Äta rätt saker, vad då?

Mustanger kan inte (officially atminstone) slaktas forran ett ar efter att nagon har adopterat dem fran den organisationen som skoter hjorden. Har i Oregon har jag vanner som ar med och skoter tva av vara storre hjordar och far ofta "updates" pa hur det gar till. Det du pastar stammer inte alls.

Exact det har tankte jag saga :p

Hastar skickas till slakt, mest i Kanada. Det ar dock inte vildhastar ... det ar tamhastar som folk inte kan ha kvar utav nagon anledning och saljer billigt eller ger bort.

Det haller jag med om MEN inga vildhastar gar till slakt forran tidigast ett ar efter att de ar adopterade (kopta!) av en person.

Dessutom skickas inga Amish's eller Mennonite's hastar till slakt. Som det alltid ar i Amish och Mennonite byar sa hjalps alla at med alla sysslor. Nar det kommer till slakt anvands en "bolt gun" och man slaktar vanligtvis djur pa hosten nar det inte ar sa mycket annat att gora och grisar och annat har vaxt upp.

Jag minns nar min morfar slaktade en gris som hade gjort illa ett ben och hade ont. (Da grisarna gick losa hela dagarna under var/sommar/tidig host hande det ibland saker) Slakten skedde pa garden, bredvid stallet dar grisen vaxt upp och blev kliad varje dag. Det ar inte ett dugg annorlunda pa Amish eller Mennonite farmer.
Jag hoppas du har rätt!
Men när det gäller Amish (givetvis inte samtliga communities inom Amish eller samtliga personer) så hamnar deras gamla hästar ofta på auktionerna - och köps upp till sk kill pens. Dvs Amish själva säljer dem inte till slakt, nödvändigtvis, men slutresultatet blir ändå kill pens och ofta shipping till Mexico (från Californien ffa). Den hanteringen är fruktansvärd.

Mina inlägg handlar lite off topic (då det inte gäller Sverige i nån utsträckning jag känner till) men var en kommentar till om vi kunde/borde ha vilda hästar i vår natur, vilket jag tvekar rätt starkt till av olika anledningar.

Ja, jag håller med om att det är bättre att slakten genomförs i det egna landet, där man har makt att reglera den, än att man förbjuder den och låter djuren skickas utomlands istället. Men trenden går åt rätt håll iaf - 2013 var det ca 145k som skickades till slakt utomlands och tio år senare, 2023, är siffran nere på 20k 🙌 i USA alltså. Jag tror inte största motståndet i Sverige skulle vara tanken på att föl blev vargmat utan hela konceptet med hästar som vilda, att de inte har tillgång till vetvård, råkar ut för bilolyckor, skapar osäkerhet och potentiell fara för människor mtp allemansrätten. Samt så finns väl risken att de trampar sönder åkrar så i tillräckligt stor mängd skulle priset på maten i affären gå upp vilket kan påverka allmänhetens inställning också

Vill också svara på amish-spåret för jag tycker det är intressant :) det är ju en av få (?) grupper av vita människor i väst som lever så "rätt" ur ett klimatperspektiv som denna tråd handlar om. Och om det förutsätter slakt av hästar som är gamla, för att det inte finns mark eller resurser nog att hålla dem alla vid liv efter pension, har vi då rätt att ifrågasätta deras moral, när vi själva lever så omoraliskt ur ett klimatperspektiv? Grovt generaliserat, förstås. Frågar inte dig specifikt utan som allmän reflektion
Jag ifrågasätter också varför vi skulle behöva tillsätta hästar till vår vilda fauna, när vi redan har både älg, hjortdjur och andra klövdjur som fyller samma funktion.

Och jag ifrågasätter ju inte alls slakt/avlivning av gamla hästar - tvärtom. Det är när dessa skeppas utomlands under hemska former, till slakt, då det egna landet (av moraliska skäl? Jag vet inte?) inte själva vill slakta hästarna.

Jag tror att många av dem som jublar inte är jägare. Det är individer som gillar att synas och höras, de gillar konflikter och tycker det är spännande att tillhöra en grupp som har ett gemensamt intresse.
Om jag får killgissa lite kanske de som hörs också kan vara exempelvis lantbrukare (inte helt sällan folk är både lantbrukare och jägare) som ser vargen som ett problem mot sin verksamhet. Dvs det är inte bara älgjakt som ligger i riskzonen.

Jag ifrågasätter också varför vi skulle behöva tillsätta hästar till vår vilda fauna, när vi redan har både älg, hjortdjur och andra klövdjur som fyller samma funktion.

Och jag ifrågasätter ju inte alls slakt/avlivning av gamla hästar - tvärtom. Det är när dessa skeppas utomlands under hemska former, till slakt, då det egna landet (av moraliska skäl? Jag vet inte?) inte själva vill slakta hästarna.
Klövar och hovar påverkar marken på olika sätt och ersätter inte varandra i ekosystem som jag förstått det, sen är det väl en ganska så ny grej att inte ha vildhästar i Europa? De har ju levt semivilt på många håll i Europa och på t.ex. Gotland så sent som i slutet av 1800-talet. I flera länder i Europa vilt eller semivilt än idag. Tror främsta anledningen till att de utrotades i det vilda Sverige är att de skadade åkrar + behövdes i militära syften, men för ekosystemens skulle tror jag vi skulle vinna på att ha dem? För att tunna ut alldeles för täta skogsområden och öka mängden blommor i landskapen t.ex.

Häst betar på ett annat sätt, och trampar marken på ett annat sätt än klövdjuren.

Vill vi ha öppna och varierade ängar så måste det till fler gräsätande betesdjur. Får, kor, häst och lie skapade våra traditionella ängar.

Många av dom växer numera igen, blir björksly.

Men jag är inte så säker på att vi behöver eller måste ha vilda hästar för det. Länsstyrelsen skulle istället kunna samordna markägare och djurägare så att de gamla kulturmarkerna blir betade.

Klövar och hovar påverkar marken på olika sätt och ersätter inte varandra i ekosystem som jag förstått det, sen är det väl en ganska så ny grej att inte ha vildhästar i Europa? De har ju levt semivilt på många håll i Europa och på t.ex. Gotland så sent som i slutet av 1800-talet. I flera länder i Europa vilt eller semivilt än idag. Tror främsta anledningen till att de utrotades i det vilda Sverige är att de skadade åkrar + behövdes i militära syften, men för ekosystemens skulle tror jag vi skulle vinna på att ha dem? För att tunna ut alldeles för täta skogsområden och öka mängden blommor i landskapen t.ex.
Vildhästar är nog att ta i, tänker jag, men kanske använda hästar (tamhästar) i områden som behöver betas på ett bra sätt?

Vildhästar är nog att ta i, tänker jag, men kanske använda hästar (tamhästar) i områden som behöver betas på ett bra sätt?
Ja det tror jag också vore bättre. Vilda hingstar skulle ju annars kunna ställa till lite för mycket oreda 😅 jag tänker att uppfödningen av hästar skulle kunna effektiviseras rätt mycket med bättre betesutnyttjande, stärka unghästar, låta hästar växa upp i större flockar... Samt göra uppfödningen billigare, vilket skulle glädja både uppfödare och köpare

Det finns staket som går på GPS nu så man slipper stängsla. Då är det görbart att ha häst på skogen tänker jag. Hästar som passar bra på mark som passar bra. Det blir aldrig vildhästar i Sverige tror jag, betande storasommarskogar för de som har mark kan jag tro på. 2018 släppte grannen ut sina kor på granmark. Granarna var väl 4-5 m och det ser bra ut då och fortfarande. Fast då var det riktigt torrt.

Det finns staket som går på GPS nu så man slipper stängsla. Då är det görbart att ha häst på skogen tänker jag. Hästar som passar bra på mark som passar bra. Det blir aldrig vildhästar i Sverige tror jag, betande storasommarskogar för de som har mark kan jag tro på. 2018 släppte grannen ut sina kor på granmark. Granarna var väl 4-5 m och det ser bra ut då och fortfarande. Fast då var det riktigt torrt.

Med elchock? Har för mig att det inte är lagligt i Sverige.

... och där vet jag absolut inte var jag står. Jag föredrar ett hinder djuren kan Se. Osynliga stötar känns alldeles för likt el/chockhalsband, jag trodde också att osynliga elstaket var olagliga i Sverige?
Det är olagligt om du inte har en grupp som testas just när det används. Är det en grupp som testas så mäts även puls och annat som tyder på stress. Ingen aning om hur långt det kommit eller om det rent av redan är avslutat med att ta reda på hur djuren reagerar. Finns ju att hämta kunskap från Norge där det är lagligt.

Lite info https://www.wwf.se/pressmeddelande/osynliga-stangsel-forbattrar-bade-for-naturen-och-djuragarna/

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 197
Senast: Trasten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 619
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 371
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Härnösand
  • Höra/läsa/säga/skriva fel del 2