Ja, jag håller med om att det är bättre att slakten genomförs i det egna landet, där man har makt att reglera den, än att man förbjuder den och låter djuren skickas utomlands istället. Men trenden går åt rätt håll iaf - 2013 var det ca 145k som skickades till slakt utomlands och tio år senare, 2023, är siffran nere på 20k
i USA alltså. Jag tror inte största motståndet i Sverige skulle vara tanken på att föl blev vargmat utan hela konceptet med hästar som vilda, att de inte har tillgång till vetvård, råkar ut för bilolyckor, skapar osäkerhet och potentiell fara för människor mtp allemansrätten. Samt så finns väl risken att de trampar sönder åkrar så i tillräckligt stor mängd skulle priset på maten i affären gå upp vilket kan påverka allmänhetens inställning också
Vill också svara på amish-spåret för jag tycker det är intressant
det är ju en av få (?) grupper av vita människor i väst som lever så "rätt" ur ett klimatperspektiv som denna tråd handlar om. Och om det förutsätter slakt av hästar som är gamla, för att det inte finns mark eller resurser nog att hålla dem alla vid liv efter pension, har vi då rätt att ifrågasätta deras moral, när vi själva lever så omoraliskt ur ett klimatperspektiv? Grovt generaliserat, förstås. Frågar inte dig specifikt utan som allmän reflektion