Äta rätt saker, vad då?

Okej

Tillbaka till vad man bör äta... OM man ska gå enligt de som vill göra minst "åverkan" (som JAG tolkar det) så ska vi äta veganskt och enbart närproducerat. Detta gör då att vi INTE ska äta ris, dricka chamapgne mfl, men kan dricka närproducerat vin och öl. Vi ska tydligen INTE äta kött vilket då minskar anledningen till att hålla djur än till annat som sällskap och i vissa fall för ull ? (Är det fortfarande ok med att ta ull ?) Då borde ju ägg vara ok förståss. Och mjölk ??? Läderprodukter får göras på döda får ? och de döda kor ? Fast vad gör vi med alla kalvar som föds för att få mjölken ? Så då faller alltså mjölken, och alla restprodukter som ost mm.
Hönsen får va kvar då de inte producerar levande avkommor, så det blir ju inte ett överflöd av höns.
Vildsvin går att äta tills de är utrotade (ja de ska utrotas) ? Sen odlar vi mer potatis, säd, betor, raps och baljväxter. Soja kan vi nu börja äta själva iom att det inte produceras som föda till animalisk produktion. Vargarna kan få härja fritt, då de ändå inte kommer finnas så mkt kött att äta iom att vi inte kommer öka fårpopulationen. Mer mark kommer växa igen så vi kommer behöva de rådjur och älg som finns. Och varg att hålla efter den populationen. Sen är det ju igen det här med "närproducerat" ska renarna (köttproduktion) få hållas av samer ? I såna fall har vi ju läder och kött dörifrån såklart. Det kommer bli höga priser i Sverige medans vi ställer om till "ej importera" det vi inte kan producera själva, som "inte uppfyller kraven". Men visst finns det åkermark som kan utnyttjas mer, så där kommer inte vara nåt problem på sikt. Numer görs ju smör av raps så det kommer ju komma mer sådana produkter.
Salt ? Peppar, kanel och kryddor i stort ? Hur tänker vi här ? Socker ? Choklad ? Kaffe och te ? Det är kanske vissa vi kan odla själva, växthus mm. Frukter har vi ju gott om så där är inte heller nåt problem.

Nu tillbaka till verkligheten !!! Att det behövs en diskussion är helt ok, men när vi pratar om så skilda saker kommer vi ALDRIG komma till någon "gemensam" nivå av vart vi "lägger ribban" för det fria handelsförfarandet kommer alltid finnas. Iaf för de rika. För de som vill tjäna pengar på att smuggla, skjuta djur osv.
Men som sagt diskussionen är inte fel, att lyfta "problemen" med hur vi lever och vad vi kan göra bättre. Men att tro att vi kan gå tillbaka till "bondesamhället" är ren nostalgitripp och definitivt INGET att eftersträva. Vi lever i ett land med vinter så lagringen av mat att äta under vinter kommer vara den svåraste delen att fixa. (ja det GÅR, men lite ensidig mat då) ... Och ser jag till mej själv, köper jag det som är billigast, Oxfile från Brasilien, fläsk från Danmark osv. Sällan jag köper svenskproducerade varor. De är helt enkelt inte billigast !

Okej

Tillbaka till vad man bör äta... OM man ska gå enligt de som vill göra minst "åverkan" (som JAG tolkar det) så ska vi äta veganskt och enbart närproducerat. Detta gör då att vi INTE ska äta ris, dricka chamapgne mfl, men kan dricka närproducerat vin och öl. Vi ska tydligen INTE äta kött vilket då minskar anledningen till att hålla djur än till annat som sällskap och i vissa fall för ull ? (Är det fortfarande ok med att ta ull ?) Då borde ju ägg vara ok förståss. Och mjölk ??? Läderprodukter får göras på döda får ? och de döda kor ? Fast vad gör vi med alla kalvar som föds för att få mjölken ? Så då faller alltså mjölken, och alla restprodukter som ost mm.
Hönsen får va kvar då de inte producerar levande avkommor, så det blir ju inte ett överflöd av höns.
Vildsvin går att äta tills de är utrotade (ja de ska utrotas) ? Sen odlar vi mer potatis, säd, betor, raps och baljväxter. Soja kan vi nu börja äta själva iom att det inte produceras som föda till animalisk produktion. Vargarna kan få härja fritt, då de ändå inte kommer finnas så mkt kött att äta iom att vi inte kommer öka fårpopulationen. Mer mark kommer växa igen så vi kommer behöva de rådjur och älg som finns. Och varg att hålla efter den populationen. Sen är det ju igen det här med "närproducerat" ska renarna (köttproduktion) få hållas av samer ? I såna fall har vi ju läder och kött dörifrån såklart. Det kommer bli höga priser i Sverige medans vi ställer om till "ej importera" det vi inte kan producera själva, som "inte uppfyller kraven". Men visst finns det åkermark som kan utnyttjas mer, så där kommer inte vara nåt problem på sikt. Numer görs ju smör av raps så det kommer ju komma mer sådana produkter.
Salt ? Peppar, kanel och kryddor i stort ? Hur tänker vi här ? Socker ? Choklad ? Kaffe och te ? Det är kanske vissa vi kan odla själva, växthus mm. Frukter har vi ju gott om så där är inte heller nåt problem.

Nu tillbaka till verkligheten !!! Att det behövs en diskussion är helt ok, men när vi pratar om så skilda saker kommer vi ALDRIG komma till någon "gemensam" nivå av vart vi "lägger ribban" för det fria handelsförfarandet kommer alltid finnas. Iaf för de rika. För de som vill tjäna pengar på att smuggla, skjuta djur osv.
Men som sagt diskussionen är inte fel, att lyfta "problemen" med hur vi lever och vad vi kan göra bättre. Men att tro att vi kan gå tillbaka till "bondesamhället" är ren nostalgitripp och definitivt INGET att eftersträva. Vi lever i ett land med vinter så lagringen av mat att äta under vinter kommer vara den svåraste delen att fixa. (ja det GÅR, men lite ensidig mat då) ... Och ser jag till mej själv, köper jag det som är billigast, Oxfile från Brasilien, fläsk från Danmark osv. Sällan jag köper svenskproducerade varor. De är helt enkelt inte billigast !
Finlands självförsörjningsgrad på 80% av sin mat och har inte mildare eller kortare vintrar än oss som har en självförsörjningsgrad på 50%. Sedan vet jag inte vad du menar med bondesamhället.

Varför har jag inte satt mig in i.
Kan ju bero på folkmängden tex

1000002915.webp

Okej

Ska man verkligen äta "rätt" ur klimatperspektiv så behöver man bara gå tillbaka till vad självförsörjande hushåll åt för 100 år sen.

Det vill säga, i Thailand blir det mycket ris. I Norrbotten blir det mycket fisk och ren. I Mellanöstern blir det kikärtor.

Det finns inget enkelt svar, att vara vegan i nordligaste delarna av världen är inte alls klimatsmart egentligen, helt enkelt för att det är så svårt att odla protein här, men enkelt att odla nog med gräs för att försörja gräsätande djur även genom en lång vinter. Medans i Saudiarabien är det väldigt konstigt att föda upp kossor - dom har inget naturligt gräs.

Att transportera mat, foder, råvaror med mera fram och tillbaka över jorden är egentligen ett vansinne. Och det finns inget enkelt "alla ska äta det här" att trumpetera ut.

Jag tror på att stötta lokal matproduktion i helt cirkulära, lokala system, är den bästa vägen framåt. Lära sig av det förflutna, men använda modern kunskap (vi kan så mycket mer om effektiv odling, ekosystem, etisk djurhållning, foder mm nuförtiden).

Och ser jag till mej själv, köper jag det som är billigast, Oxfile från Brasilien, fläsk från Danmark osv. Sällan jag köper svenskproducerade varor. De är helt enkelt inte billigast !

Det är billigast för just dig där och då, den dagen. Men tror du också att det är billigast i längden för oss att bara ha en enda prioritet, priset i butik, och skita i allt annat som kan vara viktigt? I mina inköp påför jag också helt andra egoistiska krav utöver pris när det gäller kvalitet, som gör att mycket av det frysta skitköttet som kommer från utlandet går bort (och det är inte för att alla andra länder är kassa på att producera kött, men det kött de skickar på billig export är verkligen inte det välproducerade).

Veganism är inte samma sak som äta rätt och klimatsmartast, även om det finns en viss korrelation i vissa delar av ideologin med det. Jag ser ingen anledning att sätta en strävan om veganism för att komma åt klimatbelastningen. Istället tror jag det är direkt kontraproduktivt att sätta ideologi framför effektivitet.

Smör görs inte av raps.

Det är billigast för just dig där och då, den dagen. Men tror du också att det är billigast i längden för oss att bara ha en enda prioritet, priset i butik, och skita i allt annat som kan vara viktigt? I mina inköp påför jag också helt andra egoistiska krav utöver pris när det gäller kvalitet, som gör att mycket av det frysta skitköttet som kommer från utlandet går bort (och det är inte för att alla andra länder är kassa på att producera kött, men det kött de skickar på billig export är verkligen inte det välproducerade).
Alltså jag äter hellre havregrynsgröt än det köttet.
Och det är faktiskt ännu billigare.

Veganism är inte samma sak som äta rätt och klimatsmartast, även om det finns en viss korrelation i vissa delar av ideologin med det. Jag ser ingen anledning att sätta en strävan om veganism för att komma åt klimatbelastningen. Istället tror jag det är direkt kontraproduktivt att sätta ideologi framför effektivitet.

Smör görs inte av raps.
Det jag funderar på med en diet som veganism är hur nyttigt det är för miljö och kropp att förlita sig på tillskott för att få i sig det kropp och knopp behöver för att fungera? Kosttillskott är ju verkligen "big business"....
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/har-skapas-de-konstgjorda-vitaminer-som-finns-i-dina-tabletter

Det jag funderar på med en diet som veganism är hur nyttigt det är för miljö och kropp att förlita sig på tillskott för att få i sig det kropp och knopp behöver för att fungera? Kosttillskott är ju verkligen "big business"....
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/har-skapas-de-konstgjorda-vitaminer-som-finns-i-dina-tabletter
Fast är man insatt och anstränger sig lite, behövs inga tillskott till en vegankost. Möjligtvis vitamin B12. Men då krävs alltså att man utbildar sig i näringslära och verkligen anstränger sig lite.

Fast är man insatt och anstränger sig lite, behövs inga tillskott till en vegankost. Möjligtvis vitamin B12. Men då krävs alltså att man utbildar sig i näringslära och verkligen anstränger sig lite.
Just B12 är nog svårt, tänker jag:
Vitamin B12 behövs för bildningen av blodkroppar och är nödvändigt för nervsystemets funktion. Vitamin B12 finns bara i kött, fisk, ägg, mjölk och mjölkprodukter, men saknas helt i mat från växtriket. Därför behöver den som är vegan få i sig vitamin B12 antingen genom B12-berikad mat eller kosttillskott eller både och. 4,0 mikrogram per dag bedöms vara en tillräcklig mängd för vuxna.
(Livsmedelsverket)

Ett perspektiv jag tycker saknas lite i diskussionen här (kan dock ha missat det) är att det inte alltid behöver vara så extrema ytterligheter som att alla ska vara veganer och att alla ska tillbaka till att hålla sin egen kossa. Utan att vi konsumerar/köper alldeles för mycket mat som aldrig äts upp. Jag är själv skyldig till detta, och det är något jag jobbar på hela tiden!
Googlade bara "hur mycket mat slängs i Sverige?" och detta var första resultatet:
1735892395592.webp

Hur dyrt är det inte för oss om vi slänger 16kg mat per person och år?

Tror heller inte att det går att komma överens om vad som man "ska" äta då alla har så otroligt olika förutsättningar. Ekonomi, tid, kunskap etc. Jag själv har mina val, exempelvis endast svenskt kött, om möjligt försöker jag stötta lokala företag och Reko-ring. Köper bara ekologiska bananer, vilket är typ den enda frukt jag köper då jag gillar grönsaker bättre. Men just nu kämpar jag mest med att det som köps hem, det äts upp!

Jag är inte vegan själv och tar inga tillskott.

Men jag skulle tro att de flesta veganer ändå, av ideologiska skäl, tycker att det är bättre att ta syntetiskt framställt B12 och stötta den industrin, än att stötta djurindustrin. Den stora delen av djurindustrin är ju också "big business". Så man väljer kanske av två onda ting och tar det som inte orsakar djur lidande?

Men vad vet jag. Jag tror inte heller att alla är veganer av miljö- och ekominska skäl, utan främst för man inte tycker det är etiskt att döda djur om man inte behöver. Det är ju lite onödigt att klumpa ihop grupper på det viset.

Kan ju bero på folkmängden tex

Visa bifogad fil 160103
Skulle gissa mer på politisk styrning.

"Små jordbruk i hela landet
- I Finland finns en uttalad vilja att upprätthålla gårdar även i norra och östra Finland. Genom jordbruksstödet når ganska stora penningströmmar ut till glest befolkade områden och påverkar många byars och mindre kommuners livskraft, säger Nylund."

Om man vill sätta sig in mer i ämnet https://www.google.com/url?sa=t&sou...sQFnoECBsQAQ&usg=AOvVaw2IkFIFLdktGsqgklxeetCV

Senast ändrad:
Allmänt svar till @Inte_Ung

Nä, vad ska man äta egentligen? :)

Jag blev vegetarian för ungefär 20 år sedan. Då för att jag tyckte det var oetiskt att döda djur för att äta dom, vilket jag fortfarande tycker. Men nu kan jag absolut se att det finns situationer jag hade kunnat äta kött. Ex. när kött blir en biprodukt efter att djur använts för att beta. I dagsläget känns det ganska rimligt att äta vildsvinskött, även om jag än så länge avstår. Jag tycker ändå att det ger mig lite lugn, att inte äta kött tar bort många av de största bovarna ur miljö- och klimatsynpunkt. Jag tycker också det är lättare att helt utesluta det än att leta "rätt kött". Det tycker man så klart olika kring.

Du har redan fått tips om Jävligt gott, han skrev en kokbok (han har säkert skrivit fler) för ett gäng år sedan som jag älskar, inte minst för alla tips om råvaror och ingredienser och vad man kan tänka på. Den har hjälpt mig att navigera hur mycket som helst.

Jag är inte vegan själv och tar inga tillskott.

Men jag skulle tro att de flesta veganer ändå, av ideologiska skäl, tycker att det är bättre att ta syntetiskt framställt B12 och stötta den industrin, än att stötta djurindustrin. Den stora delen av djurindustrin är ju också "big business". Så man väljer kanske av två onda ting och tar det som inte orsakar djur lidande?

Men vad vet jag. Jag tror inte heller att alla är veganer av miljö- och ekominska skäl, utan främst för man inte tycker det är etiskt att döda djur om man inte behöver. Det är ju lite onödigt att klumpa ihop grupper på det viset.
Visst är det så. Sedan behöver man ju nödvändigtvis inte döda djur och stötta djurindustrin för att få i sig B12. Jag köper - så ofta det går - ägg från en person som håller några höns på ett väldigt trevligt vis. De hönorna lider förmodligen inte mer än en häst lider av att bli riden, till exempel.

Liknande trådar

L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 197
Senast: Trasten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 731
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 619
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 371
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Härnösand
  • Tips på Fiskmiddagar