Jag hoppas du har rätt!Mustanger kan inte (officially atminstone) slaktas forran ett ar efter att nagon har adopterat dem fran den organisationen som skoter hjorden. Har i Oregon har jag vanner som ar med och skoter tva av vara storre hjordar och far ofta "updates" pa hur det gar till. Det du pastar stammer inte alls.
Exact det har tankte jag saga
Hastar skickas till slakt, mest i Kanada. Det ar dock inte vildhastar ... det ar tamhastar som folk inte kan ha kvar utav nagon anledning och saljer billigt eller ger bort.
Det haller jag med om MEN inga vildhastar gar till slakt forran tidigast ett ar efter att de ar adopterade (kopta!) av en person.
Dessutom skickas inga Amish's eller Mennonite's hastar till slakt. Som det alltid ar i Amish och Mennonite byar sa hjalps alla at med alla sysslor. Nar det kommer till slakt anvands en "bolt gun" och man slaktar vanligtvis djur pa hosten nar det inte ar sa mycket annat att gora och grisar och annat har vaxt upp.
Jag minns nar min morfar slaktade en gris som hade gjort illa ett ben och hade ont. (Da grisarna gick losa hela dagarna under var/sommar/tidig host hande det ibland saker) Slakten skedde pa garden, bredvid stallet dar grisen vaxt upp och blev kliad varje dag. Det ar inte ett dugg annorlunda pa Amish eller Mennonite farmer.
Men när det gäller Amish (givetvis inte samtliga communities inom Amish eller samtliga personer) så hamnar deras gamla hästar ofta på auktionerna - och köps upp till sk kill pens. Dvs Amish själva säljer dem inte till slakt, nödvändigtvis, men slutresultatet blir ändå kill pens och ofta shipping till Mexico (från Californien ffa). Den hanteringen är fruktansvärd.
Mina inlägg handlar lite off topic (då det inte gäller Sverige i nån utsträckning jag känner till) men var en kommentar till om vi kunde/borde ha vilda hästar i vår natur, vilket jag tvekar rätt starkt till av olika anledningar.