Äta rätt saker, vad då?

Jo!
Ja jag tycker inte det etiska med att ge hund eller katt fejkött är fel såvida det innehåller det djuret behöver.
Då tycker vi olika. Just eftersom jag tycker den etiska frågan handlar om att inte fatta det beslutet för djuret. Om vi vill sträva efter att djur ska ha så naturliga liv det går trots att de bor med oss är naturligt foder en viktig bit, inte fejkkött för att man själv inte vill döda djur- som är helt naturligt för vissa djur att göra.

Då tycker vi olika. Just eftersom jag tycker den etiska frågan handlar om att inte fatta det beslutet för djuret. Om vi vill sträva efter att djur ska ha så naturliga liv det går trots att de bor med oss är naturligt foder en viktig bit, inte fejkkött för att man själv inte vill döda djur- som är helt naturligt för vissa djur att göra.
Ja det har jag förstått att vi gör, ja dagens fejkött är inte så pass bra men vem vet i framtiden.

Att få hårdprocessade kulor serverade i en skål är ju onaturligt oavsett hur råvarorna i kulorna är framställda. Så länge man inte släpper ut hunden i frihet att leta sin egen mat har man tagit ifrån hunden dess naturliga kosthållning och möjlighet att själva välja. Så länge man ser till att hunden får såväl sitt näringsbehov samt behov av stimulans tillgodosett ser jag inget större problem med det.
Däremot är det knappast efterfrågan på hundmat som driver en ohållbar animalieproduktion.

Vad tror du om kött som framställs i laboratorium? Jag undrar om det kommer bli så pass bra att det tar över och om det är så pass köttlikt att även köttätande djur kan leva på det i framtiden.

Människor verkar inte känna någon större skillnad och vi människor klarar ju ett liv utan kött.

Jag ser det mer som en dystopi, att vi skulle ersätta alla animaliska råvaror med labodlade. Matlagningshistoria och kunskap down the drain liksom, jag tror vi är många som inte skulle ställa upp på det.

Däremot OM det skulle gå att finna vägar att framställa fejk-kött på ett hållbart sätt (för tillfället går det åt enorma mängder energi per gram framställd råvara - och det är ganska smalt smakspektra som finns i paletten). Så skulle det kunna vara ett utmärkt komplement för livsmedel som gör att vi kan ta undan den sämsta djurhållningen lite lättare och minska belastningen på klimatet.

Jag tror exempelvis inte att lamm som gått på bete på örtrika ängar på olika jordar i olika regioner - kommer att gå att ersätta med lab-recept. Att alla delar av ett lamm med inälvor, ben och märg och allt där så mycket av smakerna finns att finna, går att reproducera i ett labb.

Animaliska råvaror handlar inte om enbart muskelfibrer.

Jag ser det mer som en dystopi, att vi skulle ersätta alla animaliska råvaror med labodlade. Matlagningshistoria och kunskap down the drain liksom, jag tror vi är många som inte skulle ställa upp på det.

Däremot OM det skulle gå att finna vägar att framställa fejk-kött på ett hållbart sätt (för tillfället går det åt enorma mängder energi per gram framställd råvara - och det är ganska smalt smakspektra som finns i paletten). Så skulle det kunna vara ett utmärkt komplement för livsmedel som gör att vi kan ta undan den sämsta djurhållningen lite lättare och minska belastningen på klimatet.

Jag tror exempelvis inte att lamm som gått på bete på örtrika ängar på olika jordar i olika regioner - kommer att gå att ersätta med lab-recept. Att alla delar av ett lamm med inälvor, ben och märg och allt där så mycket av smakerna finns att finna, går att reproducera i ett labb.

Animaliska råvaror handlar inte om enbart muskelfibrer.
Det återstår att se :) ingen för 100 år sen trodde vi kunde betala med fejkpengar heller :)

Det återstår att se :) ingen för 100 år sen trodde vi kunde betala med fejkpengar heller :)
Jag ser som sagt livsmedelsutvecklingen av labb-kött och livsmedelsutvecklingen av riktigt kött som två parallella spår som aldrig kan ersätta varandra. Det kött vi köper är utvecklat i årtusenden genom duktiga bönder och producenter och avlat fram och hittat de smaker vi vill ha, vilket foder som ger vilken typ av kött osv.

Men att det blir en mindre del av vår konsumtion i framtiden skulle kunna innebära fördelar, om det visar sig att labodlat slår traditionellt i klimatmening.

Så länge vargarna tog russ och inte den heliga gralen älgar så skulle jägarna vara glada och stödja projektet. Att uttjänta hästar säljs som hästkött är inte direkt något som bara finns i USA.
Fast (off topic igen, förlåt...) nu handlar det dels om HUR hästarna avlivas i Mexico, vilket jag inte ens vill gå in på här, dels att det ofta är svårt skadade och sjuka uttjänta hästar, föl, gamla hästar, etc som får utstå långa vidriga transporter där många inte ens överlever. De faller, trampas ner, utsätts för orimligt lidande. Igen, kolla in på instagramkontot Allseatedinabarn och deras stories inte minst - det är fruktansvärt. Hade samma hästar fått avlivas "humant" på plats i USA och användas till människoföda eller djurfoder, hade lidandet kunnat minimeras enormt.

Men det är som sagt en annan story.

Jag ser som sagt livsmedelsutvecklingen av labb-kött och livsmedelsutvecklingen av riktigt kött som två parallella spår som aldrig kan ersätta varandra. Det kött vi köper är utvecklat i årtusenden genom duktiga bönder och producenter och avlat fram och hittat de smaker vi vill ha, vilket foder som ger vilken typ av kött osv.

Men att det blir en mindre del av vår konsumtion i framtiden skulle kunna innebära fördelar, om det visar sig att labodlat slår traditionellt i klimatmening.
Ja den som lever får se vi har ju hittills ändrat matvanor totalt efter tidens gång :)

Fast (off topic igen, förlåt...) nu handlar det dels om HUR hästarna avlivas i Mexico, vilket jag inte ens vill gå in på här, dels att det ofta är svårt skadade och sjuka uttjänta hästar, föl, gamla hästar, etc som får utstå långa vidriga transporter där många inte ens överlever. De faller, trampas ner, utsätts för orimligt lidande. Igen, kolla in på instagramkontot Allseatedinabarn och deras stories inte minst - det är fruktansvärt. Hade samma hästar fått avlivas "humant" på plats i USA och användas till människoföda eller djurfoder, hade lidandet kunnat minimeras enormt.

Men det är som sagt en annan story.

Jag svarade på frågan om vad allmänheten skulle säga om att russföl blev dödade av vargar och att jägare säkert skulle föredra det framför att vargarna dödar de heliga älgarna.

@LadySara @nullo-modo vad jag menade, lite ironiskt, var att även om allmänheten skulle bli upprörda över att vargar tog russföl, skulle jägare vara ok med det så länge det innebar att vargarna tog fler russ och mindre älgar.

Särskilt som det är ett sånt himla hallå just nu om att vargar tar så många älgar att den heliga jakten är i fara. Så nu ska det skjutas ännu fler vargar.

https://www.theguardian.com/environ...-wolf-hunt-halve-population-endangered-animal
Helt ärligt så är jag så trött på all skit jag får höra från icke jägare. Så ställer frågan igen varför skulle jag tycka det är bättre att vargen river tamboskap framför vilda?

@LadySara @nullo-modo vad jag menade, lite ironiskt, var att även om allmänheten skulle bli upprörda över att vargar tog russföl, skulle jägare vara ok med det så länge det innebar att vargarna tog fler russ och mindre älgar.

Särskilt som det är ett sånt himla hallå just nu om att vargar tar så många älgar att den heliga jakten är i fara. Så nu ska det skjutas ännu fler vargar.

https://www.theguardian.com/environ...-wolf-hunt-halve-population-endangered-animal
Återigen varför skulle jag (jägare) tycka de va oki!? Jag skäms över hur du uttrycker dig. Dra inte alla över en kam brukar man säga men exakt det gör du.

Som jägare tycker ni att det är ok att Sverige skjuter ännu fler vargar? Det är ju något som Jägarförbundet liksom enskilda jägare ivrar för och öppet jublar över.

Men nu går vi mycket OT. Ska väl bara tilläggas att russen inte skulle vara tamdjur utan en slags hybrid tam/vild med fokus på att hålla landskapet öppet och bidra till ökad biologisk mångfald. Och vilda djur jagas av rovdjur.

Som jägare tycker ni att det är ok att Sverige skjuter ännu fler vargar? Det är ju något som Jägarförbundet liksom enskilda jägare ivrar för och öppet jublar över.

Men nu går vi mycket OT. Ska väl bara tilläggas att russen inte skulle vara tamdjur utan en slags hybrid tam/vild med fokus på att hålla landskapet öppet och bidra till ökad biologisk mångfald. Och vilda djur jagas av rovdjur.
Du vet att man kan vara jägare utan att hata vargen va? Jag har träffat sådana så de finns liksom.

Bor inte i något vargriver så jag har inte någon åsikt om det.

Om dom ska gå lösa som blir det på jägarnas bord ändå när dom börjar gå in i trädgårdar, är med i trafikolyckor, börjar vissa farligt beteende mot människor och senare blir för många.

Hur håller du lösa djur där du vill ha betat för den biologiska mångfalden.

Jag, som följer och ibland donerar pengar till Allseatedinabarn (se instagram) förstår också att mängder av hästar skickas till slakt i Kanada och ffa Mexiko - där de dessutom avlivas väldigt brutalt och smärtsamt. Så att inte slakta/äta hästkött i USA leder till andra problem, som i det här fallet är helt fasansfulla. (Och då handlar det om hästar i största allmänhet, inte minst de uttjänade arbetshästarna som Amish gör sig av med.)

Men, det är ett sidospår :) och jag tror också att hästar i "det vilda" kunde vara ett projekt. Frågan är väl då hur de ska hanteras? Vem har ansvaret för dem? Då tänker jag inte på Lojsta hed utan övriga Sverige. Skulle folk acceptera ens att vilda hästar, föl inte minst, blev vargmat? Osv.
Ja, jag håller med om att det är bättre att slakten genomförs i det egna landet, där man har makt att reglera den, än att man förbjuder den och låter djuren skickas utomlands istället. Men trenden går åt rätt håll iaf - 2013 var det ca 145k som skickades till slakt utomlands och tio år senare, 2023, är siffran nere på 20k 🙌 i USA alltså. Jag tror inte största motståndet i Sverige skulle vara tanken på att föl blev vargmat utan hela konceptet med hästar som vilda, att de inte har tillgång till vetvård, råkar ut för bilolyckor, skapar osäkerhet och potentiell fara för människor mtp allemansrätten. Samt så finns väl risken att de trampar sönder åkrar så i tillräckligt stor mängd skulle priset på maten i affären gå upp vilket kan påverka allmänhetens inställning också

Vill också svara på amish-spåret för jag tycker det är intressant :) det är ju en av få (?) grupper av vita människor i väst som lever så "rätt" ur ett klimatperspektiv som denna tråd handlar om. Och om det förutsätter slakt av hästar som är gamla, för att det inte finns mark eller resurser nog att hålla dem alla vid liv efter pension, har vi då rätt att ifrågasätta deras moral, när vi själva lever så omoraliskt ur ett klimatperspektiv? Grovt generaliserat, förstås. Frågar inte dig specifikt utan som allmän reflektion

Liknande trådar

L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 190
Senast: Trasten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 724
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 619
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 371
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridkjol