent saker osv. Med pappa fick jag jobba mer fysiskt, gräsklippning, målning osv för att få fickpengar under sommaren.

Jag hade aldrig fått något studiebidrag om jag inte hade jobbat för det på något sätt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 166
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 724
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 690
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 593
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar