Äta rätt saker, vad då?

Inte_Ung

Trådstartare
Ja vad skall man äta för att göra rätt?
Det är miljöpåverkan, utfiskning, djurhälsa och allt möjligt att ta hänsyn till.

Och jordnötter är inte lokalodlat.
Ärtor verkar vara okej och potatis.
Vildsvin finns också i överflöd.

Så vad skall man äta för att vara så politiskt korrekt som möjligt?
Jag känner mig faktiskt redigt förvirrad.

Det blir nog ganska jobbigt om man tänker att man ska äta så politiskt korrekt som möjligt. Istället kan man väl tänka att man ska äta så hållbart man kan utifrån ens egna förutsättningar. Är man okej med rotfrukter/kan lära sig laga till dem på ett gott sätt, kan man väl låta det utgöra grönsaksintaget på vintern, t.ex.

Vill man äta kött, anstränga sig för att hitta närproducerat/närskjutet. Om man kan, kanske ha kaniner och höns.

Försöka tänka på att köpa sånt utan onödig inplastning.

Inte slänga mat.

Typ sånt? Livet blir så jobbigt om man gör världens största grej av maten, men alla kan göra nåt.

Det blir nog ganska jobbigt om man tänker att man ska äta så politiskt korrekt som möjligt. Istället kan man väl tänka att man ska äta så hållbart man kan utifrån ens egna förutsättningar. Är man okej med rotfrukter/kan lära sig laga till dem på ett gott sätt, kan man väl låta det utgöra grönsaksintaget på vintern, t.ex.

Vill man äta kött, anstränga sig för att hitta närproducerat/närskjutet. Om man kan, kanske ha kaniner och höns.

Försöka tänka på att köpa sånt utan onödig inplastning.

Inte slänga mat.

Typ sånt? Livet blir så jobbigt om man gör världens största grej av maten, men alla kan göra nåt.
Håller med. Tror just att inte slänga mat/slösa med resurser är väldigt viktigt.

Håller med. Jag försöker även att köpa svenskt det som går, och undvika sådant som "har åkt över ett världshav".
Jag köper också svenskt i så stor utsträckning som möjligt. Men jag gör undantag när jag tycker att det känns logiskt. Häromdagen hittade jag t.ex. ett paket tyskt stekfläsk nedsatt med 40%. Då tyckte jag att det var smartare både för min plånbok och för matsvinnets skull att jag köpte det där fläsket och använde det, istället för att det skulle slängas. Trots att det inte var svenskt kött.

Svenskt/ekologiskt/lokalproducerat är hög prio för mig. Men handlar mycket från kort datum just för att det minska matsvinn. Det är ju redan producerade saker, men jag skulle inte betala fullt pris för dem.
Däremot har jag några absolut INTE! Det är irländskt kött, danskt kött, ej ekologiska vindruvor.

Är man okej med rotfrukter/kan lära sig laga till dem på ett gott sätt, kan man väl låta det utgöra grönsaksintaget på vintern, t.ex.
Alltså jag och familjen är okej med att äta all sorts mat och kan laga goda måltider av det mesta som klassas som mat för människor.

Men det blir så förvirrat.
Fisken håller på att ta slut och kycklingen plågas.
Insjöfisk är inte nyttigt att äta annat än sällan och kossor har stor klimatpåverkan.

Vi äter så närproducerat som det är möjligt och det är mycket eftersom att vi bor som vi bor.
Fisk i sjön och potatis och ägg från näraliggande producent.
En lokal grönsaksodlare (växthus året om) och kött från kossor som betar i grannskapet gör det tämligen enkelt.

Och så skall man få ihop näringsintaget korrekt på det.

Jag har fem saker jag endast köper ekologiskt, kaffe, potatis, bananer, paprika och vindruvor. Mannen jagar så det äts mycket vilt men annars enbart svenskt kött. Fisk MSC märkt och så mycket närodlat som möjligt. Jag tycker förövrigt att det ligger för mycket ansvar på individen, det behövs mer incitament på samhällsnivå för att hjälpa folk att välja rätt.

Däremot har jag några absolut INTE! Det är irländskt kött, danskt kött, ej ekologiska vindruvor.
Varför inte Irländskt kött?

Dansk gris äter vi inte, det finns annan mat.
Och vindruvor känns mest onödigt.

Vi äter så mycket frukt på sommarhalvåret att vi inte är så sugna på vintern.
Det finns allt från bigarråer tidigt till äpplen fram till jul.
Så litet citrusfrukter och några bananer kan det bli över vintern.

Det blir nog lättare att reda i vilka val du vill stå för om du ser det som sakfrågor rörande resursförbrukning, miljöbelastning, etc. än som att du ska maximera din politiska korrekthet.

Och det finns inte ETT svar på vad som är miljö- och resursmässigt bäst att äta. Dels beror de på var du bor. Dels är det något som behöver väga in vad som är genomförbart och realistiskt i din livssituation.

Det är också så att det finns en hel del olika mål som man vill nå och det är inte alltid att de är förenliga med varandra. Då blir det en fråga om prioriteringar av en typ som det inte finns något givet, objektivt facit på.

Enligt min mening har du gått fel redan när du formulerar frågan genom din presumtion att det ska finnas ett 'rätt'.

Enligt min mening har du gått fel redan när du formulerar frågan genom din presumtion att det ska finnas ett 'rätt
Jag hade någon idé om att det skulle vara möjligt att göra "allt rätt".
Men det krockar ibland som du ju också skriver.

Dels är det något som behöver väga in vad som är genomförbart och realistiskt i din livssituation.
Det mesta är genomförbart och tämligen realistiskt i min livs-situation.
Vilket på ett sätt gör det hela mer komplicerat.

Värt att komma ihåg är att Danmark, som ofta får stå som exempel på dålig grisuppfödning, faktiskt hör till de länder med bäst grishållning i världen. Den är dock fortfarande betydligt sämre än Sveriges, som i mina ögon inte heller är särskilt bra, egentligen. Dvs skippa ALL importgris. Även i färdigmat, på restauranger mm.

Jag tycker för övrigt det är smärre skandal att nästan ingen köper kött från grisar som fått vara ute och böka i jorden och bada gyttjebad. Gris är ett djurslag där KRAV -verkligen- gör skillnad för djurhållningen. Ekologiskt räcker inte, där räcker det att grisarna får gå ut på en liten betongplatta. Ändå kämpar de som låter grisarna vara ute på riktigt med dålig lönsamhet eftersom konsumenterna inte vill betala för det.:down:

Liknande trådar

L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 173
Senast: Trasten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 705
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 611
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 346
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar